Although learning can happen anywhere. the desired positive learning outcomes of education systems can only be achieved in quality learning environments. Learning environment consists of physical. psychosocial and service providing elements. The quality of all these parts has a positive effect on learning. Therefore all efforts on enhancing the quality of the learning environment are crucial for providing an effective learning service. The major objective of this study is to determine pre-school teachers and administrators evaluation within the context of their institutions current physical environment quality. General screening model has been used in this study and 15 independent public and private pre- school education institutions located in the central districts of Meram. Selçuklu. Karatay depending on Konya Provincial Directorate of National Education formed the study sample. A total of 51 teachers and 15 administrators from these institutions were included in this study. Assessments about current situations of schools made by trainers (teachers and administrators) within the context of physical environment standards revealed areas particularly in need of improving physical environment standards. In the light of obtained results to recruit inadequacies of the current situation in the context of physical environment standards have been proposed.
Öğrenme her yerde oluşabilir. ancak eğitim sistemleri tarafından aranan olumlu öğrenme çıktıları. kaliteli öğrenme ortamlarında oluşur. Öğrenme çevresi. fiziksel. psiko-sosyal ve hizmet sunumu unsurlarını içermektedir. Tüm bu unsurlara ilişkin kalitenin öğrenme üzerinde dolaylı bir etkisi vardır. Dolayısıyla öğrenme ortamında kalite sağlamaya yönelik girişimler etkin bir öğrenim sunmak için büyük önem taşımaktadır. Bu çalışmanın temel amacı okul öncesi eğitim öğretmen ve yöneticilerinin okullarının fiziksel çevre kalitesine yönelik mevcut durum ile ilgili değerlendirmelerini belirlemektir. Araştırmada genel tarama modeli kullanılmış olup. çalışma örneklemini. Konya İl Milli Eğitim Müdürlüğü’ne bağlı Meram. Selçuklu ve Karatay merkez ilçelerin de bulunan toplam 15 bağımsız resmi ve özel okul öncesi eğitim kurumları oluşturmaktadır. Bu kurumlardan 51 öğretmen ve 15 yönetici çalışmaya dahil olmuştur. Fiziksel çevre standartları bağlamında eğitmenlerin (öğretmen ve yönetici) okullarındaki mevcut durumlarına ilişkin yapmış oldukları değerlendirmeler. fiziksel çevre standartları konusunda özellikle iyileştirme yapılması gereken alanları ortaya çıkarmıştır. Elde edilen sonuçlar ışığında fiziksel çevre standartları bağlamında mevcut duruma ilişkin yetersizliklerin iyileştirilmesine yönelik önerilerde bulunulmuştur.
Diğer ID | JA96DA24FE |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Şubat 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 Sayı: 10 |