BibTex RIS Kaynak Göster

THE IMPACT OF ORGANIZATIONAL CULTURE ON THE DECISION-MAKING STYLES OF THE UNDERGRADUATE STUDENTS IN HIGHER EDUCATION

Yıl 2016, Sayı: 9, 223 - 232, 01.08.2016

Öz

The concept of organizational culture facilitates the understanding and analysis of triggers predisposing the construct, improvement and practice in educational organizations such as universities. This notion also identifies a variety of ways to improve the administration of universities, increase effectiveness, and develop reform strategies. The analysis of a university’s organizational culture can be made through not only resolving of the networks related to the university but also being interpreted these networks by all the stakeholders. Therefore, organizational culture is to investigate the networks in context of an organization. Every decision influenced by hard problems is the result of a struggle period. The existence of some steps in the decision-making process provides chronological perception of decisions. An i

Kaynakça

  • Başaran, İ. E. (1991). Örgütsel davranış. (İkinci baskı). Ankara: Gül Yayınevi.
  • Canco, I. (2016). Evaluation on the impact of organizational culture in decision–making methods. Proceeding of the 8th Multidisciplinary Academic Conference. Prague, Czech Republic.
  • Deniz, E. (2004). Üniversite öğrencilerinin karar vermede öz saygı, karar verme stilleri ve problem çözme yöntemleri arasındaki ilişkinin incelenmesi üzerine bir araştırma, Eğitim Araştırmaları Dergisi. 4(15), 25- 35.
  • Deniz, M. & Avşaroğlu, S. (2014). Üniversite öğrencilerinin duygusal zekâ yeteneklerinin karar vermede özsaygı ve karar verme stillerini açıklama düzeyinin incelenmesi, Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, (16)1, 121-138.
  • Dinçer, Ö. (1992). Stratejik Yönetim ve İşletme Politikası, İstanbul: Beta Yayınları.
  • Doğan, S. (1997). “İnsan kaynakları potansiyelini arttırmada işletmeleri etkinliğe götüren yol: Örgüt kültürü”, Amme İdaresi Dergisi, 30 (4).
  • Güçlü, N. (2003). Örgüt kültürü. Gazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 23(2), 61-85.
  • Güçray, S. S. (2001). Ergenlerde karar verme davranışlarının öz saygı ve problem çözme becerileri algısı ile ilişkisi. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 8(8).
  • Hofstede, G. (2001). Cultures Consequences: Comparing Values, Behaviours, Institutions and Organizations Across Nations. Thousand Oaks, California: Sage.
  • Izgar, H., & Yılmaz, E. (2007). Pio ve yibo’nda görev yapan okul yöneticilerinin karar vermede özsaygı ve karar verme stilleri arasındaki ilişki. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 1(17), 341-351.
  • İra, N., & Şahin, S. (2011). Örgüt kültürü ölçeğinin geçerlik ve güvenirlilik çalışması. Celal Bayar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 9(1), 1-14.
  • Lacatus, M. L. (2013). Organizational Culture in Contemporary University. 5th International Conference EDU-WORLD 2012 - Education Facing Contemporary World Issues, Procedia - Social and Behavioral Sciences, Vol: 76, pp: 421-425, ISSN 1877-0428 http://dx.doi.org/10.1016/j.sbspro. 2013.04.139
  • Lees, K., Smith, D. & Stockhouse, J. (1994). Leadership in Schools and Higher Education: Improving Organizational Structures, School-Community Partnerships, and Decision- Making Processes. Northern Rocky Mountain Educational Research Association, Annual Meeting, Sun Valley, Idaho.
  • Mamatoğlu, N. (2006), “Örgüt İçi İletişim ve Performans Değerlendirme Sistemi Algıları Örgüt Kültürü Algısını Yordar mı?” Ankara Üniversitesi SBF Dergisi, 61 (4), 177-201.
  • McNay, I. (1995). Universities going international: choices, cautions and conditions, in P. Blok (ed.), Policy and Policy Implementation in Internationalisation of Higher Education, Amsterdam: EAIE
  • Marshall, M. N. (1996). Sampling for qualitative research. Family practice, 13(6), 522-526.
  • Sezgin, F. (2010). Öğretmenlerin Örgütsel Bağlılığının Bir Yordayıcısı Olarak Okul Kültürü. Eğitim ve Bilim, Cilt: 35, Sayı: 156: 142-159.
  • Şahin, A. (2010). Örgüt kültürü-yönetim ilişkisi ve yönetsel etkinlik. Maliye Dergisi, 159, 21- 35.
  • Terzi, A. R. (2005). İlköğretim okullarında okul kültürü. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 11, 423-442.
  • Tierney, W. G. (1988). Organizational culture in higher education: Defining the Essentials. The Journal of Higher Education, Vol: 59, No:1, pp: 2-21. Ohio State University Press. http://www.jstor.org/stable/1981868
  • Tierney, W. G. (2008). The Impact of Culture on Organizational Decision-Making : Theory and Practice in Higher Education. Sterling, Va: Stylus Publishing.
  • Yates, J.F. & Oliveira, S.D. (2016). Culture and decision making. Organizational Behavior and Human Decision Processes, Vol: 136, pp. 106–118.
  • Yates, J.F., & Potorowski, G. A. (2012). Evidence-based decision management. In D. Rosseau (Ed.), The Oxford handbook of evidence-based management, pp. 198–222. Oxford: Oxford University Press.
  • Yılmaz, A.S. (2011). Üniversite öğrencilerinin, karar verme stillerinin ve karar vermede özsaygı düzeylerinin utangaçlık ve benlik saygısı açısından incelenmesi. Selçuk Üniversitesi. Eğitim Bilimleri Enstitüsü Yüksek Lisans Tezi.

