Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

TÜRKİYE’DE COVID-19 SÜRECİNDE SOSYAL MEDYA PAZARLAMASI: PEGASUS VE BİM ÖRNEĞİ

Yıl 2020, Cilt: 5 Sayı: 2, 27 - 42, 13.12.2020
https://doi.org/10.47107/inifedergi.811041

Öz

Dünya çapında varlık gösteren COVID-19 pandemisinin etkisi, hem markalar hem de kullanıcılar için davranış değişikliklerine neden olmuş ve işletmeleri sosyal medya pazarlamalarını benzeri görülmemiş bir hızda yeniden düşünmeye zorlamıştır. Bu dönemde sosyal medya kullanımındaki artış ile birlikte ürün ve hizmetlerin tanıtılması ve satılması, hedef kitlelerle etkileşimin gerçekleşmesi için sosyal medya platformları markaların popüler pazarlama alanları haline gelmiştir. Böylece sosyal medya yoluyla pazarlama faaliyetlerinin yürütülmesi ve geliştirilmesi, pandemi sürecinde oldukça önemli bir hale gelmiştir. Öte yandan COVID-19’un ekonomik alandaki sonucu olarak da farklı sektörler aynı oranda etkilenmemiş bir kısmı artış gösterirken bir kısmı ciddi zararlar görmüştür. Ekonomik olarak en fazla zarar gören sektör havacılık sektörü olurken, en az zarar gören ya da COVID-19 pandemisinden hiçbir şekilde etkilenmeyen ve ekonomik olarak karlılığını artırıcı bir dönem geçiren sektör ise gıda perakendeciliği sektörü olmuştur. Bu çalışmada, pandemi sürecinden en az etkilenen gıda perakendeciliği sektöründe faaliyet gösteren BİM markasının kurumsal Facebook sayfası ve pandemi sürecinde, sürecin getirdiği zorunluluklar ile birlikte olumsuz bir şekilde etkilenen havayolu şirketlerinden biri olan Pegasus Hava Yolları markasının kurumsal Facebook sayfası, sosyal medya pazarlaması bağlamında 11 Mart 2020 – 11 Temmuz 2020 tarih aralığında nicel içerik analizi yöntemi ile incelenmiştir. Çalışmadan elde edilen bulgular neticesinde, BİM markasının kurumsal Facebook sayfasındaki paylaşımlarında, sosyal medya pazarlaması bağlamında pazarlama promosyonları tekniğinde yoğun olarak sınırlı süreyi, satış faydası olarak da rekabetçi avantaj tekniğini kullandığı görülmektedir. Buna karşın Pegasus Hava Yolları kurumsal Facebook sayfasında satış faydası olarak rekabetçi avantaj ve sağlık unsurlarını ağırlıklı olarak kullanmaktadır. COVID-19 içerikli paylaşımlar ise, BİM markasının kurumsal Facebook sayfasında yer almazken, Pegasus Hava Yolları markasının COVID-19 içerikli paylaşımlar yaptığı gözlemlenmiştir.

