BibTex RIS Kaynak Göster

SOCIAL STUDIES TEACHER CANDIDATES’ METAPHORS ABOUT THE CONCEPT OF GEOGRAPHY

Yıl 2016, Sayı: 9, 121 - 134, 01.08.2016

Öz

This study aims to determine social studies teacher candidates’ metaphors regarding the concept of “geography”. A total of 81 freshman and senior teacher candidates studying at Program in Social Studies Education, Primary Education Department of an Education Faculty participated in the study. A semi-structured form containing the sentence “Geography is like…because…” was developed in order to identify teacher candidates’ perceptions about the concept of geography. Participants were asked to complete the sentence on the form. Research data was analyzed through content analysis. According to research findings, teacher candidates produced 48 valid metaphors, all of which grouped under 10 different conceptual categories depending on their common features. Research results have indicated that social studies teacher candidates have a rich and versatile perception about the concept of geography and that participants mostly perceive geography as the like itself, with a percentage of 34,32. In conclusion, it is possible to state that metaphors can be employed as a strong research tool n order to determine how different participants perceive geography.

Kaynakça

  • Akbaş, Y. & Gençtürk, E. (2013). Coğrafi bilgi sistemleri kavramına metaforik bakış, Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 21, 179-196.
  • Alger, C. (2009). Secondary teachers’ conceptual metaphors of teaching and learning: changes over the career span. Teaching and Teacher Education: An International Journal of Research and Studies, 25(5), 743-751.
  • Altun Akbaba S. & Apaydın, Ç. (2013). Kız ve erkek öğretmen adaylarının “eğitim” kavramına ilişkin metaforik algıları, Educational Administration: Theory and Practice, 19(3), 329- 354.
  • Aydın, F. (2010). Ortaöğretim öğrencilerinin coğrafya kavramına ilişkin sahip oldukları metaforlar, Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri (Educational Sciences: Theory & Practice), 10 (3), 1293-1322.
  • Aydın, F. & Ünaldı Eser, Ü. (2010). Coğrafya öğretmen adaylarının “coğrafya” kavramına ilişkin algılarının metaforlar yardımıyla analizi, International Online Journal of Educational Sciences, 2(2), 600-622.
  • Aydın, F. & Yazıcı, Ö. (2014). Coğrafya öğretmenlerinin harita kavramına ilişkin metaforları, Uluslararası Avrasya Sosyal Bilimler Dergisi, 5(15), 1-15.
  • Aydoğdu, E. (2008). İlköğretim okullarındaki öğrenci ve öğretmenlerin sahip oldukları okul algıları ile ideal okul algılarının metaforlar yardımıyla analizi, Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Eskişehir Osmangazi Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü.
  • Botha, E. (2009). Why metaphor matters in education. South African of Education, 29, 431-444.
  • Cerit, Y. (2008). Öğretmen kavramı ile ilgili metaforlara ilişkin öğrenci, öğretmen ve yöneticilerin görüşleri, Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 6 (4), 693-712.
  • Çalışkan, H. ve Sağlam, H. İ. (2012). Hoşgörü eğilim ölçeğinin geliştirilmesi ve ilköğretim öğrencilerinin hoşgörü eğilimlerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi, Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 122, 1431-1446.
  • Forceville, C. (2002). The identification of target and source in pictorial metaphors, Journal of Pragmatics, 34, 1-14.
  • Geçit, Y. & Gençer, G. (2011). Sınıf öğretmenliği 1. sınıf öğrencilerinin coğrafya algılarının metafor yoluyla belirlenmesi (Rize üniversitesi örneği), Marmara Coğrafya Dergisi, 23, 1-19.
  • Girmen, P. (2007). İlköğretim öğrencilerinin konuşma ve yazma sürecinde metaforlardan yararlanma durumları, Yayınlanmamış Doktora Tezi, Anadolu Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Guerrero, M. C. M. & Villamil, O. S. (2002). Metaphorical conceptualizations of ELS teaching and learning, Language Teaching Research, 6(2), 95-120.
  • Gürkaynak, İ. (1995).Farklı boyutları ile hoşgörü. Hoşgörü ve Eğitim Toplantısı. 35- 39, Ankara.
  • Güven, M., Yıldırım, E. & Çelen, G. (2015). Yaşam boyu öğrenme kavramına ilişkin kullanılan metaforlar, Uluslararası Eğitim Programları ve Öğretim Çalışmaları Dergisi, 5(9), 35- 47.
  • Durmuş, E. & Baş, K. (2016). Sosyal bilgiler öğretmen adaylarının coğrafya kavramına ilişkin metaforik algıları, Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 26(1), 75-92.
  • Kılınç, Y. & Tuna, F. (2013). Coğrafya lisans öğrencilerinin bakış açısıyla atmosfer basıncı kavramı: fenomenografik çalışma, Zeitschrift für die Welt der Türken Journal of World of Turks, 5(2), 43-52.
  • Lakoff, G. ve Johnson, M. (2005). Metaforlar: hayat, anlam ve dil (Çev. G. Y. Demir), İstanbul: Paradigma.
  • Miles, M. B., & Huberman, M. A. (1994). An expanded sourcebook qualitative data analysis. London: Sage.
  • Oxford, R. L., Tomlinson, S., Barcelos, A., Harrington, C., Lavine, R. Z., Saleh, A., & Longhini, A. (1998). Clashing metaphors about classroom teachers: Toward a systematic typology for the language teaching field, System, 26, 3-50.
  • Öztürk, Ç. (2007). Sosyal bilgiler, sınıf ve fen bilgisi öğretmen adaylarının “coğrafya” kavramına yönelik metafor durumları. Ahi Evran Üniversitesi, Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 8(2), 55-69.
  • Pishghadam R., & Navari S. (2010). Examining Iranian language learners’ perceptions of language education in formal and informal contexts: A quantitative study. The Modern Journal of Applied Linguistic, 1(January), 171-185.
  • Saban, A., Koçbeker, B. N. & Saban, A. (2006). Öğretmen adaylarının öğretmen kavramına ilişkin algılarının metafor analizi yoluyla incelenmesi, Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 6, 461-522.
  • Saban, A. (2008a). İlköğretim I. kademe öğretmen ve öğrencilerinin bilgi kavramına ilişkin sahip oldukları zihinsel imgeler, İlköğretim Online, 7 (2), 421-455.
  • Saban A. (2008b). Okula ilişkin metaforlar, Educational Administration: Theory and Practice, 55, 459-496.
  • UNESCO (1995). The declaration of principles on tolerance. http://unesdoc.unesco.org/images/0015/001518/151830eo.pdf 10 Ocak 2015’de alınmıştır.
  • Weidenfeld, W. (2002). Constructive conflicts: tolerance learning as the basis for democracy. Prospects. 32(1): 95-102.
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri, (9th ed.), Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yu, N. (2016). Spatial Metaphors for Morality: A Perspective from Chinese, Metaphor And Symbol, 31(2), 108-125.
  • Zeren, M. G. (2015). Üniversite öğrencilerinin gözü ile coğrafya eğitimcisi: bir olgubilim araştırması, Doğu Coğrafya Dergisi, 33, 189-208.

