Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

UZAKTAN VE YÜZ YÜZE EĞİTİM ALAN HEMŞİRELİK BÖLÜMÜ ÖĞRENCİLERİNDE UYKU KALİTESİ VE COVİD-19 KAYNAKLI ANKSİYETE İLİŞKİSİ

Yıl 2022, , 718 - 726, 20.06.2022
https://doi.org/10.33715/inonusaglik.1011250

Öz

Bu araştırmanın amacı; uzaktan ve yüz yüze eğitim alan öğrencilerin uyku kaliteleri ve Covid-19 kaynaklı anksiyete düzeyleri arasındaki ilişkiyi belirlemektir. Araştırma; hemşirelik bölümünde uzaktan ve yüz yüze eğitim alan 116 öğrenci ile yürütülmüştür. Verilerin toplanmasında; “Pittsburg Uyku Kalitesi İndeksi ” ve “Koronavirüs Anksiyete Ölçeği Kısa Formu” kullanılmıştır. Araştırma sonucunda, öğrencilerin düşük uyku kalitesine sahip oldukları belirlenmiştir. Öğrencilerin Covid-19 kaynaklı anksiyeteleri düşük düzeyde bulunmuştur. Yakınını Covid-19 yüzünden kaybedenlerin anksiyete düzeyleri daha yüksektir. Yaş ve cinsiyetin uyku kalitesini ve anksiyete seviyesini etkilemediği belirlenmiştir. Eğitimin yüz yüze ya da online olmasının uyku kalitesi ve anksiyete üzerinde etkisinin bulunmadığı belirlenmiştir.

