Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

ANALYSIS OF VISUAL REPRESENTATIONS OF PLATFORM AND MENU MOVIES IN THE CONTEXT OF CINEMA AND GASTRONOMY

Yıl 2024, Cilt: 13 Sayı: 2, 656 - 681, 31.12.2024
https://doi.org/10.54282/inijoss.1514106

Öz

The aim of this research is to analyze the visual representations of platform and menu films in the context of cinema and gastronomy. Gastronomy is a discipline that includes many details about food and cooking techniques and has developed and spread in recent years. In this context, gastronomic elements also take place in cinema. Although the relationship between cinema and food began with the history of cinema, food has a wide place in contemporary cinema. In this context, food; It takes place in cinema from many areas such as social, cultural, economic and political. The food itself, ways of eating and presentation are used as metaphors in different ways. The method of the research is content analysis, which is one of the qualitative research methods. Content analysis is one of the basic methods used in detailed analysis of films, texts and visuals. This method was preferred because it was suitable for the purpose of the research. The study group of the research consists of Platform and Menu films. The choice of these films for analysis was influenced by the fact that the films were up-to-date and suitable for the purpose of the research. When the data obtained from the research were examined, it was determined that food in both films referred to social and cultural values such as status, class and economic.

Kaynakça

  • Aytekin, M. (2019). Kitap incelemesi: Gastro sinema. Medya ve Kültürel Çalışmalar Dergisi, 1(2), 49-60. Baudan, C. (2006). Mutfak savaşı (Y. Avunç, Çev.). Ayrıntı Yayınları.
  • Beardsworth, A. ve Keil, T. (2011). Yemek sosyolojisi (A. Dede, Çev.). Phoenis Yayınevi.
  • beyazperde.com (2022a). El Hoyo. https://www.beyazperde.com/filmler/film-258016/
  • beyazperde.com (2022b). The Menu. https://www.beyazperde.com/filmler/film-271676/
  • Birkök, M. C. (2008). Bir Toplumsallaştırma aracı olarak eğitimde alternatif medya kullanımı: Sinema filmleri. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 5(2).
  • Bober, P. P. (2014). Antikçağ ve orta çağda sanat, kültür ve mutfak (B. Avunç, Çev.). Kitap Yayınevi.
  • Camus A. (2019). Sisifos söyleni (T. Yücel, Çev.). Can Yayınları.
  • Çaycı, A. E. ve Aktaş, C. (2018). Dijitalden tatmak: Yemeğin “Yeni” gastro mekanlardaki seyirlik gösterisinin kültürel yansımaları. TRT Akademi, 3(6), 710-727.
  • Demirel, G. (2023). Açlık sorunsalında karakterin kimlik yolculuğu: Platform filmi örneği. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 51, 374-390
  • Güçlü, İ. (2019). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (teknikyaklaşım-uygulama). Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Gürsoy, D. (2019). Tarihin Süzgecinde Mutfak Kültürümüz. İstanbul: Oğlak Yayınları.
  • Kaçan, U. (2023). Örgütsel kültür ve iletişim bağlamında “Lüks Restoran” konsepti. Aydın Gastronomy, 7(2), 325-347.
