Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

HEMŞİRELERİN KÜLTÜREL ZEKÂLARI, İLETİŞİM BECERİLERİ VE İLİŞKİLİ FAKTÖRLER: BİR YOL ANALİZİ

Yıl 2024, , 574 - 586, 20.06.2024
https://doi.org/10.33715/inonusaglik.1377891

Öz

Bu araştırma, hemşirelerin kültürel zekâlarını, iletişim becerilerini ve ilişkili faktörleri belirlemek amacıyla yapıldı. Kesitsel ve ilişki arayıcı tasarımdaki araştırma, bir hastanede çalışmaya katılımda gönüllü 410 hemşire ile Mayıs-Ağustos 2023 tarihleri arasında gerçekleştirildi. Veriler, “Tanıtıcı Bilgi Formu, Kültürel Zekâ Ölçeği ve İletişim Becerileri Ölçeği” olmak üzere üç bölümden oluşan Google Form uygulamasıyla çevrim içi ortamda toplandı. Kültürel Zekâ Ölçeği (KZÖ) ve İletişim Becerileri Ölçeğini (İBÖ) etkileyen faktörleri belirlemek için yol analizi yapıldı. Bu araştırmada, Kültürel zekâ ile iletişim becerileri arasında orta derecede güçlü ve olumlu bir ilişki olduğu tespit edildi. Kültürel zekâyı etkileyen faktörler olarak cinsiyet, eğitim düzeyi ve yaş önemli bulundu. Bu faktörler, kültürel zekâ puanındaki değişimin %28.2’sini açıkladı. Hemşirelerde kültürel uygulamalar konusunda eğitim almanın iletişim becerileri düzeyini arttırdığı, cinsiyetin kültürel zekâ üzerinde etkili bir faktör olduğu, eğitim düzeyinin yükselmesinin kültürel zekâ düzeyini arttırdığı ve iletişim becerileri yüksek olan hemşirelerin kültürel zekâ düzeylerinin daha yüksek olduğu sonucuna varıldı.

Destekleyen Kurum

yok

Teşekkür

Çalışmaya katılan tüm hemşirelere teşekkürlerimizi sunarız.

