Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

İLETİŞİM ARACI OLARAK INSTAGRAM, SOSYAL MEDYA, RESİM VE FOTOĞRAF ÜZERİNE BİR ELEŞTİRİ

Yıl 2021, Cilt: 1 Sayı: 2, 84 - 107, 30.07.2021

Öz

Bir sosyal medya mecrası olan Instagram’ın ele alındığı bu çalışmada toplum, birey, kimlik gibi kavramların dijital alandaki değişimleri tartışılmaktadır. Dijitalleşme sürecinde sosyalleşme ve iletişim de farklılaşarak yeni şekle dönüşmektedir. Dijital ortamdaki bu yeni sosyal iletişim alanları, sosyal medya olarak tanımlamaktadır. Artık, yeni iletişim teknolojileri sayesinde, sosyal medya gündelik yaşantımızın içinde oldukça geniş bir alan kaplamaktadır. Sosyal medya, gerçek yaşantımız dışında yeni bir iletişim alanı oluşturmaktadır. Sosyal medyada yapılan paylaşımlar üzerinden kişi, kimliğini ve yaşam şeklini dönüştürmeye başlamıştır. Dijital teknoloji sayesinde, iletişimin yeni şekli olan sosyal medya ve iletişim platformları hayatımızın içine yerleşmiştir.
Biz de sosyal medyanın bir modeli olan Instagram’ın incelenmeye değer olduğunu düşündük. Bu çalışma, öncelikle, insanların bu alanda nasıl var olduklarını ve daha sonra insanlar arasındaki sosyalleşmenin dijital alanlarda nasıl bir dönüşüm geçirdiğini tartışmaktadır. Aynı zamanda, fotoğraf paylaşımları sayesinde, sosyal psikoloji açısından fenomen olma kavramlarını açıklamaktadır. Çalışmamızda amacımız, yeni sosyal medyadan biri olan Instagram’ı resim, fotoğraf ve görme üzerinden eleştirel bir bakış açısıyla tartışmaktır.
Bu çalışma, sosyal medyayı kullanan kişilerin bulunduğu alan içindeki var oluş şeklini resim ve fotoğraf üzerinden göstermeyi amaçlamaktadır. Aynı zamanda, sosyal ağ üzerinde takipleştiği kişilerle olan ilişkilerini ve iletişim şeklini de ortaya çıkarmaya çalışmaktadır. Bu çalışmada, kamuya açık olan Instagram hesapları izlenmiştir. Özellikle herkes tarafından görülebilen Instagram hesaplarının genel kullanımına bakılarak belli bir davranış modelinin oluşup oluşmadığı tespit etmeye çalışılmaktadır. Ancak her ne kadar kamuya açık olsa da özel paylaşımlar olarak düşünüldüğü için hesap isimlerinin belirtilmemesine özen gösterilerek genel bir yaklaşım tespit edilmeye çalışılmıştır. Çalışmada kuramsal bir tartışmaya gidilmemiştir.