  • Kanık, İ. (2012). Seyirlik yemek: Modernite’ den postmodernite’ ye yemeğin sinematografisi [Yayımlanmamış doktora tezi]. Marmara Üniversitesi.
  • Kanık, İ. (2016). Gastro medya ve gastro kültürün kavramsal incelemesi. Folklor/Edebiyat, 22(88), 83-98.
  • Kanık, İ. (2018). Gastro sinema. Alfa.
  • Karaca, O. B. ve Karacaoğlu, S. (2016). Kültür, din ve yemek etkileşimi çerçevesinde arap mutfağının kavramsal olarak incelenmesi: Adana ili örneği. Hitit Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 9(2), 561-584.
  • Kızıltepe, Z. (2017). İçerik analizi. F. N. Seggie ve Y. Bayyurt (Ed.), Nitel araştırma (yöntem, teknik, analiz ve yaklaşımları) içinde (s. 253-266). Anı Yayıncılık,
  • Kivela, J. ve Crotts, C. J. (2006). Tourism and gastronomy: Gastronomy’s influence on how tourists experience a destinastion. Journal of Hospitality and Tourism Research, 30(3), 354-377.
  • Köse, H. ve Bingöl, T. (2021). Neoliberal düzende panoptik denetim tahayyülü: The platform filmi ve düşündürdükleri. Galatasaray Üniversitesi İletişim Dergisi.
  • Lindenfeld, L. (2003). Food as communication: communication as food. J. M. Cramer, Carlnita P. Greene, ve Lynn M. Walters (Ed.). Imprint.
  • Lindenfeld, L. ve Parasecoli, F. (2016). Feasting our eyes: Food films and cultural identity in the united states. Columbia University Press. Lindenfeld, L. ve Parasecoli, F. (2017). Food and cinema: An evolving relationship. The Bloomsbury Handbook of Food and Popular Culture, 27.
  • Neuman, W. L. (2012). Toplumsal Araştırma Yöntemleri I-II (nitel ve nicel yaklaşımlar) (S. Özge, Çev.). Yayınodası Yayınları.
  • Öztürk, S. ve Daşkesen, V. S. (2021). Sınıf eşitsizliği açısından bir öz eleştiri örneği: Platform filmi incelemesi. Türkiye Film Araştırmaları Dergisi, 1(1), 1-13.
  • Polat, A. S. ve Çetinsöz, B. C. (2019). Hatay ili Hristiyanlarının dini bayramlarında gastronomi geleneklerinin inanç turizmi açısından değerlendirilmesi. Gastroia: Journal of Gastronomy and Travel Research, 3(4), 823-835.
  • Sarıışık, M. (2019). Tüm yönleriyle gastronomi bilimi. Detay Yayıncılık.
  • Seyitoğlu, F. ve Çalışkan, O. (2018). Akademik disiplin olarak gastronomi: Kavramsal bir çalışma. Seyahat ve Otel İşletmeciliği Dergisi, 15(3), 523-537.
  • Shugart, H. A. (2008). Sumptuous texts: Consuming "Otherness" in the food film genre. Critical Studies in Media Communication, 25(1), 68–90.
  • Topçu, A. D., Kurtçu, C. ve Erdönmez, S. (2021). Gastronomi ve iletişim. O. Güler, G. Akdağ ve A. Kale (Ed.), Disiplinlerarası bakış açısıyla gastronomi içinde(s. 36-58). Detay Yayıncılık.
  • Uca, O. (2021). Büyük tıkınma: Umudun bilgisine ulaşma çabası. Görünüm, (10), 70-86.
  • Uçkan Çakır, M., Şengül, S. ve Parmaksızoğlu, E. (2020). Sinema perdesinde gastronomi görüntüsü: Yemeğin sosyolojik yansımaları. Journal of Tourism and Gastronomy Studies, 8(4), 3173-3191.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Seçkin Kitabevi.

SİNEMA VE GASTRONOMİ BAĞLAMINDA PLATFORM VE MENÜ FİLMLERİNİN GÖRSEL TEMSİLLERİNİN ANALİZİ

Yıl 2024, Cilt: 13 Sayı: 2, 656 - 681, 31.12.2024
https://doi.org/10.54282/inijoss.1514106