SOSYAL BİLGİLER ÖĞRETMEN ADAYLARININ COĞRAFYA KAVRAMINA İLİŞKİN METAFORLARI

Yıl 2016, Sayı: 9, 121 - 134, 01.08.2016

Öz

Bu araştırma, sosyal bilgiler öğretmen adaylarının “coğrafya” kavramına ilişkin sahip oldukları metaforları ortaya çıkarma amacına yönelik olarak gerçekleştirilmiştir. Araştırmaya Anadolu Üniversitesi Eğitim Fakültesi İlköğretim Bölümü Sosyal Bilgiler Öğretmenliği Programında ilk ve son sınıfta öğrenim gören 81 öğretmen adayı katılmıştır. Öğretmen adaylarının coğrafya kavramına ilişkin algılarını belirlemek amacıyla “Coğrafya...gibidir, çünkü…” ifadesinin yer aldığı yarı yapılandırılmış bir form hazırlanmıştır. Katılımcılardan formda verilen cümleyi tamamlamaları istenmiştir. Elde edilen veriler içerik analizi ile çözümlenmiştir. Araştırmanın bulgularına göre öğretmen adayları 48 adet geçerli metafor üretmişlerdir. Bu metaforlar, ortak özellikleri bakımından irdelenerek 10 adet farklı kavramsal kategoride toplanmıştır. Araştırmanın sonunda; sosyal bilgiler öğretmen adaylarının coğrafya kavramına ilişkin algılarının çeşitli ve zengin olduğu görülmüş, coğrafya kavramını, en fazla %34,32 ile yaşamın ifadesi olarak algıladıkları belirlenmiştir. Sonuç olarak metaforların, farklı katılımcıların coğrafya kavramına ilişkin algıları belirlemede güçlü bir araştırma aracı olarak kullanılabileceği söylenebilir.

