The aim of this study was to evaluate the effectiveness of a basic first aid course given at the Faculty of Dentistry of a university. Methods: This study was quasi-experimental with a one-group pretest-posttest design. The population of the study consisted of students (N=67) who took the Basic First Aid elective course at the Faculty of Dentistry of a university in the 2023-2024 academic year. 'Socio-Demographic Form' and 'Basic First Aid Knowledge Questionnaire' developed by the researchers were used as data collection tools. Descriptive statistics (number, percentage, mean, standard deviation) and chi-square test in paired groups were used. Results: The mean age of the students participating in the study was 18.98±1.46 years, 56.7% were female and 65 of them (97%) were single. In the post-training period, the correct response rates of the students to the questions related to first aid increased. The highest increases in the correct response rates were observed in the answers given to questions related to bleeding, loss of consciousness disorders, fractures, burns and sprains (p<0.05). Conclusion: As a result, students who receive first aid training will act more calmly and confidently in emergency situations and intervene correctly. Therefore, first aid training should be compulsory in the curricula of dental faculties.
Altındiş, S., Tok, Ş., Aslan, F.G., Adıgül, M. P. Ekerbiçer, H. Ç. & Altındiş, M. (2018). Üniversite öğrencilerinin ilk yardım bilgi düzeylerinin değerlendirilmesi, Sakarya Tıp Dergisi, 7(3), 125-130. doi:10.31832/smj.323338
Arasu, S., Mathew, S.S., Ramesh, N., Fathima, F.N. & Johnson, A.R. (2020). Safety first: awareness and attitude regarding first aid among college students – A cross sectional study in Urban Bangalore. International Journal of Health & Allied Sciences, 9(1), 25. doi:10.4103/ijhas.IJHAS_100_19
Carbogim, F.C., Luiz, F.S., de Oliveira, L.B., Braz, P.R., dos Santos, K.B. & Püschel, V.A.A. (2020). Effectiveness of a teaching model in a first aid course: a randomized clinical trial. Texto Contexto Enferm, 29, e20180362. doi: 10.1590/1980-265x-tce-2018-0362
Çakallıoğlu, E., Aktaş, M., Güngör, Y., Duran, E. & Geçici, İ. (2021). Okul servis şoförlerinin ilkyardım bilgi düzeylerinin incelenmesi. Journal of Social and Humanities Sciences Research, 8(78), 3369-3390. doi:10.26450/jshsr.2838
Duman, N.B., Koçak, C. & Sözen, C. (2013). Üniversite öğrencilerinin ilk yardım bilgi düzeyleri ve bunu etkileyen faktörler. Hitit Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 2013, 6(1), 57-70.
Jeon, S. A., Chang, H., Yoon, S.Y., Hwang, N., Kim, K., Yoon, H. & Kim, T. (2021). Effectiveness of smartwatch guidance for high-quality ınfant cardiopulmonary resuscitation: a simulation study. Medicina (Kaunas), 25, 57(3), 193. doi:10.3390/medicina57030193
Joseph, N., Kumar, G., Babu, Y., Nelliyanil, M. & Bhaskaran, U. (2014). Knowledge of first aid skills among students of a medical college in Mangalore city of South India. Ann Med Health Sci Res, 4(2), 162-166. doi:10.4103/2141-9248.129022
Kızıl, M., Üstünkarlı, N., Yıldız, Ş., Kurtel, K., Şemin, İ. & Abacıoğlu, Y.H. (2018). İlkyardım bilgilerinin doğruluğu ve ilkyardım uygulamalarına etkisinin değerlendirilmesi. Hastane Öncesi Dergisi, 3(1), 15-30.
