Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

CERRAHİ HASTALIKLARI HEMŞİRELİĞİ DERSİ ALAN ÖĞRENCİLERİN KENDİ KENDİNE ÖĞRENME, KLİNİK KARAR VERME VE YANSITICI DÜŞÜNME DÜZEYLERİNİN İNCELENMESİ

Yıl 2022, , 667 - 680, 20.06.2022
https://doi.org/10.33715/inonusaglik.1036039

Öz

Araştırma, cerrahi dersi alan hemşirelik öğrencilerinin kendi kendine öğrenmeye hazır oluş, klinik karar verme ve yansıtıcı düşünme düzeylerinin incelenmesi amacı ile yapılmıştır. Araştırma Ege bölgesinde bir üniversitede “Cerrahi Hastalıkları Hemşireliği” dersi alan 141 öğrenci ile gerçekleştirildi. Veriler; Tanıtıcı Özellikler Formu, Kendi Kendine Öğrenmeye Hazıroluş Ölçeği, Hemşirelikte Klinik Karar Verme Ölçeği ve Yansıtıcı Düşünme Düzeyini Belirleme Ölçeği ile toplanmıştır. Verilerin değerlendirilmesinde sayı, yüzde, Mann-Whitney U, Kruskall Wallis ve Spearman Korelasyon analizleri kullanılmıştır. Öğrencilerin yaş ortalamaları 20.39±1.69 olup %71.6’si (n=101) kızdır. Öğrencilerin puan ortalamaları, Kendi Kendine Öğrenmeye Hazıroluş Ölçeği 154.34±16.61, Hemşirelikte Klinik Karar Verme Ölçeği 145.90±11.90 ve Yansıtıcı Düşünme Düzeyini Belirleme Ölçeği 57.02±8.13’dir. Öğrencilerin %70’inin not ortalaması 2.00 ile 3.00 arasındadır. Öğrencilerin klinik karar verme ile kendi kendine öğrenmeye hazıroluşluk (r=0.360) ve yansıtıcı düşünme düzeyi (r=0.212), kendi kendine öğrenmeye hazıroluşluk ile yansıtıcı düşünme düzeyi (r=0.346) arasında düşük düzeyde pozitif yönde anlamlı ilişki saptanmıştır (p<0.05). Araştırma sonuçlarına göre, öğrencilerin tüm ölçeklerden aldıkları puan ortalamaları ortalamanın üzerindedir. Öğrencilerin kendi kendilerine öğrenmeye hazır oldukları, klinik karar verme becerilerinin geliştiği ve bu süreçte yansıtıcı düşünmeyi kullanabildikleri görülmüştür. Bu beceriler arasındaki ilişkiyi güçlendirebilmek için kavram haritaları ve yansıtıcı düşünme uygulamalarının uygulamalı derslerde etkin kullanılabileceği önerilmektedir.

Destekleyen Kurum

Çalışmayı maddi olarak destekleyen kişi/kuruluş yoktur.

Teşekkür

Araştırmaya katılan öğrencilere teşekkür ederiz.