Kaynakça

  • Akbaş, Y. & Gençtürk, E. (2013). Coğrafi bilgi sistemleri kavramına metaforik bakış, Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 21, 179-196.
  • Alger, C. (2009). Secondary teachers’ conceptual metaphors of teaching and learning: changes over the career span. Teaching and Teacher Education: An International Journal of Research and Studies, 25(5), 743-751.
  • Altun Akbaba S. & Apaydın, Ç. (2013). Kız ve erkek öğretmen adaylarının “eğitim” kavramına ilişkin metaforik algıları, Educational Administration: Theory and Practice, 19(3), 329- 354.
  • Aydın, F. (2010). Ortaöğretim öğrencilerinin coğrafya kavramına ilişkin sahip oldukları metaforlar, Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri (Educational Sciences: Theory & Practice), 10 (3), 1293-1322.
  • Aydın, F. & Ünaldı Eser, Ü. (2010). Coğrafya öğretmen adaylarının “coğrafya” kavramına ilişkin algılarının metaforlar yardımıyla analizi, International Online Journal of Educational Sciences, 2(2), 600-622.
  • Aydın, F. & Yazıcı, Ö. (2014). Coğrafya öğretmenlerinin harita kavramına ilişkin metaforları, Uluslararası Avrasya Sosyal Bilimler Dergisi, 5(15), 1-15.
  • Aydoğdu, E. (2008). İlköğretim okullarındaki öğrenci ve öğretmenlerin sahip oldukları okul algıları ile ideal okul algılarının metaforlar yardımıyla analizi, Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Eskişehir Osmangazi Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü.
  • Botha, E. (2009). Why metaphor matters in education. South African of Education, 29, 431-444.
  • Cerit, Y. (2008). Öğretmen kavramı ile ilgili metaforlara ilişkin öğrenci, öğretmen ve yöneticilerin görüşleri, Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 6 (4), 693-712.
  • Çalışkan, H. ve Sağlam, H. İ. (2012). Hoşgörü eğilim ölçeğinin geliştirilmesi ve ilköğretim öğrencilerinin hoşgörü eğilimlerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi, Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 122, 1431-1446.
  • Forceville, C. (2002). The identification of target and source in pictorial metaphors, Journal of Pragmatics, 34, 1-14.
  • Geçit, Y. & Gençer, G. (2011). Sınıf öğretmenliği 1. sınıf öğrencilerinin coğrafya algılarının metafor yoluyla belirlenmesi (Rize üniversitesi örneği), Marmara Coğrafya Dergisi, 23, 1-19.
  • Girmen, P. (2007). İlköğretim öğrencilerinin konuşma ve yazma sürecinde metaforlardan yararlanma durumları, Yayınlanmamış Doktora Tezi, Anadolu Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Guerrero, M. C. M. & Villamil, O. S. (2002). Metaphorical conceptualizations of ELS teaching and learning, Language Teaching Research, 6(2), 95-120.
  • Gürkaynak, İ. (1995).Farklı boyutları ile hoşgörü. Hoşgörü ve Eğitim Toplantısı. 35- 39, Ankara.
  • Güven, M., Yıldırım, E. & Çelen, G. (2015). Yaşam boyu öğrenme kavramına ilişkin kullanılan metaforlar, Uluslararası Eğitim Programları ve Öğretim Çalışmaları Dergisi, 5(9), 35- 47.
  • Durmuş, E. & Baş, K. (2016). Sosyal bilgiler öğretmen adaylarının coğrafya kavramına ilişkin metaforik algıları, Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 26(1), 75-92.
  • Kılınç, Y. & Tuna, F. (2013). Coğrafya lisans öğrencilerinin bakış açısıyla atmosfer basıncı kavramı: fenomenografik çalışma, Zeitschrift für die Welt der Türken Journal of World of Turks, 5(2), 43-52.
  • Lakoff, G. ve Johnson, M. (2005). Metaforlar: hayat, anlam ve dil (Çev. G. Y. Demir), İstanbul: Paradigma.
  • Miles, M. B., & Huberman, M. A. (1994). An expanded sourcebook qualitative data analysis. London: Sage.
  • Oxford, R. L., Tomlinson, S., Barcelos, A., Harrington, C., Lavine, R. Z., Saleh, A., & Longhini, A. (1998). Clashing metaphors about classroom teachers: Toward a systematic typology for the language teaching field, System, 26, 3-50.
  • Öztürk, Ç. (2007). Sosyal bilgiler, sınıf ve fen bilgisi öğretmen adaylarının “coğrafya” kavramına yönelik metafor durumları. Ahi Evran Üniversitesi, Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 8(2), 55-69.
  • Pishghadam R., & Navari S. (2010). Examining Iranian language learners’ perceptions of language education in formal and informal contexts: A quantitative study. The Modern Journal of Applied Linguistic, 1(January), 171-185.
  • Saban, A., Koçbeker, B. N. & Saban, A. (2006). Öğretmen adaylarının öğretmen kavramına ilişkin algılarının metafor analizi yoluyla incelenmesi, Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 6, 461-522.
  • Saban, A. (2008a). İlköğretim I. kademe öğretmen ve öğrencilerinin bilgi kavramına ilişkin sahip oldukları zihinsel imgeler, İlköğretim Online, 7 (2), 421-455.
  • Saban A. (2008b). Okula ilişkin metaforlar, Educational Administration: Theory and Practice, 55, 459-496.
  • UNESCO (1995). The declaration of principles on tolerance. http://unesdoc.unesco.org/images/0015/001518/151830eo.pdf 10 Ocak 2015’de alınmıştır.
  • Weidenfeld, W. (2002). Constructive conflicts: tolerance learning as the basis for democracy. Prospects. 32(1): 95-102.
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri, (9th ed.), Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yu, N. (2016). Spatial Metaphors for Morality: A Perspective from Chinese, Metaphor And Symbol, 31(2), 108-125.
  • Zeren, M. G. (2015). Üniversite öğrencilerinin gözü ile coğrafya eğitimcisi: bir olgubilim araştırması, Doğu Coğrafya Dergisi, 33, 189-208.
Toplam 31 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Diğer ID JA54SA83PT
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Nazlı Gökçe Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Ağustos 2016
Yayımlandığı Sayı Yıl 2016 Sayı: 9

