Genç Yetişkinlerde Aktif Boş Zaman Kullanımının Yaşam Kalitesine Etkisi
Yıl 2024,
, 86 - 98, 19.02.2024
Mehmet Kaplan
,
Müjde Kerkez
Öz
Bu çalışmanın amacı, genç yetişkinlerin aktif boş zaman kullanımının yaşam kalitesine etkisini değerlendirmektir. Çalışma verileri Ekim-Kasım 2022 tarihleri arasında bir üniversitede öğrenim gören ön lisans öğrencilerinden toplanmıştır. Çalışmanın örneklem büyüklüğü 366 öğrencidir. Çalışma verileri sosyodemografik özellikleri içeren bir form, Boş Zaman Tutumları Ölçeği ve Yaşam Kalitesi Ölçeği ile toplanmıştır. Verilerin değerlendirilmesinde Pearson korelasyon analizi ve çoklu karşılaştırmalar için Tukey testi kullanılmıştır. Haftalık boş zamanlarının yeterli olduğunu belirten öğrencilerin, boş zaman tutum ölçeğinin duygusal alt boyut puan ortalamasının istatistiksel olarak daha yüksek olduğu görülmüştür. Öğrencilerin yaşları ile zihinsel bileşen puan ortalaması arasında güçlü bir ilişki bulunmuştur. Haftalık yeteri kadar boş zamanı olduğunu belirten öğrencilerin zihinsel bileşen puan ortalamaları diğerlerine göre daha iyidir (p<0,05). Bu çalışmada öğrencilerin boş zaman etkinliklerine yönelik tutumlarının düşük olduğu belirlenmiştir.
Kaynakça
- Akgul, B. M. (2011). Farklı kültürlerdeki bireylerin boş zaman aktivitelerine yönelik tutumlarının değerlendirilmesi: Ankara-Londra örneği. Yayınlanmamış Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
- Almhdawi, K. A., Kanaan, S. F., Khader, Y., Al-Hourani, Z., Al-Jarrah, M. D., Almomani, F. & Alqhazo, M. T. (2021). Mental and physical health-related quality of life and their associated factors among students of a comprehensive allied health institution. Work, 70(1), 63-73. https://doi.org/10.3233/WOR-205226
- Argan, M., Argan, M. T. & Dursun, M. T. (2018). Examining relationships among well-being, leisure satisfaction, life satisfaction, and happiness. International Journal of Medical Research & Health Sciences, 7(4), 49-59.
- Aydin, I. (2022). Serbest zaman ilgilenimi ve yaşam doyum ilişkisinde etkinlik doyumunun kismi aracilik etkisi: rekreasyonel koşucular örneği. Spor ve Performans Araştırmaları Dergisi, 13(1), 55-74.
- Aydin, I. & Yasarturk, F. (2016). Level of ınvolvement of fitness participants towards recrational activities : The status with refence to various demographics of them. International Journal of Science Culture and Sport, 4(3), 704–711.
- Bolukbasi, S. & Buyukipekci, S. (2020). Kop bölgesi üniversiteleri turizm fakültesi öğrencilerinin boş zaman faaliyetlerine bakış açılarının incelenmesi. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Meslek Yüksekokulu Dergisi, 23(1), 341-357.
- Cheng, T. M., Hung, S. H. & Chen, M. T. (2016). The influence of leisure involvement on flow experience during hiking activity: Using psychological commitment as a mediate variable. Asia Pacific Journal of Tourism Research, 21(1), 1-19. https://doi.org/10.1080/10941665.2014.1002507
- Choi, S. H. & Yoo, Y. J. (2017). Leisure attitude and satisfaction with leisure and life: proposing leisure prioritization and justification. World Leisure Journal, 59(2), 140-155. https://doi.org/10.1080/16078055.2016.1216886.
- Chui, W. H. & Wong, M. Y. (2016). Gender differences in happiness and life satisfaction among adolescents in Hong Kong: Relationships and self-concept. Social Indicators Research, 125, 1035-1051. https://doi.org/10.1007/s11205-015-0867-z.
