Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

ENGELLİLERDE EGZERSİZ VE SPOR ÖĞRETMENLİĞİ BÖLÜMÜ ÖĞRENCİLERİN KAYGI VE UMUTSUZLUKLARININ İNCELENMESİ

Yıl 2019, Cilt: 8 Sayı: 2, 487 - 496, 30.12.2019

Öz

Bu
çalışma Engellilerde Egzersiz ve Spor Öğretmenliği bölümü öğrencilerin kaygı ve
umutsuzluklarının incelenmesi amacıyla yapılmıştır.

Araştırmamızın
evrenini Malatya İnönü Üniversitesi Spor Bilimleri Fakültesinde 2015/2016 ile
2018/2019 yılları arsında Engellilerde Egzersiz Ve Spor Öğretmenliği bölümü
okuyan 272 (138 Erkek, 134 Kadın) öğrenci oluşturmuştur. Veri toplanmasında,
Beck, Weissman, Lester ve Trexler tarafından 1971 yılında geliştirilmiş Beck
Umutsuzluk ölçeği (BUÖ) ve yine 1988 yılında Beck ve ark’ncaoluşturulan Beck
Kaygı Ölçeği (BKÖ) kullanılmıştır. Verilerin analizinde SPSS 20.0 paket
programı kullanılmış, ölçeklerden elde edilen verilerin değerlendirilmesinde
t-testi, tek yönlü varyans analizi (ANOVA) kullanılmıştır.





Araştırma
sonuçlarımıza gore 2015-16 yılı öğrencilerinin kaygı ve umutsuzluk düzeyleri
yüksek bulunmuştur. Bu öğrencilerden 4.sınıf öğrencilerinin kaygı ve umutsuzluk
düzeylerinin yüksek olduğu belirlenmiştir. 2018-19 yılı öğrencilerinin kaygı ve
umutsuzluk düzeylerinin yüksek olduğu görülmüştür. Araştırmaya katılan
öğrencilerin tamamına baktığımızda cinsiyetlere göre erkek öğrencilerin
umutsuzluk düzeylerinde, sınıflara göre ise 3. ve 4. Sınıf öğrencilerinin kaygı
düzeylerinin yüksek olduğu tespit edilmiştir.

