Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

New Media and Ideology: An Althusserian Approach to Series Produced by Netflix

Yıl 2021, Cilt: 6 Sayı: 1, 465 - 484, 01.05.2021
https://doi.org/10.47107/inifedergi.889258

Öz

The concept of ideology, which is generally defined over negative meanings such as 'biased/false consciousness' and 'distorted communication', is directly associated with the power domain. Ruling owners actively use the media to reproduce their own ideology. In other words, if the power cannot represent itself in ideological fields, it cannot guarantee its existence. The media is considered one of the important devices spreading the ideology of power through society. For this reason, those who own the means of production reproduce their ideologies through the media. In the rapidly digitalizing world, the power strives to have a presence in the new media environment as in the traditional media. New media, which has an interaction-based, user-oriented structure, increases its influence every day all over the world in line with the rapid development and dissemination of technology and draws attention with its feature of being an area where individual and social participation is concentrated. The aim of this study which focuses on the relationship between power, ideology and media is to unearth the implicit meaning of Netflix's original content, the global digital streaming platform, which is an ISA from Althusser's point of view. In this context, the concept of ideology and Althusser's theses on ideology were emphasized in this study, and the structure and strategy of Netflix were presented. In line with the purpose of the study, the original Netflix production 'Designated Survivor' and 'Messiah' series, which have a high IMDB score, have a close theme, present an ideological plot, and are the subject of controversy in the media in this respect, were selected. The first episodes of the series at hand were examined by the method of the critical discourse analysis method. In the study, it was observed that the ideology of America and current political issues were re-produced with the established discourses through Netflix, which is the global digital broadcasting platform. It has been determined that American values are glorified in both series examined in this context and that 'enemy' and 'terrorist' representations come forth through Islamophobic discourses.