Kaynakça

  • Adval, E. Ü. (2013). The effect of self-directed learning abilities of student nurses on success in Turkey. Nurse Education Today, 33, 838-841.
  • Azak, A. ve Taşçı, S. (2009). Klinik karar verme ve hemşirelik. Türkiye Klinikleri Journal of Medical Ethics, 17(3),176-183.
  • Baki, Y. (2019). Yaratıcı düşünme eğilimlerinin yansıtıcı düşünme becerileri üzerindeki etkisi, Turkish Studies - Educational Sciences, 14(5), 2147-2176.
  • Başol, G. ve Gencel, İ. (2013). Yansıtıcı düşünme düzeyini belirleme ölçeği: geçerlik ve güvenirlik çalışması. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 13(2), 929-946.
  • Bektaş, İ., Yardımcı, F., Bektaş, M. ve White, K. A. (2017). Psychometric properties of the Turkish version of nursing anxiety and self confidence with clinical decision making scale (NASC-CDM-T). DEUHFED, 10(2), 83-92.
  • Büyükçamsari, N. ve Eti Aslan, F. (2018). Cerrahi hemşirelerinin yaşam bulgularını değerlendirme ve klinik karar verme durumlarının incelenmesi. Turkiye Klinikleri J Nurs Sci, 10(1), 38-48.
  • Cadorin, L., Bressan, V. ve Palese, A. (2017). A. Instruments evaluating the self-directed learning abilities among nursing students and nurses: a systematic review of psychometric properties. BMC Medical Education, 17(229), 1-13.
  • Chen, SL., Hsu, H. Y., Chang, C. F. ve Lin, E. C. (2016). An exploration of the correlates of nurse practitioners’ clinical decision-making abilities. Journal of Clinical Nursing, 25, 1016–1024.
  • Cheng, S., Kuo, C., Lin, K. ve Lee-Hsieh, J. (2010). Development and preliminary testing of a self-rating instrument to measure self-directed learning ability of nursing students. International Journal of Nursing Studies, 47(9), 1152–1158.
  • Chong, M. C. (2009). Is reflective practice a useful task for student nurses? Asian Nursing Research, 3(3), 111-120.
  • Culha, İ. (2019). Active learning methods used in nursing education. Journal of Pedagogical Research, 3(2), 74-86.
  • Dicle, A. ve Edeer, A. D. (2013). Examination of clinical decision making perceptions of nursing students. The New Educational Review, 33(3), 134-144.
  • Doğan, P., Tarhan, M. ve Sunal, N. (2018). Hemşirelik öğrencilerinin öğrenme stilleri ile kendi kendine öğrenmeye hazır oluşluk düzeyleri arasındaki ilişki ve etkileyen faktörler. DEUHFED, 11(3), 233-240.
  • Durmaz Edeer, A. ve Sarıkaya, A (2015). Adaptation of clinical decision making in nursing scale to undergraduate students of nursing: the study of reliability and validity. International Journal of Psychology and Educational Studies, 2(3), 1-9.
  • Fisher, M., King, J. ve Tague, G. (2001). Development of self-directed learning readiness scale for nursing education. Nurse Education Today, 21, 516-525.
  • Fujino-Oyama, Y., Maeda, R., Maru, M. ve Inoue, T. (2016). Validating the Japanese selfdirected learning readiness scale for nursing education. J Nurs Educ, 55(2), 65–71.
  • Ho, S. E., Koo, Y. L., Ismail, S., Hing, H. L., Widad, O., Chung, H. T., ...Ismail J. T. (2013). Clinical decision making ability of nursing students in a tertiary hospital. Medicine & Health, 8, 73–80.
  • Hughes, S. J. ve Quinn, F. M. (2013). Quinn's principles and practice of nurse education. Cheltenham: Nelson Thornes.
  • Jaafarpour, M., Aazami, S. ve Mozafari, M. (2016). Does concept mapping enhance learning outcome of nursing students? Nurse Education Today, 36, 129–132.
  • Jenkins, H. (1983). Perceptions of decision making among baccalaureate nursing students as measured by the clinical decision making in nursing scale [Doktora tezi]. University of Maryland. College Park.
  • Jenkins, H. M. (2001). Cinical decision making in nursing scale. In: Waltz, C. F., Jenkins, L. S, (Ed.), Measurement of Nursing Outcomes volume:1 measuring nursing performance in practice, education and research içinde (s.33-37). USA: Springer Publishing Company.
  • Karabulut, N., Gürçayır, D., Kavuran, E. ve Yaman, Y. (2015). Hemşirelik öğrencilerinin kendi kendine öğrenmeye hazır oluş düzeyleri ve etkileyen faktörler, Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 4(1), 1-14.
