Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Postkolonyal Perspektiften Nevâl es-Sa‘dâvî’nin Woman at Point Zero (Sıfır Noktasındaki Kadın) Adlı Romanında Kadın Mücadelesinin Ortaya Çıkarılması

Yıl 2024, Cilt: 13 Sayı: 2, 591 - 608, 31.12.2024
https://doi.org/10.54282/inijoss.1448678

Öz

Nevâl es-Sa‘dâvî (1931-2021) Mısırlı bir yazar, halk sağlığı doktoru, psikiyatrist, önde gelen feminist aktivisttir. Sıfır Noktasındaki Kadın (1975) da dâhil olmak üzere birçok eserinde, ikinci dünya ülkelerindeki ‘çifte sömürgeleştirilmiş’ kadınlarla ilgili gerçeğin diğer gizli yüzünü ortaya çıkarmaya çalışmıştır. Bu makalenin de inceleme konusu olan romanında Sa‘dâvî, Mısır’daki sosyo-politik ortam ışığında köktendinciliğin ataerkilliğine ve bunun Arap Müslüman kadınları üzerindeki yıkıcı etkilerine değinmektedir. Eser, kendi toplumları içinde siyasi, ekonomik, kültürel ve dini alanlarda ve post-kolonyal dönemin mirası olarak ötekileştirici ve indirgemeci söylemlere dayanan bilgi ve güç paradigmasının bir örnek pratiği olan kadın sünneti gibi kadınların özerkliğini reddeden problematik ve travmatik toplumsal geleneklere içkin koşullar altında yaşamak zorunda bırakılan kadınların sesi olduğunu göstermektedir. Kitabın asi kahramanı Firdevs, kendini, kendi hakikatini ve hürriyetini hayatı pahasına gerçekleştirme arzusunu sınırlayan, toplum ve geleneksel pratiklerin bir uzantısı olarak devlet yönetimi tarafından da desteklenmiş olan biçimlendirilmiş ve dayatılmış şiddet dolu kaderine karşı durmaktadır. Sa‘dâvî, başkarakterini ise bir Arap ülkesinde eşsiz ve cesur bir vaka olarak değerlendirmektedir. Bu makalede, Firdevs’in sömürge sonrası dönemde, kendi ülkesindeki sömürgeci tahakküm sonrası baş gösteren şovenist bir yönetim biçimi olarak köktendincilik bağlamında kadınların politika, ekonomi, kültür, toplum ve milliyetçilik kavramları altında kendilerine biçilen rollere karşı verdiği mücadele, bu sorunsallaştırılmış normların yabancılaştırma matrisi olan Şarkiyatçılık çerçevesinde analiz edilecektir.