Kaynakça

  • Ağargün, M. Y., Kara, H. ve Anlar, O. (1996). Pittsburgh uyku kalitesi indeksinin geçerliği ve güvenirliği. Türk Psikiyatri Dergisi, 7(2), 107-115.
  • Alp, S. İ., Deveci, M., Erdal, B., Akalın, R. B. ve Terzi, D. (2019). Coronavirüs hastalığı (Covid 19) döneminde üniversite öğrencilerinde uyku kalitesi ve insomnia şiddeti. Namık Kemal Tıp Dergisi, 8(3), 295-302.
  • Altun, Y. (2020). Covid-19 pandemisinde kaygı durumu ve hijyen davranışları. STED/Sürekli Tıp Eğitimi Dergisi, 29(5), 312-317.
  • Aysan, E., Karaköse, S., Zaybak, A. ve İsmailoğlu, E. G. (2014). Üniversite öğrencilerinde uyku kalitesi ve etkileyen faktörler. Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Elektronik Dergisi, 7(3), 193-198.
  • Biçer, İ., Çakmak, C., Demir, H. ve Kurt, M. E. (2020). Koronavirüs anksiyete ölçeği kısa formu: Türkçe geçerlik ve güvenirlik çalışması. Anatolian Clinic the Journal of Medical Sciences, 25(Special Issue on COVID 19), 216-225.
  • Birben, G. ve Karadeniz, D. (2010). Uyku ile ilişkili solunum bozuklukları: Obstrüktif uyku apne sendromu. Türkiye Klinikleri Journal of Neurol-Special Topics, 3, 27-40.
  • Brooks, S. K., Webster, R. K., Smith, L. E., Woodland, L., Wessely, S., Greenberg, N. ve Rubin, G. J. (2020). The psychological impact of quarantine and how to reduce it: rapid review of the evidence. The Lancet, 395(10227), 912-920.
  • Buysse, D. J., Reynolds III, C. F., Monk, T. H., Berman, S. R. ve Kupfer, D. J. (1989). The Pittsburgh Sleep Quality Index: A new instrument for psychiatric practice and research. Psychiatry Research, 28(2), 193-213.
  • Cohen. L., Manion L. ve Morrison. K. (2007). Research methods in education. NewYork, NY: Routledge.
  • Eliasson, A. H. ve Lettieri, C. J. (2010). Early to bed, early to rise! Sleep habits and academic performance in college students. Sleep Breath, 14 (1), 71-75.
  • Huang, Y. ve Zhao, N. (2020). Generalized anxiety disorder, depressive symptoms and sleep quality during COVID-19 outbreak in China: a web-based cross-sectional survey. Psychiatry Research, 288, 112954.
  • Karagozoglu, S ve, Bingöl, N. (2008). Sleep quality and job satisfaction of Turkish nurses. Nursing Outlook, 56(6), 298-307.
  • Keshavarz Akhlaghi, A. A. ve Ghalebandi, M. F. (2009). Sleep quality and its correlation with general health in preuniversity students of Karaj. Iranian Journal of Psychiatry and Behavioral Sciences, 3 (1), 44-49.
  • Küçükgöncü, S., Aktar, E., Erginbaş, E., Beştepe, E., Çalıkuşu, C., Algin, F., …Erkoç, S. (2010). Relationship between dissociative experiences, abnormal sleep experiences, and sleep quality in undergraduate students. Düşünen Adam Psikiyatri ve Nörolojik Bilimler Dergisi, 23, 77-84.
  • Lee, S. A. (2020). Coronavirus anxiety scale: A brief mental health screener for COVID-19 related anxiety. Death Studies, 1-9.
  • Lee, S. A., Jobe, M. C. ve Mathis, A. A. (2021). Mental health characteristics associated with dysfunctional coronavirus anxiety. Psychological Medicine, 51(8), 1403-1404.
  • Liu, X., Zhao, Z., Jia, C. ve Buysse, D. J. (2008). Sleep patterns and problems among Chinese adolescents. Pediatrics, 121, 1165–1173.
  • Mayda Domaç, F. ve Karacı, R. (2020). COVID-19 ve uyku. Uludüz D. ve Özge A. (Ed.). Nörolojik Bilimler ve COVID-19 içinde (56-60). Ankara: Türkiye Klinikler.
  • Orzech, K. M., Salafsky, D. B. ve Hamilton, L. A. (2011). The state of sleep among college students at a large public university. Journal of American College Health, 59(7), 612-619.
  • Özkan, I., Özarslan, A. ve Bekler, F. (2015). Üniversite öğrencilerinde fiziksel aktivite uyku kalitesi ve depresyon ilişkisi. Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 9(9), 65-73.
  • Saygılı, S., Akıncı, Ç. A., Arıkan, H. ve Dereli, H. (2011). Üniversite öğrencilerinde uyku kalitesi ve yorgunluk. Electronic Journal of Vocational Colleges, December, 88-94.
  • Sülün, A. A., Yayan, E. H. ve Düken, M. E. (2021). COVID-19 salgını sürecinin ergenlerde akıllı telefon kullanımına ve uyku üzerine etkisi. Turk J Child Adolesc Ment Health, 28(1), 35-40.
  • Şayık, D., Yiğit, D., Açıkgöz, A., Çolak, E. ve Mumcu, Ö. (2021). Koronavirüs anksiyete ölçeğinin Türkçe geçerliliği ve güvenirliği. Eskisehir Medical Journal, 2(1), 16-22.
  • Şenol, V., Soyuer, F., Akça, R. P. ve Argün, M. (2012). Adolesanlarda uyku kalitesi ve etkileyen faktörler. Kocatepe Tıp Dergisi, 13(2), 93-104.
  • Tekcan, P., Çalişkan, Z. ve Kocaöz, S. (2020). Sleep quality and related factors in Turkish high school adolescents. Journal of Pediatric Nursing, 55, 120-125.
  • Üstün, Y. ve Yücel, Ş. Ç. (2011). Hemşirelerin uyku kalitesinin incelenmesi. Maltepe Üniversitesi Hemşirelik Bilim ve Sanatı Dergisi, 4(1), 29-38.
  • World Health Organization (WHO 2017) Depression and Other Common Mental Disorders: Global Health Estimates. Geneva: World Health Organization. 12 Haziran 2021 tarihinde https://apps.who.int/iris/bitstream/handle/10665/254610/WHO-MSD-MER-2017.2-eng.pdf adresinden erişildi.
  • World Health Organization (WHO 2020). Coronavirus. 12 Haziran 2021 tarihinde https://www.who.int/healthtopics/coronavirus#tab=tab_1 adresinden erişildi.
  • Xiao, H., Zhang, Y., Kong, D., Li, S. ve Yang, N. (2020). Social capital and sleep quality in individuals who self-isolated for 14 days during the coronavirus disease 2019 (COVID-19) outbreak in January 2020 in China. Medical Science Monitor: Int. Med. Journal of Experimental and Clinical Res., 26, e923921-1.
  • Xue, Z., Lin, L., Zhang, S., Gong, J., Liu, J. ve Lu, J. (2020). Sleep problems and medical isolation during the SARS-CoV-2 outbreak. Sleep Medicine, 70, 112.
  • Yorulmaz, M., Kıraç, R. ve Sabırlı, H. (2018) Üniversite öğrencilerinde nomofobinin uyku ertelemeye etkisi. Journal of Social and Humanities Sciences Research. 5(27), 2988-2996.

