Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

HEMŞİRELİK ÖĞRENCİLERİNİN CİNSEL YOLLA BULAŞAN HASTALIKLARA İLİŞKİN BİLGİ DÜZEYLERİ

Yıl 2021, , 150 - 166, 25.03.2021
https://doi.org/10.33715/inonusaglik.815545

Öz

Cinsel yolla bulaşan hastalıklar (CYBH), toplumların önemli sağlık sorunlarındandır. Araştırma; bir devlet üniversitesinin Sağlık Bilimleri Fakültesi hemşirelik bölümü öğrencilerinin, CYBH hakkındaki bilgi düzeylerinin belirlenmesi amacıyla 1-31 Mayıs 2019’da yapılmıştır. 163’ü kız (%79.5) ve 42’si erkek (%20.5) olarak toplam 205 öğrenciden oluşan çalışmada, katılımcıların yaş ortalaması 21.00±1.76’dir. Kişisel Tanıtıcı Bilgilerden ve ″Cinsel Yolla Bulaşan Hastalıklar Bilgi Testi″’nden oluşan anket formuyla toplanan verilerin analizi, paket programında gerçekleştirilmiştir. Tanımlayıcı analizlerde frekans ve betimsel istatiksel analiz teknikleri uygulanmıştır. Ölçek maddeleri ile sınıf, yaş, cinsiyet ve bilgi alma değişkenleri arasındaki ilişkinin belirlenmesinde One-Way ANOVA ve Ki-kare testi kullanılmıştır (p<0.05). Öğrencilerin %78’inin CYBH hakkında bilgi sahibi olduğu, bu bilgiyi derslerden, kitaplardan ve televizyondan edindikleri belirlenmiştir. Öğrencilerin; ″Cinsel ilişki sırasında prezervatif kullanmak AIDS’in bulaşmasını engeller″, ″CYBH tedavisi için ebeveynlerin izni gerekmez″, ″CYBH gebelikte düşüğe yol açabilir″ sorularını sırası ile %53.2’, %60.5 ve %74.6 oranlarında doğru cevapladıkları belirlenmiştir. Sınıf seviyesi ve bilgi alma değişkeniyle önermelere katılım arasında yüksek, yaş ve cinsiyet değişkenleriyle önermelere katılım arasında düşük ilişki olduğu belirlenmiştir. Sonuç olarak; öğrencilerin CYBH hakkında olumlu görüşe sahip olmalarına rağmen, bulaşma yolları hakkında doğru bilgiye sahip olmadıkları belirlenmiştir. Öğrencilerin gereksinim duyduğunda kendi kendine bilgiye ulaşabildiği, öğrenme ve uygulama becerisine odaklı, teorik bilginin uygulamalı eğitimlerle pekiştirildiği ve öğrenciye öğrenme fırsatının sağlandığı öğrenme modellerinin kullanılması önerilebilir.

