Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

ÖĞRENCİLERİN SINAV KAYGI DÜZEYİNİN KARDİYOPULMONER RESÜSİTASYON UYGULAMA SINAVI BAŞARILARI İLE İLİŞKİSİ: PARAMEDİK ÖRNEĞİ

Yıl 2020, , 862 - 873, 30.11.2020
https://doi.org/10.33715/inonusaglik.706588

Öz

Çalışma paramedik öğrencilerindeki sınav kaygı düzeylerinin KPR uygulama sınavı başarılarıyla ilişkisini incelemek amacıyla yapılmıştır. Tanımlayıcı olarak yapılan araştırmanın evrenini, bir vakıf üniversitesi meslek yüksekokulunda öğrenim gören paramedik 2. sınıf öğrencileri oluşturmuş, katılmayı kabul eden 67 öğrenci örneklemi oluşturmuştur. Veriler Şubat 2020’de sosyo-demografik bilgi formu, KPR Uygulama Rehberi (KPRUR) ve Sınav Kaygısı Ölçeği (SKÖ) kullanılarak toplanmıştır. SPSS-24 paket programı kullanılmış ve, sayı, yüzde, ortalama, bağımsız gruplarda T testi, ANOVA, Pearson korelasyon analizi yapılmıştır. Katılanların yaş ortalamasının 19.93±1.8, %70.1’inin kadın, %50.7’sinin sağlık meslek lisesi mezunu olduğu belirlenmiştir. Kadınların SKÖ (104.3±25.3) ve KPRUR (84.6±13.1) puan ortalamalarının erkeklerin SKÖ (97.8±19.9) ve KPRUR (82.5±14.1) puan ortalamalarından yüksek olduğu, fakat aralarında anlamlı bir fark olmadığı belirlenmiştir (p>0.05). SKÖ puanı 102.4±23.9 olarak bulunmuştur. Öğrencilerin KPRUR puanının 84.01±13.3 olduğu, öğrencilerin en yüksek puan aldıkları işlem basamaklarının; hastanın bilinç durumu değerlendirmek (9.4±2.2), beş siklusta bir yeniden değerlendirme yapmak (9.37±2.2) ve bir siklusta 30 Göğüs Kompresyonu- 2 Solunum yapmak (9.21±2.2) olduğu belirlenmiştir. Çalışmaya katılanların sınav kaygı düzeyi ortalamasının orta ve KPRUR puan ortalamalarının iyi düzeyde olduğu belirlenmiş olup, KPRUR toplam puanı ile sınav kaygısı düzeyi arasında anlamlı bir ilişki belirlenmemiştir.

