Dünya çapında varlık gösteren COVID-19 pandemisinin etkisi, hem markalar hem de kullanıcılar için davranış değişikliklerine neden olmuş ve işletmeleri sosyal medya pazarlamalarını benzeri görülmemiş bir hızda yeniden düşünmeye zorlamıştır. Bu dönemde sosyal medya kullanımındaki artış ile birlikte ürün ve hizmetlerin tanıtılması ve satılması, hedef kitlelerle etkileşimin gerçekleşmesi için sosyal medya platformları markaların popüler pazarlama alanları haline gelmiştir. Böylece sosyal medya yoluyla pazarlama faaliyetlerinin yürütülmesi ve geliştirilmesi, pandemi sürecinde oldukça önemli bir hale gelmiştir. Öte yandan COVID-19’un ekonomik alandaki sonucu olarak da farklı sektörler aynı oranda etkilenmemiş bir kısmı artış gösterirken bir kısmı ciddi zararlar görmüştür. Ekonomik olarak en fazla zarar gören sektör havacılık sektörü olurken, en az zarar gören ya da COVID-19 pandemisinden hiçbir şekilde etkilenmeyen ve ekonomik olarak karlılığını artırıcı bir dönem geçiren sektör ise gıda perakendeciliği sektörü olmuştur. Bu çalışmada, pandemi sürecinden en az etkilenen gıda perakendeciliği sektöründe faaliyet gösteren BİM markasının kurumsal Facebook sayfası ve pandemi sürecinde, sürecin getirdiği zorunluluklar ile birlikte olumsuz bir şekilde etkilenen havayolu şirketlerinden biri olan Pegasus Hava Yolları markasının kurumsal Facebook sayfası, sosyal medya pazarlaması bağlamında 11 Mart 2020 – 11 Temmuz 2020 tarih aralığında nicel içerik analizi yöntemi ile incelenmiştir. Çalışmadan elde edilen bulgular neticesinde, BİM markasının kurumsal Facebook sayfasındaki paylaşımlarında, sosyal medya pazarlaması bağlamında pazarlama promosyonları tekniğinde yoğun olarak sınırlı süreyi, satış faydası olarak da rekabetçi avantaj tekniğini kullandığı görülmektedir. Buna karşın Pegasus Hava Yolları kurumsal Facebook sayfasında satış faydası olarak rekabetçi avantaj ve sağlık unsurlarını ağırlıklı olarak kullanmaktadır. COVID-19 içerikli paylaşımlar ise, BİM markasının kurumsal Facebook sayfasında yer almazken, Pegasus Hava Yolları markasının COVID-19 içerikli paylaşımlar yaptığı gözlemlenmiştir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | İletişim ve Medya Çalışmaları |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 13 Aralık 2020 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 Cilt: 5 Sayı: 2 |