Kaynakça

  • Akalpler, Ö., Eroğlu, K. (2015). Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyeti’nde üniversite öğrencilerinin sık görülen cinsel yolla bulaşan enfeksiyonlara ilişkin bilgileri ve cinsel davranışları. Hacettepe Ün Hemşirelik Fak Derg, 1-19.
  • Akın, A., Özvarış, Ş. (2012). Cinsel yolla bulaşan enfeksiyonlar ve genital yol enfeksiyonları, halk sağlığı temel bilgiler. Güler Ç, Akın L. (ed), Ankara: Hacettepe Üniversitesi Yayınları. I. Baskı, 242-362.
  • Alberta Health and Wellness and the Calgary Health Region. Studying STI: CALM: STI/HIV Lesson 1: STI/HIV Pre-test. 10 Mart 2018 tarihinde http://www.teachingsexualhealth. ca/media/lessons/CALM_STDLess1.pdf. adresinden erişildi.
  • Artan, M., Baykan, Z. (2010). Sağlık hizmetleri meslek yüksekokulu öğrencilerinin cinsel yolla bulaşan hastalıklar konusundaki bilgi düzeyleri ve bunu etkileyen faktörler. Türk Hijyen ve Deneysel Biyoloji Derg, 67(3), 128-133.
  • Aşçı, Ö., Gökdemir, F., Çiçekoğlu, E. (2016). Hemşirelik öğrencilerine akran eğiticiler ile verilen üreme sağlığı Bilgiinin etkinliği. HSP, 3(3), 173-183.
  • Aydemir, N., Yakın, İ. Aslan, S. (2018). AIDS bilgi ve tutum ölçeklerinin geliştirilmesi ve psikometrik özelliklerinin sınanması. Psikoloji Çalışmaları, 38(1), 73-93.
  • Bakır, N., Beji, N. (2015). Üniversite öğrencilerinin cinsel yolla bulaşan hastalıklar konusundaki bilgi düzeyleri. Düzce Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Derg, 5(3), 10-16.
  • Balogun, A., Abiona, C., Lukobo-Durrell, M., Adefuye, A. (2010). Evaluation of the content validity, internal consistency and stability of an instrument designed to assess the hıv/aıds knowledge of university students. Education for Health, 23(3), 400-407.
  • Bayrak, B., Keten, S., Fincancı, M. (2014). Sağlık çalışanlarının HIV/AIDS olgularına yaklaşımları. Klimik Journal/Klimik Dergisi, 27(3), 103-108.
  • Benoot, C., Hannes, K., Bilsen, J. (2016). The use of purposeful sampling in a qualitative evidence synthesis: a worked example on sexual adjustment to a cancer trajectory. BMC Med Res Methodol, 16(1), 17-21.
  • Chao, J., Chang, T., So, K. (2010). Hepatitis B and liver cancer knowledge and practices among healthcare and public health professionals in china: A cross-sectional study. BMC Public Health, 10, 98-109.
  • Çalışkan, T., Çevik, C., Ergün, S. (2015). Üniversite öğrencilerinin cinsel yolla bulaşan hastalıklar konusundaki bilgi düzeylerinin değerlendirilmesi. Balıkesir Ün Sağlık Bil Derg, 4(1), 27-31.
  • Demir, G., Şahin, T. (2014). Selçuk Üniversitesi öğrencilerinin cinsel yolla bulaşan hastalıklar konusundaki bilgileri. Düzce Ün Sağlık Bil Enst Derg, 4(3), 19-24.
  • Doğan, S., Altındağ, E. (2017). Cinsel yolla bulaşan hastalıklar konusunda danışmanlık vermek. Klinik Tıp Aile Hekimliği Derg, 9(2), 32-36.
  • Elkin, N. (2015). Üniversite öğrencilerinin cinsel yolla bulaşan hastalıklar konusundaki bilgilerinin araştırılması. Mersin Ün Sağlık Bil Derg, 8(1), 1-14.
  • Evcili, F., Gölbaşı, Z. (2017). Cinsel sağlık bilgi testi: Geliştirme, geçerlik ve güvenirlik çalışması. ACU Sağlık Bil Derg, (1), 29-33.
  • Güner, Ö., Çelik, N., Ertem, G. (2016). Evli erkeklerin cinsel yolla bulaşan hastalıklar hakkındaki bilgi düzeylerinin incelenmesi. Gaziantep Medical Journal, 22(4), 202-208.
  • Karaköse, A., Aydın, S. (2011). Genç erkeklerin cinsel yolla bulaşan hastalıklar hakkındaki bilgi düzeyinin incelenmesi. Yeni Üroloji Derg, 6(1), 31-37.
  • Karasu, F., Göllüce, A., Güvenç, E., Dadük, S., Tunçel, T. (2017). Hemşirelik öğrencilerinin cinsel yolla bulaşan hastalıklar hakkındaki bilgilerinin incelenmesi. İÜ Sağlık Hizmetleri MYO Derg, 5(1), 1-15.
  • Kaya, M., Aylaz, R., Yağmur, Y., Güneş, G. (2007). Sağlık yüksekokulu öğrencilerinin HIV/AIDS’le ilgili bilgi ve tutumları. TSK Koruyucu Hekimlik Bülteni, 6(3), 175-180.
  • Koluaçık, S., Güneş, G., Pehlivan, E. (2010). İnönü Üniversitesi öğrencilerinin üreme sağlığı konularında bilgi düzeyleri ve hizmetten beklentileri. İnönü Ün Tıp Fak Derg, 17(1), 7-14.
  • Koç, Z., Sağlam, Z. (2006). Ondokuz Mayıs Üniversitesi Samsun Sağlık Yüksekokulu üniversite öğrencilerinin cinsel yolla bulaşan hastalıklar ve aile planlaması ile ilgili bilgi ve görüşlerinin belirlenmesi. Türk HIV-AIDS Derg, 9(2), 47-60.
  • Najarkolaei, R., Niknami, S., Shokravi, A., Tavafian, S., Fesharaki, G., Jafari, R. (2014). Sexual behavioral abstine HIV/AIDS questionnaire: Validation study of an Iranian questionnaire. J Educ Health Promot, 3(10), 1-5.
  • Önal, E., Erbil, S., Özel, S., Topuzoğlu, B., Özden, I. (2005) İstanbul Tıp Fakültesi 4. sınıf öğrencilerinin hepatit-B konusunda bilgi düzeyleri. İst Tıp Fak Derg, 68, 102-104.
  • Pınar, G., Doğan, N., Ökdem, Ş., Algıer, L., Öksüz, E. (2009). Özel bir üniversitede öğrenim gören öğrencilerin cinsel sağlıkla ilgili bilgi tutum ve davranışları. Tıp Araştırmaları Derg, 7(2), 105-113.
  • Siyez, M., Siyez, E. (2009). Üniversite öğrencilerinin cinsel yolla bulaşan hastalıklara ilişkin bilgi düzeylerinin incelenmesi. Türk Üroloji Derg, 35(1), 49-55.
  • Uzun, E., Kişioğlu, M. (2007). SDU Tıp Fakültesi Halk Sağlığı Anabilim Dalı Keçiborlu Bilgi ve araştırma bölgesi çalışmaları: Bir meslek yüksekokulunda okuyan öğrencilerin cinsel yolla bulaşan hastalıklarla ilgili bilgi durumları. SDÜ Tıp Fak Derg, 14(3), 7-12.
  • Yağar, F., Dökme, S. (2018). Niteliksel araştırmaların planlanması: araştırma soruları, örneklem seçimi, geçerlik ve güvenirlik. Gazi Sağlık Bilimleri Derg, 3(3), 1-9.
  • Yazganoğlu, D., Özarmağan, G., Tozeren, A., Özgülnar, N. (2012). Üniversite öğrencilerinin cinsel yolla bulaşan infeksiyonlar hakkında bilgi, tutum ve davranışları. Türk Derm, 46, 20-25.