Kaynakça

  • Abramson, L.Y.,Metalsky, G. I., Alloy, L. B. (1989), Hopelessness Depression: a Theory - of Depression. PsychologicalReview, 96(2): 358-372
  • Aktağ, I., Alpay, D. (2015) Abant İzzet Baysal Üniversitesi Beden Eğitimi Ve Spor Yüksekokulunda Öğrenim Gören Öğrencilerinin Umutsuzluk Düzeyleri. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 15(1): 15-24.
  • Aras, A. (2011), Müzik Bölümü Lisans Öğrencilerinin Umutsuzluk Düzeylerinin Belirlenmesi: Hacettepe Üniversitesi Ankara Devlet Konservatuarı Örneği. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 31 (2): 509-524.
  • Aydın, E & Dilmaç, B. (2004), Eğitime İlişkin Çeşitlemeler (Ed:Musa Gürsel), Konya: Eğitim Kitabevi.
  • Baltaş A, Baltaş Z. (1998) Stres ve Başa Çıkma Yolları. 18. Baskı. İstanbul. Remzi Kitabevi,:47.
  • Beck A T, Welssman A, Lester D., Trexler L. (1971), Measurement of pessimism. The Hopelessness Scale. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 12 (6): 861-865.
  • Beck, A.T.,Epstein, N., Brown, G. &Steer, R.A. (1988 ), An Inventory for measuring clinical anxiety: Psychometric properties. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 56: 893-897
  • Beck, A. T.,Weissman, A., Lester, D., Trexler, L. (1974), The Measurement of Pessimism: TheHopelessnessScale. Journal of ConsultingandClinicalPsychology, 42 (6): 861-865
  • Bernstein, G. A. (1991), Coıııorbidity and severity of anxiety and depressive disorders in a clinical sanıplc. Journal of American Acaılemic Clıild Adolesceııt Psychialry, 30: 43-50.
  • Bozkurt N. (2004), Bir Grup Üniversite Öğrencisinin Depresyon ve Kaygı Düzeyleri ile Çeşitli Değişkenler Arasındaki İlişkiler, Eğitim ve Bilim Dergisi, Cilt 29, Sayı 133 (52-59).
  • Canbaz ve Ark. (2007) Tıp Fakültesi Son Sınıf Öğrencilerinin Kaygı Düzeyi ve Etkileyen Faktörler, Genel Tıp Dergisi, 17 (1).
  • Craig, S. & Norton, E. D. (2000), Comparison of the Beck depression inventory-II and the inventory to diagnose depression: Implicalions for comntunity college counselors. Commıınily College Journal of Research and Practice, 24 (6): 495-595.
  • Çebeci ve Ark. (2010), Puerperal Dönemde Depresyon Semptom Prevalansı: Obstetrik Risk Faktörleri, Kaygı Düzeyi ve Sosyal Destek ile İlişkisi, Kriz Dergisi,; 10 (1): 11-18,
  • Ceyhan, A., A. Aykut. (2003), Ortaögretim Alan Ögretmenligi Tezsiz Yüksek Lisans Programı Ögretmen Adaylarının Devam Ettikleri Programa ve Ögretmenlik Meslegine Iliskin Görüsleri. Anadolu Üniversitesi Egitim Fakültesi Dergisi 13 (2): 43-58.
  • Ceyhan, Aydoğan .A. (2004), Ortaöğretim alan öğretmenliği tezsiz yüksek lisans programına devam eden öğretmen adaylarının umutsuzluk düzeylerinin incelenmesi,
  • Demirel, Ö. (2001), Eğitim Sözlüğü, Ankara: Pegem A Yayıncılık,
  • Dursun, S; Aytaç, S. (2012), Üniversite Öğrencilerinin İşgücü Piyasasına Yönelik Beklentileri ve İş Deneyimleri İle Umutsuzluk ve Kaygı Düzeyleri Arasındaki İlişki Üzerine Bir Araştırma. , Celal Bayar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 10 (1): 373-388.
  • Gençay, S. (2009), Beden Eğitimi ve Spor Öğretmeni Adaylarının umutsuzluk ve yaşam doyumlarının bazı değişkenler açısından incelenmesi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 8 (27): 380-388.
  • Halgin, R. P., \Veaver, D.D., Edeli, W. S. & Spencer, P.G. (1987), Relation of depression and help -seeking history to altitudes toward seeking professional psychological help. Journal of Counseling Psyclıology, 34 (2):177-185.
  • Hisli, N. (1989), Beck depresyon envanterinin üniversite öğrencileri için geçerliği, güvenirliği. Psikoloji Dergisi, 7 (23): 3-13.
  • Köknel, Ö. (1982), Kaygıdan Mutluluğa Kişilik. Altın Kitaplar, İstanbul
  • Krohne, H. W., Scmuckle, S. C., Spaderna, H.& Charles, D. (2002), The state-trail depression scales: An internalional comparison. Aıvciety, Stress and Coping, 15(2):105-123.
  • Kula, Ş. K., Saraç, T. (2017), Fen Edebiyat Fakültesi Öğrencilerinin Kaygı Ve Umutsuzluklarının İncelenmesi. Ç.Ü. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Cilt 26, Sayı 2, Sayfa 14-29
  • Kulik, Liat. (2000), Jobless Men and Women: A Comparative Analysis of Job Search Intensity, Attitudes toward Unemployment, and Related Responses. Journal of Occupational & Organizational Psychology, 73 (4): 487-501.
  • Miller, J. F. (1985), Hope Doesn’t Necessary Spring Eternal Sometimes It has to be Carefully Mined and Channeled. American Journal of Nursing, 85: 22-25.
  • Ök, M. (1990), 13-15 yaş grubu ortaöğretim öğrencilerinde kaygı düzeyi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi, İzmir.
  • Oyku, B. (1991), Çocuklar için depresyon ölçeği: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. Türk Psikiyatri Dergisi, 2: 132-136.
  • Oner, N. and Le Compte A. (1985), Durumluk-Sürekli Kaygı Envanteri El Kitabı. Boğaziçi Üniversitesi Yayınları, İstanbul.
  • Özgüven, İ. E. (1994), Psikolojik Testler. Psikoloji Danışma Rehberlik ve Eğitim Merkezi (PDREM) Yayınları, Ankara.
  • Özmen, D., Dündar, P. E., Çetinkaya, A. Ç., Taşkın, E. O. ve Özmen, E. (2008). Lise Öğrencilerinde Umutsuzluk ve Umutsuzluk Düzeyini Etkileyen Etkenler. Anadolu Psikiyatri , Dergisi, 9 (1): 8-15.
  • Ravvson, H. E. & Bloomer, K. (1994), Stress, anxicty, depression, and physical illness in college students. Journal of Genelic Psyclıology, 155 (3): 321-421.
  • Şahin, A. (2002), İlahiyat Fakültesi Öğrencilerinin Umutsuzluk Düzeyi Üzerine Bir Araştırma, Selçuk Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi,13: 143-157.
  • Smilh, M. S., Martin-Herz, S. P., Marsigan, J. L. & Womack, W. M. (2003), Comparative study of anxiety, depression, somalization, functional disability, and illness altribution in adolescents with chronic fatigue or migraine. Pediatrics, 111 (4 ): 376-382.
  • Spielberger, C. (1966), The oryand Research on Anxiety. In: Spielberger, C. Ed.,Anxiety and Behavior, New York: Academic Press.
  • Strassberg, Donald S. A (1997), cross-national validity sludy of four MMPI-2 content scales. Journal of Personality Assessınent, 69 (3), 596-607.
  • Tümkaya, S., Aybek, B. ve Çalik, M. (2007) KPSS’ye Girecek Öğretmen Adaylarındaki Umutsuzluk ve Durumluk-Sürekli Kaygı Düzeylerini Yordayıcı Değişkenlerin İncelenmesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri Dergisi, 7 (2): 953-974.
  • Ulusoy M, Şahin N, Erkman H. (1998), Turkish version of the beck anxiety ınventory: psychometric properties. J Cognitive Psychotherapy: Int Quaterly, 12:28-35.
  • Ünal, Isıl. (1990), Üniversite Mezunlarının Istihdam Sorunları. Egitim ve Bilim, 76: 37-4
  • Uzbaş, A. ve Kabasakal, Z. (2013), Öğretmen adaylarının umutsuzluk ve algılanan sosyal destek. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 2(1): 19-25
  • Vandervoot, D. J. & Skorikov.V. B. (2002), Physical health and soda) nelvvork characteristics as determinants of mental health aeross cultures. Currrent Psyclıology, 21 (1): 50-68.
  • Winefield, A. H. ve Tiggemann, M. (1992), Unemployment Distress, Reasons for Job Loss and Causal Attributions for Unemployment in Young People. Journal of Occupational & Organizational Psychology, 65 (4): 231-219.
  • http://www.tdk.gov.tr

