Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

INSTAGRAM ÖRNEĞİNDE SOSYAL MEDYADAN YANSIYANLAR

Yıl 2018, Cilt: 3 Sayı: 1, 23 - 36, 31.05.2018

Öz

Tarihsel süreç içerisinde teknik ile teknoloji
insan yaşamının ve iletişim süreçlerinin dönüşümünde başat role sahip olmuştur.
İnsanlık tarihinin önemli bir boyutunu teknoloji tarihi oluşturmaktadır.
Teknoloji insan yaşamını kolaylaştırmanın yanı sıra iletişim kurma yollarını ve
biçimlerini doğrudan etkilemektedir. Geleneksel medya ve yeni medya insanın
yaşamında önemli dönüm noktalarına işaret etmektedir. Yüz yüze iletişimden
farklı olarak araçlarla aracılanan iletişim, çeşitli yönleri ile insanın
kullanımında ön plana çıkarken farklı uygulama örnekleri sunmaktadır. Özellikle
günümüz dünyasında insanlar, gündelik pratiklerini ve resmi faaliyetlerini
yürütürken yeni iletişim teknolojilerini yoğun olarak kullanmaya
başlamışlardır. İletişim süreçlerindeki bu tarz aracılanmış iletişime dayalı
dönüşüm, bireyler arası etkileşimin doğasını, sıklığını ve biçimlerini de
farklılaştırmaktadır. Öyle ki, sosyal medya, gerek özel yaşam gerekse iş
yaşamında kullanım amacı ve yaygınlığı bakımından ele alındığında adeta esas
iletişim aracı haline gelmiştir. Çalışma kapsamında yeni iletişim araçları
arasında kullanım yaygınlığına sahip olan ve görsel iletişim ağırlıklı bir
yapıyı temsil eden sosyal medya örneği olarak Instagram ortamının ele alınarak
incelenmesi amaçlanmaktadır. Böylesine bir çalışma benzeri kitle iletişim
araçları açısından da önemli veriler sunmaktadır. Bu çalışmada ilişki yönetimi
bağlamında değerlendirmelerde bulunulabilmesi için Instagramın fiziksel yapısı
ve sunduğu olanakların yanı sıra kullanıcıların şahsi paylaşımları da -kullanım
esnekliği ve bireysel farklılıkları ortaya koyması açısından- detaylı olarak
ele alınmaktadır. Instagramın bir ortam olarak kullanıcılara sunduğu hizmetler
bağlamında kullanım özellikleri içerisinde kullanıcı adı, takipçileri, takip
ettikleri, paylaşılan özel/şahsi ve/veya tekrarlanan gönderi biçimindeki
görseller, hikayeler, söylemler, beğeniler ve yorumlar analiz edilmiştir. Esas
olarak bu çalışmada, ilişki kurma ve yönetme süreçleri çözümlenmeye çalışılmıştır.
İnceleme dönemini oluşturan iki haftalık (5-18 Şubat 2018) süre içerisinde basit
rastlantısal olarak seçilmiş olan Instagram hesapları (kurumsal ve bireysel
olan 5’er hesap) aynı zamanda kullanıcıların takipçilerinin değerlendirmeleri
açısından da ele alınmıştır. Bu inceleme ve elde edilen bulgular sayesinde yeni
ilişki geliştirme/yönetme tarz(lar)ı tespit edilerek analiz edilmiş; bu
doğrultuda yeni yaklaşımlar ortaya konulmuştur. Birey sosyal medya üzerinden
özellikle dil ve üslup olarak yeni ilişki tarzları geliştirmekte, ilişki
yönetimi sürecinde farklı stratejilere başvurmaktadır.

