Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

ÖZEL GEREKSİNİMLİ VE NORMAL GELİŞİM GÖSTEREN ÇOCUKLARIN EBEVEYNLERİNİN ÖZEL EĞİTİME İLİŞKİN METAFOR KULLANIMININ KARŞILAŞTIRILMASI

Yıl 2020, , 397 - 422, 21.06.2020
https://doi.org/10.33715/inonusaglik.741740

Öz

Günümüz eğitim sisteminde özel eğitime gereksinim duyan çocuklar ile normal gelişim gösteren çocuklar aynı ortamlarda öğrenim görmektedir. Normal gelişim gösteren çocukların özel gereksinimli çocuklara bakışları ailelerinden etkilenmektedir. Bu araştırmanın amacı da özel gereksinimi olan çocukların ebeveynleri ile normal gelişim gösteren çocukların ebeveynlerinin özel eğitime bakış açısı ve metaforları arasında farklılık olup olmadığını tespit etmektir. Araştırmanın örneklemini özel gereksinimli 22 çocuğun anne babası ile normal gelişim gösteren 23 çocuğun anne babası olmak üzere toplamda 45 anne baba oluşturmaktadır. Araştırmada veri toplama aracı olarak yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır. Elde edilen sonuçlar genel olarak incelendiğinde özel gereksinimli çocuğu olan anne babaların metaforları sıkıntı, eziyet, zorluk gibi olumsuz kavramlardan oluşurken; normal gelişim gösteren çocuğu olan anne babaların metaforlarının ise çiçek, huzur, mutluluk gibi olumlu kavramlardan oluştuğu tespit edilmiştir.

Kaynakça

  • Açar, D., Kaya, G., & Güneş, G. (2017). Özel gereksinimli bireyler hakkındaki görüşlere ilişkin metafor çalışması. Electronic Journal Of Social Sciences, 16(62), 935-944.
  • Aydın, İ. S., & Pehlivan, A. (2010). Türkçe öğretmeni adaylarının “öğretmen” ve “öğrenci” kavramlarına ilişkin kullandıkları metaforlar. Turkish Studies, 5(3), 818-842.
  • Çakıroğlu, O. (2016). Özel eğitimde temel kavramlar. V. Aksoy (Ed.), Özel eğitim içinde (s. 2-18). Ankara: Pegem
  • De Guerrero, M. C., & Villamil, O. S. (2002). Metaphorical conceptualizations of ESL teaching and learning. Language teaching research, 6(2), 95-120.
  • Gürsoy, F., Aral, N., Öz, N. S. & Aysu, B. (2019). Öğretmenlerin Kaynaştırma/Bütünleştirme Uygulaması Hakkındaki Görüşleri: Bir Metafor Çalışması. III. Uluslararası Öğretmen Eğitimi ve Akreditasyon Kongresi, TED Üniversitesi, Tam Metin Bildiri Kitabı, 181-190, Ankara.
  • Kadıoglu Ateş, H. (2018). Gifted Children Metaphor from the Perspective of Teachers and Parents. Online Submission, 6(2), 30-42.
  • Metin, N. (2018). Özel gereksinimli çocuklar. N. Metin (Ed.), Özel gereksinimli çocuklar içinde (s. 15-39). Ankara: Anı.
  • Özen, A. (2016). Aile eğitimi. İ. H. Diken (Ed.). Özel eğitime gereksinimi olan öğrenciler ve özel eğitim içinde (s. 115-138). Ankara: Pegem.
  • Pesen, A. (2015). Ebeveynlerin “çocuk” kavramına yükledikleri metaforlar. Turkish Studies. 10(15), 731-748.
  • Soydemir, Ş. S. (2011). Okul öncesi öğretmen ve ebeveynlerinin birbirlerini ve okul öncesi çocuklarını nasıl algıladıklarının metaforlar yoluyla incelenmesi. (Doktora Tezi), http://acikerisimarsiv.selcuk.edu.tr:8080/xmlui/handle/123456789/2331 sitesinden erişilmiştir.
  • Van Hove, G., De Schauwer, E., Mortier, K., Bosteels, S., Desnerck, G., & Van Loon, J. (2009). Working with mothers and fathers of children with disabilities: Metaphors used by parents in a continuing dialogue. European Early Childhood Education Research Journal, 17(2), 187-201.