YÜKSEKÖĞRETİMDE ÖRGÜTSEL KÜLTÜRÜN ÖĞRENCİLERİN KARAR VERME STİLLERİNE ETKİSİ

Yıl 2016, Sayı: 9, 223 - 232, 01.08.2016

Öz

Örgüt kültürü kavramı, üniversite gibi eğitim örgütlerinde yapılanmaya, gelişmeye ve uygulamaya zemin hazırlayan harekete geçiricileri anlamayı ve analiz etmeyi kolaylaştırmaktadır. Bu kavram, aynı zamanda, üniversitelerin yönetimlerini iyileştirmede, verimliliği arttırmada ve reform stratejileri geliştirmede çeşitli yollar belirler. Bir üniversitedeki örgüt kültürünün analizi, sadece üniversite ile bağlantılı ağların çözümlenmesiyle değil, aynı zamanda tüm paydaşların bu ağları yorumlamaları ile yapılabilir. Bu sebeple, örgüt kültürü, örgütsel bağlamdaki ağların araştırılmasıdır. Zor problemlerden etkilenen her karar mücadele sürecinin bir sonucudur. Karar verme sürecine giden yolda bazı adımların var olması kronolojik olarak algılanmasını sağlamaktadır. Kişinin belli hedef ve amaçlar merkezinde kararın sonuçlarını hesap etmesi ve problemi tanımlaması için sürecin işlerliğini sağlaması gerekir. Bir örgütte karar verme süreçlerinin köşe taşlarından birini teşkil etmesine dayanarak örgüt kültürünün etkisi sorgulanmalıdır. Bu araştırmanın amacı, yükseköğretim kurumlarındaki örgüt kültürünün öğrencilerin karar verme stillerine olan etkisinin belirlenmesidir. Tarama modeli şeklinde tasarlanan araştırmada, örgütsel kültür ve karar stilleri ölçekleri kullanılmıştır. Araştırmanın örneklemini İstanbul’da çeşitli devlet üniversitelerinde okuyan 170 kadar üniversite öğrencisi oluşturmaktadır. Toplanan veriler SPSS 22.0 istatistik programında analiz edilmiştir. Lisans öğrencilerinin örgüt kültürü algılarında ve karar verme stillerinde istatistiksel olarak bir farklılık olup olmadığını belirlemek amacıyla çeşitli analiz teknikleri uygulanmıştır. Örgüt kültürü ile karar verme stilleri arasında istatistiksel olarak anlamlı ilişki olup olmadığını belirlemek amacıyla yapılan korelasyon analizleri sonucunda örgüt kültürü ve karar verme stilleri arasında anlamlı düzeyde ilişki saptanmıştır. Regresyon analizi sonucunda ise, örgüt kültürünün karar verme stillerini anlamlı düzeyde etkilediği bulgusuna ulaşılmıştır.