Kaynakça

  • Belek, İ. (1999). Postkapitalist Paradigmalar. İstanbul: Sorun.
  • Bozkurt, V. (2000). Enformasyon Toplumu ve Türkiye. İstanbul: Sistem.
  • Cappo, J. (2003). The Future of Advertising. NY: McGraw-Hill.
  • Doctorow, C. (2017). Özgür ve Bedava: İnternet Çağında Bilgi. (Çev.) Berkan Şimşek. İstanbul: Koç Üniversitesi Yayınları.
  • Geray, H. (1997). “Yeni Medyaların Elektronik Mahalleleri ve Enformasyon Toplumu”, Ada Kentliyim. Cilt 3. Sayı: 10. s.76-78.
  • Ries, L. (2013). Visual Hammer (Görsel Çekiç). (Çev.) Dilan Sarıoğlu. İstanbul: MediaCat.
  • Ryan, D. (2014). Dijital Pazarlama. Çev. Mehmet Murat Kemaloğlu. İstanbul: İş Bankası Yayınları.
  • Scott, D. M. (2008). Pazarlama ve İletişimin Yeni Kuralları. (Çev.) Nadir Özata. İstanbul: MediaCat.
  • Sevinç, S. S. (2012). Pazarlama İletişiminde Sosyal Medya. İstanbul: Optimist.
  • Springer, P. (2007). Ads to Icons: How Advertising Succeeds in a Multimedia Age. London: Kogan Page.
  • Stratten, S. (2012). Sosyal Medyada Yapılan Müthiş İşler. Çev. Evren Yıldırım. İstanbul: MediaCat.
  • Turow, J. (2015). İzleniyoruz: Yeni Reklam Sektörünün Elindeki Kimliğimiz ve Değerimiz. Çev. Mirel Benveniste. İstanbul: Hil Yayın.
  • Varnalı, K. (2013). Dijital Tutulma: Pazarlama İletişimi ve İnsan. İstanbul: MediaCat.
  • Zahay, D. (2015). Digital Marketing Management. NY: Business Expert Press.
  • İnternet ve Sosyal Medya Kullanıcı İstatistikleri 2017. http://www.dijitalajanslar.com/internet-ve-sosyal-medya-kullanici-istatistikleri-2017/ [Erişim Tarihi: 10.07.2017].
  • 2018 İnternet Kullanımı ve Sosyal Medya İstatistikleri. https://www.dijilopedi.com/2018-internet-kullanimi-ve-sosyal-medya-istatistikleri/ [Erişim Tarihi: 29.03.2018].
Yıl 2018, Cilt: 3 Sayı: 1, 23 - 36, 31.05.2018

Öz

Kaynakça

  • Belek, İ. (1999). Postkapitalist Paradigmalar. İstanbul: Sorun.
  • Bozkurt, V. (2000). Enformasyon Toplumu ve Türkiye. İstanbul: Sistem.
  • Cappo, J. (2003). The Future of Advertising. NY: McGraw-Hill.
  • Doctorow, C. (2017). Özgür ve Bedava: İnternet Çağında Bilgi. (Çev.) Berkan Şimşek. İstanbul: Koç Üniversitesi Yayınları.
  • Geray, H. (1997). “Yeni Medyaların Elektronik Mahalleleri ve Enformasyon Toplumu”, Ada Kentliyim. Cilt 3. Sayı: 10. s.76-78.
  • Ries, L. (2013). Visual Hammer (Görsel Çekiç). (Çev.) Dilan Sarıoğlu. İstanbul: MediaCat.
  • Ryan, D. (2014). Dijital Pazarlama. Çev. Mehmet Murat Kemaloğlu. İstanbul: İş Bankası Yayınları.
  • Scott, D. M. (2008). Pazarlama ve İletişimin Yeni Kuralları. (Çev.) Nadir Özata. İstanbul: MediaCat.
  • Sevinç, S. S. (2012). Pazarlama İletişiminde Sosyal Medya. İstanbul: Optimist.
  • Springer, P. (2007). Ads to Icons: How Advertising Succeeds in a Multimedia Age. London: Kogan Page.
  • Stratten, S. (2012). Sosyal Medyada Yapılan Müthiş İşler. Çev. Evren Yıldırım. İstanbul: MediaCat.
  • Turow, J. (2015). İzleniyoruz: Yeni Reklam Sektörünün Elindeki Kimliğimiz ve Değerimiz. Çev. Mirel Benveniste. İstanbul: Hil Yayın.
  • Varnalı, K. (2013). Dijital Tutulma: Pazarlama İletişimi ve İnsan. İstanbul: MediaCat.
  • Zahay, D. (2015). Digital Marketing Management. NY: Business Expert Press.
  • İnternet ve Sosyal Medya Kullanıcı İstatistikleri 2017. http://www.dijitalajanslar.com/internet-ve-sosyal-medya-kullanici-istatistikleri-2017/ [Erişim Tarihi: 10.07.2017].
  • 2018 İnternet Kullanımı ve Sosyal Medya İstatistikleri. https://www.dijilopedi.com/2018-internet-kullanimi-ve-sosyal-medya-istatistikleri/ [Erişim Tarihi: 29.03.2018].
Toplam 16 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Derya Öcal 0000-0003-0401-2917

Yayımlanma Tarihi 31 Mayıs 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 3 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Öcal, D. (2018). INSTAGRAM ÖRNEĞİNDE SOSYAL MEDYADAN YANSIYANLAR. İnönü Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi (İNİF E-Dergi), 3(1), 23-36.