Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNDE PREMENSTRUAL SENDROM PREVELANSI VE ETKİLEYEN FAKTÖRLER

Yıl 2021, , 264 - 277, 25.03.2021
https://doi.org/10.33715/inonusaglik.835785

Öz

Bu çalışmanın amacı üniversite öğrencilerindeki premenstrual sendrom prevelansını ve etkileyen faktörleri araştırmaktır. Araştırma 28 Eylül 2015- 08 Ocak 2016 tarihleri arasında Burdur Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Gölhisar Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksekokulu'nda eğitim-öğretime devam eden 333 kız öğrenci ile yapılmıştır. Araştırmanın yapılabilmesi için Etik Kurul onayı ve gerekli izinler alınmıştır. Veriler, Tanıtıcı Bilgi Formu, Premenstrual Belirtiler Risk Faktörleri Belirleme Formu, Depresyon-Anksiyete-Stres Ölçeği’nin (DASS) stres alt boyutu ve Premenstrual Sendrom Ölçeği (PMSÖ) kullanılarak toplanmıştır. Verilerin değerlendirilmesi Pearson Ki-kare, lojistik regresyon analizi kullanılarak yapılmıştır. Araştırmada katılımcıların % 61.9’unun 19-20 yaşında olduğu, %75.7’sinin eğitim-öğretim döneminde yurt/pansiyonda ikamet ettiği belirlenmiştir. Katılımcıların Premenstrual Sendrom Ölçeğinden aldıkları puan ortalaması 119.25±35.52 olarak saptanmıştır. Katılımcıların premenstrual sendrom prevelanslarının %56.8 olduğu, alt boyut prevelanslarının ise; %65.5 yorgunluk, %64.9 sinirlilik, %63.1 iştah değişimleri, %60.1 depresif duygulanım, %59.5 ağrı, %58.0 şişkinlik, %50.5 uyku değişimleri, %44.7 depresif düşünceler, %34.8 anksiyete olduğu saptanmıştır. Ayrıca gelir durumu, adet döneminde ağrı yaşama ve egzersiz yapmamanın premenstrual sendrom görülme durumunu etkilediği belirlenmiştir. Öğrencilerin yarıdan fazlasında premenstrual sendrom görüldüğü, ve yorgunluk, sinirlilik, iştah değişimlerini yaygın olarak yaşadıkları görülmüştür. Genç kızlara menstrual siklus, premenstrual sendrom ve baş etme yöntemleri hakkında eğitim verilmesi, konu ile ilgili deneysel çalışmaların yaygınlaştırılması önerilmektedir.