Kaynakça

  • Althusser, L. (2002a). Marx İçin. (I. Ergüden, Çev.) İstanbul: İthaki Yayınları.
  • Althusser, L. (2002b). İdeoloji ve Devletin İdeolojik Aygıtları. (Y. A.-M. Özışık, Çev.) İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Althusser, L. (2005). Özeleştiri Öğeleri. (L. Targu, Çev.) İstanbul: Belge Yayınları.
  • Aslan, Ş., Kurşun, A. (2018). “Söylem Analizi”. Şebnem Aslan (Ed). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri (297-307) Konya: Eğitim Yayınevi.
  • Aydın, O. Ş. (2019). Yeni izleme biçimleri ve Netflix İçerikleri: Ritzer’in McDonaldlaşma Tezi Ekseninde Bir Değerlendirme. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 12(63), 1167-1172. doi:http://dx.doi.org/10.17719/jisr.2019.3305
  • Binark, M. (2014). Yeni Medya Çalışmalarında Araştırma Yöntem ve Teknikleri. (M. Binark, Dü.) İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Castells, M. (2008). Ağ Toplumunun Yükselişi - Enformasyon Çağı:Ekonomi,Toplum ve Kültür 1.Cilt. (E. Kılıç, Çev.) İstanbul: İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları.
  • Çağan, K. (2008). Yanlış Bilinç’ten Anlam Arayışı’na. K. Çağan içinde, İdeoloji (s. 9-41). Ankara: Hece Yayınları.
  • Çendek, S. Y., & Örki, A. (2019). Arap Baharı Sürecinde Libya, Suriye ve Yemen’de Yaşanan İç Savaşlar: Karşılaştırmalı Bir Çözümleme. Elektronik Siyaset Bilimi Araştırmaları Dergisi, 10(1), 42-58. https://www.researchgate.net/publication/331741783_Arap_Bahari_Surecinde_Libya_Suriye_ve_Yemen'de_Yasanan_Ic_Savaslar_Karsilastirmali_Bir_Cozumleme adresinden alındı
  • Çoban, B. (2013). Hegemonya Aracı ve İdeolojik Aygıt Olarak Medya. İstanbul: Parşömen Yayıncılık.
  • Daban, E. Z., & Daban, C. (2018). Saddam Hüseyin Dönemi Irak Dış Politikası: Irak-İran Savaşı, Kuveyt’in İşgali Ve Abd’nin Irak’a Müdahalesi. Ahi Evran Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 2(1), 83-190. https://dergipark.org.tr/tr/pub/aeuiibfd/issue/38137/440282 adresinden alındı
  • Demers, D. (2005). Dictionary Of Masscommunication & Media Research. USA: Marquette Books.
  • Dijk, J. V. (2018). Ağ Toplumu. (Ö. Sakin, Çev.) İstanbul: Kafka Kitap Yayınları.
  • Dijk, T. A. (1999). Söylemin Yapıları ve İktidarın Yapıları. M. Küçük içinde, Medya İktidar ve İdeoloji (M. Küçük, Çev., s. 331-377). Ankara: ARK Yayınları.
  • Eagleton, T. (1996). İdeoloji. (M. Özcan, Çev.) İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Fairclough, N., Graham, P. (2003). “Eleştirel Söylem Çözümlemecisi Olarak Marx: Eleştirel Yöntemin Yaratılışı ve Küresel Sermayenin Eleştirisi İle Bağlantısı” Barış Çoban (Ed). Söylem ve İdeoloji (185-244). İstanbul: Su Yayınları.
  • Güçtürk, Y. (2018). Suriye'deki Filistinli Mülteciler. 7 12, 2020 tarihinde https://www.timeturk.com/korunmasizlarin-en-korunmasizi-suriyeli-filistinliler/haber-831047 adresinden alındı
  • Gündüz, R. (2020). İran'ın Batı Karşısında Koz Olarak Kullandığı Hürmüz Boğazı Neden Önemli? 7 21, 2020 tarihinde https://tr.euronews.com/2020/01/07/abd-ve-iran-kriziyle-gundeme-oturan-hurmuz-bogaz-neden-onemli- adresinden alındı
  • Jenner, M. (2018). Netflix and the Re-invention of Television. Cambridge: Palgrave Macmillan.
  • Kıpçak, N. S. (2016). Yeni Karnaval Olarak Yeni Medya: Karnavalesk Nitelikleri ile Twitter. ( Yayımlanmamış Doktora Tezi) Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Kopuz, S. (2018). Yayıncılıkta Yaşanan Değişim ve Golaballeşme: Netflix Örneği. M. G. Genel içinde, İletişim Çağında Dijital Kültür (s. 143-161). Konya: Eğitim Yayınevi.
  • Mardin, Ş. (1982). İdeoloji. Ankara: Turhan Kitabevi Yayınları.
  • McLellan, D. (2012). İdeoloji. (B. Yıldırım, Çev.) İstanbul: İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları.
  • Öğüt, S. (2005). Yeni Medya'da Sinema. 1 12, 2020 tarihinde http://www.sertacogut.com/blog/wp-content/uploads/2009/03/sertac_ogut_-_yeni_medyada_sinema.pdf adresinden alındı
  • Özkan, H. (2019). Yöndeşme Nedir? 1 12, 2020 tarihinde https://www.teknolojigemisi.com/yondesme-nedir/ adresinden alındı
  • Rehmann, J. (2017). İdeoloji Kuramları. (Ş. Alpagut, Çev.) İstanbul: Yordam Kitap Yayınları.
  • Sevim, S., & Sevim, B. A. (2019). İzleyicinin Nabzını Tutmak: Büyük Veri, Tavsiye Algoritmaları ve Netflix. Journal Academic Marketing Mysticism Online (JAMMO)(10), 560-569.
  • Şahin, M., & Şahin, G. (2016). Geleneksel Medyanın Yeni Rakibi: Yeni Medya ve Canlı Yayınlar. Gazi Üniversitesi İletişim Fakültesi, 1, 50-63. https://dergipark.org.tr/tr/pub/yenimedya/issue/55557/760554 adresinden alındı
  • TDK. (2019). 12 20, 2019 tarihinde https://sozluk.gov.tr/ adresinden alındı
  • TDK. (2020). 1 10, 2020 tarihinde https://sozluk.gov.tr/ adresinden alındı
  • twitter.com. (2020). 1 21, 2020 tarihinde https://twitter.com/netflixturkiye/status/778700644249014272 adresinden alındı
  • Ulukan, G. (2018). 1997'den Bugüne Netflix'in Tarihsel Gelişimindeki Önemli Noktalar. 1 19, 2020 tarihinde https://webrazzi.com/2018/05/07/1997den-bugune-netflixin-tarihsel-gelisimindeki-onemli-noktalar/ adresinden alındı
  • Üşür, S. S. (1997). İdeolojinin Serüveni. Ankara: İmge Kitapevi Yayınları.
  • www.7sabah.com. (2020). 1 21, 2020 tarihinde http://www.7sabah.com.tr/haber/46088/buyuk-tehlike-netflixteki-yozlasma-cocuklari-tehdit-ediyor/ adresinden alındı
  • www.bbc.com. (2020). 21 7, 2020 tarihinde https://www.bbc.com/turkce/haberler-dunya-48252309 adresinden alındı
  • www.cnnturk.com. (2020). 7 20, 2020 tarihinde https://www.cnnturk.com/ajanda/11-eylulde-neler-oldu-11-eylul-saldirilarinin-goruntuleri adresinden alındı
  • www.ensonhaber.com. (2020). 1 21, 2020 tarihinde https://www.ensonhaber.com/netflix-madde-bagimlisi-gay-lezbiyen-iliskili-bir-dunya-h.html adresinden alındı
  • www.netflix.com. (2020). 1 18, 2020 tarihinde https://about.netflix.com/tr adresinden alındı
  • www.netflix.com. (2020). 1 21, 2020 tarihinde www.netflix.com: https://about.netflix.com/tr/news/netflix-is-now-truly-turkish adresinden alındı