Kaynakça

  • AHA. (2010). Kardiyopulmoner Resüsitasyon ve Acil Kardiyak Bakım Bilimi İçin 2010 Amerikan Kalp Derneği (AHA) Kılavuzu. 19 Mart 2020 tarihinde http://file.tkd.org.tr/pdfscop/aha-2012-kilavuzu.pdf adresinden erişildi.
  • Ayan, M. (2015). Lisans yerleştirme sınavına (LYS) hazırlanan öğrencilerin stres, sınav kaygısı ve tükenmişlik durumlarının beslenme alışkanlıkları ile ilişkisinin incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi. Haliç Üniversitesi, İstanbul.
  • Ayrancı, E., Öge, E. (2011). Bir vakıf üniversitesindeki öğrencilerin sınav kaygısı hakkında araştırma. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 30, 87-102.
  • Bahçeci, D. (2006). Anatomi dersinde portfolyo kullanmanın öğrencilerin bilişsel ve duyuşsal özellikleri üzerine etkisi. Doktora Tezi. Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Chang, M. P., Lyon, C. B., Janiszewski, D., Aksamit, D., Kateh, F., Sampson, J. (2015). Evaluation of a cardiopulmonary resuscitation curriculum in a low resource environment. International Journal of Medical Education, 6, 136-141.
  • Dal, U., Sarpkaya, D. (2013). Knowledge and psychomotor skills of nursing students in North Cyprus in the area of cardiopulmonary resuscitation. Pakistan Journal of Medical Sciences, 29(4), 966-971.
  • Demirağ, H., Göktaş, Ş., Yıldırım, E., Tamgül, M., Gökçe, M., Akkaya, T. (2018). Objektif yapılandırılmış klinik sınavı (OYKS) kullanarak paramedik öğrencilerin mesleki becerilerinin değerlendirilmesi. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 7(4), 65-73.
  • ERC. (2015). Avrupa Resüsitasyon Konseyi 2015 Resüsitasyon Rehberi. 19 Mart 2020 tarihinde http://resusitasyon.org/images/belgeler/erc_2015_kilavuz.pdf adresinden erişildi.
  • Erol, F., Tanrıkulu, F., Dikmen, Y., Akduran, F. (2016). Hemşirelik öğrencilerinin problem çözme becerilerinin bazı değişkenler açısından incelenmesi. Journal of Human Sciences, 13(3), 5460-5470.
  • Eser, M., Burdur, Z. (2017). Meslek yüksekokulu öğrencilerinin sınav kaygısı ile ilgili bir araştırma: Nazilli meslek yüksek okulu örneği. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 9(21), 40-52.
  • Greif, R., Lockey, A. S., Conaghan, P., Lippert, A., Vries, W. D., Monsieurs, K. G. (2015). European resuscitation council guidelines for resuscitation 2015: section 10. education and implementation of resuscitation. Resuscitation, 95, 288-301.
  • Hacıhasanoğlu, R., Karakurt, P., Yılmaz, S., Yıldırım, A. (2008). Sağlık yüksekokulu birinci sınıf öğrencilerinin klinik uygulamaya ilişkin kaygı düzeylerinin belirlenmesi. Atatürk Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi, 11(1), 69-75.
  • Harari, Y., Riemer, R., Jaffe, E., Wacht, O., Bitan, Y. (2020). Paramedic equipment bags: how their position during out-of-hospital cardiopulmonary resuscitation (CPR) affect paramedic ergonomics and performance. Applied Ergonomics, 82, 1-10.
  • Holmboe, E. S., Durning, S. J. (2014). Assessing clinical reasoning: moving from in vitro to in vivo. Diagnosis, 1(1), 111-117.
  • Kandiş, H. (2014). Kardiyopulmoner resüsitasyon konusunda tıp fakültesi öğrencilerinin ve araştırma görevlilerinin bilgi ve beceri düzeylerinin geliştirilmesi. Konuralp Tıp Dergisi, 3, 8-11.
  • Karaveli Çakır, S., Özel, F., Demirarslan, E. (2019). Kardiyopulmoner resüsitasyon eğitiminde kullanılan iki farklı değerlendirme yönteminin öğrenme sürecine etkisinin incelenmesi. Acıbadem Üniversitesi Sağlık Bilimleri Degisi, 10(4), 690-695.
  • Körber, M. I., Köhler, T., Weiss, V., Pfister, R., Michels, G. (2016). Quality of basic life support–a comparison between medical students and paramedics. Journal of Clinical and Diagnostic Research, 10(7), 33-37.
  • Mete, S., Uysal, N. (2010). Hemşirelik mesleksel beceri laboratuarındaki psikomotor beceri eğitiminin öğrenci ve eğiticiler tarafından değerlendirilmesi. Hemşirelikte Araştırma Geliştirme Dergisi, 2, 28-38.
  • Midilli, T. S., Çevik, K., Baysal, E. (2017). Hemşirelik öğrencilerinin laboratuvar uygulamalarındaki bilgi ve becerileri ile sınav kaygısı ilişkisinin incelenmesi. SDÜ Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 8(1), 43-54.
  • Ok, O., Vatansever, K., Şener Araz, E., Ergün, V. (2016). Hastane öncesi kardiyopulmoner resusitasyon uygulamasında göğüs kompresyonu kalitesinin geliştirilmesi. Turkiye Klinikleri Journal of Anesthesiology Reanimation, 14(3), 69-77.
  • Oktay, M. M., Çelikli, S., Boğan, M., Sabak, M., Gümüşboğa, H., Bilir, İ., Eren, Ş. H. (2019). Knowledge and skills of the senior students of paramedical, nursing and medical faculties on cardiopulmonary arrest recognition, maintance of chest compression and ventilation. Eurasian Journal of Emergency Medicine, 18(3), 142-147.
  • Önem, E. (2011). İngilizcenin yabancı dil olarak öğreniminde sınav kaygısıyla başarı düzeyi arasındaki ilişki ve bir öğretim yaklaşımı. Doktora Tezi. Ankara Üniversitesi, Ankara.
  • Öner Koruklu, N., Öner, H., Oktaylar, H. C. (2006). ‘’Sınav kaygısı ile başa çıkma programının’’ sınav kaygısına etkisine yönelik deneysel bir çalışma. Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, 19, 5-11.
  • Öztürk, D., Gürol, A., Uslu, S., Yücel, O. (2017). İlk ve acil yardım programında okuyan öğrencilere ambulans simülasyon laboratuvarında uygulanan eğitimin temel beceri düzeyine etkisi. Sağlık Bilimleri ve Meslekleri Dergisi, 4(1), 25-31.
  • Sabuncu, N., Köse, S., Özhan, F., Batmaz, M., Özdilli, K. (2008). İlk defa intramüsküler enjeksiyon uygulaması yapan öğrencilerin kaygı düzeyleri ve sosyo-demografik özeliikleri ile ilişkisi. Atatürk Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi, 11(3), 27-32.
  • Taşdelen, S., Zaybak, A. (2013). Hemşirelik öğrencilerinin ilk klinik deneyim sırasındaki stres düzeylerinin incelenmesi. Florence Nightingale Hemşirelik Dergisi, 21(2), 101-106.
  • Terzioğlu, F., Kapucu, S., Özdemir, L., Boztepe, H., Duygulu, S., Tuna, Z., Akdemir, N. (2012). Simülasyon yöntemine ilişkin hemşirelik öğrencilerinin görüşleri. Hacettepe Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Hemşirelik Dergisi, 2012, 16-23.
  • Tuna, A., Çelebi, İ., Silahçılar, A., Sezgin, H., Şıpkın, S., Karatutlu, C., . . . Dereköy, S. (2017). Kardiyopulmoner resüstasyon (temel yaşam desteği eğitimi alan sağlık yüksekokulu öğrenciler inin bilgi ve beceri düzeyleri: altı aylık izlem sonuçları. İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 6(3), 1842-1848.
  • Vural, M., Koşar, M. F., Kerimoğlu, O., Kızkapan, F., Kahyaoğlu, S., Tuğrul, S., İşleyen, H. B. (2017). Cardiopulmonary resuscitation knowledge among nursing students: a questionnaire study. The Anatolian Journal of Cardiology, 17(2), 140-145.

