Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

KEMOTERAPİ ALAN KANSER HASTALARININ TABURCULUK ÖNCESİ ÖĞRENİM GEREKSİNİMLERİNİNİN BELİRLENMESİ: TANIMLAYICI/KESİTSEL BİR ÇALIŞMA

Yıl 2022, , 213 - 224, 10.03.2022
https://doi.org/10.33715/inonusaglik.1010422

Öz

Bu çalışmanın amacı; kanser hastalarının taburculuk öncesi öğrenim gereksinimlerini belirlemektir. Tanımlayıcı ve kesitsel tipteki bu çalışma, onkoloji kliniğinde tedavi gören 106 hasta ile yürütülmüştür. Veriler, “Hasta Tanıtıcı Bilgi Formu” ve “Hasta Gereksinimleri Ölçeği” ile elde edildi. Veri analizi, tanımlayıcı istatistikler, Mann Whitney U Testi, Kruskal Wallis ve Linear Regresyon ile yapıldı. Hastaların yaş ortalaması 40.94±4.25’dir. Araştırmada; hastaların aldıkları toplam ölçek puan ortalamasının 188.41 ± 20.51 olduğu belirlendi. Ölçeğe ait tüm alt boyut puan ortalamalarının yüksek (ilaçlar; 35.78 ± 4.05, yaşam aktiviteleri; 29.63 ± 2.88, toplum ve izlem; 19.40 ± 2.36, duruma ilişkin duygular; 18.17 ± 3.55, tedavi ve komplikasyonlar; 36.90 ± 3.00, yaşam kalitesi; 34.15 ± 3.76, cilt bakımı; 16.38 ± 3.24) olduğu saptandı. Cinsiyet, yaş, eğitim düzeyi, gelir durumu, hastalık tanısı ve hastalık süresi ile toplam puan ortalaması arasında istatistiksel olarak anlamlı fark olduğu bulundu (p<0.05). Hastaların taburculuk öncesi öğrenim gereksinimlerinin yüksek düzeyde olduğu saptandı. Hemşirelerin taburculuk öncesi hasta öğrenim gereksinimlerini belirlenmesi ve bireye özgü eğitimler planlanması ve uygulanması önerilmektedir.