Kaynakça

  • Ahmadian, E. ve Amirpour, M. (2018). The effect of cultural intelligence on communication skills. Journal of Fundamentals of Mental Health, 20(6), 429–438. http://jfmh.mums.ac.ir.
  • Aktöt., Başaran, H. ve Taşkın, C. (2010). Beden eğitimi ve spor yüksekokulu öğrencilerinde duygusal zekâ düzeylerinin bazı değişkenlere göre incelenmesi. Examine Of Emotional Intelligence Levels on Physical. 12(2), 98–103.
  • Alifuddin, M. ve Widodo, W. (2022). How ıs cultural ıntelligence related to human behavior? Journal of Intelligence, 10(1), 1–18. https://doi.org/10.3390/jintelligence10010003.
  • Ang, S., Van Dyne, L., Koh, C., Ng, K. Y., Templer, K. J., Tay, C., ....Chandrasekar, N. A. (2007). Cultural intelligence: Its measurement and effects on cultural judgment and decision making, cultural adaptation and task performance. Management and Organization Review, 3(3), 335–371.
  • Atalla, A. ve Elseesy, N. (2023). Cultural ıntelligence and professional competencies among nurses: A cross-sectional Study. Alexandria Scientific Nursing Journal, 25(1), 151–164. https://doi.org/10.21608/asalexu.2023.300022
  • Baratipour, M., Hanifi, N. ve Amini, K. (2022). Relationship between cultural ıntelligence with communication skills and social ınteractions of emergency department staff: A cross-sectional Study. Medical- Surgical Nursing Journal, 10(4). https://doi.org/10.5812/msnj.121175
  • Bugay, A. ve Korkut-Owen, F. (2016). İletişim becerilerinin yordayıcıları: Bit kullanımı, benlik saygısı, dışa dönüklük ve cinsiyet. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 12(2), 542–554. https://doi.org/10.17860/efd.26005
  • Büyüköztürk, S. (2017). Bilimsel araştırma yöntemleri. 17, 240–271.
  • Byrne, B. M. (2010). Structural equation modeling with AMOS: Basic concepts, applications, and programming, 2nd ed. In Structural equation modeling with AMOS: Basic concepts, applications, and programming, 2nd ed. Routledge/Taylor & Francis Group.
  • Coşkun Erçelik, H., Çamlica, T. ve Özkan, A. (2022). An evaluation of Turkish nurses’ cultural ıntelligence levels and ıntercultural communication apprehension. Journal of Transcultural Nursing, 33(4), 550–559. https://doi.org/10.1177/10436596221086600.
  • Daniela Báez. (2012). Cultural ıntelligence in foreign language classes. Экономика Региона, December, 32.
  • Gölönü, S. ve Karci, Y. (2010). İletişim meslek lisesi öğrencilerinin iletişim beceri düzeylerinin incelenmesi. Gazi Üniversitesi Iletişim ve Kuram Araştırma Dergisi, 31(2), 123-140.
  • Güngör, S., Akalın, D. ve Avan, H. (2023). Sağlık alanındaki öğrenci̇leri̇n kültürel zekâ ve zenofobi̇ düzeyleri̇. İnönü Üniversitesi Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksek Okulu Dergisi, 11(2), 1579–1590. https://doi.org/10.33715/inonusaglik.1010766.
  • Hair, J., Anderson, R., Babin, B. ve Black, W. (2010). Multivariate data analysis. Australia: Cengage, 7, 758.
  • İlhan, M. ve Çetin, B. (2014). Kültürel zekâ ölçeği’nin Türkçe formunun geçerlik ve güvenirlik çalışması. Hacettepe Egitim Dergisi, 29(2), 94–114.
  • İşçi, E., Söylemez, Ö. ve Yıldırım Kaptanoğlu, A. (2013). Örgütlerde kültürel zekâ ve hastane ışletmelerinde kültürel zekâ düzeyinin belirlenmesine yönelik bir araştırma. KAU IIBF Dergisi, 4(5), 1–18. http://www.kafkas.edu.tr/dosyalar/iibfdergi/file/05/1.pdf.
  • Kaihlanen, A. M., Hietapakka, L. ve Heponiemi, T. (2019). Increasing cultural awareness: Qualitative study of nurses’ perceptions about cultural competence training. BMC Nursing, 18(1), 1–9. https://doi.org/10.1186/s12912-019-0363-x.
  • Kılcıgil, E., Bilir, P., Özdinç, Ö., Eroğlu, K. ve Eroğlu, B. (2009). İki farklı üniversitenin beden eğitimi ve spor yüksekokulu öğrencilerinin iletişim becerilerinin değerlendirilmesi. Ankara Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Yüksekokulu SPORMETRE Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 1, 19–28. https://doi.org/10.1501/sporm_0000000145.
  • Kline, R. B. (2011). Principles and practice of structural equation modeling/Rex B. Kline. New York, The Guilford Press A Division of Guilford Publications, Inc.
  • Kocel, T. (2010). İşletme Yöneti̇ci̇li̇ği̇. 853.
  • Koç, K. ve Turan, M. B. (2018). The ımpact of cultural ıntelligence on social skills among university students. Journal of Education and Learning, 7(6), 241. https://doi.org/10.5539/jel.v7n6p241.
  • Korkut F. (2004). Okul temelli önleyici Rehberlik ve psikolojik danışma. Anı Yayıncılık.
  • Mahasneh, A. M., Gazo, A. M. ve Al-Adamat, O. A. (2019). Cultural intelligence of the Jordan teachers and university students from the Hashemite University: Comparative study. European Journal of Contemporary Education, 8(2), 303–314. https://doi.org/10.13187/ejced.2019.2.303.
  • Majda, A., Zalewska, J., Bodys, I., Kurowska, A. ve Barzykowski, K. (2021). Evaluating the effectiveness of cultural education training: Cultural competence and cultural intelligence development among nursing students. Int. J. Environ. Res. Public Health [revista de internet] 2021 [acceso 30 de Julio de 2022]; 18(8):1-10. 1–10. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC8070552/pdf/ijerph-18-04002.pdf.
  • Mercan, N. ve Kâhya, V. (2016). Örgütlerde kültürel zekânın ı̇leti̇şi̇m beceri̇leri̇ ile ı̇li̇şki̇si̇ne yöneli̇k bi̇r araştirma. Erciyes İletişim Dergisi, 4(3), 18–26. https://doi.org/10.17680/akademia.67918.
  • Owen, F. K. ve Bugay, A. (2014). İletişim becerileri ölçeği’nin geliştirilmesi: Geçerlik ve güvenirlik çalışması developing a communication skills scale: Validity and reliability studies. Mersin University Journal of the Faculty of Education, 10(2), 51–64.
  • Özkol Kılınç, K. ve Öztürk, H. (2020). Assessment of cultural ıntelligence levels of nursing students. Turkiye Klinikleri Journal of Nursing Sciences, 12(4), 574–583. https://doi.org/10.5336/nurses.2019-66553.
  • Sousa, C., Gonçalves, G. ve Santos, J. (2019). Intercultural contact as a predictor of cultural intelligence. Universitas Psychologica, 18(2), 1–12. https://doi.org/10.11144/Javeriana.upsy18-2.icpc.
  • Uludağ, E. ve Mumcu, B. (2023). The effects of cultural and emotional intelligence on care in nursing. Health Sciences Quarterly, 3(1), 1–11. https://doi.org/10.26900/hsq.1721.

