Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

PERCEPTUAL DIFFERENCES THAT THE METRONOME RATE VARIABLE IN OUR FOLK SONGS CAN PRODUCE IN THE LISTENER

Yıl 2020, Cilt: 9 Sayı: 1, 313 - 323, 30.06.2020

Öz

Our musical works, in which our feelings
and thoughts are transformed into a new form of expression with meaningful
sounds, are gaining the audience's appreciation with their different
characteristics. Many elements make up a musical work (melody, weighing,
lyrics, etc.) however, the preferred metronome speed can play a very important
role in the transmission of the desired emotional message to the listener.

A hybrid pattern was used in the
research. While a descriptive approach was exhibited during the search for
sources and the determination of the situation for the subject, an experimental
approach was preferred in the determination of the ideas of individuals for the
singing of musical works at different metronome speeds. During the research
process, the Selected Works (5 works) from among the folk songs recorded in the
TRT Repertory were re-performed at different metronome speeds for use in the
research. Later, 50 samples of these artifacts were played at different metronome
rates and the perceptual differences that may arise due to the metronome rate
variable were tried to be determined.





If a few of the results obtained in the research are
to be listed: we think that our folk songs are an important form of expression
in the transmission of our feelings and thoughts, that the metronome speed
variable may be effective in the intensity of emotion dependent on the
perception of our folk songs, that works performed at low metronome speed may
have a more negative and sad effect.

Kaynakça

  • Alpagut, U., (1998), Kim Kapattı Su Müziği, Müzik Ansiklopedisi Yayınları, Ankara.
  • Althusser, L., (2000), İdeoloji ve Devletin İdeolojik Aygıtları, çev. Yusuf Alp/Mahmut Özşık, İletişim Yayınları, İstanbul.
  • Çevik, S, (1991) Mekân-Kimlik-Kimliklendirme, Trabzon Sokağı Örneği, (Doktora Tezi), K.T.Ü. Fen BilimleriEnstitüsü, Trabzon (Türkiye).
  • Dökmen, Ü., (1994), İletişim Çatışmaları ve Empati, Sistem Yayınları, İstanbul.
  • İplikçi, H. G., “İletişimde Temel Modeller ve Kitle İletişim Modelleri” Sosyal ve Beşeri Bilimleri Dergisi, 2015/7, (2), ss.15-25.
  • Oskay, Ü., (2001), Müzik ve Yabancılaşma, Der Yayınları, İstanbul.
  • Uçan, A., (1994), İnsan ve Müzik – İnsan ve Sanat Eğitimi,Müzik Ansiklopedisi Yayınları, Ankara.

TÜRKÜLERİMİZDEKİ METRONOM HIZI DEĞİŞKENİNİN DİNLEYİCİDE MEYDANA GETİREBİLECEĞİ ALGISAL FARKLILIKLAR

Yıl 2020, Cilt: 9 Sayı: 1, 313 - 323, 30.06.2020

Öz

Duygu ve düşüncelerimizin anlamlı
seslerle yeni bir ifade biçimine dönüştüğü müzik eserlerimiz, bünyesinde barındırdığı
farklı özellikleri ile dinleyici beğenisini kazanmaktadır. Bir müzik eserini
meydana getiren birçok unsur (melodi, tartım, söz vb.) bu konuda etkili olmakla
beraber, eserin oluşumunda kullanılan metronom hızı, dinleyiciye ulaştırılmaya
çalışılan duygusal mesajın iletiminde oldukça etkili olabilmektedir.



Karma bir araştırma deseni kullanılan
araştırma sürecinde betimsel bir yaklaşım sergilenmiştir. Öncelikle konuya
yönelik kaynaklar taranmış ardından ise bireylerin konuya yönelik düşüncelerinin
daha kolay tespit edilebilmesi amacıyla TRT repertuvarından seçilen 5 eser
farklı metronom hızlarında seslendirilerek 50 kişiden oluşan örneklem grubunun
görüşüne sunulmuştur. Eserin duygu aktarımında metronom hızına bağlı olarak
ortaya çıkabilecek farklı düşünceler bu yolla tespit edilmeye çalışılmıştır.



Araştırma sonuçlarından birkaçına değinilecek olursa; Türk
halk müziği eserlerinin duygu ve düşüncelerimizin iletilmesinde önemli bir araç
olduğu, metronom hızının halk müziği eserinin duygusal olarak dinleyicide
meydana getirebileceği etkide önemli bir pay sahibi olabileceği, Türk halk
müziği eserlerinin karakteristik yapısında metronom hızının oldukça etkili
olabileceği, metronom hızının yavaş olduğu eserlerde dinleyicide daha olumsuz
ve hüzünlü bir etki oluşturabildiği, buna karşın metronom değerinin hızlı
olduğu Türk halk müziği eserlerinde ise insanların daha olumlu ve keyifli bir
ruh haline sahip olabileceği ilk aklımıza gelenlerden bazıları olacaktır.

Kaynakça

  • Alpagut, U., (1998), Kim Kapattı Su Müziği, Müzik Ansiklopedisi Yayınları, Ankara.
  • Althusser, L., (2000), İdeoloji ve Devletin İdeolojik Aygıtları, çev. Yusuf Alp/Mahmut Özşık, İletişim Yayınları, İstanbul.
  • Çevik, S, (1991) Mekân-Kimlik-Kimliklendirme, Trabzon Sokağı Örneği, (Doktora Tezi), K.T.Ü. Fen BilimleriEnstitüsü, Trabzon (Türkiye).
  • Dökmen, Ü., (1994), İletişim Çatışmaları ve Empati, Sistem Yayınları, İstanbul.
  • İplikçi, H. G., “İletişimde Temel Modeller ve Kitle İletişim Modelleri” Sosyal ve Beşeri Bilimleri Dergisi, 2015/7, (2), ss.15-25.
  • Oskay, Ü., (2001), Müzik ve Yabancılaşma, Der Yayınları, İstanbul.
  • Uçan, A., (1994), İnsan ve Müzik – İnsan ve Sanat Eğitimi,Müzik Ansiklopedisi Yayınları, Ankara.
Toplam 7 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Uğur Göktaş 0000-0001-7452-7663

Ünal İmik

Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2020
Gönderilme Tarihi 20 Şubat 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 9 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Göktaş, U., & İmik, Ü. (2020). TÜRKÜLERİMİZDEKİ METRONOM HIZI DEĞİŞKENİNİN DİNLEYİCİDE MEYDANA GETİREBİLECEĞİ ALGISAL FARKLILIKLAR. İnönü Üniversitesi Uluslararası Sosyal Bilimler Dergisi, 9(1), 313-323.

İnönü Üniversitesi Uluslararası Sosyal Bilimler Dergisi 

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.