Destekleyen Kurum

YOK

Proje Numarası

YOK

Teşekkür

Araştırmaya katılan tüm hastalara teşekkür ederiz

Kaynakça

  • Ağan, A. F., Kekeçoğlu, M. (2020). Melittin ve kanser tedavisi: Nanoteknolojik bakış açısı. Uludağ Arıcılık Dergisi, 20(2), 221–231.
  • Akgül Başkale, H., Serçekus, P., Partlak Günüşen, N. (2015). Investigation of cancer patients’ ınformation sources, ınformation needs and expectations of health professionals. Journal of Psychiatric Nursing, 6(2), 65–70.
  • Başaran Dursun, H., Yılmaz, E. (2015). Batın cerrahisi yapılan hastaların öğrenim gereksinimleri. CBU-SBED, 2(3), 65–70.
  • Baykara, O. (2016). Kanser tedavisinde güncel yaklaşımlar. Balıkesir Sağlık Bilimleri Dergisi, 5(3), 154–165.
  • Berk, D. (2018). Kemoterapi alan kanser hastalarında mukozit yönetimi. Sağlık ve Toplum, 28(3), 10–15.
  • Bubela, N., Galloway, S., McCay, E., McKibbon, A., Nagle, L., Pringle, D., … Shamian, J. (1990). The patient learning needs scale: reliability and validity. Journal Advanced Nursing, 73(15), 1181-1187.
  • Çatal, E., Dicle, A. (2008). A validity and reliability study of the patient learning needs scale in Turkey. Dokuz Eylul Univ Sch Nurs Electron J, 1(1), 19–32.
  • Çelik Tarakçıoğlu, G. H. (2016). Onkoloji hemşireliğinde semptom yönetimi. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 5(4), 93–100.
  • Çetinkaya, F., Aşiret, G. D. (2017). Dahili ve cerrahi kliniklerindeki hastaların öğrenim gereksinimlerinin belirlenmesi. Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Elektronik Dergisi, 10(2), 93-99.
  • Dağ, H., Dönmez, S., Gülec, D., Öztürk, R., Eminov, A., Saruhan, A., Terek, M. C. (2014). Jinekolojik operasyon geçiren kadınların taburculuk öncesi öğrenim gereksinimleri. Ege Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Dergisi, 30(1), 49–59.
  • Demi̇rkıran, G., Uzun, Ö. (2012). Koroner arter bypass greft ameliyatı geçiren hastaların taburculuk sonrası öğrenim gereksinimleri. Ege Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Dergisi, 28(1), 1–12.
  • Devi, K. N., Sheoran, P., Sarin, J. (2015). Effect of structured discharge teaching after hysterectomy. International Journal of Reproduction, Contraception, Obstetrics and Gynecology, 4(5), 1384–1395.
  • Eskicioğlu, M., Ünal, E., Özdemir, A. (2019). Böbrek hastalarının klinikte yattığı sürede öğrenim gereksinimlerinin tespiti. Uludağ Üniversitesi Tıp Fakültesi Dergisi, 45(2), 205–210.
  • Güçlü, A., Kurşun, Ş. (2017). Genel cerrahi hastalarının taburculuk eğitim gereksinimleri. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi, 20(2), 107–112.
  • İster, E. D., Kaplan Serin, E., Bayır, B., Erkurt, M. A. (2020). The discharge related learning needs of hematopoietic stem cell transplant recipients. İnönü Üniversitesi Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksekokulu Dergisi, 8(2), 383–396.
  • Kang, E., Gillespie, B. M., Tobiano, G., Chaboyer, W. (2018). Discharge education delivered to general surgical patients in their management of recovery post discharge: A systematic mixed studies review. International Journal of Nursing Studies, 87, 1–13.
  • Karahan, A., Erdoğan, S. (2019). Kolorektal kanser hastalarında cerrahi alan enfeksiyonunu önleyen hemşirelik bakımının omaha sistemi ile raporlandırılması. Florence Nightingale Journal of Nursing, 27(1), 38–47.
  • Karahan, E., Köstekli, S., Çelik, S., Yanık Demir, T. (2020). Meme cerrahisi uygulanan hastalarda taburculuk öncesi bilgi gereksinimleri. Ankara Sağlık Bilimleri Dergisi, 9(2), 230–243.
  • King, J., Chamberland, P., Rawji, A., Ager, A., Léger, R., Michaels, R., … Warren, M. (2014). Patient educational needs of patients undergoing surgery for lung cancer. Journal of Cancer Education, 29(4), 802–807.
  • Kocaman Yıldırım, N., Kaçmaz, N., Özkan, M. (2013). İleri evre kanser hastalarının karşılanmamış bakım gereksinimleri. Psikiyatri Hemşireliği Dergisi, 4(3), 153–158.
  • Kocamaz, D., Tuncer, A., Yamak, D., Sever, Ö., Yıldırım, M. (2019). Kanser ve onkolojik rehabilitasyon. Zeugma Health Res, 1(1), 25-30.
  • Özlük, A. A., Oytun, M. G., Günenç, D. (2017). Kanser immünoterapisi. FNG & Bilim Tıp Transplantasyon Dergisİ, 2(1), 21-23.
  • Tan, M., Özdelikara, A., Polat, H. (2013). Hasta öğrenim gereksinimlerinin belirlenmesi. F.N. Hem. Derg, 21(1), 1–8.
  • Vermişli, S., Çukurova, İ., Baydur, H., Yılmaz, E. (2016). Relationship between preoperative patient learning need and anxiety of patients hospitalized at Ear Nose Throat and Head Neck Surgery clinic for surgical treatment. The Turkish Journal of Ear Nose and Throat, 26(2), 79–91.
  • Yalçın, S., Arpa, Y., Cengi̇z, A., Doğan, S. (2015). Hemşirelerin hastaların taburculuk eğitim gereksinimlerine yönelik görüşleri ile hastaların eğitim gereksinimlerine yönelik görüşlerinin karşılaştırılması. Hemşirelikte Eğitim ve Araştırma Dergisi, 12(3), 204–209.
  • Yılmaz Şahin, S., İyigün, E., Açıkel, C. (2015). Kolorektal kanser cerrahisi uygulanan hastaların bilgi gereksinimlerinin belirlenmesi. TAF Preventive Medicine Bulletin, 14(5), 401–405.

