Toplumsal cinsiyet rolleri toplumsal yapıda birçok farklı
kaynaktan beslenmektedir. Aile, kültür, din ve devlet aracılığı ile cinsiyet
rolleri toplum yaşamında kadın ve erkek ilişkisini belirlemektedir. Cinsiyet
rollerinin kadın ve erkek arasında hak ve özgürlükler bağlamında bir ayrıma yol
açtığı bilinmektedir. Bu sebeple cinsiyet rollerinin etkisini ortadan kaldırmak
için birçok girişim gerçekleşmiştir. Bu girişimler eğitim temelinde
güçlenmektedir. Bu sebeple eğitim ve
cinsiyet ilişkisi önemli bir tartışma alanını oluşturmaktadır. Eğitimin
cinsiyet rolleri ile ilgili bağı mevcut çalışmanın temel konusunu
oluşturmaktadır. Bu çalışmada toplumsal cinsiyet rollerinin eğitim ile ilişkisi
uygulamalı bir çalışma ile değerlendirilmektedir. Çalışma kapsamında Atatürk
Üniversitesi Sosyoloji Bölümünde 2017-2018 eğitim öğretim yılında 1. ve 4. sınıfta
okuyan öğrencilere toplumsal cinsiyet rollerine dair algıları ölçmek için bir
ölçek uygulanmaktadır. Çalışmada katılımcıların ölçek üzerinden cinsiyet,
okunan sınıf, yaşanılan yerin yerleşim türü, anne ve baba eğitim durumlarının tutumları
üzerindeki etkisi ölçülmektedir. Çalışmanın amacı eğitimin ve sosyoloji
bölümünün eğitim anlayışının öğrencilerin cinsiyet rolleri üzerindeki etkisini
karşılaştırmalı olarak ele almaktır.
Social gender roles have utilized various sources in the social structure. Gender roles define man-woman relationships in social life via family, culture, religion and the state. It is a wellknown fact that a gender role creates a distinction between men and women in terms of individual rights and freedoms. For this reason many attempts have been done in order to neutralize gender roles. These attempts gain strength at the heart of education. For this reason, education and gender relationship creates a significant discussion field. The relation of education with gender roles constitutes the main subject of this study. In this study, the relation of social gender roles with education is evaluated through an applied study. Within the scope of this study, a scale was applied to first and fourth grade students studying in Atatürk University Sociology Department in 2017-2018 academic year in order to measure their perceptions about social gender roles. In the study, the effects of situations like gender, current class grade, the type of living place and education status of parents on perception of participants are measured via the scale. The purpose of the study is to discuss the effect of education and education percept of sociology department on gender roles of the students comparatively.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Aralık 2018 |
Gönderilme Tarihi | 12 Kasım 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 7 Sayı: 2 |
İnönü Üniversitesi Uluslararası Sosyal Bilimler Dergisi
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.