The changing, developing and self-renewing social structure
has also influenced political parties and directed them to new searches. The political
parties that sought to attract the attention of the voters forced the use of
modern life's necessities and technology more effectively. In the past,
marketing strategies, which are thought only for commercial products, have started
to find their place in almost every field. Political marketing as one of these areas
is use deffectively in the field of politics. In this context,; the election music,
which is used in the election campaigns and which speaks more of its name
during each election period, is also very important.
Research
has a descriptive character. During the research process, it is aimed to make various
determinations about music works used in election campaigns with an
interdisciplinary approach. In this context, in the parliamentary election sheld
in Turkey on November 1, 2015, the electoral music used by political parties wastried
to be examined in a multi-facetedway.
Some of
there search results will be sorted; the main the metunes include to naland modal
features within the main the metunes, the form structure is mostly in a 2-Part
(A-B) song form, the main the metunesarelimitedto 1-1, 5 octave in the tradition,
the types of the instrument are rich and mostly in percussion instruments , the
work of which is very important.,although the iroriginal language is Turkish,
there will be some of the first things we can think of when it come stothe variations
of regional language and dialects for various election regions.
Her geçen gün değişen, gelişen ve kendini yenileyen
toplumsal yapı, siyasi partileri de etkileyerek onları yeni arayışlara yöneltmiştir.
Seçmenlerin ilgisini çekerek, tercih edilen olma isteğindeki siyasi partiler,
modern hayatın gereklilikleri ile birlikte seçmenlere ulaşmanın yeni yollarını
arar durumuna gelmişlerdir. Geçmişte sadece ticari ürünler için düşünülen
pazarlama stratejileri, günümüzde hemen her alanda kendine yer bulmaya
başlamıştır. Siyasi pazarlama, bu alanlardan biri olarak, siyaset alanında
etkin bir biçimde kullanılmaya başlamıştır. Bu bağlamda; seçim kampanyaları
içinde kullanılan ve her seçim döneminde, adından daha fazla söz ettiren seçim
müziklerinin de kullanımı artmaktadır. Bu çalışma, betimsel bir nitelik
taşımaktadır. Araştırma sürecinde, disiplinler arası bir yaklaşımla, seçim
kampanyalarında kullanılan müzik eserlerine yönelik çeşitli tespitler yapılması
hedeflenmiştir. Bu kapsamda, 1 Kasım 2015 tarihinde, Türkiye’de gerçekleşen
milletvekili seçimlerinde, siyasi partilerin kullandığı seçim müzikleri, çeşitli
yönlerden incelenmeye çalışılmıştır.
Araştırma
sonuçlarından bazıları sıralanacak olursa; seçim müziklerinin, siyasi partiler
bakımından halka ulaşmak için önemli bir ifade formu olduğu, ana tema
ezgilerinin bünyesinde tonal ve modal özellikler barındırdığı, form yapısının
daha çok 2 bölmeli (a-b) şarkı formunda olduğu, ana tema ezgilerinin genelde
1-1,5 oktav ile sınırlı olduğu, kullanılan çalgı türlerinin zengin olduğu ve
çoğunlukla vurmalı çalgıları bünyesinde barındırdığı, eserlerde söz öğesinin
oldukça önem taşıdığı, orijinal dillerinin Türkçe olması karşın çeşitli seçim
bölgelerine yönelik yöresel dil ve lehçelere göre düzenlenen varyasyonlarının
da mevcut olduğu görülmüştür.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Siyaset Bilimi |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Aralık 2019 |
Gönderilme Tarihi | 16 Eylül 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 8 Sayı: 2 |
İnönü Üniversitesi Uluslararası Sosyal Bilimler Dergisi
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.