  • Kember, D., Leung, D. Y. P, Jones, A., Loke, A. Y., McKay, J., Sinclair K., ...Yeung, E. (2000). Development of a questionnaire to measure the level of reflective thinking. Assessment & Evaluation in Higher Education, 25(4), 381-395.
  • Kocaman, G., Dicle, A., Üstün, B. ve Çimen, S. (2006). Kendi kendine öğrenmeye hazıroluşluk ölçeği: geçerlik güvenirlik çalışması. DEÜ 3. İzmir: Aktif Eğitim Kurultay Kitabı. (245–256).
  • Levett-Jones, T. (2005). Self-directed learning: Implications and limitations for undergraduate nursing education. Nurse Education Today, 25, 363-368.
  • Mert, H., Bilik, Ö., Sarı, Y. H., Üstün, B. (2011). Bir öğrenme deneyimi: Reflekşın (Reflection), Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Elektronik Dergisi, 4(2), 89-93.
  • Örs, M. (2018). The self-directed learning readiness level of the undergraduate students of midwife and nurse in terms of sustainability in nursing and midwifery education. Sustainability, 10, 1-14.
  • Özdelikara, A., Ağaçdiken, A. S., Arslan, B. ve Taştan, A. (2018). Hemşirelik öğrencilerinde kendi kendine öğrenmeye hazir oluş düzeyleri ve başari yönelimlerinin belirlenmesi. Uluslararasi Hakemli Psikiyatri ve Psikoloji Araştırmaları Dergisi, 5(12), 21-49.
  • Özden, D., Özveren, H. ve Gülnar, E. (2018). Hemşirelik öğrencilerinin klinik karar verme düzeyleri ve etkileyen faktörler. DEUHFED, 11(1), 41-47.
  • Sarıgöl Ordin, Y., Bilik, Ö., Turhan Damar, H. ve Çelik, B. (2018). Cerrahi kliniklerdeki hemşirelik öğrencilerinin yansıtma raporlarından elde edilen öğrenme deneyimleri. Eğitimde Nitel Araştırmalar Dergisi, 6(3), 106-120.
  • Sarmasoğlu, Ş. ve Görgülü, S. (2014). Hemşirelik öğrencilerinin kendi kendine öğrenmeye hazıroluş düzeyleri. Hacettepe Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Dergisi, 13–25.
  • Smedley, A. (2007). The self-directed learning readiness of first year bachelor of nursing students. Journal of Research in Nursing, 12, 373-385.
  • Sucu, G., Dicle, A. ve Saka, O. (2012). Hemşirelikte klinik karar verme, etkileyen etmenler ve karar verme modelleri. Hemşirelikte Eğitim ve Araştırma Dergisi, 9(1), 52-60.
  • Şener, A. N. (2019). Sınıf öğretmenlerinin yansıtıcı düşünme eğilimleri ve çevre bilinci arasındaki ilişki: Bursa ile Nilüfer ilçesi örneği. (Yüksek lisans tezi). Manisa Celal Bayar Üniversitesi, Manisa.
  • Tanrıkulu, F., Erol, F. ve Dikmen, Y. (2016). Hemşirelik öğrencilerinde klinik uygulamalarda kullanılan reflekşın yönteminin problem çözme becerisine etkisi. Journal of Human Sciences, 13(3), 4931-4943.
  • Tanrıkulu, F., Filiz, N. Y., Gündoğdu, H., Erol, F. ve Dikmen, Y. (2018). Hemşirelik öğrencilerinin klinik eğitiminde kullanılan yansıtıcı düşünme tekniğine yönelik görüşlerinin incelenmesi, Sted, 27(3), 197-204.
  • Uluslararası Matematik ve Fen Eğilimleri Araştırması (TIMSS) Bulguları (2015). 15 Kasım 2020 tarihinde http://www.egitimreformugirisimi.org/wp-content/uploads/2017/03/TÜRKİYE’DE-CİNSİYETEDAYALI-BAŞARI-FARKI-TIMSS-TÜRKÇE-pdf. adresinden erişildi.
  • Ulvestad, I. (2016). Nursing students’ knowledge-based reflections in psychiatric clinical practice. Journal of Nursing Education and Practice, 6(2), 86-95.
  • World Health Organization. (WHO 2009). Nursing & midwifery human resources for health. Global standards for the initial education of Professional nurses and midwives. 06 Eylül 2020 tarihinde http://www.who.int/hrh/nursing_midwifery/hrh_global_standards_education.pdf. adresinden erişildi.
  • Yang, G. F. ve Jiang, X. Y. (2014). Self-directed learning readiness and nursing competency among undergraduate nursing students in Fujian province of China. International Journal of Nursing Sciences, 1(3), 255-259.
  • Yıldırım, A. ve Taşcı, S. (2013). Hemşirelikte eleştirel düşünmenin klinik karar vermeye etkisi. Balıkesir Sağlık Bilimleri Dergisi, 2(3), 187-191.
  • Yuan, H. B., Wiliams, B. A., Fang, J. B. ve Pang, D. (2012). Chinese baccalaureate nursing students’ readiness for self-directed learning. Nurse Education Today, 32, 427-431.