Kaynakça

  • REFERENCES
  • Ashcroft, B., & Ahluwalia, P. (2001). Edward Said (ed.). Routledge, 49-83. https://doi.org/10.4324/9780203137123 Cabral, A. L. (2009). National Liberation and Culture. The Journal of Pan African Studies, 3(5). https://www.jpanafrican.org/edocs/e-DocCabral3.5.pdf
  • El Saadawi, N. (2007). Woman at Point Zero (S. Hetata, Trans.). Zed Books Ltd. (Original work published 1975) https://www.quia.com/files/quia/users/kschaefersvhs/MWL/WomanPointZero.pdf
  • Gohar, S. (2016). Empowering the Subaltern in Woman at Point Zero. Journal of International Women's Studies, 17(4), 174-189.
  • Hegel, G. W. F. (1979). Phenomenology of spirit (A. V. Miller, Trans.). Oxford University Press.
  • Hiddleston, J. (2010). Imprisonment, freedom, and literary opacity in the work of Nawal El Saadawi and Assia Djebar. FEMINIST THEORY, 11(2), 171–187.
  • Idris, A. A., Talif, R., Termizi, A. A., Jujar, H. K. (2018). Depiction of Women as the Primary Architects of their own Oppression: A Masculinist Critique of El Saadawi’s Woman at Point Zero. International Journal of Applied Linguistics & English Literature, 7(4), 206-212.
  • Kandiyoti, D. (1991). Identity and its Discontents: Women and the Nation. Millennium-Journal of International Studies, 20, 429-443.
  • Köşeli, Y. (2015). NEVÂL ES-SA'DÂVÎ'NĐN ĐMRA'E'INDE NUKTATĐ'S-SIFR (SIFIR NOKTASINDA BĐR KADIN) ADLI ROMANINDA YAPI VE TEMA. Akademik Bakış Dergisi, 51, 143-167.
  • Mutman, M. (2008). The Nation‐Form. Third Text, 22, 5-20. https://doi.org/10.1080/09528820701853587
  • Newson-Horst, A. (Ed.). (2010). The Essential Nawal El Saadawi: A Reader. Zed Books Ltd.
  • Pateman, C. (1988). The fraternal social contract. In J. Keane (Ed.), Civil Society and the State: New European Perspectives. Verso, 102.
  • Said, E. (1977). Orientalism. Georgia Review, 31(1), 162-206.
  • She, C. (2019). Nawal El Saadawi on Female Genital Cutting and Women’s Rights in Woman at Point Zero and Searching. National Taiwan University, 195-220.
  • Soyer, S. (2013). The Theme Of Marriage And Phenomenon Of Woman In The Works Of Duygu Asena’s "Kadının Adı Yok" And Nevâl Es-Sa‘Dâvî’s "Imra’a ‘Inde Nuktati’s-Sifr". Journal of Oriental Studies, 37, 87-100.
  • Spivak, G. C. (1998). Foucault and Najibullah. Other Asias, 218-235.
  • Spivak, G. C. (1988). Can the Subaltern Speak? In C. Nelson, & L. Grossberg (Eds.), Marxism and the Interpretation of Culture. Macmillan Education, 271-313.
  • Rossiter, A. (1990). Review of Woman-Nation-State. In N. Yuval-Davis & F. Anthias (Eds.), Macmillan.
  • Yuval-Davis, N. (1997). Women, Citizenship and Difference. Feminist Review, 57, 4–27. http://www.jstor.org/stable/1395799

UNVEILING WOMEN’S STRUGGLES IN NAWAL EL SAADAWİ’S WOMAN AT POINT ZERO FROM A POSTCOLONIAL PERSPECTIVE

Yıl 2024, Cilt: 13 Sayı: 2, 591 - 608, 31.12.2024
https://doi.org/10.54282/inijoss.1448678

Öz

Nawal El Saadawi (1931-2021) was an Egyptian author, public health physician, psychiatrist, and prominent feminist activist. In several of her works, including Woman at Point Zero (1975), she endeavoured to uncover the hidden side of the truth concerning ‘double-colonized’ women in third-world countries. In the novel that is the subject matter of this article, Saadawi remarks on the patriarchy of religious fundamentalism and its adverse impacts on Arab Muslim women contextualised within Egypt’s socio-political environment. The work proves to be the voice of oppressed women who were compelled to live under the circumstances inherent in problematic and traumatic social traditions that deny women's autonomy, such as circumcision through the paradigm of knowledge/power marginalising discourses on political, economic, cultural, and religious matters as the legacy of the post-colonial era. It was through Firdaus, the rebellious heroine of the novel, who stood against her predestined life story fraught with violence that is shaped and imposed by the state administration as an extension of social and traditional practices circumscribed her willingness to effectuate the knowledge of herself, her essence, and her emancipation at the cost of her life. Saadawi illuminated her heroine as a unique and courageous figure in an Arab country. In this article, Firdaus’ struggle for women’s prescribed roles in politics, economics, culture, society, and nationalism in a post-colonial country within the scope of religious fundamentalism will be analysed using Orientalism as the matrix of these problematic norms for the alienation of women.

