Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

PANDEMİ DÖNEMİNDE BİR EĞİTİM ARACI OLARAK TELEVİZYON: TRT EBA TV

Yıl 2021, Cilt: 6 Sayı: 1, 140 - 162, 01.05.2021
https://doi.org/10.47107/inifedergi.886813

Öz

En etkin ve yaygın kullanılan kitle iletişim araçlarından olan radyo ve televizyon, ortaya çıktığı ilk dönemlerden bugüne gelişerek varlığını sürdürmeye devam etmiştir. Kitle iletişim araçlarından radyonun işlevi televizyona oranla daha etkili olmasına rağmen sadece ses olmasından dolayı daha kısıtlı olmuştur. Ancak radyo önemini hiçbir zaman kaybetmemiş, televizyon ise ses ve radyoyu geride bırakmıştır. Bu durum televizyonun birçok alanda kullanılmasına neden olmuştur.
McLuhan’a göre, kitle iletişim araçlarının haber verme, eğlendirme, eğitme, bilgilendirme, güdüleme, mal ve hizmetlerin tanıtımını yapma, ikna etme gibi işlevleri bulunmaktadır. Bu işlevler arasından en çok haberleşme ve eğlendirme aracı olarak kullanılan televizyon, daha sonra eğitim için de kullanılmaya başlamıştır. Çalışma kapsamında işlenen televizyonun bir eğitim aracı olarak kullanılması işlevi, 31 Aralık 2019 yılında başlayan COVID-19 pandemisi sonrasında eğitimde yaşanan değişimlerin televizyonun eğitim alanındaki önemini daha net bir şekilde ortaya koymuştur. Tüm dünyayı etkisi altına alan COVID-19 salgını, insanların sosyal temastan kaçınmasına ve bunun sonucunda birçok alanda olduğu gibi eğitim alanında da aksaklıkların yaşanmasına neden olmuştur. Pandeminin Türkiye’de görülmesi sonucu 12 Mart 2020 yılında eğitime ara verilmiş ve yapılan düzenlemeler ile Türkiye’de eğitimlerin EBA TV İnternet ve TRT EBA TV aracılığı ile sürdürülmesi kararlaştırılmıştır.
Çalışmada, yaşanan koronavirüs pandemisi sonrasında TRT EBA TV aracılığıyla eğitimin uzaktan eğitim sistemi ile sürdürülmesi sonrasında televizyon izlenme oranlarında yaşanan değişimleri tespit etmek amaçlanmıştır. Bu kapsamda 2020 yılı aylık TİAK (Televizyon İzleme Araştırmaları Anonim Şirketi) veri tablosunda yer alan Tam Gün (Total Day) ve OPT (07:00-20:00) (Off Prime Time) zamanları izlenme oranları incelenmiştir. Çalışmada veri analizlerinin çözümlemesinde en etkili yöntem olduğu düşünülen içerik analizi yöntemi kullanılmıştır.

