BibTex RIS Kaynak Göster

VIEWS OF PRE-SERVICE TEACHERS ON THE USE OF DRAMA METHOD IN SCIENCE COURSE

Yıl 2016, Sayı: 6, 353 - 366, 01.02.2016

Öz

Due to the constructivist approach, courses that are away from rote, fun, about life and useable are considered important. Therefore, being the teachers of the future, pre-service science teachers need to follow new educational approaches and methods. Drama method is one of them. In this research, it was aimed to identify the views of 4th grade 60 pre-service teachers (30 females, 30 males) of three universities in different regions of Turkey towards instruction of science course via drama in 2011-2012 academic year. For this aim, interview form regarding instruction of science course via drama was developed by the researchers and conducted to participants. Hence, phenomenology was applied in the study. Data were analyzed using descriptive analysis. Looking at the data, it was determined that pre-service teachers had the view that if it is applied effectively, drama makes it easier to understand science concepts, and improves retention, communication skills and creativity.

Kaynakça

  • Adıgüzel, Ö. (2010). Eğitimde yaratıcı drama. Ankara: Naturel Yayıncılık.
  • Adıgüzel, H. Ö. & Timuçin, E. (2010). The effect of creative drama on student achievement in the instruction of some development and learning theories. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 9, 1741-1746.
  • Aksoy, B. & Akkaya, M. (2012, Ekim,). Sosyal bilgilerde göç konusunun drama yöntemiyle öğretiminin akademik başarıya etkisi. Uluslararası Türk Kültür Coğrafyasında Eğitim Bilimleri Araştırmaları Sempozyumu, Sinop, Türkiye.
  • Altıntaş, E. & Kaya, H. (2012). Fen bilgisi öğretmen adaylarının drama yöntemiyle fen ve teknoloji dersinin işlenmesine yönelik öz-yeterlik ve tutumları. Erciyes Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 28(4), 287-295.
  • Andersen, C. (2004). Learning in “as-if” worlds: Cognition in drama in education. Theory Into Practice, 43(4), 281-286.
  • Aykaç, M. & Adıgüzel, Ö. (2011). Sosyal bilgiler dersinde yaratıcı dramanın yöntem olarak kullanılmasının öğrenci başarısına etkisi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 19(1), 297-314.
  • Başçı, Z. & Gündoğdu, K. (2011). Öğretmen adaylarının drama dersine ilişkin tutumları ve görüşleri: Atatürk Üniversitesi örneği. İlköğretim Online, 10(2), 454-467.
  • Bennett, O. G. (1982). An investigation into the effects of a creative experience in drama upon the creativity, self-concept and achievement of fifth and sixth grade students. Unpublished doctoral dissertation, Georgia State University, Atlanta, Georgia.
  • Bertiz, H. (2005). Fen bilgisi öğretmen adaylarının yaratıcı dramaya yönelik tutumları ve öyküleme çalışmalarına ilişkin görüşleri. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Abant İzzet Baysal Üniversitesi, Bolu.
  • Bertiz, H. (2011). İlköğretim okullarında yaratıcı drama yönteminin kullanılması ve yaygınlaşması sürecinde karşılaşılan engeller ve sorunların müfettişlerin görüşleri ile belirlenmesi. Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 3(40), 34-56.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç-Çakmak, E., Akgün, E. A., Karadeniz, Ş. & Demirel, F. (2010). Bilimsel araştırma yöntemleri (7. Baskı). Ankara: Pegem Akademi.
  • Chapman, O. L. (2000). Learning science involves language, experience, and modeling. Journal of Applied Developmental Psychology, 21(1), 97-108.
  • Çam, F., Özkan, E. & Avinç, İ. (2009). Fen ve teknoloji dersinde drama yönteminin akademik başarı ve derse karşı ilgi açısından karşılaştırmalı olarak incelenmesi: Köy ve merkez okulları örneği. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 29(2), 459-483.
  • Çelen, F. K., Çelik, A. & Seferoğlu, S. S. (2011). Türk Eğitim Sistemi ve PISA Sonuçları. Akademik Bilişim, İnönü Üniversitesi, Malatya.
  • Çepni, S. (2007). Arastırma ve proje çalışmalarına giriş. Trabzon: Celepler Matbaacılık.
