To reach the targets of the education in the classroom is only passible with successful classroom management. This research tries to find out the primary and secondary school teachers’ tendency according to their own senses. It’s a descriptive work out prepared by trimping the model of relationships. The sample of this research was prepared by working with 325 school teachers who work in 15 different primary and secondary schools in Mersin in 2014-2015. A survey with 47 items with five lower parts is used to find out “Classroom Management Tendencies”. The results were analized with SPSS 20 packet programme. While analizing supplies frequency percentage, arithmetic mean, t-test, Anova test, bidirectional, Anova test were used. Finally after all these studies it can be said that the point of views of teachers about classroom management doesn’t differ according to the attendance number in class and to the schools which they were graduated from, but differs according to their sexes, branches, the level of their classes and the duration of their teaching experiences.
Primary School Secondary School Classroom management Classroom management tendency
Sınıfta gerçekleşen eğitim öğretimin istenilen hedeflere ulaşması ancak başarılı bir sınıf yönetimi becerisi ile mümkündür. Bu araştırma ilkokul ve ortaokul öğretmenlerinin kendi algılarına dayanarak sınıf yönetimine ilişkin eğilimlerini saptamayı amaçlamaktadır. Çalışma betimsel olup ilişkisel tarama modeli ile hazırlanmıştır. Araştırmanın örneklemini 2014-2015 eğitim öğretim yılında Mersin ilinde toplam 15 ilkokul ve ortaokulda görev yapan toplam 325 sınıf öğretmeni ve branş öğretmeni oluşturmaktadır. Araştırmada ilkokul ve ortaokul öğretmenlerinin sınıf yönetim eğilimlerini ortaya koymak amacıyla beş alt bölümde 47 maddelik "Sınıf Yönetimi Eğilimleri" adlı anket kullanılmıştır. Uygulama sonunda elde edilen veriler SPSS 20 paket programı ile analiz edilmiştir. Veri analizlerinde frekans, yüzde, aritmetik ortalama, t-testi, tek yönlü ANOVA testi, iki yönlü ANOVA testi kullanılmıştır. Araştırma sonucunda öğretmenlerin sınıf yönetimi eğilimlerine ilişkin algıları sınıf mevcuduna ve en son mezun oldukları alana göre farklılaşmamakla birlikte cinsiyete, branşa, okutulan sınıf seviyesine ve mesleki kıdem yılına göre farklılaştığı ortaya çıkmıştır.
İlkokul Ortaokul Öğretmen Sınıf yönetimi Sınıf yönetimi eğilimi
Diğer ID | JA39CK54NZ |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Şubat 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 Sayı: 10 |