YENİ MEDYA VE İDEOLOJİ: NETFLİX YAPIMI DİZİLERE ALTHUSSER’Cİ BİR YAKLAŞIM

Yıl 2021, Cilt: 6 Sayı: 1, 465 - 484, 01.05.2021
https://doi.org/10.47107/inifedergi.889258

Öz

‘Yanlı/yanlış bilinç’ ve ‘çarpıtılan iletişim’ gibi genellikle olumsuz anlamlar üzerinden tanımlanan ideoloji kavramı, doğrudan iktidar alanıyla ilişkilendirilmektedir. İktidar sahipleri, kendi ideolojilerini yeniden üretmek için medyayı aktif bir şekilde kullanmaktadır. Başka bir ifadeyle iktidar, ideolojik alanlarda kendini temsil edemezse, varlığını garantileyemez. Medya, iktidarın ideolojisini topluma yayan en önemli aygıtlardan biri olarak kabul edilmektedir. Bu sebeple üretim araçlarını elinde bulunduranlar, medya aracılığıyla ideolojilerini yeniden üretmektedir. Hızla dijitalleşen dünyada iktidar, geleneksel medyada olduğu gibi yeni medya ortamında da varlık gösterme çabası içindedir. Etkileşim temelli, kullanıcı odaklı bir yapıya sahip olan yeni medya, teknolojinin hızlı gelişim ve yayılımı doğrultusunda her geçen gün tüm dünyada etkisini artırmakta, bireysel ve toplumsal katılımın yoğunlaştığı bir alan olma özelliği ile dikkat çekmektedir. İktidar, ideoloji ve medya ilişkisine odaklanan bu çalışmanın amacı Althusser’in bakış açısına göre bir DİA olma özelliği gösteren, küresel dijital yayın platformu Netflix orijinal içeriklerinin örtük anlamının gün yüzüne çıkarılmasıdır. Bu bağlamda çalışmada ideoloji kavramı ve Althusser’in ideolojiye dair tezleri üzerinde durulmuş, Netflix’in yapısı ve stratejisi ortaya konulmuştur. Çalışmanın amacı doğrultusunda örneklem olarak orijinal Netflix yapımı olan, IMDB puanı yüksek, birbirine yakın temaya sahip, olay örgüsü ideolojik bir çerçeve sunan ve bu açıdan medyada tartışmalara konu olan ‘Designated Survivor’ ve ‘Messiah’ dizileri seçilmiştir. Ele alınan dizilerin ilk bölümleri eleştirel söylem çözümlemesi yöntemiyle incelenmiştir. Araştırmada küresel dijital yayın platformu olan Netflix dizi içerikleri üzerinden Amerika’nın ideolojisi ile güncel siyasi konuların, kurulan söylemlerle yeniden üretildiği görülmüştür. Bu bağlamda incelenen her iki dizide de Amerikan değerlerinin yüceltildiği ve İslamofobik söylemler üzerinden ‘düşman’ ve ‘terörist’ temsillerinin öne çıktığı tespit edilmiştir.