Kaynakça

  • Alanka, Ö. ve Cezik, A. (Temmuz 2016). Dijital Kibir: Sosyal Medyadaki Narsistik Ritüellere İlişkin Bir İnceleme. Durdu, E. (Ed.). TRT Akademi, Dijital Medya. Sayı-2. İçinde (pp. 548-569). Ankara: TRT Akademi.
  • Altay, D. (2005). Küresel Köyün Medyatik Mimarı Marshall McLuhan. (Haz., Rigel, N., Batuş, G., Yücedoğan, G. Ve Çoban, B.). Kadife Karanlık, İçinde (pp.9-48) İstanbul: Su Yayınevi.
  • Anık, C., KIRIK, A. M., ve Soncu, A. G. (2017). Sosyal medyanın göstergebilimsel dili: emojiler. AJIT-e: Bilişim Teknolojileri Online Dergisi, 8(26), 41-54.
  • Aronson, E. Wilson, T. D. ve Akert, R. M. (2012). Sosyal Psikoloji. (Çev., Gündüz, O.) İstanbul: KaknüsYayınları.
  • Baudrillard, J. (2011). Baştan Çıkarma Üzerine. (Çev., Sönmezay, A.) İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Berger, J. (2016). Görme Biçimleri. (Çev., Salman, Y.). İstanbul: Metis Yayınları.
  • Binark, M. (2004). Kimlik(lenme) Dipnotsuz İletişimve Etik Laflama Odaları. Binark, M. ve Kılıçbay, B. (Der.) İnternet, Toplum, Kültür. İçinde (pp. 118-136). Ankara: Epos Yayınları.
  • Canpolat, N. (2005). Bilginin Arkeoloğu Michel Foucault. (Haz., Rigel, N., Batuş, G., Yücedoğan, G. Ve Çoban, B.). Kadife Karanlık, İçinde (pp.75-138) İstanbul: Su Yayınevi.
  • Çiftçi, A., ve Karakaş, Y. (2019). Dijitalleşen Zamanın İzdüşümünde: Kimliğin, Bedenin ve İletişimin Dönüşümü. AJIT-e: Bilişim Teknolojileri Online Dergisi, 10(37), 7-30.
  • Demir, A. (2017). Siber kültür ve hiper gerçeklikte değişen yaşam. AJIT-e: Bilişim Teknolojileri Online Dergisi, 8(29), 87-96.
  • Demir, S. T. (Temmuz 2016). Dijital Aşklar: Sanallık ve Gerçeklik Arasında Bedenin, Mekanın ve İletişimin Tasarımı. Durdu, E. (Ed.). TRT Akademi, Dijital Medya. Sayı-2. İçinde (pp. 508-527). Ankara: TRT Akademi.
  • Dönmez, İ. H. (Temmuz 2016). “Görülüyorum Öyleyse Varım” Çağında Yaşamak! Durdu, E. (Ed.). TRT Akademi, Dijital Medya. Sayı-2. İçinde (pp. 782-785). Ankara: TRT Akademi.
  • Dyer, G. (2017). John Berger Bir Fotoğrafı Anlamak. (Çev., Eyüboğlu, B.) İstanbul: Metis Yayınları.
  • İşman, A., Buluş, B ve Yüzüncüyıl K. S. (Temmuz 2016). Sosyalleşmenin Dijital Dönüşümü ve Dijital Benliğin Sunumu. Durdu, E. (Ed.). TRT Akademi, Dijital Medya. Sayı-2. İçinde (pp. 608-619). Ankara: TRT Akademi.
  • Medin, B. (Temmuz 2016). Dikizleme Günlüğü: Kendimizi ve Komşularımızı Gözetlemey Niçin Bu Kadar Sevdik? Durdu, E. (Ed.). TRT Akademi, Dijital Medya. Sayı-2. İçinde (pp. 786-789). Ankara: TRT Akademi.
  • De Montaigne, M. (1996). Denemeler. (Çev., Eyüboğlu, S.) İstanbul: Cem yayıevi.
  • Orhon, N. E. (2011). Görüntü ve Etnografik Anlatım. Türkoğlu, N. Ve Cinman Şimşek, M. (Ed.) Medya Okuryazarlığı. İçinde (pp. 193-199) İstanbul: Parşömen Yayıncılık.
  • Oskay, Ü. (2000). XIX. Yüzyıldan Günümüze Kitle İletişimin Kültürel İşlevleri Kuramsal Bir Yaklaşım. İstanbul: Der Yayınları.
  • Polat, İ. H. (Temmuz 2016). Dijital-Siber-Sosyal; Yen Bir Medyadan Yeni bir Yaşam Alanına Dönüşüm. TRT Akademi, Dijital Medya. Sayı-2. İçinde (pp. 408-424). Ankara: TRT Akademi.
  • Timisi, N. (2005). Sanallığın Gerçekliği: İnternetin Kimlik ve Topluluk Alanına Girişi. Binark, M. ve Kılıçbay, B. (Der.) İnternet, Toplum, Kültür. İçinde (pp. 89-105). Ankara: Epos Yayınları.
  • Yayla, H. M. (2018). Kullanımlar ve doyumlar bağlamında Dokuz Eylül Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi öğrencilerinin sosyal medya kullanımı: İnstagram örneği. Selçuk İletişim, 11(1), 40-65.