Knowledge Levels Of Nursing Students On Sexually Transmitted Diseases

Yıl 2021, , 150 - 166, 25.03.2021
https://doi.org/10.33715/inonusaglik.815545

Öz

Sexually transmitted diseases (STDs) are of important health problems of societies. The research has been conducted on May 1-31, 2019, in order to determine the knowledge levels of the nursing department students of the Faculty of Health Sciences of a state university, about STD. In the study consisting of a total of 205 students, 163 girls (79.5%) and 42 boys (20.5%), the average age of the participants is 21.00 ± 1.76. Analysis of data collected with a questionnaire form consisting of Personally Identifiable Information and "Sexually Transmitted Diseases Knowledge Test" has been carried out with a package program. Frequency and descriptive statistical analysis techniques have been applied in descriptive analysis. One-Way ANOVA and Chi-square test were used to determine the relationship between scale items and variables of class, age, gender and debriefing (p<0.05). It has been determined that 78% of students have knowledge about STDs, and have obtained information from courses, books and television. The students have been determined to answer the questions; ″Using condoms during sexual intercourse prevents transmission of AIDS″, ″Parents' permission is not required for STDs treatment″ “STDs may cause miscarriage in pregnancy” correctly in a rate of 53.2%, 60.5% ve 74.6%, respectively. High level of correlation between class grade and debriefing variables and participation in proposals, and low level of correlation between age and gender variables and participation in statements have been determined. As the result, it has been determined that although the students have a positive opinion about STDs, they do not have correct information about transmission routes. It can be suggested to use learning models which; enable students to access information on their own when needed, focus on learning application skills, reinforce theoretical knowledge with practical training and provide student opportunity to learn.