Kaynakça

  • Akaydın, A. (2014). Değişen Televizyon Platformlarının İzleyiciye Sunduğu Seçenekler, Erciyes İletişim Dergisi, Cilt 3, Sayı 4, 18-24.
  • Aydın, E. (2020). COVID-19 Döneminde EBA TV Üzerinden Yapılan Türkçe Derslerinin değerlendirilmesi. Milli Eğitim Dergisi, Salgın Sürecinde Türkiye'de ve dünyada Eğitim, 877-894.
  • Aydın Göktepe, E. (2020), Kriz Döneminde İş Sürdürülebilirliğine Yönelik Yönetim Uygulamaları; Covid-19 Pandemi Araştırması, International Journal Of Socıal, Humanıtıes And Admınıstratıve Scıences, Cilt 6, Sayı 26, 630-638.
  • Aziz, A. (1981), Radyo ve Televizyona Giriş, Ankara: Ankara Üniversitesi Siyasal Bilgiler Fakültesi Yayınları.
  • Bakioğlu, A. Can, E. (2007). Uzaktan Öğretim Öğrencilerinin Tv Ders Programları Bağlamında Yönetimi Değerlendirmeleri. Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, Cilt 25, Sayı 25, 17-33.
  • Başlar, G. (2013), Yeni Medyanın Gelişimi ve Dijitalleşen Kapitalizm, Akdeniz Bilişim 2013 Konf, 23-25 Ocak 2013, Antalya, 775-783.
  • Bozkaya, M. (2006), Televizyonun Uzaktan Eğitimde Kullanımı, Selçuk Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi Cilt 4, Sayı 3, 146-158.
  • Bozkurt, A. (2020). Koronavirüs (Covid-19) pandemi süreci ve pandemi sonrası dünyada eğitime yönelik değerlendirmeler: Yeni normal ve yeni eğitim paradigması. Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi, Cilt 6, Sayı 3, 112-142.
  • Can, E. (2020). Coronavirüs (Covid-19) pandemisi ve pedagojik yansımaları: Türkiye’de açık ve uzaktan eğitim uygulamaları. Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi, Cilt 6, Sayı 2, 11-53.
  • Cankaya, Ö. (1997), Dünden Bugüne Radyo Televizyon, İstanbul: Beta Yayınları.
  • Demirkıran, C. (2010). Geleneksel Televizyonun Sanal Modeli Olarak Web Tv Ve Lıvestream Portalında Tv Yönetimi, Akdeniz Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, Sayı 14, 73-85.
  • Di̇kmen, E. (2017). Türkiye’de Televizyon Yayıncılığının Dönüşümü: Sosyal Tv Yayıncılığı, Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, Cilt 5, Sayı 1, 425-448.
  • Duderstadt, J. J. (2001). The future of the university in the digital age. Proceedings of the American Philosophical Society, Cilt 45, Sayı 1, 54-72.
  • Dursun, Ç.ve Alemdar, K. (1999). Medya Dünyası, Medya Gücü ve Demokratik Kurumlar. (Haz. Korkmaz Alemdar) İstanbul: AFA Yayıncılık ve TÜSES Vakfı Yayınları.
  • Eken, Ö. Tosun, N. Tuzcu Eken, D. (2020). COVID-19 Salgını İle Acil ve Zorunlu Uzaktan Eğitime Geçiş: Genel Bir Değerlendirme, Milli Eğitim Dergisi, Salgın Sürecinde Türkiye'de ve Dünyada Eğitim, 113-128.
  • Erdi̇lek Karabay, M. Şener, İ, Doyduk, H. (2020). COVID-19 Pandemisi Kısıtlamaları Sırasında Orta Öğretim Öğrencilerinin Sanal Öğrenme Başarı Ve Memnuniyetlerini Etkileyen Öncüllerin Araştırılması, Milli Eğitim Dergisi, Salgın Sürecinde Türkiye'de Ve Dünyada Eğitim, 801-829.
  • Geray, Haluk (2003). İletişim ve Teknoloji Uluslararası Birikim Düzeninde Yeni Medya Politikaları. Ankara: Ütopya.
  • Güllüoğlu, Ö. (2012). Bir kitle iletişim aracı olarak televizyonun popüler kültür ürünlerini benimsetme ve yayma işlevi üzerine bir değerlendirme. Global Media Journal: Turkish Edition, Cilt 2, Sayı 4, 64-86.
  • Gürer, M. (2015). TV İstasyonlarının Web ve Sosyal Medya Kullanımı, Yeni Medya Çağında Televizyon, Editör: Sedat Özel, İstanbul: Derin Yayınları.
  • Görkem, A. Ünal S. (2020), Dünyada ve Türkiye’de 2019 Koronavirüs Pandemisi, Flora dergisi, Cilt 25, Sayı 1, 1-8.
  • Hackbarth, S. (1996). The Educational Technology Handbook: A Comprehensive Guide: Process and Products for Learning, New Jersey: Englewood Cliffs Educational Technology Publications.
  • İçel, K. (2011). Türkiye'de Radyo-Televizyon Rejimi, İstanbul Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi, Cilt 41, Sayı 3-4, 121-144.
  • İspir, B. (2008), Bilgi Çağında Dijitalleşme Ve Yeni Teknolojiye Uyum: Türkiye Dijital Televizyon Yayıncılığı Örneği, Yayınlanmış Doktora Tezi, Eskişehir Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Ağustos, 2008.
  • Karaboğa, T. (2007), Bir Kitle İletişimsizlik Aracı Olarak Televizyon, Sosyoloji Notları Dergisi, 25-34.
  • Kestel, T. (2020), Pandeminin Yoksulluğa Etkileri, Sosyal Hizmet Uzmanları Derneği Yayını, 22-34.
  • Kırık, A. M. (2014), Uzaktan eğitimin tarihsel gelişimi ve Türkiye’deki durumu, Marmara İletişim Dergisi, 73-94.