Identifying the Pre-Discharge Learning Needs of Cancer Patients Receiving Chemotherapy: A Descriptive/Cross-Sectional Study

Yıl 2022, , 213 - 224, 10.03.2022
https://doi.org/10.33715/inonusaglik.1010422

Öz

The aim of this study was to identify the pre-discharge learning needs of cancer patients. This descriptive and cross-sectional study was conducted with 106 patients treated in the oncology clinic. Data were obtained with a “Patient Descriptive Information Form” and the “Patient Learning Needs Scale”. Data analysis was performed with descriptive statistics, Mann Whitney U test, Kruskal Wallis test, and Linear Regression. The mean age of the patients was 40.94±4.25 years. In the study, it was determined that the mean total scale score of the patients was 188.41 ± 20.51. It was determined that the mean scores of all sub-dimensions of the scale were high(Medication: 35.78 ± 4.05, Activities of Life; 29.63 ± 2.88; Society and Follow-up; 19.40 ± 2.36; Emotions about the Situation; 18.17 ± 3.55, Treatment and Complications; 36.90 ± 3.00, Quality of Life; 34.15 ± 3.76, Skin Care; 16.38 ± 3.24). There were statistically significant differences between the total score and gender, age, education level, income status, diagnosis, and duration of disease (p<0.05). It was determined that the pre-discharge education needs of the patients were high. It is recommended to determine the patient learning needs of nurses before discharge and to plan and implement individual-specific trainings.