Kaynakça

  • Akalpler, Ö., Eroğlu, K. (2015). Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyeti’nde üniversite öğrencilerinin sık görülen cinsel yolla bulaşan enfeksiyonlara ilişkin bilgileri ve cinsel davranışları. Hacettepe Ün Hemşirelik Fak Derg, 1-19.
  • Akın, A., Özvarış, Ş. (2012). Cinsel yolla bulaşan enfeksiyonlar ve genital yol enfeksiyonları, halk sağlığı temel bilgiler. Güler Ç, Akın L. (ed), Ankara: Hacettepe Üniversitesi Yayınları. I. Baskı, 242-362.
  • Alberta Health and Wellness and the Calgary Health Region. Studying STI: CALM: STI/HIV Lesson 1: STI/HIV Pre-test. 10 Mart 2018 tarihinde http://www.teachingsexualhealth. ca/media/lessons/CALM_STDLess1.pdf. adresinden erişildi.
  • Artan, M., Baykan, Z. (2010). Sağlık hizmetleri meslek yüksekokulu öğrencilerinin cinsel yolla bulaşan hastalıklar konusundaki bilgi düzeyleri ve bunu etkileyen faktörler. Türk Hijyen ve Deneysel Biyoloji Derg, 67(3), 128-133.
  • Aşçı, Ö., Gökdemir, F., Çiçekoğlu, E. (2016). Hemşirelik öğrencilerine akran eğiticiler ile verilen üreme sağlığı Bilgiinin etkinliği. HSP, 3(3), 173-183.
  • Aydemir, N., Yakın, İ. Aslan, S. (2018). AIDS bilgi ve tutum ölçeklerinin geliştirilmesi ve psikometrik özelliklerinin sınanması. Psikoloji Çalışmaları, 38(1), 73-93.
  • Bakır, N., Beji, N. (2015). Üniversite öğrencilerinin cinsel yolla bulaşan hastalıklar konusundaki bilgi düzeyleri. Düzce Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Derg, 5(3), 10-16.
  • Balogun, A., Abiona, C., Lukobo-Durrell, M., Adefuye, A. (2010). Evaluation of the content validity, internal consistency and stability of an instrument designed to assess the hıv/aıds knowledge of university students. Education for Health, 23(3), 400-407.
  • Bayrak, B., Keten, S., Fincancı, M. (2014). Sağlık çalışanlarının HIV/AIDS olgularına yaklaşımları. Klimik Journal/Klimik Dergisi, 27(3), 103-108.
  • Benoot, C., Hannes, K., Bilsen, J. (2016). The use of purposeful sampling in a qualitative evidence synthesis: a worked example on sexual adjustment to a cancer trajectory. BMC Med Res Methodol, 16(1), 17-21.
  • Chao, J., Chang, T., So, K. (2010). Hepatitis B and liver cancer knowledge and practices among healthcare and public health professionals in china: A cross-sectional study. BMC Public Health, 10, 98-109.
  • Çalışkan, T., Çevik, C., Ergün, S. (2015). Üniversite öğrencilerinin cinsel yolla bulaşan hastalıklar konusundaki bilgi düzeylerinin değerlendirilmesi. Balıkesir Ün Sağlık Bil Derg, 4(1), 27-31.
  • Demir, G., Şahin, T. (2014). Selçuk Üniversitesi öğrencilerinin cinsel yolla bulaşan hastalıklar konusundaki bilgileri. Düzce Ün Sağlık Bil Enst Derg, 4(3), 19-24.
  • Doğan, S., Altındağ, E. (2017). Cinsel yolla bulaşan hastalıklar konusunda danışmanlık vermek. Klinik Tıp Aile Hekimliği Derg, 9(2), 32-36.
  • Elkin, N. (2015). Üniversite öğrencilerinin cinsel yolla bulaşan hastalıklar konusundaki bilgilerinin araştırılması. Mersin Ün Sağlık Bil Derg, 8(1), 1-14.
  • Evcili, F., Gölbaşı, Z. (2017). Cinsel sağlık bilgi testi: Geliştirme, geçerlik ve güvenirlik çalışması. ACU Sağlık Bil Derg, (1), 29-33.