EXAMINATION OF THE ANXIETY AND HOPELESSNESS OF THE STUDENTS STUDYING AT THE DEPARTMENT OF EXERCISE AND SPORTS COACHING FOR THE DISABLED

Yıl 2019, Cilt: 8 Sayı: 2, 487 - 496, 30.12.2019

Öz

This study was conducted to examine the
anxiety and hopelessness levels of the students studying at the department of
exercise and sports education for the disabled.

The population of the study was composed
of 272 (138 males, 134 females) students studying at the Department of Exercise
and Sports Coaching for the Disabled in the 2015/2016 and 2018/2019 academic
year at Malatya Inonu University, Faculty of Sports Sciences. The Beck
Hopelessness Scale (BHS) developed by Beck, Weissman, Lester and Trexler in
1971 and the Beck Anxiety Scale (BAS) developed again by Beck et al. in 1988
were used to collect data. SPSS 20.0 package program was used to analyze the
data; t-test and one-way analysis of variance (ANOVA) were used to evaluate the
data obtained from the scales.





According to our results, the anxiety and
hopelessness levels of students of the 2015/16 academic year were found to be
high. Of these students, the anxiety and hopelessness levels of the 4th grade
students were determined to be high. It was observed that the anxiety levels of
the male students of the 2018/19 academic year were high. When all the students
participating in the study are considered, it was found that, in terms of
gender, the hopelessness levels of the male students were high and; in terms of
grade, the anxiety levels of the 3rd and 4th grade
students were high.  