  • Duban, N. Y. & Düzgün, M. E. (2013). Views of teachers on the use of drama method in science and technology courses. Online Submission, 4(2), 46-55.
  • Durdukoca, Ş. F. (2015). Examination of preschool teacher candidates’ views on drama as a course and a teaching method. Journal of Education Faculty, 17(1), 153-174.
  • Güven, A. Z. (2012). İlköğretim 4. ve 5. sınıf Türkçe derslerinde drama yönteminin kullanımı üzerine nitel bir çalışma. Cumhuriyet International Journal of Education, 1(2), 52-66.
  • Kahyaoğlu, H., Yavuzer, Y. & Aydede, M. N. (2010). Fen bilgisi dersinin öğretiminde yaratıcı drama yönteminin akademik başarıya etkisi. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 8(3), 741-758.
  • Karadağ, E. (2005). Eğitim yönetimi ve öğretim yöntemleri ilişkisi kapsamında drama yönteminin değerlendirilmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Yeditepe Üniversitesi, İstanbul.
  • Morris, R. V. (2001). Drama and authentic assessment in a social studies classroom. Social Studies, 92(1), 41-45.
  • Müller, R. (1997). The New South Africa: A rebirth for drama education. Researching Drama and Theatre in Education Conference, University of Exeter.
  • Organisation for Economic Co-operation and Development [OECD]. (2014). PISA 2012 Results: What students know and can do - Student performance in mathematics, reading and science (Volume I, Revised edition, February, 2014), PISA, OECD Publishing. Retrieved February 28, 2016, from http://www.oecd.org/pisa/keyfindings/pisa-2012- results-volume-I.pdf
  • Oğuz, A. & Beldağ, A. (2015). Sosyal bilgiler dersinde yaratıcı drama yönteminin kullanılmasına ilişkin öğretmen adaylarının görüşleri. Turkish Studies - International Periodical for the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 10(15), 667- 680.
  • Okvuran, A. (2003). Yaratıcı drama eğitimine katılma ve bazı demografik değişkenlerin dramaya yönelik tutumlara etkisi. Eğitim Bilimleri ve Uygulama, 2(4), 225-240.
  • Ormancı, Ü. & Şaşmaz-Ören, F. (2010). Dramanın ilköğretimde kullanılabilirliğine yönelik sınıf öğretmeni adaylarının görüşleri: Demirci Eğitim Fakültesi örneği. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 43(1), 165-191.
  • Rances, J. N. (2005). Student perceptions of improving comprehension through drama as compared to poetry and fiction in college English freshman composition courses. Unpublished doctoral dissertation, Widener University, Chester, PA.
  • Ritch, P. (1983). A good substitute for recess in winter: Some elementary classroom teacher's perceptions about creative drama: An informal report. Children's Theatre Review, 32(4), 3-8.
  • Sağırlı, H. E. (2001). İlkögretim 6. Sınıf fen bilgisi dersinde dramatizasyon yönteminin başarıya etkisi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Marmara Üniversitesi, İstanbul.
  • San, İ. (2002). Eğitimde yaratıcı drama. Bulunduğu eser: Adıgüzel, H. Ö. (Ed.) Yaratıcı drama (ss.57-69). Ankara: Naturel Yayınevi.
  • Stewig, J. W. (1984). Teachers’ perception of creative drama in the elemantary classroom. Children’s Theatre Review, 33(2), 27-29.
  • Tanrıseven, I. & Aykaç, M. (2013). Üniversite öğrencilerinin yaratıcı dramanın kişisel ve mesleki yaşantılarına katkısına ilişkin görüşleri. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 6(12), 329-348.
  • Üstündağ, T. (1994). Günümüz eğitiminde dramanın yeri. Yaşadıkça Eğitim Dergisi, 37, 7-10.
  • Üstündağ, T. (1998). Vatandaşlık ve insan hakları eğitimi dersinin öğretiminde yaratıcı dramanın erişiye ve derse yönelik öğrenci tutumlarına etkisi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 14, 133-138.
  • Yazar, A., Çelik, M. & Kök, M. (2007). Okulöncesi eğitimde yaratıcı dramanın çocuğun gelişim alanlarına etkisi. Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi, 16, 15-21.
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2008). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yılmaz, S. (2013). Sosyal bilgiler öğretiminde bir yöntem olarak dramanın kullanımına ilişkin öğretmen adaylarının görüşleri. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (KEFAD), 14(2), 123-145.