The Relationship of Students’ Exam Anxiety with the Success of the Cardiopulmonary Resuscitation Application Exam: Paramedic Example

Yıl 2020, , 862 - 873, 30.11.2020
https://doi.org/10.33715/inonusaglik.706588

Öz

The study has been conducted to examine the relationship between exam anxiety levels of paramedic students and their success in CPR practice exam. The universe of the descriptive study consisted paramedic 2nd grade students studying at a foundation university vocational school and the sample has been formed with 67 students who agreed to participate. The data have been collected in February 2020 by using the socio-demographic information form, CPR Implementation Guide (CPRIG) and Exam Anxiety Scale (EAS). SPSS-24 package program was used, and number, percentage, average, T test in independent groups, ANOVA, and Pearson correlation analysis have been performed. It has been determined that the average age of the participants was 19.93±1.8, 70.1% were women, 50.7% were health vocational high school graduates. It has been detected that the mean scores of SCI (104.3 ± 25.3) and CPRIG (84.6 ± 13.1) of women were higher than the mean scores of SCI (97.8 ± 19.9) and CPRIG (82.5 ± 14.1) of men, but there was no significant difference between them (p> 0.05). EAS score has been found as 102.4±23.9. It has been determined that, CPRIG score of the students was 84.01±13.3 and the process steps where the students got the highest score were; to evaluate the patient's consciousness (9.4±2.2), to make reassessment in five cycles (9.37±2.2) and to perform 30 Chest Compressions-2 breaths in one cycle (9.21±2.2). It has been detected that exam anxiety level average of the participants in the study was medium and CPRIG average score was at good level, and significant relationship has not been determined between the total score of CPRIG and exam anxiety level.