Investigation of Self-learning, Clinical Decision Making and Reflective Thinking Levels of Nursing Students Taking Surgery Lessons

Yıl 2022, , 667 - 680, 20.06.2022
https://doi.org/10.33715/inonusaglik.1036039

Öz

The research has been conducted to investigate the self-learning readiness, clinical decision-making and reflective thinking levels of nursing students who take surgery lessons. The research has been carried out with the participation of 141 students who took the “Surgical Disease Nursing” course at a university in the Aegean region. The data have been collected by; Descriptive Characteristics Form, Self-Learning Readiness Scale, Nursing Clinical Decision Making Scale and Reflective Thinking Level Scale. Number, percentage, Mann-Whitney U, Kruskall Wallis and Spearman Correlation analyzes have been used in the evaluation of the data. The average age of the students is 20.39±1.69 and 71.6% (n=101) of them are girls. The scale mean scores of the students were Self-Learning Readiness Scale is 154.34±16.61, Nursing Clinical Decision-Making Scale is 145.90±11.90, Reflective Thinking Scale is 57.02±8.13. The grade point average of 70% of the students is between 2.00 and 3.00. A low level and positive significant correlation has been found between the students' clinical decision-making and self-learning readiness (r=0.360) and reflective thinking level (r=0.212), self-learning readiness and reflective thinking level scales (r =0.346) (p <0.05). According to the research results, the students’ mean scores from all scales are above average. It has been observed that the students were ready to self learning, their clinical decision making skills were improved and they were able to use reflective thinking in this process. It is suggested that concept maps and reflective thinking practices can be used effectively in applied lessons in order to strengthen the relationship between these skills.