Kaynakça

  • REFERENCES
  • Ashcroft, B., & Ahluwalia, P. (2001). Edward Said (ed.). Routledge, 49-83. https://doi.org/10.4324/9780203137123 Cabral, A. L. (2009). National Liberation and Culture. The Journal of Pan African Studies, 3(5). https://www.jpanafrican.org/edocs/e-DocCabral3.5.pdf
  • El Saadawi, N. (2007). Woman at Point Zero (S. Hetata, Trans.). Zed Books Ltd. (Original work published 1975) https://www.quia.com/files/quia/users/kschaefersvhs/MWL/WomanPointZero.pdf
  • Gohar, S. (2016). Empowering the Subaltern in Woman at Point Zero. Journal of International Women's Studies, 17(4), 174-189.
  • Hegel, G. W. F. (1979). Phenomenology of spirit (A. V. Miller, Trans.). Oxford University Press.
  • Hiddleston, J. (2010). Imprisonment, freedom, and literary opacity in the work of Nawal El Saadawi and Assia Djebar. FEMINIST THEORY, 11(2), 171–187.
  • Idris, A. A., Talif, R., Termizi, A. A., Jujar, H. K. (2018). Depiction of Women as the Primary Architects of their own Oppression: A Masculinist Critique of El Saadawi’s Woman at Point Zero. International Journal of Applied Linguistics & English Literature, 7(4), 206-212.
  • Kandiyoti, D. (1991). Identity and its Discontents: Women and the Nation. Millennium-Journal of International Studies, 20, 429-443.
  • Köşeli, Y. (2015). NEVÂL ES-SA'DÂVÎ'NĐN ĐMRA'E'INDE NUKTATĐ'S-SIFR (SIFIR NOKTASINDA BĐR KADIN) ADLI ROMANINDA YAPI VE TEMA. Akademik Bakış Dergisi, 51, 143-167.
  • Mutman, M. (2008). The Nation‐Form. Third Text, 22, 5-20. https://doi.org/10.1080/09528820701853587
  • Newson-Horst, A. (Ed.). (2010). The Essential Nawal El Saadawi: A Reader. Zed Books Ltd.
  • Pateman, C. (1988). The fraternal social contract. In J. Keane (Ed.), Civil Society and the State: New European Perspectives. Verso, 102.
  • Said, E. (1977). Orientalism. Georgia Review, 31(1), 162-206.
  • She, C. (2019). Nawal El Saadawi on Female Genital Cutting and Women’s Rights in Woman at Point Zero and Searching. National Taiwan University, 195-220.
  • Soyer, S. (2013). The Theme Of Marriage And Phenomenon Of Woman In The Works Of Duygu Asena’s "Kadının Adı Yok" And Nevâl Es-Sa‘Dâvî’s "Imra’a ‘Inde Nuktati’s-Sifr". Journal of Oriental Studies, 37, 87-100.
  • Spivak, G. C. (1998). Foucault and Najibullah. Other Asias, 218-235.
  • Spivak, G. C. (1988). Can the Subaltern Speak? In C. Nelson, & L. Grossberg (Eds.), Marxism and the Interpretation of Culture. Macmillan Education, 271-313.
  • Rossiter, A. (1990). Review of Woman-Nation-State. In N. Yuval-Davis & F. Anthias (Eds.), Macmillan.
  • Yuval-Davis, N. (1997). Women, Citizenship and Difference. Feminist Review, 57, 4–27. http://www.jstor.org/stable/1395799
Toplam 19 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Konular Modern ve Postmodern Edebiyat
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Şeyma Kök 0009-0008-4081-1621

Şennur Bakırtaş 0000-0002-2359-0790

Erken Görünüm Tarihi 31 Aralık 2024
Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2024
Gönderilme Tarihi 7 Mart 2024
Kabul Tarihi 30 Aralık 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 13 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Kök, Ş., & Bakırtaş, Ş. (2024). UNVEILING WOMEN’S STRUGGLES IN NAWAL EL SAADAWİ’S WOMAN AT POINT ZERO FROM A POSTCOLONIAL PERSPECTIVE. İnönü Üniversitesi Uluslararası Sosyal Bilimler Dergisi, 13(2), 591-608. https://doi.org/10.54282/inijoss.1448678

İnönü Üniversitesi Uluslararası Sosyal Bilimler Dergisi 

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.