The criteria for becoming a public school principal in Turkey have been changed broadly by a regulation published on 10 July 2014. After the changes, about 10 thousand principals and tens of thousands assistant principals had to leave the administrative positions and were reappointed as teachers. The aim of this study is to and to find out the perceptions about the new regulation and dig into former administrators’ experiences in the teacher role. For this aim, this study was constructed by qualitative research approach and phenomenological design. The study was carried out with nine volunteers, who are members of different teacher unions and were school administrators for more than 10 years. Data was collected using semi-structured interview technique and analyzed on QSR Nvivo 10 qualitative data analysis program, using descriptive analysis approach. After the analysis it was observed that the teachers had some criticisms towards the regulation and the situation of the school management today. It was found out that there were both advantages and problems of returning to teaching post. In the light of these findings, it was advised that before the release of any regulation, policy makers should take the perspectives of the stakeholders into consideration and review the legal structure of the regulation, in addition the educational needs of these teachers should be met as soon as possible.
Milli Eğitim Bakanlığı’na (MEB) bağlı devlet okullarında yönetici olabilmenin koşulları, 10 Haziran 2014’te yayınlanan MEB'e Bağlı Eğitim Kurumlarına Yönetici Görevlendirilmesine Dair Yönetmelikle büyük oranda değişince on bine yakın okul müdürü ve on binlerce müdür yardımcısı yöneticilik görevini bırakıp öğretmenliğe dönmek zorunda kalmışlardır. Bu araştırmanın amacı, bu öğretmenlerin yönetici atama yönetmeliğiyle ilgili görüşlerini ve öğretmen rolündeki deneyimlerini ortaya koymaktır. Nitel araştırma yaklaşımı ve fenomonolojik desenle yürütülen çalışmaya farklı sendikalara üye ve 10 yıldan daha fazla yöneticilik görevi üstlendikten sonra öğretmenliğe dönen dokuz gönüllü katılmıştır. Yarı yapılandırılmış görüşme formuyla toplanan veriler QSR Nvivo 10 nitel veri analiz programında betimsel yaklaşımla analiz edilmiştir. Bulgular katılımcıların yönetmeliğe yönelik eleştirileri ve okullarda yönetimlerinin durumuna ilişkin görüşlerini ortaya koymuştur. Yöneticilikten öğretmenliğe dönmenin olumlu ve de olumsuz yanları olduğu bulgusuna ulaşılmıştır. Bu doğrultuda yönetmelikler hazırlanmadan önce paydaşların görüşlerinin dikkate alınması, yönetmeliklerin hukuki yapısının değerlendirilmesi ve öğretmenliğe döndürülmüş okul yöneticilerinin ihtiyaç duyabilecekleri eğitimlerin ivedilikle sağlaması önerilmiştir.
Diğer ID | JA73GM64FF |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Haziran 2016 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2016 Sayı: 8 |