Kaynak Göster

APA Gökçe, N. (2016). SOSYAL BİLGİLER ÖĞRETMEN ADAYLARININ COĞRAFYA KAVRAMINA İLİŞKİN METAFORLARI. Uluslararası Eğitim Bilimleri Dergisi(9), 121-134.
AMA Gökçe N. SOSYAL BİLGİLER ÖĞRETMEN ADAYLARININ COĞRAFYA KAVRAMINA İLİŞKİN METAFORLARI. INES Journal. Ağustos 2016;(9):121-134.
Chicago Gökçe, Nazlı. “SOSYAL BİLGİLER ÖĞRETMEN ADAYLARININ COĞRAFYA KAVRAMINA İLİŞKİN METAFORLARI”. Uluslararası Eğitim Bilimleri Dergisi, sy. 9 (Ağustos 2016): 121-34.
EndNote Gökçe N (01 Ağustos 2016) SOSYAL BİLGİLER ÖĞRETMEN ADAYLARININ COĞRAFYA KAVRAMINA İLİŞKİN METAFORLARI. Uluslararası Eğitim Bilimleri Dergisi 9 121–134.
IEEE N. Gökçe, “SOSYAL BİLGİLER ÖĞRETMEN ADAYLARININ COĞRAFYA KAVRAMINA İLİŞKİN METAFORLARI”, INES Journal, sy. 9, ss. 121–134, Ağustos 2016.
ISNAD Gökçe, Nazlı. “SOSYAL BİLGİLER ÖĞRETMEN ADAYLARININ COĞRAFYA KAVRAMINA İLİŞKİN METAFORLARI”. Uluslararası Eğitim Bilimleri Dergisi 9 (Ağustos 2016), 121-134.
JAMA Gökçe N. SOSYAL BİLGİLER ÖĞRETMEN ADAYLARININ COĞRAFYA KAVRAMINA İLİŞKİN METAFORLARI. INES Journal. 2016;:121–134.
MLA Gökçe, Nazlı. “SOSYAL BİLGİLER ÖĞRETMEN ADAYLARININ COĞRAFYA KAVRAMINA İLİŞKİN METAFORLARI”. Uluslararası Eğitim Bilimleri Dergisi, sy. 9, 2016, ss. 121-34.
Vancouver Gökçe N. SOSYAL BİLGİLER ÖĞRETMEN ADAYLARININ COĞRAFYA KAVRAMINA İLİŞKİN METAFORLARI. INES Journal. 2016(9):121-34.