A Critique on Instagram, Social Media, Painting and Photography as a Communication Tool

Yıl 2021, Cilt: 1 Sayı: 2, 84 - 107, 30.07.2021

Öz

In this study, in which Instagram, a social media medium, is discussed, the changes in concepts such as society, individual and identity in the digital field are discussed. In the digitalization process, socialization and communication also differentiate and transform into a new form. These new social communication areas in the digital environment are defined as social media. Now, thanks to new communication technologies, social media covers a wide area in our daily life. Social media creates a new field of communication apart from our real life. Through the shares on social media, the person has begun to transform his identity and way of life. Thanks to digital technology, social media and communication platforms, which are the new forms of communication, have become embedded in our lives.
We thought that Instagram, a model of social media, was worth examining. This study firstly discusses how people exist in this field and then how socialization among people has transformed in digital spaces. At the same time, he explains the concepts of being a phenomenon in terms of social psychology, thanks to his photo sharing. In our study, our aim is to discuss Instagram, which is one of the new social media, with a critical point of view through pictures, photographs and seeing.
This study aims to show the way of existence of the people who use social media in the field through pictures and photographs. At the same time, he tries to reveal his relationships and communication style with the people he follows on the social network. In this study, publicly available Instagram accounts were monitored. In particular, it is tried to determine whether a certain behavior pattern has occurred by looking at the general use of Instagram accounts that can be seen by everyone. However, a general approach has been tried to be determined by paying attention not to mention the account names, since they are considered as private shares even though they are open to the public. There was no theoretical discussion in the study.