  • Kırık, A. M. (2010), Sayısal Uydu Teknolojisinin Gelişimi Ve Türkiye’de Yayıncılığın Geleceği, Akademik Bakış Dergisi, Uluslararası Hakemli E-dergi, Sayı 47.
  • Kocadaş, B. (2004), Kitle İletişim Araçları Eğitim İlişkisi, Dinbilimleri Akademik Araştırma Dergisi, Cilt 4, Sayı 2, 129-13.
  • Kozan, E. (2019), Dijital Kuşatma Bağlamında CGI Animasyon Teknolojisinin Televizyon Programlarında Yapım Estetiğine Yansıması, Dijital Çağda Televizyon ve Medya, Editör: Ceyhan Kandemir, İstanbul: Der Yayınları.
  • Kul, S. Gezgen, M. (2004), Dijitalleşmenin Değerlendirilmesi, Yükseköğretimde Dijital Dönüşüm, 1-12.
  • Ocak, G. Ocak, İ. Akkaş Baysal, E. (2020). COVID-19 Salgını Sürecinde Okul Öncesi Çocuklarının Eba Ve Diğer Uzaktan Eğitim Faaliyetlerine İlişkin Ebeveyn Görüşleri, Uluslararası Sosyal Bilimler Eğitimi Dergisi, Cilt 6, Sayı 2, 185-214.
  • Özçağlayan, M. (2000). Türkiye'de Televizyon Yayıncılığının Gelişimi, Selçuk İletişim, Cilt 1, Sayı 2, 41-52.
  • Sarı, G. (2017). Türkiye’de Özel Televizyon Yayıncılığının Gelişimi ve Medyada Mülkiyet Yapısı. Ulakbilge, Cilt 5, Sayı 18, 2087-2096.
  • Seçmen, E. A. (2019), Uluslararası Televizyon Yayıncılığında Yeni Yönelimler: Dijital Film ve Dizi Platformu “Netflix”, Dijital Çağda Televizyon ve Medya, Editör: Ceyhan Kandemir, İstanbul: Der Yayınları.
  • Serçemeli̇, M. Kurnaz, E. (2020). COVID-19 Pandemi Döneminde Öğrencilerin Uzaktan Eğitim Ve Uzaktan Muhasebe Eğitimine Yönelik Bakış Açıları Üzerine Bir Araştırma, Uluslararası Sosyal Bilimler Akademik Araştırmalar Dergisi, Cilt 4, Sayı 1, 40-53.
  • Sirer, E. (2019), Televizyon Yayıncılığının Küreselleşmesi Bağlamında Devlet Televizyonlarının Durumu: ERT Örneği, Dijital Çağda Televizyon ve Medya, (Editör: Ceyhan Kandemir), 109-130.
  • Şeker, N. T. (2016), Türkiye’de Televizyon Yayıncılığında Eğlencenin Egemenliği, TRT Akademi Dergisi, Cilt 1, Sayı 1, 32-49.
  • Taşdelen, B. Kesim, M. (2014), Etkileşimli televizyon geleneksel televizyon.a karşı: televizyon izleyicisi ne ister?, Selçuk Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, Cilt 8, Sayı 3, 268-280.
  • Tekinalp, Ş. (2011). Camera Obscur’dan Synoption’a Karşılaştırmalı Radyo ve Televizyon, İstanbul: Beta Basım A.Ş. 2. Baskı.
  • Thompson, J. Ergi̇n, A. (2019). Sözcüklerle Dökülmeyenler: Sınıfta Sözsüz İletişim, Ankara University Journal of Faculty of Educational Sciences (JFES) , Cilt 27, Sayı 2, 529-546.
  • Türker, A, Dündar, E. (2020). COVID-19 Pandemi Sürecinde Eğitim Bilişim Ağı (EBA) Üzerinden Yürütülen Uzaktan Eğitimlerle İlgili Lise Öğretmenlerinin Görüşleri, Milli Eğitim Dergisi, Salgın Sürecinde Türkiye'de ve Dünyada Eğitim, 323-342.
  • Üstün, Ç. Özçi̇ftçi̇, S. (2020). COVID-19 Pandemisinin Sosyal Yaşam ve Etik Düzlem Üzerine Etkileri: Bir Değerlendirme Çalışması, Anatolian Clinic the Journal of Medical Sciences, Anatolian Clinic the Journal of Medical Science (Special Issue on COVID 19) , 142-153.
  • Yengin, H. (1994), Ekranın Büyüsü, İstanbul: Der Yayınları.
  • Yıldırım, O. İpek, İ. (2020). Yeni Koronavirüs Salgını Dolayısıyla Gündeme Gelen Sosyal İzolasyon ve Gönüllü Karantina Döneminde İnternet ve Sosyal Medya Kullanımı, İletişim Kuram ve Araştırma Dergisi, 2020 Sayı 52, 69-94.
  • Yıldız, S. Bektaş, F. (2020). EBA TV’de Yayınlanan Beden Eğitimi Etkinliklerinin Veli ve Beden Eğitimi Öğretmenlerinin Görüşleriyle Değerlendirilmesi, Milli Eğitim Dergisi, Salgın Sürecinde Türkiye'de ve Dünyada Eğitim, 969-987.
  • Yılmaz, E. Mutlu, H. Güner, B. Doğanay, G. Yılmaz D. (2020), Veli Algısına Göre Pandemi Dönemi, Uzaktan Eğitim Sürecinin Niteliği, Konya: Palet Yayınları.
  • Yürekli, S. (2020), Çalışma Hayatında Koronavirüs (Covıd-19) Salgınının Etkileri, İstanbul Ticaret Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi Covid-19 Hukuk Özel Sayısı (Covid-19 Özel Ek) 34-61.
Toplam 47 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular İletişim ve Medya Çalışmaları
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Bahar Öztürk 0000-0002-9470-9664

Abuzer Çetinkaya 0000-0003-2589-1754

Yayımlanma Tarihi 1 Mayıs 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 6 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Öztürk, B., & Çetinkaya, A. (2021). PANDEMİ DÖNEMİNDE BİR EĞİTİM ARACI OLARAK TELEVİZYON: TRT EBA TV. İnönü Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi (İNİF E-Dergi), 6(1), 140-162. https://doi.org/10.47107/inifedergi.886813