Nurses' Cultural Intelligence, Communication Skills and Related Factors: A Path Analysis

Yıl 2024, , 574 - 586, 20.06.2024
https://doi.org/10.33715/inonusaglik.1377891

Öz

This research was conducted to determine nurses' cultural intelligence, communication skills, and related factors. The research, which had a cross-sectional and correlation-seeking design, was conducted between May and August 2023 with 410 nurses volunteering to participate in the study at a hospital. The data was collected online with the Google Form application, which consists of three parts: "Introductory Information Form, Cultural Intelligence Scale, and Communication Skills Scale". Path analysis was performed to determine the factors affecting the Cultural Intelligence Scale (CIS) and Communication Skills Scale (CSS). In this study, it was determined that there was a moderately strong and positive relationship between cultural intelligence and communication skills. Gender, education level, and age were found to be important factors affecting cultural intelligence. These factors explained 28.2% of the variation in cultural intelligence scores. It was concluded that receiving training on cultural practices in nurses increases the level of communication skills, gender is an effective factor in cultural intelligence, increasing the level of education increases the level of cultural intelligence, and nurses with high communication skills have higher levels of cultural intelligence.

Kaynakça

  • Ahmadian, E. ve Amirpour, M. (2018). The effect of cultural intelligence on communication skills. Journal of Fundamentals of Mental Health, 20(6), 429–438. http://jfmh.mums.ac.ir.
  • Aktöt., Başaran, H. ve Taşkın, C. (2010). Beden eğitimi ve spor yüksekokulu öğrencilerinde duygusal zekâ düzeylerinin bazı değişkenlere göre incelenmesi. Examine Of Emotional Intelligence Levels on Physical. 12(2), 98–103.
  • Alifuddin, M. ve Widodo, W. (2022). How ıs cultural ıntelligence related to human behavior? Journal of Intelligence, 10(1), 1–18. https://doi.org/10.3390/jintelligence10010003.
  • Ang, S., Van Dyne, L., Koh, C., Ng, K. Y., Templer, K. J., Tay, C., ....Chandrasekar, N. A. (2007). Cultural intelligence: Its measurement and effects on cultural judgment and decision making, cultural adaptation and task performance. Management and Organization Review, 3(3), 335–371.
  • Atalla, A. ve Elseesy, N. (2023). Cultural ıntelligence and professional competencies among nurses: A cross-sectional Study. Alexandria Scientific Nursing Journal, 25(1), 151–164. https://doi.org/10.21608/asalexu.2023.300022
  • Baratipour, M., Hanifi, N. ve Amini, K. (2022). Relationship between cultural ıntelligence with communication skills and social ınteractions of emergency department staff: A cross-sectional Study. Medical- Surgical Nursing Journal, 10(4). https://doi.org/10.5812/msnj.121175
  • Bugay, A. ve Korkut-Owen, F. (2016). İletişim becerilerinin yordayıcıları: Bit kullanımı, benlik saygısı, dışa dönüklük ve cinsiyet. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 12(2), 542–554. https://doi.org/10.17860/efd.26005
  • Büyüköztürk, S. (2017). Bilimsel araştırma yöntemleri. 17, 240–271.
  • Byrne, B. M. (2010). Structural equation modeling with AMOS: Basic concepts, applications, and programming, 2nd ed. In Structural equation modeling with AMOS: Basic concepts, applications, and programming, 2nd ed. Routledge/Taylor & Francis Group.
  • Coşkun Erçelik, H., Çamlica, T. ve Özkan, A. (2022). An evaluation of Turkish nurses’ cultural ıntelligence levels and ıntercultural communication apprehension. Journal of Transcultural Nursing, 33(4), 550–559. https://doi.org/10.1177/10436596221086600.
  • Daniela Báez. (2012). Cultural ıntelligence in foreign language classes. Экономика Региона, December, 32.
  • Gölönü, S. ve Karci, Y. (2010). İletişim meslek lisesi öğrencilerinin iletişim beceri düzeylerinin incelenmesi. Gazi Üniversitesi Iletişim ve Kuram Araştırma Dergisi, 31(2), 123-140.
  • Güngör, S., Akalın, D. ve Avan, H. (2023). Sağlık alanındaki öğrenci̇leri̇n kültürel zekâ ve zenofobi̇ düzeyleri̇. İnönü Üniversitesi Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksek Okulu Dergisi, 11(2), 1579–1590. https://doi.org/10.33715/inonusaglik.1010766.