Kaynakça

  • AHA. (2010). Kardiyopulmoner Resüsitasyon ve Acil Kardiyak Bakım Bilimi İçin 2010 Amerikan Kalp Derneği (AHA) Kılavuzu. 19 Mart 2020 tarihinde http://file.tkd.org.tr/pdfscop/aha-2012-kilavuzu.pdf adresinden erişildi.
  • Ayan, M. (2015). Lisans yerleştirme sınavına (LYS) hazırlanan öğrencilerin stres, sınav kaygısı ve tükenmişlik durumlarının beslenme alışkanlıkları ile ilişkisinin incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi. Haliç Üniversitesi, İstanbul.
  • Ayrancı, E., Öge, E. (2011). Bir vakıf üniversitesindeki öğrencilerin sınav kaygısı hakkında araştırma. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 30, 87-102.
  • Bahçeci, D. (2006). Anatomi dersinde portfolyo kullanmanın öğrencilerin bilişsel ve duyuşsal özellikleri üzerine etkisi. Doktora Tezi. Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Chang, M. P., Lyon, C. B., Janiszewski, D., Aksamit, D., Kateh, F., Sampson, J. (2015). Evaluation of a cardiopulmonary resuscitation curriculum in a low resource environment. International Journal of Medical Education, 6, 136-141.
  • Dal, U., Sarpkaya, D. (2013). Knowledge and psychomotor skills of nursing students in North Cyprus in the area of cardiopulmonary resuscitation. Pakistan Journal of Medical Sciences, 29(4), 966-971.
  • Demirağ, H., Göktaş, Ş., Yıldırım, E., Tamgül, M., Gökçe, M., Akkaya, T. (2018). Objektif yapılandırılmış klinik sınavı (OYKS) kullanarak paramedik öğrencilerin mesleki becerilerinin değerlendirilmesi. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 7(4), 65-73.
  • ERC. (2015). Avrupa Resüsitasyon Konseyi 2015 Resüsitasyon Rehberi. 19 Mart 2020 tarihinde http://resusitasyon.org/images/belgeler/erc_2015_kilavuz.pdf adresinden erişildi.
  • Erol, F., Tanrıkulu, F., Dikmen, Y., Akduran, F. (2016). Hemşirelik öğrencilerinin problem çözme becerilerinin bazı değişkenler açısından incelenmesi. Journal of Human Sciences, 13(3), 5460-5470.
  • Eser, M., Burdur, Z. (2017). Meslek yüksekokulu öğrencilerinin sınav kaygısı ile ilgili bir araştırma: Nazilli meslek yüksek okulu örneği. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 9(21), 40-52.
  • Greif, R., Lockey, A. S., Conaghan, P., Lippert, A., Vries, W. D., Monsieurs, K. G. (2015). European resuscitation council guidelines for resuscitation 2015: section 10. education and implementation of resuscitation. Resuscitation, 95, 288-301.
  • Hacıhasanoğlu, R., Karakurt, P., Yılmaz, S., Yıldırım, A. (2008). Sağlık yüksekokulu birinci sınıf öğrencilerinin klinik uygulamaya ilişkin kaygı düzeylerinin belirlenmesi. Atatürk Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi, 11(1), 69-75.
  • Harari, Y., Riemer, R., Jaffe, E., Wacht, O., Bitan, Y. (2020). Paramedic equipment bags: how their position during out-of-hospital cardiopulmonary resuscitation (CPR) affect paramedic ergonomics and performance. Applied Ergonomics, 82, 1-10.
  • Holmboe, E. S., Durning, S. J. (2014). Assessing clinical reasoning: moving from in vitro to in vivo. Diagnosis, 1(1), 111-117.
  • Kandiş, H. (2014). Kardiyopulmoner resüsitasyon konusunda tıp fakültesi öğrencilerinin ve araştırma görevlilerinin bilgi ve beceri düzeylerinin geliştirilmesi. Konuralp Tıp Dergisi, 3, 8-11.
  • Karaveli Çakır, S., Özel, F., Demirarslan, E. (2019). Kardiyopulmoner resüsitasyon eğitiminde kullanılan iki farklı değerlendirme yönteminin öğrenme sürecine etkisinin incelenmesi. Acıbadem Üniversitesi Sağlık Bilimleri Degisi, 10(4), 690-695.
  • Körber, M. I., Köhler, T., Weiss, V., Pfister, R., Michels, G. (2016). Quality of basic life support–a comparison between medical students and paramedics. Journal of Clinical and Diagnostic Research, 10(7), 33-37.