Kaynakça

  • Althusser, L. (2002a). Marx İçin. (I. Ergüden, Çev.) İstanbul: İthaki Yayınları.
  • Althusser, L. (2002b). İdeoloji ve Devletin İdeolojik Aygıtları. (Y. A.-M. Özışık, Çev.) İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Althusser, L. (2005). Özeleştiri Öğeleri. (L. Targu, Çev.) İstanbul: Belge Yayınları.
  • Aslan, Ş., Kurşun, A. (2018). “Söylem Analizi”. Şebnem Aslan (Ed). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri (297-307) Konya: Eğitim Yayınevi.
  • Aydın, O. Ş. (2019). Yeni izleme biçimleri ve Netflix İçerikleri: Ritzer’in McDonaldlaşma Tezi Ekseninde Bir Değerlendirme. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 12(63), 1167-1172. doi:http://dx.doi.org/10.17719/jisr.2019.3305
  • Binark, M. (2014). Yeni Medya Çalışmalarında Araştırma Yöntem ve Teknikleri. (M. Binark, Dü.) İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Castells, M. (2008). Ağ Toplumunun Yükselişi - Enformasyon Çağı:Ekonomi,Toplum ve Kültür 1.Cilt. (E. Kılıç, Çev.) İstanbul: İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları.
  • Çağan, K. (2008). Yanlış Bilinç’ten Anlam Arayışı’na. K. Çağan içinde, İdeoloji (s. 9-41). Ankara: Hece Yayınları.
  • Çendek, S. Y., & Örki, A. (2019). Arap Baharı Sürecinde Libya, Suriye ve Yemen’de Yaşanan İç Savaşlar: Karşılaştırmalı Bir Çözümleme. Elektronik Siyaset Bilimi Araştırmaları Dergisi, 10(1), 42-58. https://www.researchgate.net/publication/331741783_Arap_Bahari_Surecinde_Libya_Suriye_ve_Yemen'de_Yasanan_Ic_Savaslar_Karsilastirmali_Bir_Cozumleme adresinden alındı
  • Çoban, B. (2013). Hegemonya Aracı ve İdeolojik Aygıt Olarak Medya. İstanbul: Parşömen Yayıncılık.
  • Daban, E. Z., & Daban, C. (2018). Saddam Hüseyin Dönemi Irak Dış Politikası: Irak-İran Savaşı, Kuveyt’in İşgali Ve Abd’nin Irak’a Müdahalesi. Ahi Evran Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 2(1), 83-190. https://dergipark.org.tr/tr/pub/aeuiibfd/issue/38137/440282 adresinden alındı
  • Demers, D. (2005). Dictionary Of Masscommunication & Media Research. USA: Marquette Books.
  • Dijk, J. V. (2018). Ağ Toplumu. (Ö. Sakin, Çev.) İstanbul: Kafka Kitap Yayınları.
  • Dijk, T. A. (1999). Söylemin Yapıları ve İktidarın Yapıları. M. Küçük içinde, Medya İktidar ve İdeoloji (M. Küçük, Çev., s. 331-377). Ankara: ARK Yayınları.
  • Eagleton, T. (1996). İdeoloji. (M. Özcan, Çev.) İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Fairclough, N., Graham, P. (2003). “Eleştirel Söylem Çözümlemecisi Olarak Marx: Eleştirel Yöntemin Yaratılışı ve Küresel Sermayenin Eleştirisi İle Bağlantısı” Barış Çoban (Ed). Söylem ve İdeoloji (185-244). İstanbul: Su Yayınları.
  • Güçtürk, Y. (2018). Suriye'deki Filistinli Mülteciler. 7 12, 2020 tarihinde https://www.timeturk.com/korunmasizlarin-en-korunmasizi-suriyeli-filistinliler/haber-831047 adresinden alındı
  • Gündüz, R. (2020). İran'ın Batı Karşısında Koz Olarak Kullandığı Hürmüz Boğazı Neden Önemli? 7 21, 2020 tarihinde https://tr.euronews.com/2020/01/07/abd-ve-iran-kriziyle-gundeme-oturan-hurmuz-bogaz-neden-onemli- adresinden alındı
  • Jenner, M. (2018). Netflix and the Re-invention of Television. Cambridge: Palgrave Macmillan.