ÖĞRETMEN ADAYLARININ FEN BİLİMLERİ DERSİNDE DRAMA YÖNTEMİNİN KULLANILMASINA YÖNELİK GÖRÜŞLERİ

Yıl 2016, Sayı: 6, 353 - 366, 01.02.2016

Öz

Yapılandırmacı yaklaşım ile birlikte derslerin ezbercilikten uzak, eğlenceli, hayatın içinde ve kullanılabilir olmasına önem verilmektedir. Dolayısı ile geleceğin öğretmenlerinden olan fen bilgisi öğretmen adaylarının yeni eğitim yaklaşımları ve yöntemlerini yakından takip etmeleri gerekmektedir. Drama yöntemi de bunlardan biridir. Bu araştırmada 2011-2012 öğretim yılında, Türkiye’nin farklı bölgelerinde bulunan üç üniversitenin eğitim fakültelerinin fen bilgisi öğretmenliği anabilim dalı 4. sınıflarında öğrenim görmekte olan 60 öğretmen adayının (30 kız ve 30 erkek) fen bilimleri dersinin drama yöntemi ile işlenmesine yönelik görüşlerinin belirlenmesi amaçlanmıştır. Bu amaç doğrultusunda katılımcılara araştırmacılar tarafından geliştirilmiş olan fen bilimleri dersinin drama yöntemi ile işlenmesine yönelik görüşme formu uygulanmıştır. Dolayısıyla çalışmada nitel araştırma desenlerinden olgubilime başvurulmuştur. Mülakat yolu ile toplanan veriler betimsel analiz yöntemi ile analiz edilmiştir. Elde edilen verilere bakıldığında öğretmen adaylarının, drama yönteminin etkili uygulandığı takdirde fen kavramlarını anlamayı kolaylaştırdığı, kalıcılığı artırdığı, iletişim becerilerini ve yaratıcılığı geliştirdiği görüşünde oldukları tespit edilmiştir.