Kaynakça

  • Akdeniz, F., Karadağ, F. (2006). Adet döngüsünün duygu durum bozuklukları üzerine etkisi var mıdır? Türk Psikiyatri Dergisi, 17, 296-304.
  • Akın, A. ve Çetin, B. (2007). Depresyon Anksiyete Stres Ölçeği (DASÖ): geçerlik ve güvenirlik çalışması. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 7, 241-268.
  • Antai, A.B., Udezi, A.W., Ekanem, E.E., Okon, U.J. ve Umoıyoho, A.U. (2004). Premenstrual syndrome: prevalence ın students of the University of Calabar, Nigeria. African Journal of Biomedical Research, 7, 45-50.
  • Bakır, N. ve Balcı Yangın, H. (2019). Üniversite öğrencilerinde premenstrual sendrom ve sağlıklı yaşam biçimi davranışları arasındaki ilişki. Yaşam Becerileri Psikoloji Dergisi, 3, 39-51.
  • Campagne, D.M. ve Campagne G. (2007). The premenstrual syndrome revisited. European Journal of Obstetrics & Gynecology and Reproductive Biology, 130, 4-17.
  • Chayachinda, C., Rattanachaiyanont, M., Phattharayuttawat, S. ve Kooptiwoot, S. (2008). Premenstrual syndrome in Thai nurses. J Psychosom Obstet Gynaecol, 29, 199-205.
  • Cheng, S.H., Shih, C.C., Yang, Y.K., Chen, K.T., Chang, Y.H. ve Yang, Y.C. (2013). Factors associated with premenstrual syndrome- A survey of new female university students. Kaohsiung Journal of Medical Sciences, 29, 100-105.
  • Demir, B., Yıldız Algül, L. ve Güvendağ Güven, E.S. (2006). Sağlık çalışanlarında premenstrüel sendrom insidansı ve etkileyen faktörlerin araştırılması. Türkiye Jinekoloji ve Obstetrik Derneği Dergisi, 3, 262-270.
  • Dennerstein, L., Lehert, P., Backström, T.C. ve Heinemann, K. (2010). The effect of premenstrual symptoms on activities of daily life. Fertility and Sterility, 94, 1095-1115.
  • Dickerson LM, Pharm D, Mazyck PJ, Pharm D, Hunter M.H. (2003). Premenstrual syndrome. American Family Physician; 15, 1743-1752.
  • Erbil, N., Bölükbaşı, N., Tolan, S. ve Uysal, F. (2011). Evli kadınlarda premenstrual sendrom görülme durumu ve etkileyen faktörlerin belirlenmesi. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 8, 428-438.
  • Farrokh-Eslamlou, H., Oshnouei, S., Heshmatian, B. ve Akbari, E. (2015). Premenstrual syndrome and quality of life in Iranian medical students. Sexual & Reproductive Health Care, 6, 23-27.
  • Gençdoğan, B. (2006). Premenstrual sendrom için yeni bir ölçek. Türkiye’de Psikiyatri, 8, 81-87.
  • Houston, A. M., Abraham, A., Huang, Z. ve D'Angelo, L.J. (2006). Knowledge, attitudes and consequences of menstrual health in Urban adolescent females. Journal of Pediatric and Adolescent Gynecology, 19, 271-75.
  • Indusekhar, R., Umsan, S.B. ve O’Brien, S. (2007). Psychological aspects of premenstrual syndrome. Best Practice & Research Clinical Obstetrics and Gynaecology, 21, 207-220.
  • Jain, H. ve Parekh, A. (2015). Prevalence of premenstrual syndrome in married and unmarried females of 18-28 years of age. Indian Journal of Physical Therapy, 3, 56-61.
  • Khodjaeva, N. ve Khaydarova, F. (2013). Prevalence of premenstrual syndrome among women of child-bearing age with regular menstrual cycle. Medical and Health Science Journal, 14, 144-149.
  • Kısa, S., Zeyneloğlu, S. ve Güler, N. (2012). Üniversite öğrencilerinde premenstrual sendrom görülme sıklığı ve etkileyen faktörler. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 1, 284-97.
  • Kim, Yae-Ji. ve Park, Young-Joo. (2020). Menstrual cycle characteristics and premenstrual syndrome prevalence based on the daily record of severity of problems in Korean young adult women.Journal of Korean Academy of Nursing . 50, 147-157.
  • Lovibond, P.F. ve Lovibond, S.H. (1995). The structure of negative emotional states: Comparison of the Depression Anxiety Stress Scale (DASS) with the Beck Depression and Anxiety Inventories. Behaviuor Research and Therapy, 33, 335-343.
  • Oral, E., Kirkan, T.S., Yazici, E., Gulec, M., Cansever, Z. ve Aydin, N. (2012). Premenstrual symptom severity, dysmenorrhea, and school performance in medical students. Journal of Mood Disorders, 2, 143-152.
  • Ölçer, Z., Bakır, N. ve Aslan, E. (2017). Üniversite öğrencilerinde kişilik özelliklerinin premenstrual şikâyetlere etkisi. Düzce Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 7, 30-37.
  • Öztürk, S ve Tanrıverdi, D. (2010). Premenstrual sendrom ve başetme. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi, 13, 57-61.
  • Panay N. (2005). Managing premenstrual syndrome. Women’s Health Medicine, 2, 1-4.
  • Pinar, G., Colak, M. ve Oksuz, E. (2011). Premenstrual Syndrome in Turkish college students and its effects on life quality. Sexual & Reproductive Health Care, 2, 21-27.
  • Sabaei, Y., Sabaei, S., Khorshidi, D., Ebrahimpour, S. ve Fallah-Rostami, F. (2015). The association between premenstrual syndrome and physical activity and aerobic power in female high school students. Crescent Journal of Medical and Biological Sciences, 2, 53-58.
  • Saka, S. ve Okuyucu, T. (2020). Genç kadınlarda premenstrual sendromun yorgunluk ve uyku kalitesi üzerine etkisi. Haliç Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 3, 33-39.
  • Samadi, Z., Taghian, F. ve Valiani, M. (2013). The effects of 8 weeks of regular aerobic exercise on the symptoms of premenstrual syndrome in non-athlete girls. Iranian Journal of Nursing and Midwifery Research, 18, 14-19.
  • Seedhom, A.E., Mohammed, E.S., Mahfouz, E.M. (2013). Life Style Factors Associated with Premenstrual Syndrome among El-Minia University Students, Egypt. ISRN Public Health [serial online], 1-6. 17 Aralık 2019 tarihinde https://www.hindawi.com/journals/isrn/2013/617123 adresinden erişildi.
  • Silva, C.M.L., Gigante, D.P., Carret, M.L.V. ve Fassa, A.G. (2006). Population study of premenstrual syndrome. Revista Saude Publica, 40, 1-9.
  • Şahin, S., Kaplan, S., Abay, H., Akalın, A., Demirhan, İ. ve Pınar, G. (2015). Üniversite öğrencilerinde dismenore yaşama sıklığı ve etkileyen faktörlerin değerlendirilmesi, Ankara Sağlık Bilimleri Dergisi, 3, 25-43.
  • Takeda, T., Koga, S. ve Yaegashi, N. (2010). Prevalence of premenstrual syndrome and premenstrual dysphoric disorder in Japanese high school students. Archives of Women's Mental Health 13, 535-537.
  • Tolossa, F.W. ve Bekele, M.L. (2014). Prevalence, impacts and medical managements of premenstrual syndrome among female students: cross-sectional study in college of health sciences, Mekelle University, Mekelle, Northern Ethiopia. BMC Women's Health, 14, 1-9.
  • Topatan, S. ve Kahraman, Ş. (2020). Premenstrual sendrom yaşayan üniversite öğrencilerinin yaşam kaliteleri ve baş etme yöntemlerinin incelenmesi. Anadolu Hemşirelik Ve Sağlık Bilimleri Dergisi, 23, 35-44. Uzuner, L.A. ve Koçak, D.Y. (2019). Üniversite öğrencilerinde premenstrual sendrom ve sağlıklı yaşam biçimi davranışları ilişkisi. Nobel Medicus, 15, 24-32.
  • Yamamoto, K., Okazaki, A., Sakamoto, Y. ve Funatsu, M. (2009). The relationship between premenstrual symptoms, menstrual pain, irregular menstrual cycles and psychosocial stress among Japanese college students. Journal of Physiological Anthropology, 28, 129-136.
  • Yüksekol, Ö.D. (2017). Bir üniversitenin ebelik bölümü öğrencilerinde premenstrual sendrom. Düzce Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 7, 161-164.
  • WHO. Body mass index – BMI, (Internette), 12 Mayıs 2019 tarihinde http://www.euro.who.int/en/health-topics/disease-prevention/nutrition/a-healthy-lifestyle/body-mass-index-bmi adresinden erişildi.