  • Kıpçak, N. S. (2016). Yeni Karnaval Olarak Yeni Medya: Karnavalesk Nitelikleri ile Twitter. ( Yayımlanmamış Doktora Tezi) Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Kopuz, S. (2018). Yayıncılıkta Yaşanan Değişim ve Golaballeşme: Netflix Örneği. M. G. Genel içinde, İletişim Çağında Dijital Kültür (s. 143-161). Konya: Eğitim Yayınevi.
  • Mardin, Ş. (1982). İdeoloji. Ankara: Turhan Kitabevi Yayınları.
  • McLellan, D. (2012). İdeoloji. (B. Yıldırım, Çev.) İstanbul: İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları.
  • Öğüt, S. (2005). Yeni Medya'da Sinema. 1 12, 2020 tarihinde http://www.sertacogut.com/blog/wp-content/uploads/2009/03/sertac_ogut_-_yeni_medyada_sinema.pdf adresinden alındı
  • Özkan, H. (2019). Yöndeşme Nedir? 1 12, 2020 tarihinde https://www.teknolojigemisi.com/yondesme-nedir/ adresinden alındı
  • Rehmann, J. (2017). İdeoloji Kuramları. (Ş. Alpagut, Çev.) İstanbul: Yordam Kitap Yayınları.
  • Sevim, S., & Sevim, B. A. (2019). İzleyicinin Nabzını Tutmak: Büyük Veri, Tavsiye Algoritmaları ve Netflix. Journal Academic Marketing Mysticism Online (JAMMO)(10), 560-569.
  • Şahin, M., & Şahin, G. (2016). Geleneksel Medyanın Yeni Rakibi: Yeni Medya ve Canlı Yayınlar. Gazi Üniversitesi İletişim Fakültesi, 1, 50-63. https://dergipark.org.tr/tr/pub/yenimedya/issue/55557/760554 adresinden alındı
  • TDK. (2019). 12 20, 2019 tarihinde https://sozluk.gov.tr/ adresinden alındı
  • TDK. (2020). 1 10, 2020 tarihinde https://sozluk.gov.tr/ adresinden alındı
  • twitter.com. (2020). 1 21, 2020 tarihinde https://twitter.com/netflixturkiye/status/778700644249014272 adresinden alındı
  • Ulukan, G. (2018). 1997'den Bugüne Netflix'in Tarihsel Gelişimindeki Önemli Noktalar. 1 19, 2020 tarihinde https://webrazzi.com/2018/05/07/1997den-bugune-netflixin-tarihsel-gelisimindeki-onemli-noktalar/ adresinden alındı
  • Üşür, S. S. (1997). İdeolojinin Serüveni. Ankara: İmge Kitapevi Yayınları.
  • www.7sabah.com. (2020). 1 21, 2020 tarihinde http://www.7sabah.com.tr/haber/46088/buyuk-tehlike-netflixteki-yozlasma-cocuklari-tehdit-ediyor/ adresinden alındı
  • www.bbc.com. (2020). 21 7, 2020 tarihinde https://www.bbc.com/turkce/haberler-dunya-48252309 adresinden alındı
  • www.cnnturk.com. (2020). 7 20, 2020 tarihinde https://www.cnnturk.com/ajanda/11-eylulde-neler-oldu-11-eylul-saldirilarinin-goruntuleri adresinden alındı
  • www.ensonhaber.com. (2020). 1 21, 2020 tarihinde https://www.ensonhaber.com/netflix-madde-bagimlisi-gay-lezbiyen-iliskili-bir-dunya-h.html adresinden alındı
  • www.netflix.com. (2020). 1 18, 2020 tarihinde https://about.netflix.com/tr adresinden alındı
  • www.netflix.com. (2020). 1 21, 2020 tarihinde www.netflix.com: https://about.netflix.com/tr/news/netflix-is-now-truly-turkish adresinden alındı
Toplam 39 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular İletişim ve Medya Çalışmaları
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Mutluhan Çamur 0000-0002-3832-4911

İbrahim Etem Zinderen 0000-0003-2921-4857

Yayımlanma Tarihi 1 Mayıs 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 6 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Çamur, M., & Zinderen, İ. E. (2021). YENİ MEDYA VE İDEOLOJİ: NETFLİX YAPIMI DİZİLERE ALTHUSSER’Cİ BİR YAKLAŞIM. İnönü Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi (İNİF E-Dergi), 6(1), 465-484. https://doi.org/10.47107/inifedergi.889258