The Relationship between Sleep Quality and Covid-19-Induced Anxiety in Nursing Students Receiving Distance and Face-to-face Education

Yıl 2022, , 718 - 726, 20.06.2022
https://doi.org/10.33715/inonusaglik.1011250

Öz

The aim of the study is to determine the relationship between the sleep quality of students receiving distance and face-to-face education and their anxiety levels due to coronavirus. The study was carried out with 116 students who received distance and face-to-face education in the nursing department. “Pittsburg Sleep Quality Index” and “Coronavirus Anxiety Scale Short Form” were used. 116 students participated in the study. 39.7% of the students receive distance education and 60.3% receive face-to-face education. The mean PUKI total score of the students receiving face-to-face education is 6.80±3.28, while the students receiving distance education are 6.73±3.01. The total mean score of the students' CAS; It was 6.08±1.56 in the face-to-face education group and 5.73±1.04 in the distance education group. In our study, it was determined that the sleep quality of the students was low, a small number of students experienced coronavirus anxiety, and the face-to-face or online education had no effect on sleep quality and anxiety.

Kaynakça

  • Ağargün, M. Y., Kara, H. ve Anlar, O. (1996). Pittsburgh uyku kalitesi indeksinin geçerliği ve güvenirliği. Türk Psikiyatri Dergisi, 7(2), 107-115.
  • Alp, S. İ., Deveci, M., Erdal, B., Akalın, R. B. ve Terzi, D. (2019). Coronavirüs hastalığı (Covid 19) döneminde üniversite öğrencilerinde uyku kalitesi ve insomnia şiddeti. Namık Kemal Tıp Dergisi, 8(3), 295-302.
  • Altun, Y. (2020). Covid-19 pandemisinde kaygı durumu ve hijyen davranışları. STED/Sürekli Tıp Eğitimi Dergisi, 29(5), 312-317.
  • Aysan, E., Karaköse, S., Zaybak, A. ve İsmailoğlu, E. G. (2014). Üniversite öğrencilerinde uyku kalitesi ve etkileyen faktörler. Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Elektronik Dergisi, 7(3), 193-198.
  • Biçer, İ., Çakmak, C., Demir, H. ve Kurt, M. E. (2020). Koronavirüs anksiyete ölçeği kısa formu: Türkçe geçerlik ve güvenirlik çalışması. Anatolian Clinic the Journal of Medical Sciences, 25(Special Issue on COVID 19), 216-225.
  • Birben, G. ve Karadeniz, D. (2010). Uyku ile ilişkili solunum bozuklukları: Obstrüktif uyku apne sendromu. Türkiye Klinikleri Journal of Neurol-Special Topics, 3, 27-40.
  • Brooks, S. K., Webster, R. K., Smith, L. E., Woodland, L., Wessely, S., Greenberg, N. ve Rubin, G. J. (2020). The psychological impact of quarantine and how to reduce it: rapid review of the evidence. The Lancet, 395(10227), 912-920.
  • Buysse, D. J., Reynolds III, C. F., Monk, T. H., Berman, S. R. ve Kupfer, D. J. (1989). The Pittsburgh Sleep Quality Index: A new instrument for psychiatric practice and research. Psychiatry Research, 28(2), 193-213.
  • Cohen. L., Manion L. ve Morrison. K. (2007). Research methods in education. NewYork, NY: Routledge.
  • Eliasson, A. H. ve Lettieri, C. J. (2010). Early to bed, early to rise! Sleep habits and academic performance in college students. Sleep Breath, 14 (1), 71-75.
  • Huang, Y. ve Zhao, N. (2020). Generalized anxiety disorder, depressive symptoms and sleep quality during COVID-19 outbreak in China: a web-based cross-sectional survey. Psychiatry Research, 288, 112954.
  • Karagozoglu, S ve, Bingöl, N. (2008). Sleep quality and job satisfaction of Turkish nurses. Nursing Outlook, 56(6), 298-307.
  • Keshavarz Akhlaghi, A. A. ve Ghalebandi, M. F. (2009). Sleep quality and its correlation with general health in preuniversity students of Karaj. Iranian Journal of Psychiatry and Behavioral Sciences, 3 (1), 44-49.
  • Küçükgöncü, S., Aktar, E., Erginbaş, E., Beştepe, E., Çalıkuşu, C., Algin, F., …Erkoç, S. (2010). Relationship between dissociative experiences, abnormal sleep experiences, and sleep quality in undergraduate students. Düşünen Adam Psikiyatri ve Nörolojik Bilimler Dergisi, 23, 77-84.