Kaynakça

  • Adıgüzel, Ö. (2010). Eğitimde yaratıcı drama. Ankara: Naturel Yayıncılık.
  • Adıgüzel, H. Ö. & Timuçin, E. (2010). The effect of creative drama on student achievement in the instruction of some development and learning theories. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 9, 1741-1746.
  • Aksoy, B. & Akkaya, M. (2012, Ekim,). Sosyal bilgilerde göç konusunun drama yöntemiyle öğretiminin akademik başarıya etkisi. Uluslararası Türk Kültür Coğrafyasında Eğitim Bilimleri Araştırmaları Sempozyumu, Sinop, Türkiye.
  • Altıntaş, E. & Kaya, H. (2012). Fen bilgisi öğretmen adaylarının drama yöntemiyle fen ve teknoloji dersinin işlenmesine yönelik öz-yeterlik ve tutumları. Erciyes Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 28(4), 287-295.
  • Andersen, C. (2004). Learning in “as-if” worlds: Cognition in drama in education. Theory Into Practice, 43(4), 281-286.
  • Aykaç, M. & Adıgüzel, Ö. (2011). Sosyal bilgiler dersinde yaratıcı dramanın yöntem olarak kullanılmasının öğrenci başarısına etkisi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 19(1), 297-314.
  • Başçı, Z. & Gündoğdu, K. (2011). Öğretmen adaylarının drama dersine ilişkin tutumları ve görüşleri: Atatürk Üniversitesi örneği. İlköğretim Online, 10(2), 454-467.
  • Bennett, O. G. (1982). An investigation into the effects of a creative experience in drama upon the creativity, self-concept and achievement of fifth and sixth grade students. Unpublished doctoral dissertation, Georgia State University, Atlanta, Georgia.
  • Bertiz, H. (2005). Fen bilgisi öğretmen adaylarının yaratıcı dramaya yönelik tutumları ve öyküleme çalışmalarına ilişkin görüşleri. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Abant İzzet Baysal Üniversitesi, Bolu.
  • Bertiz, H. (2011). İlköğretim okullarında yaratıcı drama yönteminin kullanılması ve yaygınlaşması sürecinde karşılaşılan engeller ve sorunların müfettişlerin görüşleri ile belirlenmesi. Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 3(40), 34-56.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç-Çakmak, E., Akgün, E. A., Karadeniz, Ş. & Demirel, F. (2010). Bilimsel araştırma yöntemleri (7. Baskı). Ankara: Pegem Akademi.
  • Chapman, O. L. (2000). Learning science involves language, experience, and modeling. Journal of Applied Developmental Psychology, 21(1), 97-108.
  • Çam, F., Özkan, E. & Avinç, İ. (2009). Fen ve teknoloji dersinde drama yönteminin akademik başarı ve derse karşı ilgi açısından karşılaştırmalı olarak incelenmesi: Köy ve merkez okulları örneği. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 29(2), 459-483.
  • Çelen, F. K., Çelik, A. & Seferoğlu, S. S. (2011). Türk Eğitim Sistemi ve PISA Sonuçları. Akademik Bilişim, İnönü Üniversitesi, Malatya.
  • Çepni, S. (2007). Arastırma ve proje çalışmalarına giriş. Trabzon: Celepler Matbaacılık.
  • Duban, N. Y. & Düzgün, M. E. (2013). Views of teachers on the use of drama method in science and technology courses. Online Submission, 4(2), 46-55.
  • Durdukoca, Ş. F. (2015). Examination of preschool teacher candidates’ views on drama as a course and a teaching method. Journal of Education Faculty, 17(1), 153-174.
  • Güven, A. Z. (2012). İlköğretim 4. ve 5. sınıf Türkçe derslerinde drama yönteminin kullanımı üzerine nitel bir çalışma. Cumhuriyet International Journal of Education, 1(2), 52-66.
  • Kahyaoğlu, H., Yavuzer, Y. & Aydede, M. N. (2010). Fen bilgisi dersinin öğretiminde yaratıcı drama yönteminin akademik başarıya etkisi. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 8(3), 741-758.
  • Karadağ, E. (2005). Eğitim yönetimi ve öğretim yöntemleri ilişkisi kapsamında drama yönteminin değerlendirilmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Yeditepe Üniversitesi, İstanbul.
  • Morris, R. V. (2001). Drama and authentic assessment in a social studies classroom. Social Studies, 92(1), 41-45.
  • Müller, R. (1997). The New South Africa: A rebirth for drama education. Researching Drama and Theatre in Education Conference, University of Exeter.
  • Organisation for Economic Co-operation and Development [OECD]. (2014). PISA 2012 Results: What students know and can do - Student performance in mathematics, reading and science (Volume I, Revised edition, February, 2014), PISA, OECD Publishing. Retrieved February 28, 2016, from http://www.oecd.org/pisa/keyfindings/pisa-2012- results-volume-I.pdf
  • Oğuz, A. & Beldağ, A. (2015). Sosyal bilgiler dersinde yaratıcı drama yönteminin kullanılmasına ilişkin öğretmen adaylarının görüşleri. Turkish Studies - International Periodical for the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 10(15), 667- 680.
  • Okvuran, A. (2003). Yaratıcı drama eğitimine katılma ve bazı demografik değişkenlerin dramaya yönelik tutumlara etkisi. Eğitim Bilimleri ve Uygulama, 2(4), 225-240.
  • Ormancı, Ü. & Şaşmaz-Ören, F. (2010). Dramanın ilköğretimde kullanılabilirliğine yönelik sınıf öğretmeni adaylarının görüşleri: Demirci Eğitim Fakültesi örneği. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 43(1), 165-191.
  • Rances, J. N. (2005). Student perceptions of improving comprehension through drama as compared to poetry and fiction in college English freshman composition courses. Unpublished doctoral dissertation, Widener University, Chester, PA.
  • Ritch, P. (1983). A good substitute for recess in winter: Some elementary classroom teacher's perceptions about creative drama: An informal report. Children's Theatre Review, 32(4), 3-8.
  • Sağırlı, H. E. (2001). İlkögretim 6. Sınıf fen bilgisi dersinde dramatizasyon yönteminin başarıya etkisi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Marmara Üniversitesi, İstanbul.
  • San, İ. (2002). Eğitimde yaratıcı drama. Bulunduğu eser: Adıgüzel, H. Ö. (Ed.) Yaratıcı drama (ss.57-69). Ankara: Naturel Yayınevi.
  • Stewig, J. W. (1984). Teachers’ perception of creative drama in the elemantary classroom. Children’s Theatre Review, 33(2), 27-29.
  • Tanrıseven, I. & Aykaç, M. (2013). Üniversite öğrencilerinin yaratıcı dramanın kişisel ve mesleki yaşantılarına katkısına ilişkin görüşleri. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 6(12), 329-348.
  • Üstündağ, T. (1994). Günümüz eğitiminde dramanın yeri. Yaşadıkça Eğitim Dergisi, 37, 7-10.
  • Üstündağ, T. (1998). Vatandaşlık ve insan hakları eğitimi dersinin öğretiminde yaratıcı dramanın erişiye ve derse yönelik öğrenci tutumlarına etkisi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 14, 133-138.
  • Yazar, A., Çelik, M. & Kök, M. (2007). Okulöncesi eğitimde yaratıcı dramanın çocuğun gelişim alanlarına etkisi. Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi, 16, 15-21.
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2008). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yılmaz, S. (2013). Sosyal bilgiler öğretiminde bir yöntem olarak dramanın kullanımına ilişkin öğretmen adaylarının görüşleri. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (KEFAD), 14(2), 123-145.
Toplam 37 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Diğer ID JA96AN45AU
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Aslı Saylan Bu kişi benim