Premenstrual Syndrome Prevalence and Affecting Factors Among University Students

Yıl 2021, , 264 - 277, 25.03.2021
https://doi.org/10.33715/inonusaglik.835785

Öz

The aim of this study is to investigate the prevalence of premenstrual syndrome and affecting factors among university students. The research has been done with 333 female students who continued their education at Burdur Mehmet Akif Ersoy University Gölhisar Health Services Vocational School, between September 28, 2015- January 08, 2016. Ethics Committee approval and necessary permissions have been obtained for the conduction of the study. The data have been collected by using; The Introductory Information Form, Premenstrual Symptoms Risk Factors Determination Form, the stress subscale of the Depression-Anxiety-Stress Scale (DASS) and the Premenstrual Syndrome Scale (PMSÖ). Evaluation of the data has been done by using Pearson Chi-square, logistic regression analysis. In the study, it has been determined that 61.9% of the participants were 19-20 years old, 75.7% of them resided in a dormitory / hostel during their education period. Participants’ average score of the Premenstrual Syndrome Scale has been detected to be 119.25 ± 35.52. Premenstrual syndrome prevalence of the participants was 56.8%, and the sub-dimension prevalences have been determined to be; 65.5% fatigue, 64.9% irritability, 63.1% appetite changes, 60.1% depressive affect, 59.5% pain, 58.0% bloating, 50.5% sleep changes, 44.7% depressive thoughts, 34.8% anxiety. In addition, income status, pain during menstruation and not exercising have been determined to affect the prevalence of premenstrual syndrome. It has been observed that more than half of the students had premenstrual syndrome, and they commonly experienced widespread tiredness, irritability and appetite changes. It is recommended; to educate young girls about the menstrual cycle, premenstrual syndrome and coping methods, and to disseminate experimental studies on the subject.