- Cruz López-de-Ayala, M. & Vizcaíno-Laorga, R. (2021). Participation of young people in online social communities: an exploration of attitudes among university students in a case study in Spain. Kome: An International Journal Of Pure Communication Inquiry, 9(2), 1-20. https://doi.org/10.17646/KOME.75672.63.
- Demir, R., Tanhan, A., Cicek, I., Yerlikaya, I., Kurt, S. C. & Unverdi, B. (2021). Yaşam kalitesinin yordayıcıları olarak psikolojik iyi oluş ve yaşam doyumu. Yaşadıkça Eğitim, 35(1), 192-206.
- Denkel, M., Sagiroglu, I., Taskin, C. & Ayar, H. (2020). Öğrencilerin Boş Zaman Aktivitelerine Yönelik Tutum Düzeylerinin Değerlendirilmesi. Electronic Turkish Studies, 15(5),2297-2307.
- Ercan, E. M. (2021). Boş Zaman Değerlendirmesi Açısından Z Kuşağı: Necmettin Erbakan Üniversitesi Öğrencileri Üzerine Nitel Bir Araştırma (Master's thesis, Necmettin Erbakan Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü).
- Erkan, M., Yaliz-Solmaz, D. & Guven, G. (2021). Covid-19 pandemi döneminde spor bilimleri fakültesi öğrencilerinin boş zaman tutumlarının incelenmesi. Uluslararası Bozok Spor Bilimleri Dergisi, 2(1), 189-201.
- Gul, D. (2021). COVID-19 Pandemisi Dönemindeki Ev İçi Boş Zaman Aktivitelerinin Dijital Yansıması. Türkiye İletişim Araştırmaları Dergisi, (38), 1-18.
- Guven, A. (2021). Covid 19 pandemi sürecinin birinci yılında, Türkiye'de akademisyenlerin iş yaşam kaliteleri üzerine bir değerlendirme. Enderun, 5(1), 1-21.
- Joshanloo, M. & Jovanović, V. (2020). The relationship between gender and life satisfaction: Analysis across demographic groups and global regions. Archives of women's mental health, 23, 331-338. https://doi.org/10.1007/s00737-019-00998-w
- Kantartzi, I. M. & Karlis, G. (2020). COVID-19 and leisure: directions for policy makers. HAPSc Policy Briefs Series, 1(1), 115-122. https://doi.org/10.12681/hapscpbs.24956.
- Kim, Y. J. & Cho, J. H. (2020). Correlation between preventive health behaviors and psycho-social health based on the leisure activities of South Koreans in the COVID-19 crisis. International journal of environmental research and public health, 17(11), 4066. https://doi.org/10.3390/ijerph17114066.
- Looze, M. D., Huijts, T., Stevens, G. W., Torsheim, T. & Vollebergh, W. A. (2018). The happiest kids on earth. Gender equality and adolescent life satisfaction in Europe and North America. Journal of youth and adolescence, 47, 1073-1085. https://doi.org/10.1007/s10964-017-0756-7.
- Newman, D. B., Tay, L. & Diener, E. (2014). Leisure and subjective well-being: A model of psychological mechanisms as mediating factors. Journal of happiness studies, 15, 555-578. https://doi.org/10.1007/s10902-013-9435-x.
- Ragheb, M. G. & Beard, J. G. (1982). Measuring leisure attitude. Journal of leisure Research, 14(2), 155-167.
- Rogowska, A. M., Kuśnierz, C. & Bokszczanin, A. (2020). Examining anxiety, life satisfaction, general health, stress and coping styles during COVID-19 pandemic in Polish sample of university students. Psychology Research and Behavior Management, 797-811. https://doi.org/10.2147/prbm.s266511.
- Satici, B., Gocet-Tekin, E., Deniz, M. E. & Satici, S. A. (2021). Adaptation of the Fear of COVID-19 Scale: Its association with psychological distress and life satisfaction in Turkey. International journal of mental health and addiction, 19, 1980-1988. https://doi.org/10.1007/s11469-020-00294-0.