Kaynakça

  • Abramson, L.Y.,Metalsky, G. I., Alloy, L. B. (1989), Hopelessness Depression: a Theory - of Depression. PsychologicalReview, 96(2): 358-372
  • Aktağ, I., Alpay, D. (2015) Abant İzzet Baysal Üniversitesi Beden Eğitimi Ve Spor Yüksekokulunda Öğrenim Gören Öğrencilerinin Umutsuzluk Düzeyleri. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 15(1): 15-24.
  • Aras, A. (2011), Müzik Bölümü Lisans Öğrencilerinin Umutsuzluk Düzeylerinin Belirlenmesi: Hacettepe Üniversitesi Ankara Devlet Konservatuarı Örneği. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 31 (2): 509-524.
  • Aydın, E & Dilmaç, B. (2004), Eğitime İlişkin Çeşitlemeler (Ed:Musa Gürsel), Konya: Eğitim Kitabevi.
  • Baltaş A, Baltaş Z. (1998) Stres ve Başa Çıkma Yolları. 18. Baskı. İstanbul. Remzi Kitabevi,:47.
  • Beck A T, Welssman A, Lester D., Trexler L. (1971), Measurement of pessimism. The Hopelessness Scale. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 12 (6): 861-865.
  • Beck, A.T.,Epstein, N., Brown, G. &Steer, R.A. (1988 ), An Inventory for measuring clinical anxiety: Psychometric properties. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 56: 893-897
  • Beck, A. T.,Weissman, A., Lester, D., Trexler, L. (1974), The Measurement of Pessimism: TheHopelessnessScale. Journal of ConsultingandClinicalPsychology, 42 (6): 861-865
  • Bernstein, G. A. (1991), Coıııorbidity and severity of anxiety and depressive disorders in a clinical sanıplc. Journal of American Acaılemic Clıild Adolesceııt Psychialry, 30: 43-50.
  • Bozkurt N. (2004), Bir Grup Üniversite Öğrencisinin Depresyon ve Kaygı Düzeyleri ile Çeşitli Değişkenler Arasındaki İlişkiler, Eğitim ve Bilim Dergisi, Cilt 29, Sayı 133 (52-59).
  • Canbaz ve Ark. (2007) Tıp Fakültesi Son Sınıf Öğrencilerinin Kaygı Düzeyi ve Etkileyen Faktörler, Genel Tıp Dergisi, 17 (1).
  • Craig, S. & Norton, E. D. (2000), Comparison of the Beck depression inventory-II and the inventory to diagnose depression: Implicalions for comntunity college counselors. Commıınily College Journal of Research and Practice, 24 (6): 495-595.
  • Çebeci ve Ark. (2010), Puerperal Dönemde Depresyon Semptom Prevalansı: Obstetrik Risk Faktörleri, Kaygı Düzeyi ve Sosyal Destek ile İlişkisi, Kriz Dergisi,; 10 (1): 11-18,
  • Ceyhan, A., A. Aykut. (2003), Ortaögretim Alan Ögretmenligi Tezsiz Yüksek Lisans Programı Ögretmen Adaylarının Devam Ettikleri Programa ve Ögretmenlik Meslegine Iliskin Görüsleri. Anadolu Üniversitesi Egitim Fakültesi Dergisi 13 (2): 43-58.
  • Ceyhan, Aydoğan .A. (2004), Ortaöğretim alan öğretmenliği tezsiz yüksek lisans programına devam eden öğretmen adaylarının umutsuzluk düzeylerinin incelenmesi,
  • Demirel, Ö. (2001), Eğitim Sözlüğü, Ankara: Pegem A Yayıncılık,
  • Dursun, S; Aytaç, S. (2012), Üniversite Öğrencilerinin İşgücü Piyasasına Yönelik Beklentileri ve İş Deneyimleri İle Umutsuzluk ve Kaygı Düzeyleri Arasındaki İlişki Üzerine Bir Araştırma. , Celal Bayar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 10 (1): 373-388.
  • Gençay, S. (2009), Beden Eğitimi ve Spor Öğretmeni Adaylarının umutsuzluk ve yaşam doyumlarının bazı değişkenler açısından incelenmesi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 8 (27): 380-388.
  • Halgin, R. P., \Veaver, D.D., Edeli, W. S. & Spencer, P.G. (1987), Relation of depression and help -seeking history to altitudes toward seeking professional psychological help. Journal of Counseling Psyclıology, 34 (2):177-185.
  • Hisli, N. (1989), Beck depresyon envanterinin üniversite öğrencileri için geçerliği, güvenirliği. Psikoloji Dergisi, 7 (23): 3-13.
  • Köknel, Ö. (1982), Kaygıdan Mutluluğa Kişilik. Altın Kitaplar, İstanbul
  • Krohne, H. W., Scmuckle, S. C., Spaderna, H.& Charles, D. (2002), The state-trail depression scales: An internalional comparison. Aıvciety, Stress and Coping, 15(2):105-123.