Proje Numarası

YOK

Kaynakça

  • Ağan, A. F., Kekeçoğlu, M. (2020). Melittin ve kanser tedavisi: Nanoteknolojik bakış açısı. Uludağ Arıcılık Dergisi, 20(2), 221–231.
  • Akgül Başkale, H., Serçekus, P., Partlak Günüşen, N. (2015). Investigation of cancer patients’ ınformation sources, ınformation needs and expectations of health professionals. Journal of Psychiatric Nursing, 6(2), 65–70.
  • Başaran Dursun, H., Yılmaz, E. (2015). Batın cerrahisi yapılan hastaların öğrenim gereksinimleri. CBU-SBED, 2(3), 65–70.
  • Baykara, O. (2016). Kanser tedavisinde güncel yaklaşımlar. Balıkesir Sağlık Bilimleri Dergisi, 5(3), 154–165.
  • Berk, D. (2018). Kemoterapi alan kanser hastalarında mukozit yönetimi. Sağlık ve Toplum, 28(3), 10–15.
  • Bubela, N., Galloway, S., McCay, E., McKibbon, A., Nagle, L., Pringle, D., … Shamian, J. (1990). The patient learning needs scale: reliability and validity. Journal Advanced Nursing, 73(15), 1181-1187.
  • Çatal, E., Dicle, A. (2008). A validity and reliability study of the patient learning needs scale in Turkey. Dokuz Eylul Univ Sch Nurs Electron J, 1(1), 19–32.
  • Çelik Tarakçıoğlu, G. H. (2016). Onkoloji hemşireliğinde semptom yönetimi. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 5(4), 93–100.
  • Çetinkaya, F., Aşiret, G. D. (2017). Dahili ve cerrahi kliniklerindeki hastaların öğrenim gereksinimlerinin belirlenmesi. Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Elektronik Dergisi, 10(2), 93-99.
  • Dağ, H., Dönmez, S., Gülec, D., Öztürk, R., Eminov, A., Saruhan, A., Terek, M. C. (2014). Jinekolojik operasyon geçiren kadınların taburculuk öncesi öğrenim gereksinimleri. Ege Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Dergisi, 30(1), 49–59.
  • Demi̇rkıran, G., Uzun, Ö. (2012). Koroner arter bypass greft ameliyatı geçiren hastaların taburculuk sonrası öğrenim gereksinimleri. Ege Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Dergisi, 28(1), 1–12.
  • Devi, K. N., Sheoran, P., Sarin, J. (2015). Effect of structured discharge teaching after hysterectomy. International Journal of Reproduction, Contraception, Obstetrics and Gynecology, 4(5), 1384–1395.
  • Eskicioğlu, M., Ünal, E., Özdemir, A. (2019). Böbrek hastalarının klinikte yattığı sürede öğrenim gereksinimlerinin tespiti. Uludağ Üniversitesi Tıp Fakültesi Dergisi, 45(2), 205–210.
  • Güçlü, A., Kurşun, Ş. (2017). Genel cerrahi hastalarının taburculuk eğitim gereksinimleri. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi, 20(2), 107–112.
  • İster, E. D., Kaplan Serin, E., Bayır, B., Erkurt, M. A. (2020). The discharge related learning needs of hematopoietic stem cell transplant recipients. İnönü Üniversitesi Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksekokulu Dergisi, 8(2), 383–396.
  • Kang, E., Gillespie, B. M., Tobiano, G., Chaboyer, W. (2018). Discharge education delivered to general surgical patients in their management of recovery post discharge: A systematic mixed studies review. International Journal of Nursing Studies, 87, 1–13.
  • Karahan, A., Erdoğan, S. (2019). Kolorektal kanser hastalarında cerrahi alan enfeksiyonunu önleyen hemşirelik bakımının omaha sistemi ile raporlandırılması. Florence Nightingale Journal of Nursing, 27(1), 38–47.
  • Karahan, E., Köstekli, S., Çelik, S., Yanık Demir, T. (2020). Meme cerrahisi uygulanan hastalarda taburculuk öncesi bilgi gereksinimleri. Ankara Sağlık Bilimleri Dergisi, 9(2), 230–243.
  • King, J., Chamberland, P., Rawji, A., Ager, A., Léger, R., Michaels, R., … Warren, M. (2014). Patient educational needs of patients undergoing surgery for lung cancer. Journal of Cancer Education, 29(4), 802–807.
  • Kocaman Yıldırım, N., Kaçmaz, N., Özkan, M. (2013). İleri evre kanser hastalarının karşılanmamış bakım gereksinimleri. Psikiyatri Hemşireliği Dergisi, 4(3), 153–158.
  • Kocamaz, D., Tuncer, A., Yamak, D., Sever, Ö., Yıldırım, M. (2019). Kanser ve onkolojik rehabilitasyon. Zeugma Health Res, 1(1), 25-30.
  • Özlük, A. A., Oytun, M. G., Günenç, D. (2017). Kanser immünoterapisi. FNG & Bilim Tıp Transplantasyon Dergisİ, 2(1), 21-23.
  • Tan, M., Özdelikara, A., Polat, H. (2013). Hasta öğrenim gereksinimlerinin belirlenmesi. F.N. Hem. Derg, 21(1), 1–8.
  • Vermişli, S., Çukurova, İ., Baydur, H., Yılmaz, E. (2016). Relationship between preoperative patient learning need and anxiety of patients hospitalized at Ear Nose Throat and Head Neck Surgery clinic for surgical treatment. The Turkish Journal of Ear Nose and Throat, 26(2), 79–91.
  • Yalçın, S., Arpa, Y., Cengi̇z, A., Doğan, S. (2015). Hemşirelerin hastaların taburculuk eğitim gereksinimlerine yönelik görüşleri ile hastaların eğitim gereksinimlerine yönelik görüşlerinin karşılaştırılması. Hemşirelikte Eğitim ve Araştırma Dergisi, 12(3), 204–209.
  • Yılmaz Şahin, S., İyigün, E., Açıkel, C. (2015). Kolorektal kanser cerrahisi uygulanan hastaların bilgi gereksinimlerinin belirlenmesi. TAF Preventive Medicine Bulletin, 14(5), 401–405.
Toplam 26 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Klinik Tıp Bilimleri
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Tuğba Menekli 0000-0002-8291-8274

Runida Doğan 0000-0003-3113-8099

Proje Numarası YOK
Yayımlanma Tarihi 10 Mart 2022
Gönderilme Tarihi 15 Ekim 2021
Kabul Tarihi 31 Ocak 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022

Kaynak Göster

APA Menekli, T., & Doğan, R. (2022). KEMOTERAPİ ALAN KANSER HASTALARININ TABURCULUK ÖNCESİ ÖĞRENİM GEREKSİNİMLERİNİNİN BELİRLENMESİ: TANIMLAYICI/KESİTSEL BİR ÇALIŞMA. İnönü Üniversitesi Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksek Okulu Dergisi, 10(1), 213-224. https://doi.org/10.33715/inonusaglik.1010422