Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

TRANSMEDYA HİKÂYE ANLATICILIĞI VE İÇERİK PAZARLAMA TEMELİNDE RED BULL TÜRKİYE “İÇİMDEKİ SES” EZHEL ÖRNEĞİ

Yıl 2022, Cilt: 7 Sayı: 1, 171 - 190, 27.05.2022
https://doi.org/10.47107/inifedergi.1076892

Öz

İnternetin günlük hayatımızın bir parçası olmaya başladığı ilk dönemlerden bu yana dijital reklam yaklaşımları ve uygulamaları sürekli değişmektedir. Reklamcılık sektörü farklılaşan tüketici talep, istek ve beklentileri doğrultusunda belge ve bilgiye dayalı içerik üretimine yönelmektedir. İçerik pazarlamasının yükselişi yeni nesil tüketicilerin özellikle ücretsiz içerik talebini karşılamakta, akıllı mobil cihazlarda izlenebilir/görüntülenebilir dokulu üretimlerle sektörel gelişimi desteklemektedir. Yeni medyada içeriğe anlam ve değer katma konusunda hikâyeleştirmeye başvurulmaktadır. Hedef kitleyi aktif olarak kampanya ya da kurgu sürecine dahil etmesi bakımından transmedya hikâye anlatıcılığı oldukça etkili olabilmektedir. Bu makale transmedya hikâye anlatıcılığının farklı modelleriyle birlikte nasıl uygulandığını açıklamayı amaçlamaktadır. Yurtdışında sıklıkla rastlanan transmedya hikâye anlatıcılığıyla ilgili çalışmaların Türkiye’deki yansımasını görmek bakımından önem taşımaktadır.
Bu çalışmada içerik pazarlaması ve transmedya hikâye anlatıcılığı kavramsal olarak ele alınmıştır. Türkiye’deki uygulamaların nasıl bir süreçte işlediğini ortaya çıkarmak amacıyla, transmedya hikâye anlatıcılığının kullanıldığı içerik pazarlaması örneği olarak, Red Bull Türkiye 2016 yılı kampanyası incelenmiştir. Çalışma, Munoz ve Calabuig’in (2016) “Doğu Kıyısı” ve “Batı Kıyısı” olarak adlandırdıkları transmedya hikâye anlatıcılığı modellerine dayanarak ortaya çıkmıştır. Red Bull Türkiye “İçimdeki Ses” adlı etkinliğin ünlü işbirliği ile transmedya hikâye anlatıcılığı projesine dönüştüğü görülmüştür. Red Bull Türkiye’nin web sayfası ve sosyal medya hesaplarından elde edilen bilgilerle birlikte, literatür ışığında “Doğu Kıyısı” transmedya hikâye anlatıcılığı modeline göre temellendirildiği tespit edilmiştir. Araştırma konusu olan Red Bull Türkiye ve reklam kampanyası olan “İçimdeki Ses”, Twitter, Spotify, Pinterest, YouTube ve Red Bull markasının web sitesi ile basılı materyal olarak kitap kullanmak suretiyle transmedya hikâye anlatıcılığını uyguladığı belirlenmiştir. Araştırma sonucunda edinilen bulgulara göre, Red Bull Türkiye “İçimdeki Ses” Ezhel örneğinin transmedya hikâye anlatıcılığı uygulamasındaki etkililiği tartışılmıştır.