  • Kula, Ş. K., Saraç, T. (2017), Fen Edebiyat Fakültesi Öğrencilerinin Kaygı Ve Umutsuzluklarının İncelenmesi. Ç.Ü. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Cilt 26, Sayı 2, Sayfa 14-29
  • Kulik, Liat. (2000), Jobless Men and Women: A Comparative Analysis of Job Search Intensity, Attitudes toward Unemployment, and Related Responses. Journal of Occupational & Organizational Psychology, 73 (4): 487-501.
  • Miller, J. F. (1985), Hope Doesn’t Necessary Spring Eternal Sometimes It has to be Carefully Mined and Channeled. American Journal of Nursing, 85: 22-25.
  • Ök, M. (1990), 13-15 yaş grubu ortaöğretim öğrencilerinde kaygı düzeyi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi, İzmir.
  • Oyku, B. (1991), Çocuklar için depresyon ölçeği: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. Türk Psikiyatri Dergisi, 2: 132-136.
  • Oner, N. and Le Compte A. (1985), Durumluk-Sürekli Kaygı Envanteri El Kitabı. Boğaziçi Üniversitesi Yayınları, İstanbul.
  • Özgüven, İ. E. (1994), Psikolojik Testler. Psikoloji Danışma Rehberlik ve Eğitim Merkezi (PDREM) Yayınları, Ankara.
  • Özmen, D., Dündar, P. E., Çetinkaya, A. Ç., Taşkın, E. O. ve Özmen, E. (2008). Lise Öğrencilerinde Umutsuzluk ve Umutsuzluk Düzeyini Etkileyen Etkenler. Anadolu Psikiyatri , Dergisi, 9 (1): 8-15.
  • Ravvson, H. E. & Bloomer, K. (1994), Stress, anxicty, depression, and physical illness in college students. Journal of Genelic Psyclıology, 155 (3): 321-421.
  • Şahin, A. (2002), İlahiyat Fakültesi Öğrencilerinin Umutsuzluk Düzeyi Üzerine Bir Araştırma, Selçuk Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi,13: 143-157.
  • Smilh, M. S., Martin-Herz, S. P., Marsigan, J. L. & Womack, W. M. (2003), Comparative study of anxiety, depression, somalization, functional disability, and illness altribution in adolescents with chronic fatigue or migraine. Pediatrics, 111 (4 ): 376-382.
  • Spielberger, C. (1966), The oryand Research on Anxiety. In: Spielberger, C. Ed.,Anxiety and Behavior, New York: Academic Press.
  • Strassberg, Donald S. A (1997), cross-national validity sludy of four MMPI-2 content scales. Journal of Personality Assessınent, 69 (3), 596-607.
  • Tümkaya, S., Aybek, B. ve Çalik, M. (2007) KPSS’ye Girecek Öğretmen Adaylarındaki Umutsuzluk ve Durumluk-Sürekli Kaygı Düzeylerini Yordayıcı Değişkenlerin İncelenmesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri Dergisi, 7 (2): 953-974.
  • Ulusoy M, Şahin N, Erkman H. (1998), Turkish version of the beck anxiety ınventory: psychometric properties. J Cognitive Psychotherapy: Int Quaterly, 12:28-35.
  • Ünal, Isıl. (1990), Üniversite Mezunlarının Istihdam Sorunları. Egitim ve Bilim, 76: 37-4
  • Uzbaş, A. ve Kabasakal, Z. (2013), Öğretmen adaylarının umutsuzluk ve algılanan sosyal destek. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 2(1): 19-25
  • Vandervoot, D. J. & Skorikov.V. B. (2002), Physical health and soda) nelvvork characteristics as determinants of mental health aeross cultures. Currrent Psyclıology, 21 (1): 50-68.
  • Winefield, A. H. ve Tiggemann, M. (1992), Unemployment Distress, Reasons for Job Loss and Causal Attributions for Unemployment in Young People. Journal of Occupational & Organizational Psychology, 65 (4): 231-219.
  • http://www.tdk.gov.tr
Toplam 42 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Nurettin Konar 0000-0002-2542-7524

Alperen Şanal 0000-0002-6852-8990

Yayımlanma Tarihi 30 Aralık 2019
Gönderilme Tarihi 15 Mayıs 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 8 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Konar, N., & Şanal, A. (2019). ENGELLİLERDE EGZERSİZ VE SPOR ÖĞRETMENLİĞİ BÖLÜMÜ ÖĞRENCİLERİN KAYGI VE UMUTSUZLUKLARININ İNCELENMESİ. İnönü Üniversitesi Uluslararası Sosyal Bilimler Dergisi, 8(2), 487-496.

İnönü Üniversitesi Uluslararası Sosyal Bilimler Dergisi 

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.