Kaynakça

  • Adıgüzel, M. (2020). Covid-19 Pandemisinin Türkiye Ekonomisine Etkilerinin Makroekonomik Analizi. İstanbul Ticaret Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 19(37), 191-221.
  • Aslan, Ş. (Ed.). (2018). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri (1. Baskı). Eğitim Yayın Evi.
  • Aziz, A. (2014). Sosyal bilimlerde araştırma yöntemleri ve teknikleri.
  • Bajpai, V., Pandey, S., & Shriwas, S. (2012). Social media marketing: Strategies & its impact. International Journal of Social Science & Interdisciplinary Research, 1(7), 214-223.
  • Balakrishnan, B. K. P. D., Dahnil, M. I., & Yi, W. J. (2014). The Impact of Social Media Marketing Medium toward Purchase Intention and Brand Loyalty among Generation Y. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 148, 177-185. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2014.07.032
  • BİM Türkiye. (t.y.). Geliş tarihi 24 Eylül 2020, gönderen https://www.facebook.com/bimturkiye/
  • Changing consumer, digital marketing and impact of Covid-19. (t.y.). Geliş tarihi 08 Ekim 2020, gönderen Deloitte Slovenia website: https://www2.deloitte.com/si/en/pages/strategy-operations/articles/changing-consumer-digital-marketing-impact-Covid-19.html
  • COVID-19 Etki Analizi—Dünyadan ve Türkiye’den Bulgular | EY - Türkiye. (t.y.). Geliş tarihi 08 Ekim 2020, gönderen https://www.ey.com/tr_tr/ey-turkiye-yayinlar-raporlar/covid-19-etki-analizi-dunyadan-ve-turkiye-den-bulgular
  • COVID-19: World economy in 2020 to suffer worst year since 1930s Great Depression, says IMF’. (2020). Geliş tarihi 30 Eylül 2020, gönderen Euronews website: https://www.euronews.com/2020/04/14/watch-live-international-monetary-fund-gives-world-economic-outlook-briefing-oncovid-19
  • Cutler, B., & Rajshekhar, G. J. (1993). Analysis of print ad features: Services versus products. Journal of Advertising, 33(2), 62-70.
  • Demir, İ. (2020). Kovid-19 Salgının Seyri ve Türkiye Ekonomisi. Uluslararası İlişkiler ve Stratejik Araştırmalar (ULISA) Enstitüsü, 12(1), 7-16.
  • Digital 2020. (t.y.-a). Geliş tarihi 08 Ekim 2020, gönderen We Are Social website: https://wearesocial.com/digital-2020
  • Digital 2020: Turkey. (t.y.-b). Geliş tarihi 08 Ekim 2020, gönderen DataReportal – Global Digital Insights website: https://datareportal.com/reports/digital-2020-turkey
  • Djurica, M., Djurica, N., Maric, M., & Jovanovic, M. (2012). Facebook Marketing. SMART ORGANIZATION High Potentials. Lean Organization. Internet of Things, 143-151. Portorož, Slovenia.
  • Durgam, V. (2018). SOCIAL MEDIA AND ITS ROLE IN MARKETING. INTERNATIONAL JOURNAL OF ADVANCED RESEARCH IN MANAGEMENT, 9(2). https://doi.org/10.34218/IJARM.9.2.2018.001
  • Ekiz, D. (2009). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Anı yayınları.
  • He, H., & Harris, L. (2020). The impact of Covid-19 pandemic on corporate social responsibility and marketing philosophy. Journal of Business Research, 116, 176-182. https://doi.org/10.1016/j.jbusres.2020.05.030
  • Holmes, R. (2020). Is COVID-19 social media’s levelling up moment? Geliş tarihi 04 Ekim 2020, gönderen Is COVID-19 social media’s levelling up moment? website: https://www.forbes.com/sites/ryanholmes/2020/04/24/is-covid-19-social-mediaslevelling-up-moment/#32e022256c60
  • İslamoğlu, H., & Alnıaçık, Ü. (2019). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri (İstanbul-2019). BETA Basım.
  • Johar, J. S., & Sirgy, M. J. (1991). Value-Expressive versus Utilitarian Advertising Appeals: When and Why to Use Which Appeal. Journal of Advertising, 20(3), 23-33. https://doi.org/10.1080/00913367.1991.10673345
  • Kennedy, G. (2015). Social media: Master Social Media Marketing, Facebook, Twitter, YouTube & Instagram.
  • Landis, J. R., & Koch, G. G. (1977). An Application of Hierarchical Kappa-type Statistics in the Assessment of Majority Agreement among Multiple Observers. Biometrics, 33(2), 363. https://doi.org/10.2307/2529786
  • Mahesh, L., & Amulya, M. (2013). SOCIAL MEDIA MARKETING: AN IMPORTANT PHASE IN MODERN BUSINESS MANAGEMENT. International Journal of Research in Commerce & Management, 4(3), 162-164.
