Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

SAĞLIK HİZMETLERİ MESLEK YÜKSEKOKULU ÖĞRENCİLERİNİN UYGULAMA SORUNLARI

Yıl 2019, , 1 - 11, 27.05.2019
https://doi.org/10.33715/inonusaglik.496580

Öz

    Tanımlayıcı türde olan bu çalışma Mart-Nisan 2018 tarihleri arasında
Türkiye’nin kuzeydoğusunda bulunan bir ildeki üniversitenin sağlık hizmetleri
meslek yüksekokulundan 187 öğrenci katılımı ile gerçekleşmiştir. Öğrencilerin
%43.8’ i ise uygulamaları akademisyen hoca ile gerçekleştiremediklerini, %21.5
i kendi görevinin dışında kullanıldığını ifade etmişlerdir. Öğrencilerin %58.3’
ü çalışanların uygulama becerilerini öğrenmelerinde destek olduklarını
belirtmiştir.  Öğrencilerin %54.5’ i
formalarını değiştirmek için bir oda bulmalarına rağmen ilk ve acil yardım
programı öğrencilerinin %42.6’ sı bir oda bulamadıklarını ifade etmiştir
(p<0.05). Araştırmaya katılanların %57.2’ si uygulama yerinde eşyalarını
bırakabilmek için yer bulabilmektedir
. Fakat Ameliyathane
Hizmetleri öğrencilerinin %41.7’ si eşyalarını bırakabilmek için yer
bulamamaktadır (p<0.05). Öğrencilerin çoğu %49.2’ si öğle yemeklerinin
uygulama birimi tarafından karşılandığını söylemesine rağmen İlk ve Acil Yardım
programı öğrencilerinin %36.8’ i bunun tam tersini ifade etmiştir (p<0.05).
Çalışma grubunun %48.6’ sı uygulamada kişi başına yeterli uygulama becerisi
düştüğünü söylerken İlk ve Acil Yardım programı öğrencilerinin %44.1’lik kısmı
yeterli uygulama becerisi düşmediğini söylemiştir (p<0.05). Sonuç olarak
klinik uygulamalar sırasında öğrencilerin yanında, çoğunlukla servis
hemşirelerinin ve arkadaşlarının olduğu, okulda alınan teorik bilgilerin
kliniklerde uygulanabildiğini, uygulama hocalarının uygulama sorunlarını
çözebildiğini ancak uygulamaları çoğunlukla hocalarıyla
gerçekleştiremediklerini, bazılarının görevi dışında kullanıldığı ve sorunların
bölümlere göre farklılık gösterdiği belirlenmiştir.

 


 

 

 