Kaynakça

  • Alanka, Ö. ve Cezik, A. (Temmuz 2016). Dijital Kibir: Sosyal Medyadaki Narsistik Ritüellere İlişkin Bir İnceleme. Durdu, E. (Ed.). TRT Akademi, Dijital Medya. Sayı-2. İçinde (pp. 548-569). Ankara: TRT Akademi.
  • Altay, D. (2005). Küresel Köyün Medyatik Mimarı Marshall McLuhan. (Haz., Rigel, N., Batuş, G., Yücedoğan, G. Ve Çoban, B.). Kadife Karanlık, İçinde (pp.9-48) İstanbul: Su Yayınevi.
  • Anık, C., KIRIK, A. M., ve Soncu, A. G. (2017). Sosyal medyanın göstergebilimsel dili: emojiler. AJIT-e: Bilişim Teknolojileri Online Dergisi, 8(26), 41-54.
  • Aronson, E. Wilson, T. D. ve Akert, R. M. (2012). Sosyal Psikoloji. (Çev., Gündüz, O.) İstanbul: KaknüsYayınları.
  • Baudrillard, J. (2011). Baştan Çıkarma Üzerine. (Çev., Sönmezay, A.) İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Berger, J. (2016). Görme Biçimleri. (Çev., Salman, Y.). İstanbul: Metis Yayınları.
  • Binark, M. (2004). Kimlik(lenme) Dipnotsuz İletişimve Etik Laflama Odaları. Binark, M. ve Kılıçbay, B. (Der.) İnternet, Toplum, Kültür. İçinde (pp. 118-136). Ankara: Epos Yayınları.
  • Canpolat, N. (2005). Bilginin Arkeoloğu Michel Foucault. (Haz., Rigel, N., Batuş, G., Yücedoğan, G. Ve Çoban, B.). Kadife Karanlık, İçinde (pp.75-138) İstanbul: Su Yayınevi.
  • Çiftçi, A., ve Karakaş, Y. (2019). Dijitalleşen Zamanın İzdüşümünde: Kimliğin, Bedenin ve İletişimin Dönüşümü. AJIT-e: Bilişim Teknolojileri Online Dergisi, 10(37), 7-30.
  • Demir, A. (2017). Siber kültür ve hiper gerçeklikte değişen yaşam. AJIT-e: Bilişim Teknolojileri Online Dergisi, 8(29), 87-96.
  • Demir, S. T. (Temmuz 2016). Dijital Aşklar: Sanallık ve Gerçeklik Arasında Bedenin, Mekanın ve İletişimin Tasarımı. Durdu, E. (Ed.). TRT Akademi, Dijital Medya. Sayı-2. İçinde (pp. 508-527). Ankara: TRT Akademi.
  • Dönmez, İ. H. (Temmuz 2016). “Görülüyorum Öyleyse Varım” Çağında Yaşamak! Durdu, E. (Ed.). TRT Akademi, Dijital Medya. Sayı-2. İçinde (pp. 782-785). Ankara: TRT Akademi.
  • Dyer, G. (2017). John Berger Bir Fotoğrafı Anlamak. (Çev., Eyüboğlu, B.) İstanbul: Metis Yayınları.
  • İşman, A., Buluş, B ve Yüzüncüyıl K. S. (Temmuz 2016). Sosyalleşmenin Dijital Dönüşümü ve Dijital Benliğin Sunumu. Durdu, E. (Ed.). TRT Akademi, Dijital Medya. Sayı-2. İçinde (pp. 608-619). Ankara: TRT Akademi.
  • Medin, B. (Temmuz 2016). Dikizleme Günlüğü: Kendimizi ve Komşularımızı Gözetlemey Niçin Bu Kadar Sevdik? Durdu, E. (Ed.). TRT Akademi, Dijital Medya. Sayı-2. İçinde (pp. 786-789). Ankara: TRT Akademi.
  • De Montaigne, M. (1996). Denemeler. (Çev., Eyüboğlu, S.) İstanbul: Cem yayıevi.
  • Orhon, N. E. (2011). Görüntü ve Etnografik Anlatım. Türkoğlu, N. Ve Cinman Şimşek, M. (Ed.) Medya Okuryazarlığı. İçinde (pp. 193-199) İstanbul: Parşömen Yayıncılık.
  • Oskay, Ü. (2000). XIX. Yüzyıldan Günümüze Kitle İletişimin Kültürel İşlevleri Kuramsal Bir Yaklaşım. İstanbul: Der Yayınları.
  • Polat, İ. H. (Temmuz 2016). Dijital-Siber-Sosyal; Yen Bir Medyadan Yeni bir Yaşam Alanına Dönüşüm. TRT Akademi, Dijital Medya. Sayı-2. İçinde (pp. 408-424). Ankara: TRT Akademi.
  • Timisi, N. (2005). Sanallığın Gerçekliği: İnternetin Kimlik ve Topluluk Alanına Girişi. Binark, M. ve Kılıçbay, B. (Der.) İnternet, Toplum, Kültür. İçinde (pp. 89-105). Ankara: Epos Yayınları.
  • Yayla, H. M. (2018). Kullanımlar ve doyumlar bağlamında Dokuz Eylül Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi öğrencilerinin sosyal medya kullanımı: İnstagram örneği. Selçuk İletişim, 11(1), 40-65.
Toplam 21 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular İletişim ve Medya Çalışmaları
Bölüm Derlemeler
Yazarlar

Taner Horoz

Yayımlanma Tarihi 30 Temmuz 2021
Gönderilme Tarihi 7 Haziran 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 1 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Horoz, T. (2021). İLETİŞİM ARACI OLARAK INSTAGRAM, SOSYAL MEDYA, RESİM VE FOTOĞRAF ÜZERİNE BİR ELEŞTİRİ. International Journal of Communication and Media Research, 1(2), 84-107.