  • Lee, S. A. (2020). Coronavirus anxiety scale: A brief mental health screener for COVID-19 related anxiety. Death Studies, 1-9.
  • Lee, S. A., Jobe, M. C. ve Mathis, A. A. (2021). Mental health characteristics associated with dysfunctional coronavirus anxiety. Psychological Medicine, 51(8), 1403-1404.
  • Liu, X., Zhao, Z., Jia, C. ve Buysse, D. J. (2008). Sleep patterns and problems among Chinese adolescents. Pediatrics, 121, 1165–1173.
  • Mayda Domaç, F. ve Karacı, R. (2020). COVID-19 ve uyku. Uludüz D. ve Özge A. (Ed.). Nörolojik Bilimler ve COVID-19 içinde (56-60). Ankara: Türkiye Klinikler.
  • Orzech, K. M., Salafsky, D. B. ve Hamilton, L. A. (2011). The state of sleep among college students at a large public university. Journal of American College Health, 59(7), 612-619.
  • Özkan, I., Özarslan, A. ve Bekler, F. (2015). Üniversite öğrencilerinde fiziksel aktivite uyku kalitesi ve depresyon ilişkisi. Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 9(9), 65-73.
  • Saygılı, S., Akıncı, Ç. A., Arıkan, H. ve Dereli, H. (2011). Üniversite öğrencilerinde uyku kalitesi ve yorgunluk. Electronic Journal of Vocational Colleges, December, 88-94.
  • Sülün, A. A., Yayan, E. H. ve Düken, M. E. (2021). COVID-19 salgını sürecinin ergenlerde akıllı telefon kullanımına ve uyku üzerine etkisi. Turk J Child Adolesc Ment Health, 28(1), 35-40.
  • Şayık, D., Yiğit, D., Açıkgöz, A., Çolak, E. ve Mumcu, Ö. (2021). Koronavirüs anksiyete ölçeğinin Türkçe geçerliliği ve güvenirliği. Eskisehir Medical Journal, 2(1), 16-22.
  • Şenol, V., Soyuer, F., Akça, R. P. ve Argün, M. (2012). Adolesanlarda uyku kalitesi ve etkileyen faktörler. Kocatepe Tıp Dergisi, 13(2), 93-104.
  • Tekcan, P., Çalişkan, Z. ve Kocaöz, S. (2020). Sleep quality and related factors in Turkish high school adolescents. Journal of Pediatric Nursing, 55, 120-125.
  • Üstün, Y. ve Yücel, Ş. Ç. (2011). Hemşirelerin uyku kalitesinin incelenmesi. Maltepe Üniversitesi Hemşirelik Bilim ve Sanatı Dergisi, 4(1), 29-38.
  • World Health Organization (WHO 2017) Depression and Other Common Mental Disorders: Global Health Estimates. Geneva: World Health Organization. 12 Haziran 2021 tarihinde https://apps.who.int/iris/bitstream/handle/10665/254610/WHO-MSD-MER-2017.2-eng.pdf adresinden erişildi.
  • World Health Organization (WHO 2020). Coronavirus. 12 Haziran 2021 tarihinde https://www.who.int/healthtopics/coronavirus#tab=tab_1 adresinden erişildi.
  • Xiao, H., Zhang, Y., Kong, D., Li, S. ve Yang, N. (2020). Social capital and sleep quality in individuals who self-isolated for 14 days during the coronavirus disease 2019 (COVID-19) outbreak in January 2020 in China. Medical Science Monitor: Int. Med. Journal of Experimental and Clinical Res., 26, e923921-1.
  • Xue, Z., Lin, L., Zhang, S., Gong, J., Liu, J. ve Lu, J. (2020). Sleep problems and medical isolation during the SARS-CoV-2 outbreak. Sleep Medicine, 70, 112.
  • Yorulmaz, M., Kıraç, R. ve Sabırlı, H. (2018) Üniversite öğrencilerinde nomofobinin uyku ertelemeye etkisi. Journal of Social and Humanities Sciences Research. 5(27), 2988-2996.
Toplam 31 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Klinik Tıp Bilimleri
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Elçin Efteli 0000-0003-3232-0060

Yayımlanma Tarihi 20 Haziran 2022
Gönderilme Tarihi 18 Ekim 2021
Kabul Tarihi 1 Mart 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022

Kaynak Göster

APA Efteli, E. (2022). UZAKTAN VE YÜZ YÜZE EĞİTİM ALAN HEMŞİRELİK BÖLÜMÜ ÖĞRENCİLERİNDE UYKU KALİTESİ VE COVİD-19 KAYNAKLI ANKSİYETE İLİŞKİSİ. İnönü Üniversitesi Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksek Okulu Dergisi, 10(2), 718-726. https://doi.org/10.33715/inonusaglik.1011250