Sosyal Darwinizm, doğal seçilim gibi biyolojik kavramları ve "en uygun olanın hayatta kalması" teorisini sosyoloji ve politikaya uyguladığını iddia eden 19. yüzyıl İngiliz filozofu Herbert Spenser tarafından ortaya atılan bir terimdir. Spencer, The Social Organism (1860) adlı makalesinde toplumu yaşayan bir organizmaya benzetir ve biyolojik organizmaların doğal seçilim yoluyla gelişmesi gibi, toplumun da benzer süreçler yoluyla geliştiğini ve karmaşıklığının arttığını savunur. Aslında Spencer'ın en önemli eseri Progress: Its Law and Cause (1857), Darwin'in Türlerin Kökeni kitabının yayınlanmasından iki yıl önce yayımlanmıştı. Ancak Spenser'in sosyolojideki teorileri, Darwin'in biyoloji bilimindeki teorileriyle pek çok benzerlik taşıdığından, günümüz bilim dünyasında 'Sosyal Darwinizm' terimi hala Charles Darwin'e atfedilmektedir. Bu nedenle Spenser, Darwin'in bilimsel teorisini kötüye kullandığı ve Darwin'in kesinlikle karşı çıkacağı şekilde fikirlerini uyguladığı için çoğu Darwinist tarafından eleştirilmektedir.
Sosyal Darwinizm, doğal seçilim gibi biyolojik kavramları ve "en uygun olanın hayatta kalması" teorisini, sosyoloji ve politikaya uyguladığını iddia eden 19. yüzyıl İngiliz filozof Herbert Spenser tarafından ortaya atılan bir terimdir. Spencer, The Social Organism (1860) adlı makalesinde toplumu yaşayan bir organizmaya benzetir ve biyolojik organizmaların doğal seçilim yoluyla gelişmesi gibi, toplumun da benzer süreçler yoluyla geliştiğini ve karmaşıklığının arttığını savunur. Ancak Spenser'in sosyolojideki teorileri, Darwin'in biyoloji bilimindeki teorileriyle pek çok benzerlik taşıdığından, günümüz bilim dünyasında 'Sosyal Darwinizm' terimi hala Charles Darwin'e atfedilmektedir. Bu nedenle, çoğu Darwinist, Spenser’in, Darwin'in bilimsel teorisini öncelediğini ve Darwin'in fikirlerini onun kesinlikle kabul edeceği şekillerde uyarladığını kabul etmektedir.
Bu bağlamda, bu çalışma, modern toplumdaki uygulamalarının mağdur edici doğasını vurgulamak için, Sosyal Darwinizm'in seçilmiş kısa öykülerdeki temsillerini incelemeyi amaçlamaktadır. Bunun için öncelikle Stephen Crane'in The Open Boat (1897) adlı eseri, vahşi bir doğal ortamda hayatta kalma mücadelesini ve bunun kapitalist toplumsal düzende insanın rekabet gücüyle sembolik benzerliğini göstermek üzere analiz edilecektir. Daha sonra, 20. yüzyıl Fransız toplumunda insanoğlunun açgözlü doğasını ve ikiyüzlülüğünü göstermek amacıyla, Guy De Maupassant'ın Ball of Fat (1880) adlı eseri incelenecektir. Her iki örnekte de bu çalışmanın temel amacı, Sosyal Darwinizm'in sonuçlarının nasıl trajik sonlara yol açtığına ve modernleşen topluma en az uygun görülenleri nasıl mağdur ettiğine dair tasvirleri vurgulamak olacaktır.
Social Darwinism is a term promoted by the 19th century British philosopher, Herbert Spenser, who simply claims to apply biological concepts of natural selection and ‘survival of the fittest’ theory to sociology and politics. In his article, The Social Organism (1860), Spencer compares society to a living organism and argues that just as biological organisms evolve through natural selection, society evolves and increases in complexity through analogous processes. In fact, Spencer's major work, Progress: Its Law and Cause (1857), was released two years before the publication of Darwin's On the Origin of Species. However, the term ‘Social Darwinism’ is still attributed to Charles Darwin in today’s scientific world since Spenser’s theories in sociology bear many similarities to those of Darwin’s in biological science. Therefore, Spenser is criticized by most Darwinists for misusing Darwin’s scientific theory and for applying his ideas in a way that Darwin would certainly object to.
Social Darwinism is a concept coined by British philosopher Herbert Spencer, who apply biological concepts such as natural selection and the theory of "survival of the fittest" to politics and sociology. In his essay, The Social Organism (1860), Spencer likens society to a living organism and suggests that as biological organisms develop via natural selection, society also develops and increases in complexity through similar processes. However, since Spencer's theories in sociology bear many similarities to Darwin's theories in biological science, the term 'Social Darwinism' is still referred to Charles Darwin in today's scientific world. For this reason, Spencer has been acknowledged by most Darwinists for preceding Darwin's scientific theory and applying his ideas in ways that Darwin would have strongly agreed on.
In this context, this study aims to examine representations of Social Darwinism in selected short stories to highlight the victimizing nature of its practices in modern society. For this, first, Stephen Crane's The Open Boat (1897) will be analyzed to show the struggle for survival in a wild natural environment and its symbolic similarity with the competitiveness of man in the capitalist social order. Then, Guy De Maupassant's Ball of Fat (1880) will be examined to show the greedy nature of human beings and the theme of hypocrisy in 20th century French society. In both examples, the main purpose of this study will be to highlight depictions of how the consequences of Social Darwinism lead to tragic ends and victimize those deemed least fit for modernizing society.
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Dünya Dilleri, Edebiyatı ve Kültürü (Diğer) |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Haziran 2024 |
Gönderilme Tarihi | 30 Eylül 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 13 Sayı: 1 |
İnönü Üniversitesi Uluslararası Sosyal Bilimler Dergisi
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.