Öz
20. yüzyılın ortalarından itibaren temelleri atılmaya başlayan, kökenleri nörobilime ve sinir ağlarının keşfine dayanan yapay zekâ teknolojileri küresel ölçekte hızla büyüyen bir rekabet alanı oluşturmuştur. Yapay zeka teknolojisine dayanan sistemler bugün sağlık, finans, ticaret, eğitim, medya, endüstriyel üretim, enerji, siber güvenlik gibi birey ve toplumu etkileyen önemli alanlarda kullanılmaktadır. Dünyanın önde gelen şirketleri ve hükümetler tarafından yapay zekâ şirketleri fonlanmakta, büyük veriye dayalı makine öğrenimi giderek önem kazanmaktadır. Olumlu kullanımlarından doğan faydaların yanında olumsuz kullanımlarından doğan etik sorunların varlığı tartışma konusu olsa da yapay zekâ teknolojilerinin geleceği şekillendireceği gerçeği, alandan uzaklaşmak yerine uzlaşıyı gerektirmektedir. Araştırma söz konusu gerçekliği gözeterek yapay zekânın hareketli görüntü üretimindeki potansiyelini tartışmaya açmayı amaçlamıştır. “Makineler düşünebilir mi?” sorusuyla başlayan insanlığın yapay zekâ serüveninde bu araştırma, “Yapay zekâ profesyonel, hiper gerçekçi sahneler üretebilir mi?” sorusuna odaklanarak alanda faaliyet gösteren üç öne çıkan platformun çıktılarını incelemiştir. Araştırma kapsamında Runway, Luma Dream Machine ve Imagine Art platformlarından gerçekçi ve fütüristik iki senaryoyu içeren hareketli görüntü üretmeleri istenmiştir. Üretilen hareketli görüntüler içerik analizine tabi tutulmuş, belirlenen kategoriler ve alt kategoriler altında incelenmiştir. Bu incelemeler üretilen hareketli görüntülerde çeşitli hatalar olsa da yapay zekâ teknolojilerinin kısa süre içinde uzmanlık gerektiren dizi, film, içerik üretimini yeniden şekillendireceğini, sektördeki çeşitli uzmanlıkların yerini yapay zekânın alacağını göstermiştir.
Anahtar Kelimeler: İletişim Çalışmaları, Yapay Zekâ, Hareketli Görüntü
Araştırma bilimsel etik kurallarına uygun biçimde hazırlanmıştır.
Destekleyen kurum-kuruluş bulunmamaktadır.
Alana önemli katkılar sunan derginize teşekkür ediyor, çalışmalarınızda kolaylıklar diliyorum...
Abstract
Since the mid-20th century, artificial intelligence technologies, which have their roots in neuroscience and the discovery of neural networks, have created a rapidly growing competitive field on a global scale. Systems based on artificial intelligence technology are used today in important areas affecting individuals and society such as health, finance, trade, education, media, industrial production, energy, cyber security. Artificial intelligence companies are funded by the world's leading companies and governments, and machine learning based on big data is becoming increasingly important. Although the existence of ethical problems arising from negative uses as well as the benefits arising from positive uses is a matter of debate, the fact that artificial intelligence technologies will shape the future requires consensus instead of moving away from the field. The research aims to discuss the potential of artificial intelligence in moving image production by considering this reality. In the journey of artificial intelligence that started with the question "Can machines think?", this research focuses on the question "Can artificial intelligence produce professional, hyper-realistic scenes?" and examines three important platforms operating in this field. Within the scope of the research, Runway, Luma Dream Machine and Imagine Art platforms were asked to produce moving images including two realistic and futuristic scenarios. The moving images produced were subjected to content analysis and analysed under the categories and subcategories determined. Although there are various errors in the moving images produced, these examinations have shown that artificial intelligence technologies will reshape the production of series, films and content that require expertise in a short time, and that artificial intelligence will replace various expertise in the sector.
Keywords: Communication Studies, Artificial Intelligence, Moving Image
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | İletişim Çalışmaları, İletişim Teknolojisi ve Dijital Medya Çalışmaları, Medya Teknolojileri |
Bölüm | ARAŞTIRMA MAKALESİ |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 29 Kasım 2024 |
Gönderilme Tarihi | 7 Temmuz 2024 |
Kabul Tarihi | 19 Kasım 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 |