- Soylu, C. & Kutuk, B. (2021). SF-12 Yaşam Kalitesi Ölçeği’nin Türkçe formunun güvenirlik ve geçerlik çalışması. Türk Psikiyatri Dergisi, 1-9. https://doi.org/10.5080/u25700.
- Sunar, A. S., Yukselturk, E. & Duru, I. (2022). Analysis on use of open educational resources during emergencyremote education due to Covid-19: A case study in Turkey. Sage Open, 12(4), 21582440221130299.
- Ware, J. E., Keller, S. D. & Kosinski, M. (1995). SF-12: How to score the SF-12 physical and mental health summary scales. Health Institute, New England Medical Center.
- Xia, X., Wang, X. & Wang, Y. (2022). Leisure Satisfaction, Personality, and Psychosexual Adjustment Among College Students: A Latent Profile Analysis. Frontiers in Psychology, 13, 895411. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2022.895411
- Van Zyl, L. E., Olckers, C. & Roll, L. C. (2020). The psychometric properties of the Grit-O scale within the Twente region in Netherlands: An ICM-CFA vs. ESEM approach. Frontiers in psychology, 11, 796. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2020.00796
- Yasarturk, F., Akyuz, H. & Karatas, I. (2017). Rekreatif etkinliklere katılan üniversite öğrencilerinin serbest zamanda sıkılma algısı ile yaşam doyum düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Uluslararası Kültürel ve Sosyal Araştırmalar Dergisi, 3(Special Issue 2), 239-252.
- Yildiz, S. & Bektas, F. (2021). COVID-19 salgınının çocukların boş zaman etkinliklerinde yarattığı değişimin ebeveyn görüşleriyle değerlendirilmesi. Gazi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 26(1), 99-122.
- Yilmaz, S., Kurtipek, S. & Gungor, N. B. (2022). Investigation of the effects leisure management of sport manager candidates on achievement goal orientations: Spor yöneticisi adaylarının boş zaman yönetimlerinin başarı yönelimleri üzerine etkisinin incelenmesi. Journal of Human Sciences, 19(2), 208-220.
- Zhang, S. X., Wang, Y., Rauch, A. & Wei, F. (2020). Unprecedented disruption of lives and work: Health, distress and life satisfaction of working adults in China one month into the COVID-19 outbreak. Psychiatry research, 288, 112958. https://doi.org/10.1016/J.PSYCHRES.2020.112958
THE EFFECT OF ACTIVE LEISURE USE ON QUALITY OF LIFE IN YOUNG ADULTS
Yıl 2024,
, 86 - 98, 19.02.2024
Mehmet Kaplan
,
Müjde Kerkez
Öz
ABSTRACT
The aim of this study is to evaluate the effect of active leisure use on the quality of life of young adults. The study data were collected from associate degree students studying at a university between October and November 2022. The sample size of the study was 366 students. The study data were collected using a form that included socio-demographic characteristics, the Leisure Attitudes Scale and the SF-12 Quality of Life Scale. Pearson correlation analysis and Tukey test for multiple comparisons were used to evaluate the data. It was observed that the mean score of the emotional sub-dimension of the Leisure Attitude Scale was statistically higher in students who stated that their weekly leisure was sufficient. A strong relationship was found between the age of the students and the mean score of the mental component. The mean mental component scores of students who reported having enough free time per week were better than the others (p<0.05). In this study, it was determined that students' attitudes towards leisure activities were low.
Kaynakça
- Akgul, B. M. (2011). Farklı kültürlerdeki bireylerin boş zaman aktivitelerine yönelik tutumlarının değerlendirilmesi: Ankara-Londra örneği. Yayınlanmamış Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
- Almhdawi, K. A., Kanaan, S. F., Khader, Y., Al-Hourani, Z., Al-Jarrah, M. D., Almomani, F. & Alqhazo, M. T. (2021). Mental and physical health-related quality of life and their associated factors among students of a comprehensive allied health institution. Work, 70(1), 63-73. https://doi.org/10.3233/WOR-205226
- Argan, M., Argan, M. T. & Dursun, M. T. (2018). Examining relationships among well-being, leisure satisfaction, life satisfaction, and happiness. International Journal of Medical Research & Health Sciences, 7(4), 49-59.