Köksoy, S., Öncü, E., Şermet, Ş. & Sungur, M.A. (2012). Cezaevinde bulunan mahkumların ilk yardım bilgi düzeyleri. Türkiye Acil Tıp Dergisi, 12(1), 20-24. doi: 10.5505/1304.7361.2012.88609
Marangoz, İ., Muslu, H. & Karatutlu, Ö. (2017). Tehlikeli ve çok tehlikeli i̇ş kollarında i̇lk yardım eğitiminin önemi. Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, 5(45), 255-261. doi:10.16992/ASOS.12177
Mohan, M., Sharma, H., Parolia, A. & Barua, A. (2015). Knowledge, attitude and perceived confidence in handling medical emergencies among dental practitioners in Dakshina Kannada, India. Oral Health and Dental Management, 14(1), 27-31.
Pala, S.Ç., Metintaş, S., Güneş, D., İnci, E., Sakarya, A.O., Taşkıran, U.C. & Yılmaz, E. (2023). Üniversite öğrencilerinde ilk yardım bilgi düzeyi ölçeği geçerlilik ve güvenilirliğinin değerlendirilmesi. Paramedik ve Acil Sağlık Hizmetleri Dergisi, 4(1), 14-25. doi:10.54862/pashid.1145010
Pek, J.H. (2017). Guidelines for bystander first aid 2016. Singapore Med J, 58(7), 411-417. doi:10.11622/smedj.2017062
Sivri, H.D.Ç., Çalışkan, H.M., Şahin, Y., Şahin, C. & Çelik, B. (2021). Diş hekimleri ve eczacılarda temel yaşam desteği güncel bilgi düzeyi ve eğitim etkinliğinin değerlendirilmesi. Bozok Tıp Dergisi, 11(3), 13-18. doi: 10.16919/bozoktip.926331
Temel İlkyardım Bilgisi. Anadolu Üniversitesi Açıköğretim Fakültesi Yayını. Eskişehir 2020. 1 Şubat 2024 tarihinde https://ets.anadolu.edu.tr/storage/nfs/SAG101U/ebook/SAG101U-16V1S1-8-0-1-SV1-ebook.pdf adresinden erişildi.
Temel İlkyardım Uygulamaları Eğitim Kitabı. Sağlık Bakanlığı Temel Sağlık Hizmetleri Genel Müdürlüğü. Ankara 2011. 1 Şubat 2024 tarihinde https://www.ilkyardim.org.tr/dokumanlar/Saglik-Bakanligi-Ilk-Yardim.pdf adresinden erişildi
Türkiye İstatistik Kurumu, Ölüm ve Ölüm Nedeni İstatistikleri (2022). 1 Şubat 2024 tarihinde https://data.tuik.gov.tr/Bulten/Index?p=Olum-ve-Olum-Nedeni-Istatistikleri-2022-49679 adresinden erişildi
Uskun, E., Alptekin, F., Öztürk, M. & Kişioğlu, A.N. (2008). Ev hanımlarının ev kazalarını önlemeye yönelik tutum ve davranışları ile ev kazalarına yönelik ilkyardım bilgi düzeyleri. Ulus Travma Acil Cerrahi Dergisi, 14(1), 46-52.