Kaynakça

  • Adval, E. Ü. (2013). The effect of self-directed learning abilities of student nurses on success in Turkey. Nurse Education Today, 33, 838-841.
  • Azak, A. ve Taşçı, S. (2009). Klinik karar verme ve hemşirelik. Türkiye Klinikleri Journal of Medical Ethics, 17(3),176-183.
  • Baki, Y. (2019). Yaratıcı düşünme eğilimlerinin yansıtıcı düşünme becerileri üzerindeki etkisi, Turkish Studies - Educational Sciences, 14(5), 2147-2176.
  • Başol, G. ve Gencel, İ. (2013). Yansıtıcı düşünme düzeyini belirleme ölçeği: geçerlik ve güvenirlik çalışması. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 13(2), 929-946.
  • Bektaş, İ., Yardımcı, F., Bektaş, M. ve White, K. A. (2017). Psychometric properties of the Turkish version of nursing anxiety and self confidence with clinical decision making scale (NASC-CDM-T). DEUHFED, 10(2), 83-92.
  • Büyükçamsari, N. ve Eti Aslan, F. (2018). Cerrahi hemşirelerinin yaşam bulgularını değerlendirme ve klinik karar verme durumlarının incelenmesi. Turkiye Klinikleri J Nurs Sci, 10(1), 38-48.
  • Cadorin, L., Bressan, V. ve Palese, A. (2017). A. Instruments evaluating the self-directed learning abilities among nursing students and nurses: a systematic review of psychometric properties. BMC Medical Education, 17(229), 1-13.
  • Chen, SL., Hsu, H. Y., Chang, C. F. ve Lin, E. C. (2016). An exploration of the correlates of nurse practitioners’ clinical decision-making abilities. Journal of Clinical Nursing, 25, 1016–1024.
  • Cheng, S., Kuo, C., Lin, K. ve Lee-Hsieh, J. (2010). Development and preliminary testing of a self-rating instrument to measure self-directed learning ability of nursing students. International Journal of Nursing Studies, 47(9), 1152–1158.
  • Chong, M. C. (2009). Is reflective practice a useful task for student nurses? Asian Nursing Research, 3(3), 111-120.
  • Culha, İ. (2019). Active learning methods used in nursing education. Journal of Pedagogical Research, 3(2), 74-86.
  • Dicle, A. ve Edeer, A. D. (2013). Examination of clinical decision making perceptions of nursing students. The New Educational Review, 33(3), 134-144.
  • Doğan, P., Tarhan, M. ve Sunal, N. (2018). Hemşirelik öğrencilerinin öğrenme stilleri ile kendi kendine öğrenmeye hazır oluşluk düzeyleri arasındaki ilişki ve etkileyen faktörler. DEUHFED, 11(3), 233-240.
  • Durmaz Edeer, A. ve Sarıkaya, A (2015). Adaptation of clinical decision making in nursing scale to undergraduate students of nursing: the study of reliability and validity. International Journal of Psychology and Educational Studies, 2(3), 1-9.
  • Fisher, M., King, J. ve Tague, G. (2001). Development of self-directed learning readiness scale for nursing education. Nurse Education Today, 21, 516-525.
  • Fujino-Oyama, Y., Maeda, R., Maru, M. ve Inoue, T. (2016). Validating the Japanese selfdirected learning readiness scale for nursing education. J Nurs Educ, 55(2), 65–71.
  • Ho, S. E., Koo, Y. L., Ismail, S., Hing, H. L., Widad, O., Chung, H. T., ...Ismail J. T. (2013). Clinical decision making ability of nursing students in a tertiary hospital. Medicine & Health, 8, 73–80.
  • Hughes, S. J. ve Quinn, F. M. (2013). Quinn's principles and practice of nurse education. Cheltenham: Nelson Thornes.
  • Jaafarpour, M., Aazami, S. ve Mozafari, M. (2016). Does concept mapping enhance learning outcome of nursing students? Nurse Education Today, 36, 129–132.
  • Jenkins, H. (1983). Perceptions of decision making among baccalaureate nursing students as measured by the clinical decision making in nursing scale [Doktora tezi]. University of Maryland. College Park.
  • Jenkins, H. M. (2001). Cinical decision making in nursing scale. In: Waltz, C. F., Jenkins, L. S, (Ed.), Measurement of Nursing Outcomes volume:1 measuring nursing performance in practice, education and research içinde (s.33-37). USA: Springer Publishing Company.
  • Karabulut, N., Gürçayır, D., Kavuran, E. ve Yaman, Y. (2015). Hemşirelik öğrencilerinin kendi kendine öğrenmeye hazır oluş düzeyleri ve etkileyen faktörler, Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 4(1), 1-14.
  • Kember, D., Leung, D. Y. P, Jones, A., Loke, A. Y., McKay, J., Sinclair K., ...Yeung, E. (2000). Development of a questionnaire to measure the level of reflective thinking. Assessment & Evaluation in Higher Education, 25(4), 381-395.
  • Kocaman, G., Dicle, A., Üstün, B. ve Çimen, S. (2006). Kendi kendine öğrenmeye hazıroluşluk ölçeği: geçerlik güvenirlik çalışması. DEÜ 3. İzmir: Aktif Eğitim Kurultay Kitabı. (245–256).