Ebru ALTINTAŞ Hasan Kaya Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Şubat 2016
Yayımlandığı Sayı Yıl 2016 Sayı: 6

Kaynak Göster

APA Saylan, A., & Kaya, E. A. H. (2016). ÖĞRETMEN ADAYLARININ FEN BİLİMLERİ DERSİNDE DRAMA YÖNTEMİNİN KULLANILMASINA YÖNELİK GÖRÜŞLERİ. Uluslararası Eğitim Bilimleri Dergisi(6), 353-366.
AMA Saylan A, Kaya EAH. ÖĞRETMEN ADAYLARININ FEN BİLİMLERİ DERSİNDE DRAMA YÖNTEMİNİN KULLANILMASINA YÖNELİK GÖRÜŞLERİ. INES Journal. Şubat 2016;(6):353-366.
Chicago Saylan, Aslı, ve Ebru ALTINTAŞ Hasan Kaya. “ÖĞRETMEN ADAYLARININ FEN BİLİMLERİ DERSİNDE DRAMA YÖNTEMİNİN KULLANILMASINA YÖNELİK GÖRÜŞLERİ”. Uluslararası Eğitim Bilimleri Dergisi, sy. 6 (Şubat 2016): 353-66.
EndNote Saylan A, Kaya EAH (01 Şubat 2016) ÖĞRETMEN ADAYLARININ FEN BİLİMLERİ DERSİNDE DRAMA YÖNTEMİNİN KULLANILMASINA YÖNELİK GÖRÜŞLERİ. Uluslararası Eğitim Bilimleri Dergisi 6 353–366.
IEEE A. Saylan ve E. A. H. Kaya, “ÖĞRETMEN ADAYLARININ FEN BİLİMLERİ DERSİNDE DRAMA YÖNTEMİNİN KULLANILMASINA YÖNELİK GÖRÜŞLERİ”, INES Journal, sy. 6, ss. 353–366, Şubat 2016.
ISNAD Saylan, Aslı - Kaya, Ebru ALTINTAŞ Hasan. “ÖĞRETMEN ADAYLARININ FEN BİLİMLERİ DERSİNDE DRAMA YÖNTEMİNİN KULLANILMASINA YÖNELİK GÖRÜŞLERİ”. Uluslararası Eğitim Bilimleri Dergisi 6 (Şubat 2016), 353-366.
JAMA Saylan A, Kaya EAH. ÖĞRETMEN ADAYLARININ FEN BİLİMLERİ DERSİNDE DRAMA YÖNTEMİNİN KULLANILMASINA YÖNELİK GÖRÜŞLERİ. INES Journal. 2016;:353–366.
MLA Saylan, Aslı ve Ebru ALTINTAŞ Hasan Kaya. “ÖĞRETMEN ADAYLARININ FEN BİLİMLERİ DERSİNDE DRAMA YÖNTEMİNİN KULLANILMASINA YÖNELİK GÖRÜŞLERİ”. Uluslararası Eğitim Bilimleri Dergisi, sy. 6, 2016, ss. 353-66.
Vancouver Saylan A, Kaya EAH. ÖĞRETMEN ADAYLARININ FEN BİLİMLERİ DERSİNDE DRAMA YÖNTEMİNİN KULLANILMASINA YÖNELİK GÖRÜŞLERİ. INES Journal. 2016(6):353-66.