  • Nabity-Grover, T., Cheung, C. M. K., & Thatcher, J. B. (2020). Inside out and outside in: How the COVID-19 pandemic affects self-disclosure on social media. International Journal of Information Management, 102188. https://doi.org/10.1016/j.ijinfomgt.2020.102188
  • Neti, N. (2011). SOCIAL MEDIA AND ITS ROLE IN MARKETING. International Journal of Enterprise Computing and B International Journal of Enterprise Computing and Business Systems ting and Business Systems usiness Systems, 1(2), 1-15.
  • Olof Lagrosen, S., & Grundén, K. (2014). Social media marketing in the wellness industry. The TQM Journal, 26(3), 253-260. https://doi.org/10.1108/TQM-12-2013-0129
  • Pegasus Hava Yolları. (t.y.). Geliş tarihi 24 Eylül 2020, gönderen https://www.facebook.com/PegasusHavayollari/
  • Perez, S. (2020). WhatsApp has seen a 40% increase in usage due to COVID-19 pandemic. Geliş tarihi 01 Ekim 2020, gönderen WhatsApp has seen a 40% increase in usage due to COVID-19 pandemic website: https://techcrunch.com/2020/03/26/ report-whatsapp-has-seen-a-40-increase-in-usage-due-to-covid-19-pandemic/
  • Pinto, M. B., & Yagnik, A. (2017). Fit for life: A content analysis of fitness tracker brands use of Facebook in social media marketing. Journal of Brand Management, 24(1), 49-67. https://doi.org/10.1057/s41262-016-0014-4
  • Report: The Impact of COVID-19 on Social Media Marketing. (t.y.). Geliş tarihi 08 Ekim 2020, gönderen Socialbakers.com website: https://www.socialbakers.com/blog/covid-19-impact-social-media
  • Sheth, S., & Kim, J. (2017). Social Media Marketing: The Effect of Information Sharing, Entertainment, Emotional Connection and Peer Pressure on the Attitude and Purchase Intentions. Journal on Business Review (GBR), 5(1), 62-70.
  • Sosyal Medyanın Türkiye’deki Geleceği 2019-2020 Raporu Yayında. (2019, Ağustos 20). Geliş tarihi 08 Ekim 2020, gönderen Pazarlamasyon website: https://pazarlamasyon.com/sosyal-medyanin-turkiyedeki-gelecegi-2019-2020-raporu-yayinda/
  • Todua, N., & Jashi, C. (2015). Some Aspects of Social Media Marketing (Georgian Case). International Journal of Social, Behavioral, Educational, Economic and Management Engineering, 9(4), 1160-1163.
  • Türkiye’de ilk koronavirüs (Covid-19) vakası tespit edildi. (2020, Mart 10). Geliş tarihi 08 Ekim 2020, gönderen Euronews website: https://tr.euronews.com/2020/03/10/sagl-k-bakan-koca-koronavirus-covid-19-salg-n-ile-ilgili-ac-klama-yap-yor
  • Türkiye’nin En Değerli 100 Markası (2020). (2020, Haziran 10). Geliş tarihi 08 Ekim 2020, gönderen Branding Türkiye website: https://www.brandingturkiye.com/turkiyenin-en-degerli-100-markasi-2020/
  • Warren, R., Wicks, J. L., Wicks, R. H., Fosu, I., & Chung, D. (2007). Food and Beverage Advertising to Children on US. Television: Did National Food Advertisers Respond? Journalism & Mass Communication Quarterly, 84(4), 795-810. https://doi.org/10.1177/107769900708400409
  • We Are Social’ın Koronavirüs Raporu (Covid-19) Nisan 2020. (2020, Nisan 26). Geliş tarihi 08 Ekim 2020, gönderen Clicks’us Dijital Pazarlama Ajansı—Kaybolma Görün! website: https://www.clicksus.com/we-are-socialin-koronavirus-raporu-yayinlandi-covid-19
  • Wu, M.-Y. (2020). Organizational Acceptance of Social Media Marketing: A Cross-Cultural Perspective. Journal of Intercultural Communication Research, 49(4), 313-329. https://doi.org/10.1080/17475759.2020.1771752
Toplam 38 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular İletişim ve Medya Çalışmaları
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Engin Coşkun 0000-0002-7977-3369

Betül Çepni Şener 0000-0002-1894-6799

Yayımlanma Tarihi 13 Aralık 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 5 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Coşkun, E., & Çepni Şener, B. (2020). TÜRKİYE’DE COVID-19 SÜRECİNDE SOSYAL MEDYA PAZARLAMASI: PEGASUS VE BİM ÖRNEĞİ. İnönü Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi (İNİF E-Dergi), 5(2), 27-42. https://doi.org/10.47107/inifedergi.811041