Kaynakça

  • Aksoy, A. (2010). Yoksa siz hala… İstanbul: Ofset.
  • Alexander, B. (2011). The new digital storytelling. California: Praeger.
  • Benli, T. ve Karaosmanoğlu, K. (2017). Bir pazarlama stratejisi olarak içerik pazarlama. Mesleki Bilimler Dergisi, 6(1), 27-38.
  • Benzersiz Bir Ezhel Biyografisi. (2020, 16 Mart). EdebiyatHaber.Net, https://www.edebiyathaber.net/benzersiz-bir-ezhel-biyografisi/, Erişim tarihi: 11.01.2021.
  • Bird, D. (2007). Commonsense direct and digital marketing. London: Kogan Page.
  • Buckner, B. ve Rutledge, P. (2011). Transmedia storytelling for marketing and branding: it’s not entertainment, it’s survival. University of California Irvine Extension, http://www.kcommhtml.com/ima/2011_03/transmedia_storytelling, Erişim tarihi: 11.01.2021.
  • Bulunmaz, B. (2016). Gelişen teknolojiyle birlikte değişen pazarlama yöntemleri ve dijital pazarlama. TRT Akademi, 1(2), 350-365.
  • Castells, M. (2012). Ağ toplumunda iletişim, iktidar ve karşı-iktidar. N. Domaniç ve N. Alvan (Ed.), Yeni medya üzerine kavramlar, yaklaşımlar ve uygulamalar (ss.13-46). Antalya: Akdeniz Üniversitesi.
  • Clarke, R. ve Adam, A. (2010). Digital storytelling in Australia: academic perspectives and reflections. Arts and Humanities in Higher Education, 11(1-2), 157-176. DOI: 10.1177/1474022210374223.
  • Clow, K. E. ve Baack, D. (2016). Bütünleşik reklam, tutundurma ve pazarlama iletişimi. (G. Öztürk, Çev.) Ankara: Nobel.
  • Dhote, T. ve Kumar, V. (2019). Long-duration storytelling: study of factors influencing retention ability of brands. Journal of Creative Communications, 14(1), 31–53.
  • Ezhel Red Bull Müzik Berlin Stüdyolarında. (2018, 7 Aralık). Red Bull, https://www.redbull.com/tr-tr/ezhel-red-bull-berlin-studyolari Erişim tarihi: 13.02.2022.
  • Ezhel’e Sor. (2018, 9 Şubat). Red Bull Türkiye Twitter. https://twitter.com/RedBullTR/status/961858999695024129, Erişim tarihi: 13.02.2022.
  • Gillet R. (2014). Why Our Brains Crave Storytelling in Marketing. Fast Company, https://www.fastcompany.com/3031419/why-our-brains-crave-storytelling-in-marketing, Erişim tarihi: 11.01.2021.
  • Gürel, E. ve Tığlı, Ö. (2014). New world created by social media: transmedia storytelling. Journal of Media Critiques (JMC), 1, 35-65. DOI: 10.17349/jmc114100.
  • Harden, L. ve Heyman, B. (2009). Digital engagement. New York: AMACOM.
  • Herman, D. (2009). Basic elements of narrative. UK: Wiley-Blacwell.
  • İçimdeki Ses Ezhel. (2018. 15 Mart). Red Bull, https://www.redbull.com/tr-tr/icimdeki-ses-ezhel-video-roportaj, Erişim tarihi: 13.02.2022.
  • Kalogeras, S. (2014). Transmedia storytelling and the new era of media convergence in higher education. UK: Palgrave Macmillan.
  • Jenkins, H. (2006a). Confronting the challenges of participatory culture: media education for the 21st century. Chicago: MacArthur.
  • Jenkins, H. (2006b). Convergence culture: where old and new media collide. New York University: NYU Press.
  • Jenkins, H., Ford, S. ve Green, J. (2013). Spreadable media. New York: New York University Press.
  • Jenkins, H. (2018). “Cesur yeni medya” teknolojiler ve hayran kültürü. (N. Yeğengil, Çev.) İstanbul: İletişim.
  • Koenitz, H., Ferri, G., Haahr, M., Sezen, D. ve Sezen, T. İ. (2015). Interactive digital narrative history, theory and practise. New York & London: Routledge.
  • McErlean, K. (2018). Interactive narratives and transmedia storytelling. New York: Routledge.
