Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

DİSTOPİK BİR EVRENİ GÖSTERGELERLE OKUMAK: THE GİVER

Yıl 2019, Cilt: 4 Sayı: 2, 214 - 227, 12.12.2019

Öz

DİSTOPİK
BİR EVRENİ GÖSTERGELERLE OKUMAK: THE GİVER

 

Özet

Temelleri
Antik Yunan’a dayanan, kuramsal gelişimi ise 20. Yüzyıla tekabül eden
göstergebilim, evreni anlamlandırmamızı sağlayan göstergeleri inceler. Kültürel
uzlaşımlar dâhilinde göstergelerin altında yatan gizil anlamları açığa
çıkarmaya çalışır. Charles Sanders Peirce (1839-1914) ve
İsviçreli dilbilimci Ferdinand
de Saussure
(1857-1913) öncülüğünde gelişen göstergebilim, birçok alanda
uygulama sahasına sahiptir. Çalışma kapsamında göstergebilimin sinema ile olan
ilişkisine değinilmiştir. Zira tıpkı göstergebilim gibi sinemanın da kendine
ait bir dili vardır ve bu dili çözümlerken göstergebilimden yararlanılabilir.
Bu hususta öncelikle göstergebilimin tarihsel gelişimi ve sinema ile olan
ilişkisi tartışılmış, ardından
Phillip
Noyce
’un yönetmenliğini yaptığı distopik film
kategorisinde değerlendirebileceğimiz The
Giver
(2014) adlı film göstergebilimsel açıdan analiz edilmiştir. Filmin
görüntüsel göstergeler üzerinden analiz edilmesi tercih edilmiştir.

Anahtar Kelimeler:
Göstergebilim, Sinema, The Giver

 

Abstract

The
theories based on Ancient Greece, the theoretical development of the 20th
Century correspond to the display of the metamorphosis, which leads us to
understand the universe. Within cultural conventions, it tries to make  hidden meanings of the signs. The semiotics,
developed under the leadership of Charles Sanders Peirce (1839-1914) and the
Swiss linguist Ferdinand de Saussure (1857-1913), have many field application
areas. Within the scope of the study, the relation between cinema and semiology
is mentioned. Just as in semiology, cinema has its own language, and semiology
can be used in this language solution.


In this regard, firstly the historical development of semiotics and its
relationship with cinema were discussed, and then the film The Giver (2014),
which can be considered in the category of dystopic film directed by Phillip
Noyce, was analyzed from a semiotic perspective. Film is preferred to be
analyzed through visual indicators.

















Key
Words:
Semiology, Cinema, The Giver


Kaynakça

  • Andrew, J. D. (2010), Büyük Sinema Kuramları ( çev. Zahit Atam). İstanbul: Doruk Yayınları.
  • Barthes, R. (1977). Göstergebilimsel Serüven. (Çev. M. Rifat ve S. Rifat). İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Baydar, Ç. (1998). Yazılı Basında Haber Söyleminin Oluşturulması. Yüksek Lisans Tezi: İstanbul.
  • Büker. S. (2012). Sinemada Anlam Yaratma. İstanbul: Hayalperest Yayınevi.
  • Film: The Giver (Seçilmiş). Phillip Noyce, 2014.
  • Fiske, J. (1996), İletişim Çalışmalarına Giriş. (çev. Süleyman İrvan), Ankara: ARK.
  • Giovanni, M. (1993). Therois of the Sing in Classical Antiquity. USA: İndiana University Press.
  • Lotman, Y.M. (2012). Sinema Göstergebilimi. (Çev. Özüğül, O.). Ankara: Nirengi Kitabevi.
  • Rifat, M. (2009). Göstergebilimin Abc’si. İstanbul: Say Yayınları.
  • Saussure, F. de (1916). Genel Dilbilim Dersleri. (Çev. B. Vardar). Ankara: Türk Dil Kurumu Yayınları.
  • Sayın, Ö. (2014). Göstergebilim ve Sosyoloji. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Wollen, P. (2014). Sinemada Göstergeler ve Anlam. (Çev. Z. Aracagök ve B. Doğan). İstanbul: Metis Yayınları.
  • Özgür,A.(?).Göstergebilim.Web:https://www.academia.edu/2345316/G%C3%96STERGEB%C4%B0L%C4%B0M adresinden alınmıştır
  • Yücel, D.D. (2016). Açlık Oyunları Film Serisinde Gözetim ve İktidar. Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara
Yıl 2019, Cilt: 4 Sayı: 2, 214 - 227, 12.12.2019

Öz

Kaynakça

  • Andrew, J. D. (2010), Büyük Sinema Kuramları ( çev. Zahit Atam). İstanbul: Doruk Yayınları.
  • Barthes, R. (1977). Göstergebilimsel Serüven. (Çev. M. Rifat ve S. Rifat). İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Baydar, Ç. (1998). Yazılı Basında Haber Söyleminin Oluşturulması. Yüksek Lisans Tezi: İstanbul.
  • Büker. S. (2012). Sinemada Anlam Yaratma. İstanbul: Hayalperest Yayınevi.
  • Film: The Giver (Seçilmiş). Phillip Noyce, 2014.
  • Fiske, J. (1996), İletişim Çalışmalarına Giriş. (çev. Süleyman İrvan), Ankara: ARK.
  • Giovanni, M. (1993). Therois of the Sing in Classical Antiquity. USA: İndiana University Press.
  • Lotman, Y.M. (2012). Sinema Göstergebilimi. (Çev. Özüğül, O.). Ankara: Nirengi Kitabevi.
  • Rifat, M. (2009). Göstergebilimin Abc’si. İstanbul: Say Yayınları.
  • Saussure, F. de (1916). Genel Dilbilim Dersleri. (Çev. B. Vardar). Ankara: Türk Dil Kurumu Yayınları.
  • Sayın, Ö. (2014). Göstergebilim ve Sosyoloji. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Wollen, P. (2014). Sinemada Göstergeler ve Anlam. (Çev. Z. Aracagök ve B. Doğan). İstanbul: Metis Yayınları.
  • Özgür,A.(?).Göstergebilim.Web:https://www.academia.edu/2345316/G%C3%96STERGEB%C4%B0L%C4%B0M adresinden alınmıştır
  • Yücel, D.D. (2016). Açlık Oyunları Film Serisinde Gözetim ve İktidar. Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara
Toplam 14 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Dilar Diken Yücel

Yayımlanma Tarihi 12 Aralık 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 4 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Diken Yücel, D. (2019). DİSTOPİK BİR EVRENİ GÖSTERGELERLE OKUMAK: THE GİVER. İnönü Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi (İNİF E-Dergi), 4(2), 214-227.