Özet
Bu
çalışma, Türk sinema tarihinde önemli bir yeri olan ve Türk sinemasına büyük
değer katan yönetmen Metin Erksan’ın Toplumsal Gerçekçi filmlerinin bilimsel
verilere dayandırılarak incelenmesi açısından önemlidir. Yine bu çalışma, Türk
Sinemasında bir “auteur” olarak anılan ve yaptığı filmlerle yıllar sonra daha
iyi anlaşılan Metin Erksan’ın bir sinemacı olarak yaşamının ve sinema
hakkındaki düşüncelerinin anlaşılması ve en önemlisi iyi bir yönetmen olmak
isteyenler için örnek ve kaynak teşkil etmesi açısından da önemlidir. Ve bu
çalışma, özellikle Türk sinema tarihinin 1950 ve 1970’li yıllarını ele alarak,
toplumsal ve siyasal gelişmeler doğrultusunda, Türk Sinemasının nasıl bir
değişim içerisine girdiğini aydınlatma amacı içerisinde olması açısından da
önemlidir.
Bu
çalışmanın varsayımlarından birisi, Metin Erksan sinemasında Toplumsal Gerçekçi
akımının etkilerinin olduğu görüşüdür. Bir diğer varsayımı ise; Metin Erksan’ın
entelektüel bir yönetmen olarak diğer yönetmenlerden farklı olduğudur.
Bu
çalışmanın kuramsal çerçevesinin oturtulmasında, literatür tarama yöntemi
kullanılarak, bilgiler sıralanmış, ardından uygulama bölümünde de Toplumsal
Gerçekçi sinema akımı ilkeleri çerçevesinde Metin Erksan’ın Toplumsal Gerçekçi
sinema akımı kapsamına alabileceğimiz “Karanlık Dünya / Aşık Veysel’in Hayatı”,
“Gecelerin Ötesi”, “Susuz Yaz”, “Yılanların Öcü”, “Acı Hayat” ve “Suçlular
Aramızda” filmleri içerisinden iradi yöntemle seçilen, “Yılanların Öcü”
filminin detaylı analizi yapılmış, ele alınan filmin Toplumsal Gerçekçi sinema
akımına uygunluğu araştırılarak, varsayımımız olan Metin Erksan filmlerinde
Toplumsal Gerçekçi sinema akımı etkilerinin olduğu doğrulanmaya çalışılmıştır.
Anahtar
Kelimeler: Türk Sineması, Metin Erksan, Toplumsal Gerçekçilik
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Kasım 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 3 Sayı: 2 |