Kaynakça

  • Başaran, İ. E. (1991). Örgütsel davranış. (İkinci baskı). Ankara: Gül Yayınevi.
  • Canco, I. (2016). Evaluation on the impact of organizational culture in decision–making methods. Proceeding of the 8th Multidisciplinary Academic Conference. Prague, Czech Republic.
  • Deniz, E. (2004). Üniversite öğrencilerinin karar vermede öz saygı, karar verme stilleri ve problem çözme yöntemleri arasındaki ilişkinin incelenmesi üzerine bir araştırma, Eğitim Araştırmaları Dergisi. 4(15), 25- 35.
  • Deniz, M. & Avşaroğlu, S. (2014). Üniversite öğrencilerinin duygusal zekâ yeteneklerinin karar vermede özsaygı ve karar verme stillerini açıklama düzeyinin incelenmesi, Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, (16)1, 121-138.
  • Dinçer, Ö. (1992). Stratejik Yönetim ve İşletme Politikası, İstanbul: Beta Yayınları.
  • Doğan, S. (1997). “İnsan kaynakları potansiyelini arttırmada işletmeleri etkinliğe götüren yol: Örgüt kültürü”, Amme İdaresi Dergisi, 30 (4).
  • Güçlü, N. (2003). Örgüt kültürü. Gazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 23(2), 61-85.
  • Güçray, S. S. (2001). Ergenlerde karar verme davranışlarının öz saygı ve problem çözme becerileri algısı ile ilişkisi. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 8(8).
  • Hofstede, G. (2001). Cultures Consequences: Comparing Values, Behaviours, Institutions and Organizations Across Nations. Thousand Oaks, California: Sage.
  • Izgar, H., & Yılmaz, E. (2007). Pio ve yibo’nda görev yapan okul yöneticilerinin karar vermede özsaygı ve karar verme stilleri arasındaki ilişki. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 1(17), 341-351.
  • İra, N., & Şahin, S. (2011). Örgüt kültürü ölçeğinin geçerlik ve güvenirlilik çalışması. Celal Bayar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 9(1), 1-14.
  • Lacatus, M. L. (2013). Organizational Culture in Contemporary University. 5th International Conference EDU-WORLD 2012 - Education Facing Contemporary World Issues, Procedia - Social and Behavioral Sciences, Vol: 76, pp: 421-425, ISSN 1877-0428 http://dx.doi.org/10.1016/j.sbspro. 2013.04.139
  • Lees, K., Smith, D. & Stockhouse, J. (1994). Leadership in Schools and Higher Education: Improving Organizational Structures, School-Community Partnerships, and Decision- Making Processes. Northern Rocky Mountain Educational Research Association, Annual Meeting, Sun Valley, Idaho.
  • Mamatoğlu, N. (2006), “Örgüt İçi İletişim ve Performans Değerlendirme Sistemi Algıları Örgüt Kültürü Algısını Yordar mı?” Ankara Üniversitesi SBF Dergisi, 61 (4), 177-201.
  • McNay, I. (1995). Universities going international: choices, cautions and conditions, in P. Blok (ed.), Policy and Policy Implementation in Internationalisation of Higher Education, Amsterdam: EAIE
  • Marshall, M. N. (1996). Sampling for qualitative research. Family practice, 13(6), 522-526.
  • Sezgin, F. (2010). Öğretmenlerin Örgütsel Bağlılığının Bir Yordayıcısı Olarak Okul Kültürü. Eğitim ve Bilim, Cilt: 35, Sayı: 156: 142-159.
  • Şahin, A. (2010). Örgüt kültürü-yönetim ilişkisi ve yönetsel etkinlik. Maliye Dergisi, 159, 21- 35.
  • Terzi, A. R. (2005). İlköğretim okullarında okul kültürü. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 11, 423-442.
  • Tierney, W. G. (1988). Organizational culture in higher education: Defining the Essentials. The Journal of Higher Education, Vol: 59, No:1, pp: 2-21. Ohio State University Press. http://www.jstor.org/stable/1981868
  • Tierney, W. G. (2008). The Impact of Culture on Organizational Decision-Making : Theory and Practice in Higher Education. Sterling, Va: Stylus Publishing.
  • Yates, J.F. & Oliveira, S.D. (2016). Culture and decision making. Organizational Behavior and Human Decision Processes, Vol: 136, pp. 106–118.
  • Yates, J.F., & Potorowski, G. A. (2012). Evidence-based decision management. In D. Rosseau (Ed.), The Oxford handbook of evidence-based management, pp. 198–222. Oxford: Oxford University Press.
  • Yılmaz, A.S. (2011). Üniversite öğrencilerinin, karar verme stillerinin ve karar vermede özsaygı düzeylerinin utangaçlık ve benlik saygısı açısından incelenmesi. Selçuk Üniversitesi. Eğitim Bilimleri Enstitüsü Yüksek Lisans Tezi.
Toplam 24 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Diğer ID JA73CV25MK
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