- Aydin, I. (2022). Serbest zaman ilgilenimi ve yaşam doyum ilişkisinde etkinlik doyumunun kismi aracilik etkisi: rekreasyonel koşucular örneği. Spor ve Performans Araştırmaları Dergisi, 13(1), 55-74.
- Aydin, I. & Yasarturk, F. (2016). Level of ınvolvement of fitness participants towards recrational activities : The status with refence to various demographics of them. International Journal of Science Culture and Sport, 4(3), 704–711.
- Bolukbasi, S. & Buyukipekci, S. (2020). Kop bölgesi üniversiteleri turizm fakültesi öğrencilerinin boş zaman faaliyetlerine bakış açılarının incelenmesi. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Meslek Yüksekokulu Dergisi, 23(1), 341-357.
- Cheng, T. M., Hung, S. H. & Chen, M. T. (2016). The influence of leisure involvement on flow experience during hiking activity: Using psychological commitment as a mediate variable. Asia Pacific Journal of Tourism Research, 21(1), 1-19. https://doi.org/10.1080/10941665.2014.1002507
- Choi, S. H. & Yoo, Y. J. (2017). Leisure attitude and satisfaction with leisure and life: proposing leisure prioritization and justification. World Leisure Journal, 59(2), 140-155. https://doi.org/10.1080/16078055.2016.1216886.
- Chui, W. H. & Wong, M. Y. (2016). Gender differences in happiness and life satisfaction among adolescents in Hong Kong: Relationships and self-concept. Social Indicators Research, 125, 1035-1051. https://doi.org/10.1007/s11205-015-0867-z.
- Cruz López-de-Ayala, M. & Vizcaíno-Laorga, R. (2021). Participation of young people in online social communities: an exploration of attitudes among university students in a case study in Spain. Kome: An International Journal Of Pure Communication Inquiry, 9(2), 1-20. https://doi.org/10.17646/KOME.75672.63.
- Demir, R., Tanhan, A., Cicek, I., Yerlikaya, I., Kurt, S. C. & Unverdi, B. (2021). Yaşam kalitesinin yordayıcıları olarak psikolojik iyi oluş ve yaşam doyumu. Yaşadıkça Eğitim, 35(1), 192-206.
- Denkel, M., Sagiroglu, I., Taskin, C. & Ayar, H. (2020). Öğrencilerin Boş Zaman Aktivitelerine Yönelik Tutum Düzeylerinin Değerlendirilmesi. Electronic Turkish Studies, 15(5),2297-2307.
- Ercan, E. M. (2021). Boş Zaman Değerlendirmesi Açısından Z Kuşağı: Necmettin Erbakan Üniversitesi Öğrencileri Üzerine Nitel Bir Araştırma (Master's thesis, Necmettin Erbakan Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü).
- Erkan, M., Yaliz-Solmaz, D. & Guven, G. (2021). Covid-19 pandemi döneminde spor bilimleri fakültesi öğrencilerinin boş zaman tutumlarının incelenmesi. Uluslararası Bozok Spor Bilimleri Dergisi, 2(1), 189-201.
- Gul, D. (2021). COVID-19 Pandemisi Dönemindeki Ev İçi Boş Zaman Aktivitelerinin Dijital Yansıması. Türkiye İletişim Araştırmaları Dergisi, (38), 1-18.
- Guven, A. (2021). Covid 19 pandemi sürecinin birinci yılında, Türkiye'de akademisyenlerin iş yaşam kaliteleri üzerine bir değerlendirme. Enderun, 5(1), 1-21.
- Joshanloo, M. & Jovanović, V. (2020). The relationship between gender and life satisfaction: Analysis across demographic groups and global regions. Archives of women's mental health, 23, 331-338. https://doi.org/10.1007/s00737-019-00998-w
- Kantartzi, I. M. & Karlis, G. (2020). COVID-19 and leisure: directions for policy makers. HAPSc Policy Briefs Series, 1(1), 115-122. https://doi.org/10.12681/hapscpbs.24956.