Zideman, D. A., Singletary, E. M., Borra, V., Cassan, P., Cimpoesu, C. D., De Buck, E. & Poole, K. (2021). European Resuscitation Council Guidelines 2021: First aid. Resuscitation, 161, 270–290. doi:10.1016/j.resuscitation.2021.02.013
BİR ÜNİVERSİTENİN DİŞ HEKİMLİĞİ FAKÜLTESİ’NDE VERİLEN TEMEL İLKYARDIM DERSİNİN ETKİNLİĞİ
Bu araştırmanın amacı, bir üniversitenin Diş Hekimliği Fakültesi’nde verilen temel ilkyardım dersinin etkinliğini değerlendirmektir. Bu araştırma tek gruplu ön test–son test tasarım ile yarı deneysel olarak yapıldı. Araştırmanın evrenini 2023-2024 Eğitim Öğretim Döneminde bir üniversitenin Diş Hekimliği Fakültesinde Temel İlkyardım dersini alan öğrenciler (N=67) oluşturdu. Veri toplama aracı olarak ‘Sosyo-Demografik Form’ ve araştırmacılar tarafından geliştirilmiş olan ‘Temel İlkyardım Bilgisi Soru Formu’ kullanıldı. Çalışmada tanımlayıcı istatistikler için (sayı, yüzde, ortalama, standart sapma), eşleştirilmiş gruplarda ki kare testi kullanıldı. Araştırmaya katılan öğrencilerin yaş ortalaması 18.98±1.46, %56.7'si kadın ve 65 tanesi (%97) bekardı. Araştırmada eğitim sonrası dönemde, öğrencilerin ilkyardıma ilişkin sorulara verdiği doğru yanıt oranlarının arttığı görüldü. Doğru yanıt oranında en yüksek artışların kanamalar, bilinç kaybı bozuklukları, kırıklar, yanıklar ve burkulmalar ile ilgili sorulara verilen cevaplarda olduğu görüldü (p<0.05). Sonuç olarak ilkyardım eğitimi alan öğrenciler, acil durumlarda daha sakin ve kendinden emin davranacak ve doğru müdahalede bulunacaktır. Bu nedenle diş hekimliği fakültelerinin müfredatlarında ilkyardım eğitimlerinin zorunlu olması gerekir.
Altındiş, S., Tok, Ş., Aslan, F.G., Adıgül, M. P. Ekerbiçer, H. Ç. & Altındiş, M. (2018). Üniversite öğrencilerinin ilk yardım bilgi düzeylerinin değerlendirilmesi, Sakarya Tıp Dergisi, 7(3), 125-130. doi:10.31832/smj.323338
Arasu, S., Mathew, S.S., Ramesh, N., Fathima, F.N. & Johnson, A.R. (2020). Safety first: awareness and attitude regarding first aid among college students – A cross sectional study in Urban Bangalore. International Journal of Health & Allied Sciences, 9(1), 25. doi:10.4103/ijhas.IJHAS_100_19
Carbogim, F.C., Luiz, F.S., de Oliveira, L.B., Braz, P.R., dos Santos, K.B. & Püschel, V.A.A. (2020). Effectiveness of a teaching model in a first aid course: a randomized clinical trial. Texto Contexto Enferm, 29, e20180362. doi: 10.1590/1980-265x-tce-2018-0362
Çakallıoğlu, E., Aktaş, M., Güngör, Y., Duran, E. & Geçici, İ. (2021). Okul servis şoförlerinin ilkyardım bilgi düzeylerinin incelenmesi. Journal of Social and Humanities Sciences Research, 8(78), 3369-3390. doi:10.26450/jshsr.2838
Duman, N.B., Koçak, C. & Sözen, C. (2013). Üniversite öğrencilerinin ilk yardım bilgi düzeyleri ve bunu etkileyen faktörler. Hitit Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 2013, 6(1), 57-70.
Jeon, S. A., Chang, H., Yoon, S.Y., Hwang, N., Kim, K., Yoon, H. & Kim, T. (2021). Effectiveness of smartwatch guidance for high-quality ınfant cardiopulmonary resuscitation: a simulation study. Medicina (Kaunas), 25, 57(3), 193. doi:10.3390/medicina57030193
Joseph, N., Kumar, G., Babu, Y., Nelliyanil, M. & Bhaskaran, U. (2014). Knowledge of first aid skills among students of a medical college in Mangalore city of South India. Ann Med Health Sci Res, 4(2), 162-166. doi:10.4103/2141-9248.129022
Kızıl, M., Üstünkarlı, N., Yıldız, Ş., Kurtel, K., Şemin, İ. & Abacıoğlu, Y.H. (2018). İlkyardım bilgilerinin doğruluğu ve ilkyardım uygulamalarına etkisinin değerlendirilmesi. Hastane Öncesi Dergisi, 3(1), 15-30.