Kaynakça

  • Aydın MF, Argun MŞ. Bitlis Eren Üniversitesi Sağlık Yüksekokulu Hemşirelik Bölümü öğrencilerinin hastane uygulamalarından beklentileri ve karşılaştıkları sorunlar, Acıbadem Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 2010; 1(4): 209-213.
  • Bayar K, Çadır G, Bayar B. Hemşirelik öğrencilerinin klinik uygulamaya yönelik düşünce ve kaygı düzeylerinin belirlenmesi, TAF Preventive Medicine Bulletin, 2009; 8(1): 37-42.
  • Binici H, Arı N. Mesleki ve Teknik Eğitimde Arayışlar, Gazi Üniversitesi, Eğitim Fakültesi Dergisi, 2004; 24(3): 383-396.
  • Brathwaite AC, Lemonde M. Team Preceptorship Model: A solution for students’ clinical experience, ISRN Nurs, 2011; 2011: 530357.
  • Chan DSK. Associations between student learning outcomes from their clinical placement and their perceptions of the social climate of the clinical learning environment, Int J Nurs Stud, 2002; 39(5): 517-524.
  • Chapman R, Orb A. Coping strategies in clinical practice: the nursing students’ lived experience, Contemp Nurse, 2001; 11(1): 95- 102.
  • Cimete G. Öğrenci öğretim elemanı etkileşimine yönelik kalitatif bir çalışma, C.Ü. Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi, 1998; 2(1): 9-19.
  • Çalışkan T, Akgöz S. Sağlık Yüksek Okulu öğrencilerini mesleki yaşama hazırlamada yıl içi ve yaz stajlarının katkısı, U.Ü. Tıp Fakültesi Dergisi, 2005; 31(1): 9-13.
  • Çelebi E, Karaoğlu L, Pehlivan E. Malatya ve Elazığ Sağlık Yüksekokulu öğrencilerinin bulundukları programı seçme nedenleri, Hemşirelik Forumu Dergisi, 2006; Ocak-Şubat/Mart-Nisan: 108-114.
  • Dutile C, Wright N, Beauchesne M. Virtual Clinical Education: Going the full distance in nursing education, Newborn Infant Nurs Rev,2011; 11(1): 43-48.
  • Karaöz S. Hemşirelikte klinik öğretime genel bir bakış ve etkin klinik öğretim için öneriler, HEMAR-G Dergisi, 2003; 5(1): 15-21.
  • Keser İK, Çalışkan M, Keskin TZ, Gördebil E. Ebelik ve hemşirelik bölümü öğrencilerinin okulhastane işbirliğine ilişkin görüşlerinin belirlenmesi, Atatürk Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi, 2008; 11(4): 1-9.
  • Kumcağız H, Koyuncu S, Aydın G, Yılmaz A, Uzun A, Güneştaş İ. Samsun Sağlık Yüksekokulu Hemşirelik Bölümü öğrencilerinin kuramsal ve uygulamalı eğitimde yaşadıkları sorunların belirlenmesi, OMÜ Deneysel ve Klinik Tıp Dergisi, 2005; 22(2): 71-77.
  • Moscaritolo LM. Interventional strategies to decrease nursing student anxiety in the clinical learning environment, J Nurs Educ, 2009; 48(1): 17-23.
  • Özbayır T, Yavuz M, Taşdemir N, Dirimeşe E, Seki Z, Okgün A. Cerrahi hastalıkları hemşireliği intörn öğrencilerinin klinik uygulamayı değerlendirmeleri ve akademik başarı durumları, E.Ü. Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi, 2011; 27(1): 1-9.
  • Özpancar N, Aydın N, Akansel N. Hemşirelik 1. sınıf öğrencilerinin hemşirelik mesleği ile ilgili görüşlerinin belirlenmesi, CÜ.H.Y.O. Dergisi, 2008; 12(3):9-17.
  • Öztürk M, Sancak S. Hizmet içi eğitim uygulamalarının çalışma hayatına etkileri, Journal of Yasar University, 2007; 2(7): 761-94.
  • Şahin G, Fındık T. Türkiye’de mesleki ve teknik eğitim: Mevcut durum, sorunlar ve çözüm önerileri, Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, 2008; 12(3): 65-86.

Application Problems of Students of Health Services Vocational School

Yıl 2019, , 1 - 11, 27.05.2019
https://doi.org/10.33715/inonusaglik.496580

Öz

This was a descriptive study conducted at the University in Northeastern Turkey between March and April 2018.
A total of 187 students from Health Services Vocational School participated in the study. The students reported
that 43.8% of them were not able to perform their practices with the academicians and 21.5% of them were used
in the works other than their responsibilities. Fifty-eight students (58.3%) stated that the employees were
supportive regarding their learning about professional skills. Although 54.5% of the students founded a room to
wear their uniform, 42.6% of the students who educated first aid and emergency program reported that they were
unable to find a room to wear their uniforms (p<0.05). 57.2% of the participants were able to leave their
belongings at the practice site. But 41.7% of the students who educated operating services program could not
find a place to leave their belongings (p<0.05). Forth-nine students (49.2%) said that their lunches were paid for
by the practice unit. Thirty-six students (36.8%) who educated first aid and emergency program denied this
(p<0.05). As a result, it is determined that the clinical information is mostly applied by the nurses and friends,
the theoretical information obtained in the school can be applied in the clinics, the application teachers can solve
the application problems, but the applications cannot be realized with their teachers, some of them are used
outside of their duty and the problems are different according to the departments. In order to solve these
problems, it is advisable to provide appropriate environment for the students to share the difficulties experienced
in clinical practice with the instructors and to organize meetings for the solution of the problems of school
employees.