  • Levett-Jones, T. (2005). Self-directed learning: Implications and limitations for undergraduate nursing education. Nurse Education Today, 25, 363-368.
  • Mert, H., Bilik, Ö., Sarı, Y. H., Üstün, B. (2011). Bir öğrenme deneyimi: Reflekşın (Reflection), Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Elektronik Dergisi, 4(2), 89-93.
  • Örs, M. (2018). The self-directed learning readiness level of the undergraduate students of midwife and nurse in terms of sustainability in nursing and midwifery education. Sustainability, 10, 1-14.
  • Özdelikara, A., Ağaçdiken, A. S., Arslan, B. ve Taştan, A. (2018). Hemşirelik öğrencilerinde kendi kendine öğrenmeye hazir oluş düzeyleri ve başari yönelimlerinin belirlenmesi. Uluslararasi Hakemli Psikiyatri ve Psikoloji Araştırmaları Dergisi, 5(12), 21-49.
  • Özden, D., Özveren, H. ve Gülnar, E. (2018). Hemşirelik öğrencilerinin klinik karar verme düzeyleri ve etkileyen faktörler. DEUHFED, 11(1), 41-47.
  • Sarıgöl Ordin, Y., Bilik, Ö., Turhan Damar, H. ve Çelik, B. (2018). Cerrahi kliniklerdeki hemşirelik öğrencilerinin yansıtma raporlarından elde edilen öğrenme deneyimleri. Eğitimde Nitel Araştırmalar Dergisi, 6(3), 106-120.
  • Sarmasoğlu, Ş. ve Görgülü, S. (2014). Hemşirelik öğrencilerinin kendi kendine öğrenmeye hazıroluş düzeyleri. Hacettepe Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Dergisi, 13–25.
  • Smedley, A. (2007). The self-directed learning readiness of first year bachelor of nursing students. Journal of Research in Nursing, 12, 373-385.
  • Sucu, G., Dicle, A. ve Saka, O. (2012). Hemşirelikte klinik karar verme, etkileyen etmenler ve karar verme modelleri. Hemşirelikte Eğitim ve Araştırma Dergisi, 9(1), 52-60.
  • Şener, A. N. (2019). Sınıf öğretmenlerinin yansıtıcı düşünme eğilimleri ve çevre bilinci arasındaki ilişki: Bursa ile Nilüfer ilçesi örneği. (Yüksek lisans tezi). Manisa Celal Bayar Üniversitesi, Manisa.
  • Tanrıkulu, F., Erol, F. ve Dikmen, Y. (2016). Hemşirelik öğrencilerinde klinik uygulamalarda kullanılan reflekşın yönteminin problem çözme becerisine etkisi. Journal of Human Sciences, 13(3), 4931-4943.
  • Tanrıkulu, F., Filiz, N. Y., Gündoğdu, H., Erol, F. ve Dikmen, Y. (2018). Hemşirelik öğrencilerinin klinik eğitiminde kullanılan yansıtıcı düşünme tekniğine yönelik görüşlerinin incelenmesi, Sted, 27(3), 197-204.
  • Uluslararası Matematik ve Fen Eğilimleri Araştırması (TIMSS) Bulguları (2015). 15 Kasım 2020 tarihinde http://www.egitimreformugirisimi.org/wp-content/uploads/2017/03/TÜRKİYE’DE-CİNSİYETEDAYALI-BAŞARI-FARKI-TIMSS-TÜRKÇE-pdf. adresinden erişildi.
  • Ulvestad, I. (2016). Nursing students’ knowledge-based reflections in psychiatric clinical practice. Journal of Nursing Education and Practice, 6(2), 86-95.
  • World Health Organization. (WHO 2009). Nursing & midwifery human resources for health. Global standards for the initial education of Professional nurses and midwives. 06 Eylül 2020 tarihinde http://www.who.int/hrh/nursing_midwifery/hrh_global_standards_education.pdf. adresinden erişildi.
  • Yang, G. F. ve Jiang, X. Y. (2014). Self-directed learning readiness and nursing competency among undergraduate nursing students in Fujian province of China. International Journal of Nursing Sciences, 1(3), 255-259.
  • Yıldırım, A. ve Taşcı, S. (2013). Hemşirelikte eleştirel düşünmenin klinik karar vermeye etkisi. Balıkesir Sağlık Bilimleri Dergisi, 2(3), 187-191.
  • Yuan, H. B., Wiliams, B. A., Fang, J. B. ve Pang, D. (2012). Chinese baccalaureate nursing students’ readiness for self-directed learning. Nurse Education Today, 32, 427-431.
Toplam 42 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Klinik Tıp Bilimleri
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Kevser Karacabay 0000-0001-7559-5377

Ayşegül Savcı 0000-0002-9176-7420

Betül Öztürk 0000-0002-6379-2258

Yayımlanma Tarihi 20 Haziran 2022
Gönderilme Tarihi 13 Aralık 2021
Kabul Tarihi 2 Mart 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022

Kaynak Göster

APA Karacabay, K., Savcı, A., & Öztürk, B. (2022). CERRAHİ HASTALIKLARI HEMŞİRELİĞİ DERSİ ALAN ÖĞRENCİLERİN KENDİ KENDİNE ÖĞRENME, KLİNİK KARAR VERME VE YANSITICI DÜŞÜNME DÜZEYLERİNİN İNCELENMESİ. İnönü Üniversitesi Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksek Okulu Dergisi, 10(2), 667-680. https://doi.org/10.33715/inonusaglik.1036039