  • Munoz, P. ve Calabuig, D. (2016). Transmedia storytelling. Edition Digital, https://hub.editiondigital.com/chapter-2-transmedia-storytelling-two-models-with-a-single-purpose, Erişim tarihi: 11.01.2021.
  • Penn, W. S. (2013). Storytelling in the digital age. New York: Palgrave Macmillan.
  • Pratten, R. (2011). Getting started in transmedia storytelling: a practical guide for beginners. Videoturundus.ee, http://videoturundus.ee/transmedia.pdf, Erişim tarihi: 11.01.2021.
  • Rebmann, K. R. (2010). Catching up with digital storytelling. Teacher Librarian, 39(3), 30-34.
  • Red Bull. (t.y.). Pinterest, https://tr.pinterest.com/pin/813322013929379874/?lp=true, Erişim tarihi: 13.02.2022.
  • Red Bull Music. (2019). Ezhel Red Bull Müzik Berlin Stüdyolar’ında Bölüm 1. https://www.youtube.com/watch?v=Ky1TGH1PlVU, Erişim tarihi: 13.02.2022.
  • Red Bull Music. (2019). Ezhel Red Bull Müzik Berlin Stüdyolar’ında Bölüm 2, https://www.youtube.com/watch?v=8aRADS9I3l4 Erişim tarihi: 13.02.2022.
  • Rimmon-Kenan, S. (2002). Narrative fiction: contemporary poetics. London: Routledge.
  • Roetzer, P. (2012). The marketing agency blueprint. New Jersey: Wiley.
  • Rowan, W. (2002). Digital marketing: using new technologies to get closer to your customers. London: Kogan Page.
  • Ryan, D. (2016). Dijital pazarlama. (M. M. Kemaloğlu, Çev.) İstanbul: İş Bankası.
  • Ryan, M. L. (2002). Beyond myth and metaphor: narrative in digital media. Poetics Today, 23(4), 581-609.
  • Otero, T. P. ve Rolan, X. M. (2016). Understanding digital marketing: basics and actions. C. Machado ve J. P. Davim (Ed.), MBA theory and application of business and management principles (ss.37-77). Springer.
  • Scolari, C., Bertetti, P. ve Freeman, M. (2014). Transmedia archaeology: storytelling in the borderlines of science fiction, comics and pulp magazines. Hampshire & New York: Palgrave Macmillan.
  • Scott, D. M. (2010). Pazarlama ve iletişimin yeni kuralları. (N. Özata, Çev.) İstanbul: Mediacat.
  • Simmons, A. (2008). Etkileme ve ikna sanatında hikâyenin gücü. (G. Tamer, Çev.) İstanbul: Mediacat.
  • Uğurlu, S. (2016). Marka iletişiminde, yeni ve sosyal medyada içerik yönetimi. Üsküdar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 2(2), 203-227.
  • Van Dijk J. (2006). The network society, social aspects of new media. London: Sage Publications.
  • Wertime, K. ve Fenwick, I. (2008). DigiMarketing: the essential guide to new media and dijital marketing. Singapore: Wiley.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2000). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin
  • Yılgür, Ö. (2020). Barış Akpolat: Ezhel mükemmel bir insan örneği. Red Bull, https://www.redbull.com/tr-tr/baris-akpolat-ezhel-kazidim-tirnaklarla, Erişim tarihi: 11.01.2021.
Toplam 46 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular İletişim ve Medya Çalışmaları
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Emine Özlem Ataman 0000-0001-7209-2248

Deniz Su Pigey 0000-0002-2146-0677

Yayımlanma Tarihi 27 Mayıs 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 7 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Ataman, E. Ö., & Pigey, D. S. (2022). TRANSMEDYA HİKÂYE ANLATICILIĞI VE İÇERİK PAZARLAMA TEMELİNDE RED BULL TÜRKİYE “İÇİMDEKİ SES” EZHEL ÖRNEĞİ. İnönü Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi (İNİF E-Dergi), 7(1), 171-190. https://doi.org/10.47107/inifedergi.1076892