Kaynakça

  • Aydın MF, Argun MŞ. Bitlis Eren Üniversitesi Sağlık Yüksekokulu Hemşirelik Bölümü öğrencilerinin hastane uygulamalarından beklentileri ve karşılaştıkları sorunlar, Acıbadem Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 2010; 1(4): 209-213.
  • Bayar K, Çadır G, Bayar B. Hemşirelik öğrencilerinin klinik uygulamaya yönelik düşünce ve kaygı düzeylerinin belirlenmesi, TAF Preventive Medicine Bulletin, 2009; 8(1): 37-42.
  • Binici H, Arı N. Mesleki ve Teknik Eğitimde Arayışlar, Gazi Üniversitesi, Eğitim Fakültesi Dergisi, 2004; 24(3): 383-396.
  • Brathwaite AC, Lemonde M. Team Preceptorship Model: A solution for students’ clinical experience, ISRN Nurs, 2011; 2011: 530357.
  • Chan DSK. Associations between student learning outcomes from their clinical placement and their perceptions of the social climate of the clinical learning environment, Int J Nurs Stud, 2002; 39(5): 517-524.
  • Chapman R, Orb A. Coping strategies in clinical practice: the nursing students’ lived experience, Contemp Nurse, 2001; 11(1): 95- 102.
  • Cimete G. Öğrenci öğretim elemanı etkileşimine yönelik kalitatif bir çalışma, C.Ü. Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi, 1998; 2(1): 9-19.
  • Çalışkan T, Akgöz S. Sağlık Yüksek Okulu öğrencilerini mesleki yaşama hazırlamada yıl içi ve yaz stajlarının katkısı, U.Ü. Tıp Fakültesi Dergisi, 2005; 31(1): 9-13.
  • Çelebi E, Karaoğlu L, Pehlivan E. Malatya ve Elazığ Sağlık Yüksekokulu öğrencilerinin bulundukları programı seçme nedenleri, Hemşirelik Forumu Dergisi, 2006; Ocak-Şubat/Mart-Nisan: 108-114.
  • Dutile C, Wright N, Beauchesne M. Virtual Clinical Education: Going the full distance in nursing education, Newborn Infant Nurs Rev,2011; 11(1): 43-48.
  • Karaöz S. Hemşirelikte klinik öğretime genel bir bakış ve etkin klinik öğretim için öneriler, HEMAR-G Dergisi, 2003; 5(1): 15-21.
  • Keser İK, Çalışkan M, Keskin TZ, Gördebil E. Ebelik ve hemşirelik bölümü öğrencilerinin okulhastane işbirliğine ilişkin görüşlerinin belirlenmesi, Atatürk Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi, 2008; 11(4): 1-9.
  • Kumcağız H, Koyuncu S, Aydın G, Yılmaz A, Uzun A, Güneştaş İ. Samsun Sağlık Yüksekokulu Hemşirelik Bölümü öğrencilerinin kuramsal ve uygulamalı eğitimde yaşadıkları sorunların belirlenmesi, OMÜ Deneysel ve Klinik Tıp Dergisi, 2005; 22(2): 71-77.
  • Moscaritolo LM. Interventional strategies to decrease nursing student anxiety in the clinical learning environment, J Nurs Educ, 2009; 48(1): 17-23.
  • Özbayır T, Yavuz M, Taşdemir N, Dirimeşe E, Seki Z, Okgün A. Cerrahi hastalıkları hemşireliği intörn öğrencilerinin klinik uygulamayı değerlendirmeleri ve akademik başarı durumları, E.Ü. Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi, 2011; 27(1): 1-9.
  • Özpancar N, Aydın N, Akansel N. Hemşirelik 1. sınıf öğrencilerinin hemşirelik mesleği ile ilgili görüşlerinin belirlenmesi, CÜ.H.Y.O. Dergisi, 2008; 12(3):9-17.
  • Öztürk M, Sancak S. Hizmet içi eğitim uygulamalarının çalışma hayatına etkileri, Journal of Yasar University, 2007; 2(7): 761-94.
  • Şahin G, Fındık T. Türkiye’de mesleki ve teknik eğitim: Mevcut durum, sorunlar ve çözüm önerileri, Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, 2008; 12(3): 65-86.
Toplam 18 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Klinik Tıp Bilimleri
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Nurgül Karakurt 0000-0001-7598-6554

Esra Bayrakçeken 0000-0003-0000-1460

Seval Uslu Bu kişi benim 0000-0001-9866-4945

Arzu Gezer 0000-0002-1658-2098

Yayımlanma Tarihi 27 Mayıs 2019
Gönderilme Tarihi 13 Aralık 2018
Kabul Tarihi 7 Şubat 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019

Kaynak Göster

APA Karakurt, N., Bayrakçeken, E., Uslu, S., Gezer, A. (2019). SAĞLIK HİZMETLERİ MESLEK YÜKSEKOKULU ÖĞRENCİLERİNİN UYGULAMA SORUNLARI. İnönü Üniversitesi Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksek Okulu Dergisi, 7(1), 1-11. https://doi.org/10.33715/inonusaglik.496580