Bir kişi, nesne ya da olgunun çok sayıda kişi tarafından beğenildiğini anlatmak için kullanılan popüler kültür öğeleri, o toplumda kabul görmüş normların, kuralların, değerlerin, iktidar ilişkilerinin izlerini taşır. Popüler kültür belirli bir yaşam tarzının, belirli iktidar ilişkilerinin yaygınlaşması, onaylanması ve yeniden üretilmesine katkıda bulunur. Bu süreçteki konulardan biri de toplumsal cinsiyet ilişkileridir. Toplumsal rol ve davranışları cinsiyet temelli bir bakış açısıyla düzenleyen toplumsal cinsiyet reklamlar, televizyon programları, haberler gibi pek çok popüler medya ürününde su yüzüne çıkar. Çünkü toplumsal cinsiyete dair ön kabulleri popüler hale getiren medya, toplumsal kabul ve değerlerin yeniden üretilmesinde önemli bir role sahiptir. Bu duruma örnek oluşturan ve yıllardır gazetelerde varlığını sürdüren dertleşme köşeleri, cinsiyetçi ideoloji ve söylemin aktarım aracıdır. Dertleşme köşeleri, popüler kültür ürünlerine sinmiş cinsiyetçi söylemleri incelemek, toplumsal cinsiyetin gündelik hayata yansımalarını ortaya çıkarmak adına kayda değer bir örnektir. Çünkü sıradan insanların gündelik ve kişisel sorunlarına çözüm aramak adına yazdıkları bu köşelerde, yayınlanan mektuplar gibi dile getirilen sorunlara çare olarak sunulanlar da cinsiyetçi kalıpyargıların göstergelerini barındırmaktadır. Toplumsal cinsiyet ilişkilerinin gündelik hayatın seyri içinde nasıl aktarıldığını anlamayı amaçlayan bu çalışmada dertleşme köşelerinin Türkiye’deki en ünlü örneği olan Güzin Abla köşesine gelen başvurular David Sholle’nin (1999) ideolojik dilsel pratiklere yönelik sınıflandırması esas alınarak nitel ve nicel içerik analizine tabi tutulmuştur. Güzin Abla köşesinde 1982-2018 yılları arasında farklı tarihlerde yayınlanmış toplam 66 mektubun cinsiyetçi söylem açısından incelendiği bu çalışmanın sonucu, köşede verilen tavsiyelerin danışanın cinsiyeti fark etmeksizin cinsiyetçi kalıplar çerçevesinde şekillendiğini göstermektedir. Köşeye yazanların yaklaşık %75’i kadın olup büyük bir çoğunluğu (%83) aşk ve ilişkilere dair sorunlarını anlatmaktadırlar. Güzin Abla’nın mektuplara verdiği cevaplardaki tavsiyelerin ise %50’den fazlasında cinsiyetçi kalıplar ağır basmaktadır.
Various elements of popular culture used to express that a person, object or phenomenon is liked by a large number of people, bear the traces of the norms, rules, values, and power relations accepted in that society. Popular culture contributes to the dissemination, approval and reproduction of a particular lifestyle, certain power relations. One of the issues in this process is gender relations. Gender, which organizes social roles and behaviors from a gender-based perspective, appears in many popular media products such as commercials, television programs, and the news. Because the media, which popularizes the pre-assumptions about gender, has an important role in reproducing social consent and values. One of the examples of this situation is advice columns which are the means of transferring sexist ideology and discourse. Advice columns existed in newspapers for years are considerable examples to reveal the gendered discourse permeated into the popular culture products and also the reflections of gender in daily life. Because in these columns which ordinary people write to find solutions to their daily and personal problems, the letters published and presented solutions to the problems expressed contain signs of gendered stereotypes. In this study aims to understand how gender relations have been transferred in the course of everyday life, letters to Güzin Abla column, the most famous example of advice columns in Turkey, have been examined to qualitative and quantitative content analysis on the basis of classification David Sholle (1999) for ideological linguistic practices. In this study, total of 66 letters which were published in different dates between 1982-2018 in Güzin Abla column have been examined in terms of gendered discourse. As a result, given advices in the column have been constructed in a gendered frame and there is no difference according to the gender of the advisees. Approximately 75% of those who write to the column are women and the vast majority (83%) of them share their problems regarding love and relationships. Sexist stereotypes prevail in more than 50% of the advice given by Güzin Abla to the letters.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | İletişim ve Medya Çalışmaları |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 13 Aralık 2020 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 Cilt: 5 Sayı: 2 |