The Comparison of Metaphor Use about Special Education by the Parents of Children with Special Needs and the Parents of Children with Normal Development

Yıl 2020, , 397 - 422, 21.06.2020
https://doi.org/10.33715/inonusaglik.741740

Öz

In the current education system, children who require special education and children with normal development are educated in the same environment. Normal developing children’s views about children with special needs are affected by their parents. The aim of the present study is to determine whether there is a difference between the views about special education and metaphors of the parents of children with special needs and the parents of normal developing children. The study sample is constituted of a total of 45 parents including, the parents of 22 children with special needs and the parents of 23 children with normal development. In the study, the data have been collected with a semi-structured interview form. When the study findings are evaluated in general, it has been determined that the metaphors used by the parents of children with special needs included negative concepts as distress, grind, difficulty, while the metaphors used by the parents of children with normal development included positive concepts such as flowers, peace and happiness.

Kaynakça

  • Açar, D., Kaya, G., & Güneş, G. (2017). Özel gereksinimli bireyler hakkındaki görüşlere ilişkin metafor çalışması. Electronic Journal Of Social Sciences, 16(62), 935-944.
  • Aydın, İ. S., & Pehlivan, A. (2010). Türkçe öğretmeni adaylarının “öğretmen” ve “öğrenci” kavramlarına ilişkin kullandıkları metaforlar. Turkish Studies, 5(3), 818-842.
  • Çakıroğlu, O. (2016). Özel eğitimde temel kavramlar. V. Aksoy (Ed.), Özel eğitim içinde (s. 2-18). Ankara: Pegem
  • De Guerrero, M. C., & Villamil, O. S. (2002). Metaphorical conceptualizations of ESL teaching and learning. Language teaching research, 6(2), 95-120.
  • Gürsoy, F., Aral, N., Öz, N. S. & Aysu, B. (2019). Öğretmenlerin Kaynaştırma/Bütünleştirme Uygulaması Hakkındaki Görüşleri: Bir Metafor Çalışması. III. Uluslararası Öğretmen Eğitimi ve Akreditasyon Kongresi, TED Üniversitesi, Tam Metin Bildiri Kitabı, 181-190, Ankara.
  • Kadıoglu Ateş, H. (2018). Gifted Children Metaphor from the Perspective of Teachers and Parents. Online Submission, 6(2), 30-42.
  • Metin, N. (2018). Özel gereksinimli çocuklar. N. Metin (Ed.), Özel gereksinimli çocuklar içinde (s. 15-39). Ankara: Anı.
  • Özen, A. (2016). Aile eğitimi. İ. H. Diken (Ed.). Özel eğitime gereksinimi olan öğrenciler ve özel eğitim içinde (s. 115-138). Ankara: Pegem.
  • Pesen, A. (2015). Ebeveynlerin “çocuk” kavramına yükledikleri metaforlar. Turkish Studies. 10(15), 731-748.
  • Soydemir, Ş. S. (2011). Okul öncesi öğretmen ve ebeveynlerinin birbirlerini ve okul öncesi çocuklarını nasıl algıladıklarının metaforlar yoluyla incelenmesi. (Doktora Tezi), http://acikerisimarsiv.selcuk.edu.tr:8080/xmlui/handle/123456789/2331 sitesinden erişilmiştir.
  • Van Hove, G., De Schauwer, E., Mortier, K., Bosteels, S., Desnerck, G., & Van Loon, J. (2009). Working with mothers and fathers of children with disabilities: Metaphors used by parents in a continuing dialogue. European Early Childhood Education Research Journal, 17(2), 187-201.
Toplam 11 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Klinik Tıp Bilimleri
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Hikmet Zelyurt 0000-0001-5243-6496

Yayımlanma Tarihi 21 Haziran 2020
Gönderilme Tarihi 23 Mayıs 2020
Kabul Tarihi 1 Haziran 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020

Kaynak Göster

APA Zelyurt, H. (2020). ÖZEL GEREKSİNİMLİ VE NORMAL GELİŞİM GÖSTEREN ÇOCUKLARIN EBEVEYNLERİNİN ÖZEL EĞİTİME İLİŞKİN METAFOR KULLANIMININ KARŞILAŞTIRILMASI. İnönü Üniversitesi Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksek Okulu Dergisi, 8(2), 397-422. https://doi.org/10.33715/inonusaglik.741740