Öz

Bu araştırmanın amacı sinema ve gastronomi bağlamında platform ve menü filmlerinin görsel temsillerinin analiz edilmesidir. Gastronomi, yemek ve yemeğin tekniğine dair birçok detayı içeren ve son yıllarda gelişerek yayılan bir disiplindir. Bu bağlamda gastronomik unsurlar sinemada da kendisine yer almaktadır. Sinema ve yemek ilişkisi sinema tarihiyle birlikte başlamış olsa da çağdaş sinemada yemek geniş bir şekilde yer bulaktadır. Bu bağlamda yemek; sosyal, kültürel, ekonomik ve politik gibi birçok alandan hareketle sinemada yer almaktadır. Yemeğin kendisi, yeme şekilleri ve sunum şekilleri farklı şekillerde metafor olarak kullanılmaktadır. Araştırmanın yöntemini ise nitel araştırma yöntemlerinden olan içerik analizi oluşturmaktadır. İçerik analizi, film, metin ve görsellerin detaylı analizinde kullanılan temel yöntemlerden birisidir. Araştırmanın amacına uygun olduğundan bu yöntem tercih edilmiştir. Araştırmanın çalışma grubunu ise Platform ve Menü filmleri oluşturmaktadır. Analiz için bu filmlerin tercih edilmesinde filmlerin güncel filmler olması ve araştırmanın amacına uygun olması etkili olmuştur. Araştırmadan elde edilen veriler incelendiğinde her iki filmde de yemeğin statü, sınıf ve ekonomik olan sosyal ve kültürel değerlere gönderme yaptığı belirlenmiştir. Platform ve Menü filmlerinin kurgularının distopik bir şekilde gelişmesi yemeğin bu evrendeki yerini çoklu anlamlar üzerinden anlaşılır kılsa da her iki filmde de yemek, toplumsal bir statünün göstergesi ve sınıfsal ayrımın parçasıyla sembolleşmiştir. Bununla birlikte Platform filminde çok daha sembolik bir şekilde yer alan gastronomi ve yemek unsurları Menü filminde çok daha teknik bir şekilde işlenmiştir.