  • Hair, J., Anderson, R., Babin, B. ve Black, W. (2010). Multivariate data analysis. Australia: Cengage, 7, 758.
  • İlhan, M. ve Çetin, B. (2014). Kültürel zekâ ölçeği’nin Türkçe formunun geçerlik ve güvenirlik çalışması. Hacettepe Egitim Dergisi, 29(2), 94–114.
  • İşçi, E., Söylemez, Ö. ve Yıldırım Kaptanoğlu, A. (2013). Örgütlerde kültürel zekâ ve hastane ışletmelerinde kültürel zekâ düzeyinin belirlenmesine yönelik bir araştırma. KAU IIBF Dergisi, 4(5), 1–18. http://www.kafkas.edu.tr/dosyalar/iibfdergi/file/05/1.pdf.
  • Kaihlanen, A. M., Hietapakka, L. ve Heponiemi, T. (2019). Increasing cultural awareness: Qualitative study of nurses’ perceptions about cultural competence training. BMC Nursing, 18(1), 1–9. https://doi.org/10.1186/s12912-019-0363-x.
  • Kılcıgil, E., Bilir, P., Özdinç, Ö., Eroğlu, K. ve Eroğlu, B. (2009). İki farklı üniversitenin beden eğitimi ve spor yüksekokulu öğrencilerinin iletişim becerilerinin değerlendirilmesi. Ankara Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Yüksekokulu SPORMETRE Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 1, 19–28. https://doi.org/10.1501/sporm_0000000145.
  • Kline, R. B. (2011). Principles and practice of structural equation modeling/Rex B. Kline. New York, The Guilford Press A Division of Guilford Publications, Inc.
  • Kocel, T. (2010). İşletme Yöneti̇ci̇li̇ği̇. 853.
  • Koç, K. ve Turan, M. B. (2018). The ımpact of cultural ıntelligence on social skills among university students. Journal of Education and Learning, 7(6), 241. https://doi.org/10.5539/jel.v7n6p241.
  • Korkut F. (2004). Okul temelli önleyici Rehberlik ve psikolojik danışma. Anı Yayıncılık.
  • Mahasneh, A. M., Gazo, A. M. ve Al-Adamat, O. A. (2019). Cultural intelligence of the Jordan teachers and university students from the Hashemite University: Comparative study. European Journal of Contemporary Education, 8(2), 303–314. https://doi.org/10.13187/ejced.2019.2.303.
  • Majda, A., Zalewska, J., Bodys, I., Kurowska, A. ve Barzykowski, K. (2021). Evaluating the effectiveness of cultural education training: Cultural competence and cultural intelligence development among nursing students. Int. J. Environ. Res. Public Health [revista de internet] 2021 [acceso 30 de Julio de 2022]; 18(8):1-10. 1–10. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC8070552/pdf/ijerph-18-04002.pdf.
  • Mercan, N. ve Kâhya, V. (2016). Örgütlerde kültürel zekânın ı̇leti̇şi̇m beceri̇leri̇ ile ı̇li̇şki̇si̇ne yöneli̇k bi̇r araştirma. Erciyes İletişim Dergisi, 4(3), 18–26. https://doi.org/10.17680/akademia.67918.
  • Owen, F. K. ve Bugay, A. (2014). İletişim becerileri ölçeği’nin geliştirilmesi: Geçerlik ve güvenirlik çalışması developing a communication skills scale: Validity and reliability studies. Mersin University Journal of the Faculty of Education, 10(2), 51–64.
  • Özkol Kılınç, K. ve Öztürk, H. (2020). Assessment of cultural ıntelligence levels of nursing students. Turkiye Klinikleri Journal of Nursing Sciences, 12(4), 574–583. https://doi.org/10.5336/nurses.2019-66553.
  • Sousa, C., Gonçalves, G. ve Santos, J. (2019). Intercultural contact as a predictor of cultural intelligence. Universitas Psychologica, 18(2), 1–12. https://doi.org/10.11144/Javeriana.upsy18-2.icpc.
  • Uludağ, E. ve Mumcu, B. (2023). The effects of cultural and emotional intelligence on care in nursing. Health Sciences Quarterly, 3(1), 1–11. https://doi.org/10.26900/hsq.1721.
Toplam 29 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Hemşirelik (Diğer)
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

İlksen Orhan 0000-0003-0249-318X

Erman Yıldız 0000-0002-6544-4847

Cansu Ağralı 0000-0002-9923-0521

Esra Ünal 0000-0002-2255-0447

Erken Görünüm Tarihi 3 Haziran 2024
Yayımlanma Tarihi 20 Haziran 2024
Gönderilme Tarihi 18 Ekim 2023
Kabul Tarihi 7 Nisan 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024

Kaynak Göster

APA Orhan, İ., Yıldız, E., Ağralı, C., Ünal, E. (2024). HEMŞİRELERİN KÜLTÜREL ZEKÂLARI, İLETİŞİM BECERİLERİ VE İLİŞKİLİ FAKTÖRLER: BİR YOL ANALİZİ. İnönü Üniversitesi Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksek Okulu Dergisi, 12(2), 574-586. https://doi.org/10.33715/inonusaglik.1377891