Köksoy, S., Öncü, E., Şermet, Ş. & Sungur, M.A. (2012). Cezaevinde bulunan mahkumların ilk yardım bilgi düzeyleri. Türkiye Acil Tıp Dergisi, 12(1), 20-24. doi: 10.5505/1304.7361.2012.88609
Marangoz, İ., Muslu, H. & Karatutlu, Ö. (2017). Tehlikeli ve çok tehlikeli i̇ş kollarında i̇lk yardım eğitiminin önemi. Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, 5(45), 255-261. doi:10.16992/ASOS.12177
Mohan, M., Sharma, H., Parolia, A. & Barua, A. (2015). Knowledge, attitude and perceived confidence in handling medical emergencies among dental practitioners in Dakshina Kannada, India. Oral Health and Dental Management, 14(1), 27-31.
Pala, S.Ç., Metintaş, S., Güneş, D., İnci, E., Sakarya, A.O., Taşkıran, U.C. & Yılmaz, E. (2023). Üniversite öğrencilerinde ilk yardım bilgi düzeyi ölçeği geçerlilik ve güvenilirliğinin değerlendirilmesi. Paramedik ve Acil Sağlık Hizmetleri Dergisi, 4(1), 14-25. doi:10.54862/pashid.1145010
Pek, J.H. (2017). Guidelines for bystander first aid 2016. Singapore Med J, 58(7), 411-417. doi:10.11622/smedj.2017062
Sivri, H.D.Ç., Çalışkan, H.M., Şahin, Y., Şahin, C. & Çelik, B. (2021). Diş hekimleri ve eczacılarda temel yaşam desteği güncel bilgi düzeyi ve eğitim etkinliğinin değerlendirilmesi. Bozok Tıp Dergisi, 11(3), 13-18. doi: 10.16919/bozoktip.926331
Temel İlkyardım Bilgisi. Anadolu Üniversitesi Açıköğretim Fakültesi Yayını. Eskişehir 2020. 1 Şubat 2024 tarihinde https://ets.anadolu.edu.tr/storage/nfs/SAG101U/ebook/SAG101U-16V1S1-8-0-1-SV1-ebook.pdf adresinden erişildi.
Temel İlkyardım Uygulamaları Eğitim Kitabı. Sağlık Bakanlığı Temel Sağlık Hizmetleri Genel Müdürlüğü. Ankara 2011. 1 Şubat 2024 tarihinde https://www.ilkyardim.org.tr/dokumanlar/Saglik-Bakanligi-Ilk-Yardim.pdf adresinden erişildi
Türkiye İstatistik Kurumu, Ölüm ve Ölüm Nedeni İstatistikleri (2022). 1 Şubat 2024 tarihinde https://data.tuik.gov.tr/Bulten/Index?p=Olum-ve-Olum-Nedeni-Istatistikleri-2022-49679 adresinden erişildi
Uskun, E., Alptekin, F., Öztürk, M. & Kişioğlu, A.N. (2008). Ev hanımlarının ev kazalarını önlemeye yönelik tutum ve davranışları ile ev kazalarına yönelik ilkyardım bilgi düzeyleri. Ulus Travma Acil Cerrahi Dergisi, 14(1), 46-52.
Zideman, D. A., Singletary, E. M., Borra, V., Cassan, P., Cimpoesu, C. D., De Buck, E. & Poole, K. (2021). European Resuscitation Council Guidelines 2021: First aid. Resuscitation, 161, 270–290. doi:10.1016/j.resuscitation.2021.02.013
Öğüt Düzen, K., & Sezer Balcı, A. (2024). BİR ÜNİVERSİTENİN DİŞ HEKİMLİĞİ FAKÜLTESİ’NDE VERİLEN TEMEL İLKYARDIM DERSİNİN ETKİNLİĞİ. İnönü Üniversitesi Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksek Okulu Dergisi, 12(3), 960-968. https://doi.org/10.33715/inonusaglik.1446260