Kaynakça

  • Akdeniz, F., Karadağ, F. (2006). Adet döngüsünün duygu durum bozuklukları üzerine etkisi var mıdır? Türk Psikiyatri Dergisi, 17, 296-304.
  • Akın, A. ve Çetin, B. (2007). Depresyon Anksiyete Stres Ölçeği (DASÖ): geçerlik ve güvenirlik çalışması. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 7, 241-268.
  • Antai, A.B., Udezi, A.W., Ekanem, E.E., Okon, U.J. ve Umoıyoho, A.U. (2004). Premenstrual syndrome: prevalence ın students of the University of Calabar, Nigeria. African Journal of Biomedical Research, 7, 45-50.
  • Bakır, N. ve Balcı Yangın, H. (2019). Üniversite öğrencilerinde premenstrual sendrom ve sağlıklı yaşam biçimi davranışları arasındaki ilişki. Yaşam Becerileri Psikoloji Dergisi, 3, 39-51.
  • Campagne, D.M. ve Campagne G. (2007). The premenstrual syndrome revisited. European Journal of Obstetrics & Gynecology and Reproductive Biology, 130, 4-17.
  • Chayachinda, C., Rattanachaiyanont, M., Phattharayuttawat, S. ve Kooptiwoot, S. (2008). Premenstrual syndrome in Thai nurses. J Psychosom Obstet Gynaecol, 29, 199-205.
  • Cheng, S.H., Shih, C.C., Yang, Y.K., Chen, K.T., Chang, Y.H. ve Yang, Y.C. (2013). Factors associated with premenstrual syndrome- A survey of new female university students. Kaohsiung Journal of Medical Sciences, 29, 100-105.
  • Demir, B., Yıldız Algül, L. ve Güvendağ Güven, E.S. (2006). Sağlık çalışanlarında premenstrüel sendrom insidansı ve etkileyen faktörlerin araştırılması. Türkiye Jinekoloji ve Obstetrik Derneği Dergisi, 3, 262-270.
  • Dennerstein, L., Lehert, P., Backström, T.C. ve Heinemann, K. (2010). The effect of premenstrual symptoms on activities of daily life. Fertility and Sterility, 94, 1095-1115.
  • Dickerson LM, Pharm D, Mazyck PJ, Pharm D, Hunter M.H. (2003). Premenstrual syndrome. American Family Physician; 15, 1743-1752.
  • Erbil, N., Bölükbaşı, N., Tolan, S. ve Uysal, F. (2011). Evli kadınlarda premenstrual sendrom görülme durumu ve etkileyen faktörlerin belirlenmesi. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 8, 428-438.
  • Farrokh-Eslamlou, H., Oshnouei, S., Heshmatian, B. ve Akbari, E. (2015). Premenstrual syndrome and quality of life in Iranian medical students. Sexual & Reproductive Health Care, 6, 23-27.
  • Gençdoğan, B. (2006). Premenstrual sendrom için yeni bir ölçek. Türkiye’de Psikiyatri, 8, 81-87.
  • Houston, A. M., Abraham, A., Huang, Z. ve D'Angelo, L.J. (2006). Knowledge, attitudes and consequences of menstrual health in Urban adolescent females. Journal of Pediatric and Adolescent Gynecology, 19, 271-75.
  • Indusekhar, R., Umsan, S.B. ve O’Brien, S. (2007). Psychological aspects of premenstrual syndrome. Best Practice & Research Clinical Obstetrics and Gynaecology, 21, 207-220.
  • Jain, H. ve Parekh, A. (2015). Prevalence of premenstrual syndrome in married and unmarried females of 18-28 years of age. Indian Journal of Physical Therapy, 3, 56-61.
  • Khodjaeva, N. ve Khaydarova, F. (2013). Prevalence of premenstrual syndrome among women of child-bearing age with regular menstrual cycle. Medical and Health Science Journal, 14, 144-149.
  • Kısa, S., Zeyneloğlu, S. ve Güler, N. (2012). Üniversite öğrencilerinde premenstrual sendrom görülme sıklığı ve etkileyen faktörler. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 1, 284-97.
  • Kim, Yae-Ji. ve Park, Young-Joo. (2020). Menstrual cycle characteristics and premenstrual syndrome prevalence based on the daily record of severity of problems in Korean young adult women.Journal of Korean Academy of Nursing . 50, 147-157.
  • Lovibond, P.F. ve Lovibond, S.H. (1995). The structure of negative emotional states: Comparison of the Depression Anxiety Stress Scale (DASS) with the Beck Depression and Anxiety Inventories. Behaviuor Research and Therapy, 33, 335-343.
  • Oral, E., Kirkan, T.S., Yazici, E., Gulec, M., Cansever, Z. ve Aydin, N. (2012). Premenstrual symptom severity, dysmenorrhea, and school performance in medical students. Journal of Mood Disorders, 2, 143-152.
