Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

COVID-19 AŞI HABERLERİNDE ÇERÇEVELEME: HABER SİTELERİNDE AŞI HABERLERİNİN SUNUMU

Yıl 2021, Cilt: 6 Sayı: 1, 343 - 361, 01.05.2021
https://doi.org/10.47107/inifedergi.880181

Öz

Tüm dünyayı etkisi altına alan pandemi süreci, sağlık haberciliğinin önemini de gözler önüne sermiştir. Bilimsel anlamda virüse karşı yapılan çalışmalar kadar, bunların kamuoyuna aktarılması da önemli bir husustur. Bu anlamda aşı haberlerinin nasıl çerçevelendiğinin ortaya konması bu çalışmanın amacını oluşturmaktadır. Hem ulusal hem de uluslararası medyanın aşı haberlerini nasıl sunduğunun ortaya konması açısından; Sputnik, İndependent, DW, BBC, Hürriyet, Sabah, HaberTurk, Sözcü, T24 ve Dokuz8 Haber’in internet sitelerinde yer alan aşı haberleri içerik analizi yöntemi kullanılarak incelenmiştir. Çalışma, Türkiye’de coronavirüse karşı ilk aşılamanın başladığı 16.09.2020 tarihinden itibaren 16.10.2020’ye kadar olan aşı haberleri ile sınırlandırılmıştır. Bu süreçte coronavirüse karşı geliştirilen aşıları konu edinen 199 haber tespit edilmiştir. Elde edilen bulgulara göre; aşı haberlerine en çok Sabah’ın internet sitesinde rastlanmıştır. 11 farklı haber çerçevesi bağlamında değerlendirilen haberlerde, en çok sorumluluk yükleme ve bilgi verme çerçevelerinin kullanıldığı görülmüştür. En çok kullanılan haber-inşa stratejisi ise birleştirme olmuştur.

Kaynakça

  • Referans1Atabek, G., Atabek, Ü., & Bilge, D. (2014). Sağlık Haberlerinde Dönüşüm:1970-2010 Yılları Arasında Hürriyet Gazetesinde Sağlık Haberleri. https://www.academia.edu/.
  • Referans2Atabek, N., & Uztuğ, F. (1998). Haberde Çerçeveleme ve Öne Çıkarma. Anadolu Üniversitesi İletişim Bilimleri Fakültesi Dergisi: Kurgu, 96-105.
  • Referans3Çınarlı, İ., & Şimşek, Z. (2013). Doğru ve Etkili Sağlık İletişimi İçin ‘Sağlık Haberciliği-Programcılığı Rehberi. Tarımda İş Sağlığı ve Güvenliği Uygulama ve Araştırma Merkezi Yayınları(4), 9-10.
  • Referans4Dursun, Ç. (2001). Televizyon Haberlerinde İdeoloji. Ankara: İmge Kitabevi. Referans5Durur, E. (2011). İnşacı Yaklaşım İçinde Çerçeveleme Kuramı ve Haberin Çerçevelenişi. Atatürk İletişim Dergisi. Sayı, 21-31.
  • Referans6Erdoğan, İ. (2011). Gündem Koyma ve Saptama Yaklaşımında Bir Araştırma Geleneği ve Tasarımı Olarak Çerçeveleme. Erciyes İletişim Dergisi, 2(1), 48-62.
  • Referans7Kazancı, M. (2002). Althusser, İdeoloji ve İletişimin Dayanılmaz Ağırlığı. Ankara Üniversitesi Siyasal Bilgiler Fakültesi Dergisi, 66-81.
  • Referans8Kazaz, M., & Çoban, M. (2010). Televizyon Haberleri ve Egemen Söylemin Yeniden Üretimi Sürecinde İdeoloji İnşa Stratejilerinin Kullanımı. Selçuk İletişim Dergis, 6(2), 195.
  • Referans9Maden, S. (2020). Covid-19 Salgını ve Sağlık Haberciliği: Prof. Dr. Erkan Yüksel ile Söyleşi. Üsküdar Üniversitesi İletişim Fakültesi Akademik Dergisi, 6(6), 205-210.
  • Referans10Orhon, N. (2004). Değişim Değeri Açısından Televizyon Haberi-Teknolojik ve İdeolojik Boyutlarıyla Metalaşan Televizyon Haberleri. Eskişehir Anadolu Üniversitesi Yayınlar(1537), 38-50.
  • Referans11Özarslan, H., & Güran, M. S. (2015). İletişim Araştırmalarında Çerçeveleme Paradigması: Son Döneme Ait Bir İnceleme. Selçuk İletişim, 8(4), 32-48.
  • Referans12Özçetin, B. (2019). Kitle İletişim Kuramları-Kavramlar,Okullar-Modeller. İstanbul: İletişim.
  • Referans13Öztunç, M. (2020). İnternet Haberciliğinde Koronavirüs Salgınının Sunum Biçimi. İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi,, 9(3), 2825-2840.
  • Referans14Saraç, D. (2018). Domuz Gribi Haberlerinde Çerçeveleme: Hürriyet Gazetesi Örneği. Global Media Journal TR Edition, 8(16), 161-185.
  • Referans15Scheufele, D. (1999). Framing as a Theory of Media Effects. Jornal of Comminication, 49(1), 106-107.
  • Referans16Sönmez, B. (2018). http://yenimedya.info/2018/10/01/cerceveleme/. 11 22, 2020 tarihinde http://yenimedya.info/. adresinden alındı
  • Referans17Sungur, S., Yücel, E., Metintaş, S., & Önsüz, M. F. (2020). Yüksek Tiraj Yapan Yerli ve Yabancı İnternet Gazetelerinin Koronavirüs Hastalığı ile İlgili Haber İçeriklerinin İncelenmesi. ESTÜDAM Halk Sağlığı Dergisi(5).
  • Referans18Yıldırım, B. (2013). Sağlık Endüstrisinin Yeniden Üretimi: Sağlık Gazeteciliği (Temel Eğilimler ve Yapısal Sorunlar). Ş. Çağlar içinde, Şövalyelik Mesleği Gazeteciliğin Uzmanlık Alanları (s. 379-389). Konya: Literatürk.
  • Referans19Yıldırım, B. (2015). İletişim Araştırmalarında Yöntemler. Konya: Literatürk.
  • Referans20Yüksel, E., Adıyaman, F., Keçeli, D., Doruk, Ö., Yavuz, Ö., & Kasdemir, B. (2014). Obezite Konusu Basında Nasıl Çerçevelenmektedir? Selçuk İletişim Dergisi., 149-176.
Toplam 19 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular İletişim ve Medya Çalışmaları
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Mete Kazaz 0000-0002-0367-1091

Saibe Pala 0000-0002-2032-7313

Arzu Kazaz 0000-0003-1076-4234

Yayımlanma Tarihi 1 Mayıs 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 6 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Kazaz, M., Pala, S., & Kazaz, A. (2021). COVID-19 AŞI HABERLERİNDE ÇERÇEVELEME: HABER SİTELERİNDE AŞI HABERLERİNİN SUNUMU. İnönü Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi (İNİF E-Dergi), 6(1), 343-361. https://doi.org/10.47107/inifedergi.880181