Kaynakça

  • Aytekin, M. (2019). Kitap incelemesi: Gastro sinema. Medya ve Kültürel Çalışmalar Dergisi, 1(2), 49-60. Baudan, C. (2006). Mutfak savaşı (Y. Avunç, Çev.). Ayrıntı Yayınları.
  • Beardsworth, A. ve Keil, T. (2011). Yemek sosyolojisi (A. Dede, Çev.). Phoenis Yayınevi.
  • beyazperde.com (2022a). El Hoyo. https://www.beyazperde.com/filmler/film-258016/
  • beyazperde.com (2022b). The Menu. https://www.beyazperde.com/filmler/film-271676/
  • Birkök, M. C. (2008). Bir Toplumsallaştırma aracı olarak eğitimde alternatif medya kullanımı: Sinema filmleri. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 5(2).
  • Bober, P. P. (2014). Antikçağ ve orta çağda sanat, kültür ve mutfak (B. Avunç, Çev.). Kitap Yayınevi.
  • Camus A. (2019). Sisifos söyleni (T. Yücel, Çev.). Can Yayınları.
  • Çaycı, A. E. ve Aktaş, C. (2018). Dijitalden tatmak: Yemeğin “Yeni” gastro mekanlardaki seyirlik gösterisinin kültürel yansımaları. TRT Akademi, 3(6), 710-727.
  • Demirel, G. (2023). Açlık sorunsalında karakterin kimlik yolculuğu: Platform filmi örneği. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 51, 374-390
  • Güçlü, İ. (2019). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (teknikyaklaşım-uygulama). Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Gürsoy, D. (2019). Tarihin Süzgecinde Mutfak Kültürümüz. İstanbul: Oğlak Yayınları.
  • Kaçan, U. (2023). Örgütsel kültür ve iletişim bağlamında “Lüks Restoran” konsepti. Aydın Gastronomy, 7(2), 325-347.
  • Kanık, İ. (2012). Seyirlik yemek: Modernite’ den postmodernite’ ye yemeğin sinematografisi [Yayımlanmamış doktora tezi]. Marmara Üniversitesi.
  • Kanık, İ. (2016). Gastro medya ve gastro kültürün kavramsal incelemesi. Folklor/Edebiyat, 22(88), 83-98.
  • Kanık, İ. (2018). Gastro sinema. Alfa.
  • Karaca, O. B. ve Karacaoğlu, S. (2016). Kültür, din ve yemek etkileşimi çerçevesinde arap mutfağının kavramsal olarak incelenmesi: Adana ili örneği. Hitit Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 9(2), 561-584.
  • Kızıltepe, Z. (2017). İçerik analizi. F. N. Seggie ve Y. Bayyurt (Ed.), Nitel araştırma (yöntem, teknik, analiz ve yaklaşımları) içinde (s. 253-266). Anı Yayıncılık,
  • Kivela, J. ve Crotts, C. J. (2006). Tourism and gastronomy: Gastronomy’s influence on how tourists experience a destinastion. Journal of Hospitality and Tourism Research, 30(3), 354-377.
  • Köse, H. ve Bingöl, T. (2021). Neoliberal düzende panoptik denetim tahayyülü: The platform filmi ve düşündürdükleri. Galatasaray Üniversitesi İletişim Dergisi.
  • Lindenfeld, L. (2003). Food as communication: communication as food. J. M. Cramer, Carlnita P. Greene, ve Lynn M. Walters (Ed.). Imprint.
  • Lindenfeld, L. ve Parasecoli, F. (2016). Feasting our eyes: Food films and cultural identity in the united states. Columbia University Press. Lindenfeld, L. ve Parasecoli, F. (2017). Food and cinema: An evolving relationship. The Bloomsbury Handbook of Food and Popular Culture, 27.
  • Neuman, W. L. (2012). Toplumsal Araştırma Yöntemleri I-II (nitel ve nicel yaklaşımlar) (S. Özge, Çev.). Yayınodası Yayınları.
  • Öztürk, S. ve Daşkesen, V. S. (2021). Sınıf eşitsizliği açısından bir öz eleştiri örneği: Platform filmi incelemesi. Türkiye Film Araştırmaları Dergisi, 1(1), 1-13.
  • Polat, A. S. ve Çetinsöz, B. C. (2019). Hatay ili Hristiyanlarının dini bayramlarında gastronomi geleneklerinin inanç turizmi açısından değerlendirilmesi. Gastroia: Journal of Gastronomy and Travel Research, 3(4), 823-835.
  • Sarıışık, M. (2019). Tüm yönleriyle gastronomi bilimi. Detay Yayıncılık.
  • Seyitoğlu, F. ve Çalışkan, O. (2018). Akademik disiplin olarak gastronomi: Kavramsal bir çalışma. Seyahat ve Otel İşletmeciliği Dergisi, 15(3), 523-537.
  • Shugart, H. A. (2008). Sumptuous texts: Consuming "Otherness" in the food film genre. Critical Studies in Media Communication, 25(1), 68–90.
  • Topçu, A. D., Kurtçu, C. ve Erdönmez, S. (2021). Gastronomi ve iletişim. O. Güler, G. Akdağ ve A. Kale (Ed.), Disiplinlerarası bakış açısıyla gastronomi içinde(s. 36-58). Detay Yayıncılık.
  • Uca, O. (2021). Büyük tıkınma: Umudun bilgisine ulaşma çabası. Görünüm, (10), 70-86.
  • Uçkan Çakır, M., Şengül, S. ve Parmaksızoğlu, E. (2020). Sinema perdesinde gastronomi görüntüsü: Yemeğin sosyolojik yansımaları. Journal of Tourism and Gastronomy Studies, 8(4), 3173-3191.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Seçkin Kitabevi.
Toplam 31 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Radyo-Televizyon, Gastronomi
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Nagihan Çakar 0000-0001-7023-0504

Erhan Çankaya 0009-0009-7320-5430

Erken Görünüm Tarihi 31 Aralık 2024
Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2024
Gönderilme Tarihi 10 Temmuz 2024
Kabul Tarihi 30 Aralık 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 13 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Çakar, N., & Çankaya, E. (2024). SİNEMA VE GASTRONOMİ BAĞLAMINDA PLATFORM VE MENÜ FİLMLERİNİN GÖRSEL TEMSİLLERİNİN ANALİZİ. İnönü Üniversitesi Uluslararası Sosyal Bilimler Dergisi, 13(2), 656-681. https://doi.org/10.54282/inijoss.1514106

İnönü Üniversitesi Uluslararası Sosyal Bilimler Dergisi 

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.