- Kim, Y. J. & Cho, J. H. (2020). Correlation between preventive health behaviors and psycho-social health based on the leisure activities of South Koreans in the COVID-19 crisis. International journal of environmental research and public health, 17(11), 4066. https://doi.org/10.3390/ijerph17114066.
- Looze, M. D., Huijts, T., Stevens, G. W., Torsheim, T. & Vollebergh, W. A. (2018). The happiest kids on earth. Gender equality and adolescent life satisfaction in Europe and North America. Journal of youth and adolescence, 47, 1073-1085. https://doi.org/10.1007/s10964-017-0756-7.
- Newman, D. B., Tay, L. & Diener, E. (2014). Leisure and subjective well-being: A model of psychological mechanisms as mediating factors. Journal of happiness studies, 15, 555-578. https://doi.org/10.1007/s10902-013-9435-x.
- Ragheb, M. G. & Beard, J. G. (1982). Measuring leisure attitude. Journal of leisure Research, 14(2), 155-167.
- Rogowska, A. M., Kuśnierz, C. & Bokszczanin, A. (2020). Examining anxiety, life satisfaction, general health, stress and coping styles during COVID-19 pandemic in Polish sample of university students. Psychology Research and Behavior Management, 797-811. https://doi.org/10.2147/prbm.s266511.
- Satici, B., Gocet-Tekin, E., Deniz, M. E. & Satici, S. A. (2021). Adaptation of the Fear of COVID-19 Scale: Its association with psychological distress and life satisfaction in Turkey. International journal of mental health and addiction, 19, 1980-1988. https://doi.org/10.1007/s11469-020-00294-0.
- Soylu, C. & Kutuk, B. (2021). SF-12 Yaşam Kalitesi Ölçeği’nin Türkçe formunun güvenirlik ve geçerlik çalışması. Türk Psikiyatri Dergisi, 1-9. https://doi.org/10.5080/u25700.
- Sunar, A. S., Yukselturk, E. & Duru, I. (2022). Analysis on use of open educational resources during emergencyremote education due to Covid-19: A case study in Turkey. Sage Open, 12(4), 21582440221130299.
- Ware, J. E., Keller, S. D. & Kosinski, M. (1995). SF-12: How to score the SF-12 physical and mental health summary scales. Health Institute, New England Medical Center.
- Xia, X., Wang, X. & Wang, Y. (2022). Leisure Satisfaction, Personality, and Psychosexual Adjustment Among College Students: A Latent Profile Analysis. Frontiers in Psychology, 13, 895411. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2022.895411
- Van Zyl, L. E., Olckers, C. & Roll, L. C. (2020). The psychometric properties of the Grit-O scale within the Twente region in Netherlands: An ICM-CFA vs. ESEM approach. Frontiers in psychology, 11, 796. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2020.00796
- Yasarturk, F., Akyuz, H. & Karatas, I. (2017). Rekreatif etkinliklere katılan üniversite öğrencilerinin serbest zamanda sıkılma algısı ile yaşam doyum düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Uluslararası Kültürel ve Sosyal Araştırmalar Dergisi, 3(Special Issue 2), 239-252.
- Yildiz, S. & Bektas, F. (2021). COVID-19 salgınının çocukların boş zaman etkinliklerinde yarattığı değişimin ebeveyn görüşleriyle değerlendirilmesi. Gazi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 26(1), 99-122.
- Yilmaz, S., Kurtipek, S. & Gungor, N. B. (2022). Investigation of the effects leisure management of sport manager candidates on achievement goal orientations: Spor yöneticisi adaylarının boş zaman yönetimlerinin başarı yönelimleri üzerine etkisinin incelenmesi. Journal of Human Sciences, 19(2), 208-220.
- Zhang, S. X., Wang, Y., Rauch, A. & Wei, F. (2020). Unprecedented disruption of lives and work: Health, distress and life satisfaction of working adults in China one month into the COVID-19 outbreak. Psychiatry research, 288, 112958. https://doi.org/10.1016/J.PSYCHRES.2020.112958