  • Mete, S., Uysal, N. (2010). Hemşirelik mesleksel beceri laboratuarındaki psikomotor beceri eğitiminin öğrenci ve eğiticiler tarafından değerlendirilmesi. Hemşirelikte Araştırma Geliştirme Dergisi, 2, 28-38.
  • Midilli, T. S., Çevik, K., Baysal, E. (2017). Hemşirelik öğrencilerinin laboratuvar uygulamalarındaki bilgi ve becerileri ile sınav kaygısı ilişkisinin incelenmesi. SDÜ Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 8(1), 43-54.
  • Ok, O., Vatansever, K., Şener Araz, E., Ergün, V. (2016). Hastane öncesi kardiyopulmoner resusitasyon uygulamasında göğüs kompresyonu kalitesinin geliştirilmesi. Turkiye Klinikleri Journal of Anesthesiology Reanimation, 14(3), 69-77.
  • Oktay, M. M., Çelikli, S., Boğan, M., Sabak, M., Gümüşboğa, H., Bilir, İ., Eren, Ş. H. (2019). Knowledge and skills of the senior students of paramedical, nursing and medical faculties on cardiopulmonary arrest recognition, maintance of chest compression and ventilation. Eurasian Journal of Emergency Medicine, 18(3), 142-147.
  • Önem, E. (2011). İngilizcenin yabancı dil olarak öğreniminde sınav kaygısıyla başarı düzeyi arasındaki ilişki ve bir öğretim yaklaşımı. Doktora Tezi. Ankara Üniversitesi, Ankara.
  • Öner Koruklu, N., Öner, H., Oktaylar, H. C. (2006). ‘’Sınav kaygısı ile başa çıkma programının’’ sınav kaygısına etkisine yönelik deneysel bir çalışma. Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, 19, 5-11.
  • Öztürk, D., Gürol, A., Uslu, S., Yücel, O. (2017). İlk ve acil yardım programında okuyan öğrencilere ambulans simülasyon laboratuvarında uygulanan eğitimin temel beceri düzeyine etkisi. Sağlık Bilimleri ve Meslekleri Dergisi, 4(1), 25-31.
  • Sabuncu, N., Köse, S., Özhan, F., Batmaz, M., Özdilli, K. (2008). İlk defa intramüsküler enjeksiyon uygulaması yapan öğrencilerin kaygı düzeyleri ve sosyo-demografik özeliikleri ile ilişkisi. Atatürk Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi, 11(3), 27-32.
  • Taşdelen, S., Zaybak, A. (2013). Hemşirelik öğrencilerinin ilk klinik deneyim sırasındaki stres düzeylerinin incelenmesi. Florence Nightingale Hemşirelik Dergisi, 21(2), 101-106.
  • Terzioğlu, F., Kapucu, S., Özdemir, L., Boztepe, H., Duygulu, S., Tuna, Z., Akdemir, N. (2012). Simülasyon yöntemine ilişkin hemşirelik öğrencilerinin görüşleri. Hacettepe Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Hemşirelik Dergisi, 2012, 16-23.
  • Tuna, A., Çelebi, İ., Silahçılar, A., Sezgin, H., Şıpkın, S., Karatutlu, C., . . . Dereköy, S. (2017). Kardiyopulmoner resüstasyon (temel yaşam desteği eğitimi alan sağlık yüksekokulu öğrenciler inin bilgi ve beceri düzeyleri: altı aylık izlem sonuçları. İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 6(3), 1842-1848.
  • Vural, M., Koşar, M. F., Kerimoğlu, O., Kızkapan, F., Kahyaoğlu, S., Tuğrul, S., İşleyen, H. B. (2017). Cardiopulmonary resuscitation knowledge among nursing students: a questionnaire study. The Anatolian Journal of Cardiology, 17(2), 140-145.
Toplam 29 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Klinik Tıp Bilimleri
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Leyla Delibaş 0000-0002-9529-5459

İbrahim Bilir 0000-0002-0110-3867

Göksel Dürmüş 0000-0001-8378-2703

Aynur Ekren 0000-0001-7502-0266

Semra Çelikli 0000-0002-4763-1059

Yayımlanma Tarihi 30 Kasım 2020
Gönderilme Tarihi 19 Mart 2020
Kabul Tarihi 7 Kasım 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020

Kaynak Göster

APA Delibaş, L., Bilir, İ., Dürmüş, G., Ekren, A., vd. (2020). ÖĞRENCİLERİN SINAV KAYGI DÜZEYİNİN KARDİYOPULMONER RESÜSİTASYON UYGULAMA SINAVI BAŞARILARI İLE İLİŞKİSİ: PARAMEDİK ÖRNEĞİ. İnönü Üniversitesi Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksek Okulu Dergisi, 8(3), 862-873. https://doi.org/10.33715/inonusaglik.706588