  • Ölçer, Z., Bakır, N. ve Aslan, E. (2017). Üniversite öğrencilerinde kişilik özelliklerinin premenstrual şikâyetlere etkisi. Düzce Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 7, 30-37.
  • Öztürk, S ve Tanrıverdi, D. (2010). Premenstrual sendrom ve başetme. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi, 13, 57-61.
  • Panay N. (2005). Managing premenstrual syndrome. Women’s Health Medicine, 2, 1-4.
  • Pinar, G., Colak, M. ve Oksuz, E. (2011). Premenstrual Syndrome in Turkish college students and its effects on life quality. Sexual & Reproductive Health Care, 2, 21-27.
  • Sabaei, Y., Sabaei, S., Khorshidi, D., Ebrahimpour, S. ve Fallah-Rostami, F. (2015). The association between premenstrual syndrome and physical activity and aerobic power in female high school students. Crescent Journal of Medical and Biological Sciences, 2, 53-58.
  • Saka, S. ve Okuyucu, T. (2020). Genç kadınlarda premenstrual sendromun yorgunluk ve uyku kalitesi üzerine etkisi. Haliç Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 3, 33-39.
  • Samadi, Z., Taghian, F. ve Valiani, M. (2013). The effects of 8 weeks of regular aerobic exercise on the symptoms of premenstrual syndrome in non-athlete girls. Iranian Journal of Nursing and Midwifery Research, 18, 14-19.
  • Seedhom, A.E., Mohammed, E.S., Mahfouz, E.M. (2013). Life Style Factors Associated with Premenstrual Syndrome among El-Minia University Students, Egypt. ISRN Public Health [serial online], 1-6. 17 Aralık 2019 tarihinde https://www.hindawi.com/journals/isrn/2013/617123 adresinden erişildi.
  • Silva, C.M.L., Gigante, D.P., Carret, M.L.V. ve Fassa, A.G. (2006). Population study of premenstrual syndrome. Revista Saude Publica, 40, 1-9.
  • Şahin, S., Kaplan, S., Abay, H., Akalın, A., Demirhan, İ. ve Pınar, G. (2015). Üniversite öğrencilerinde dismenore yaşama sıklığı ve etkileyen faktörlerin değerlendirilmesi, Ankara Sağlık Bilimleri Dergisi, 3, 25-43.
  • Takeda, T., Koga, S. ve Yaegashi, N. (2010). Prevalence of premenstrual syndrome and premenstrual dysphoric disorder in Japanese high school students. Archives of Women's Mental Health 13, 535-537.
  • Tolossa, F.W. ve Bekele, M.L. (2014). Prevalence, impacts and medical managements of premenstrual syndrome among female students: cross-sectional study in college of health sciences, Mekelle University, Mekelle, Northern Ethiopia. BMC Women's Health, 14, 1-9.
  • Topatan, S. ve Kahraman, Ş. (2020). Premenstrual sendrom yaşayan üniversite öğrencilerinin yaşam kaliteleri ve baş etme yöntemlerinin incelenmesi. Anadolu Hemşirelik Ve Sağlık Bilimleri Dergisi, 23, 35-44. Uzuner, L.A. ve Koçak, D.Y. (2019). Üniversite öğrencilerinde premenstrual sendrom ve sağlıklı yaşam biçimi davranışları ilişkisi. Nobel Medicus, 15, 24-32.
  • Yamamoto, K., Okazaki, A., Sakamoto, Y. ve Funatsu, M. (2009). The relationship between premenstrual symptoms, menstrual pain, irregular menstrual cycles and psychosocial stress among Japanese college students. Journal of Physiological Anthropology, 28, 129-136.
  • Yüksekol, Ö.D. (2017). Bir üniversitenin ebelik bölümü öğrencilerinde premenstrual sendrom. Düzce Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 7, 161-164.
  • WHO. Body mass index – BMI, (Internette), 12 Mayıs 2019 tarihinde http://www.euro.who.int/en/health-topics/disease-prevention/nutrition/a-healthy-lifestyle/body-mass-index-bmi adresinden erişildi.
Toplam 37 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Klinik Tıp Bilimleri
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Nazife Bakır 0000-0003-1324-0647

Nezihe Kızılkaya Beji 0000-0002-6254-4412

Yayımlanma Tarihi 25 Mart 2021
Gönderilme Tarihi 4 Aralık 2020
Kabul Tarihi 19 Ocak 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021

Kaynak Göster

APA Bakır, N., & Kızılkaya Beji, N. (2021). ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNDE PREMENSTRUAL SENDROM PREVELANSI VE ETKİLEYEN FAKTÖRLER. İnönü Üniversitesi Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksek Okulu Dergisi, 9(1), 264-277. https://doi.org/10.33715/inonusaglik.835785