F. Şehkar Fayda Kınık Bu kişi benim

Münevver Çetin, Bahar Doğan Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Ağustos 2016
Yayımlandığı Sayı Yıl 2016 Sayı: 9

Kaynak Göster

APA Kınık, F. Ş. F., & Doğan, M. Ç. B. (2016). YÜKSEKÖĞRETİMDE ÖRGÜTSEL KÜLTÜRÜN ÖĞRENCİLERİN KARAR VERME STİLLERİNE ETKİSİ. Uluslararası Eğitim Bilimleri Dergisi(9), 223-232.
AMA Kınık FŞF, Doğan MÇB. YÜKSEKÖĞRETİMDE ÖRGÜTSEL KÜLTÜRÜN ÖĞRENCİLERİN KARAR VERME STİLLERİNE ETKİSİ. INES Journal. Ağustos 2016;(9):223-232.
Chicago Kınık, F. Şehkar Fayda, ve Münevver Çetin, Bahar Doğan. “YÜKSEKÖĞRETİMDE ÖRGÜTSEL KÜLTÜRÜN ÖĞRENCİLERİN KARAR VERME STİLLERİNE ETKİSİ”. Uluslararası Eğitim Bilimleri Dergisi, sy. 9 (Ağustos 2016): 223-32.
EndNote Kınık FŞF, Doğan MÇB (01 Ağustos 2016) YÜKSEKÖĞRETİMDE ÖRGÜTSEL KÜLTÜRÜN ÖĞRENCİLERİN KARAR VERME STİLLERİNE ETKİSİ. Uluslararası Eğitim Bilimleri Dergisi 9 223–232.
IEEE F. Ş. F. Kınık ve M. Ç. B. Doğan, “YÜKSEKÖĞRETİMDE ÖRGÜTSEL KÜLTÜRÜN ÖĞRENCİLERİN KARAR VERME STİLLERİNE ETKİSİ”, INES Journal, sy. 9, ss. 223–232, Ağustos 2016.
ISNAD Kınık, F. Şehkar Fayda - Doğan, Münevver Çetin, Bahar. “YÜKSEKÖĞRETİMDE ÖRGÜTSEL KÜLTÜRÜN ÖĞRENCİLERİN KARAR VERME STİLLERİNE ETKİSİ”. Uluslararası Eğitim Bilimleri Dergisi 9 (Ağustos 2016), 223-232.
JAMA Kınık FŞF, Doğan MÇB. YÜKSEKÖĞRETİMDE ÖRGÜTSEL KÜLTÜRÜN ÖĞRENCİLERİN KARAR VERME STİLLERİNE ETKİSİ. INES Journal. 2016;:223–232.
MLA Kınık, F. Şehkar Fayda ve Münevver Çetin, Bahar Doğan. “YÜKSEKÖĞRETİMDE ÖRGÜTSEL KÜLTÜRÜN ÖĞRENCİLERİN KARAR VERME STİLLERİNE ETKİSİ”. Uluslararası Eğitim Bilimleri Dergisi, sy. 9, 2016, ss. 223-32.
Vancouver Kınık FŞF, Doğan MÇB. YÜKSEKÖĞRETİMDE ÖRGÜTSEL KÜLTÜRÜN ÖĞRENCİLERİN KARAR VERME STİLLERİNE ETKİSİ. INES Journal. 2016(9):223-32.