  • Güner, Ö., Çelik, N., Ertem, G. (2016). Evli erkeklerin cinsel yolla bulaşan hastalıklar hakkındaki bilgi düzeylerinin incelenmesi. Gaziantep Medical Journal, 22(4), 202-208.
  • Karaköse, A., Aydın, S. (2011). Genç erkeklerin cinsel yolla bulaşan hastalıklar hakkındaki bilgi düzeyinin incelenmesi. Yeni Üroloji Derg, 6(1), 31-37.
  • Karasu, F., Göllüce, A., Güvenç, E., Dadük, S., Tunçel, T. (2017). Hemşirelik öğrencilerinin cinsel yolla bulaşan hastalıklar hakkındaki bilgilerinin incelenmesi. İÜ Sağlık Hizmetleri MYO Derg, 5(1), 1-15.
  • Kaya, M., Aylaz, R., Yağmur, Y., Güneş, G. (2007). Sağlık yüksekokulu öğrencilerinin HIV/AIDS’le ilgili bilgi ve tutumları. TSK Koruyucu Hekimlik Bülteni, 6(3), 175-180.
  • Koluaçık, S., Güneş, G., Pehlivan, E. (2010). İnönü Üniversitesi öğrencilerinin üreme sağlığı konularında bilgi düzeyleri ve hizmetten beklentileri. İnönü Ün Tıp Fak Derg, 17(1), 7-14.
  • Koç, Z., Sağlam, Z. (2006). Ondokuz Mayıs Üniversitesi Samsun Sağlık Yüksekokulu üniversite öğrencilerinin cinsel yolla bulaşan hastalıklar ve aile planlaması ile ilgili bilgi ve görüşlerinin belirlenmesi. Türk HIV-AIDS Derg, 9(2), 47-60.
  • Najarkolaei, R., Niknami, S., Shokravi, A., Tavafian, S., Fesharaki, G., Jafari, R. (2014). Sexual behavioral abstine HIV/AIDS questionnaire: Validation study of an Iranian questionnaire. J Educ Health Promot, 3(10), 1-5.
  • Önal, E., Erbil, S., Özel, S., Topuzoğlu, B., Özden, I. (2005) İstanbul Tıp Fakültesi 4. sınıf öğrencilerinin hepatit-B konusunda bilgi düzeyleri. İst Tıp Fak Derg, 68, 102-104.
  • Pınar, G., Doğan, N., Ökdem, Ş., Algıer, L., Öksüz, E. (2009). Özel bir üniversitede öğrenim gören öğrencilerin cinsel sağlıkla ilgili bilgi tutum ve davranışları. Tıp Araştırmaları Derg, 7(2), 105-113.
  • Siyez, M., Siyez, E. (2009). Üniversite öğrencilerinin cinsel yolla bulaşan hastalıklara ilişkin bilgi düzeylerinin incelenmesi. Türk Üroloji Derg, 35(1), 49-55.
  • Uzun, E., Kişioğlu, M. (2007). SDU Tıp Fakültesi Halk Sağlığı Anabilim Dalı Keçiborlu Bilgi ve araştırma bölgesi çalışmaları: Bir meslek yüksekokulunda okuyan öğrencilerin cinsel yolla bulaşan hastalıklarla ilgili bilgi durumları. SDÜ Tıp Fak Derg, 14(3), 7-12.
  • Yağar, F., Dökme, S. (2018). Niteliksel araştırmaların planlanması: araştırma soruları, örneklem seçimi, geçerlik ve güvenirlik. Gazi Sağlık Bilimleri Derg, 3(3), 1-9.
  • Yazganoğlu, D., Özarmağan, G., Tozeren, A., Özgülnar, N. (2012). Üniversite öğrencilerinin cinsel yolla bulaşan infeksiyonlar hakkında bilgi, tutum ve davranışları. Türk Derm, 46, 20-25.
Toplam 29 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Klinik Tıp Bilimleri
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Erhan Şensoy 0000-0003-2989-459X

Yayımlanma Tarihi 25 Mart 2021
Gönderilme Tarihi 23 Ekim 2020
Kabul Tarihi 4 Ocak 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021

Kaynak Göster

APA Şensoy, E. (2021). HEMŞİRELİK ÖĞRENCİLERİNİN CİNSEL YOLLA BULAŞAN HASTALIKLARA İLİŞKİN BİLGİ DÜZEYLERİ. İnönü Üniversitesi Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksek Okulu Dergisi, 9(1), 150-166. https://doi.org/10.33715/inonusaglik.815545