Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

YAŞLI BAKIM PROGRAMI ÖĞRENCİLERİNİN YAŞLI AYRIMCILIĞINA İLİŞKİN TUTUMLARININ BELİRLENMESİ

Yıl 2018, Cilt: 6 Sayı: 2, 14 - 24, 24.12.2018

Öz

Amaç:
Bu çalışmanın amacı, yaşlı bakım programı öğrencilerinin yaşlı ayrımcılığına
ilişkin tutumlarını incelemektir.



Yöntem:
Tanımlayıcı nitelikteki bu çalışma 2017-2018 eğitim-öğretim yılında, Karadeniz
Teknik Üniversitesi Tonya Meslek Yüksek Okulu yaşlı bakım programında öğrenim
görmekte olan 50 öğrenci ile yapıldı. Verilerin toplanmasında araştırmacılar
tarafından oluşturulan Kişisel Bilgi Formu ve Yaşlı Ayrımcılığı Tutum Ölçeği
kullanıldı. Veriler yüzdelik, ortalama, standart sapma, bağımsız gruplarda t testi,
Mann-Whitney U, One-way ANOVA ve Kruskal-Wallis Varyans Analizi testi ile
değerlendirildi.



 Bulgular:
Öğrencilerin Yaşlı Ayrımcılığı Tutum Ölçeği toplam puan ortalaması 71.07±5.06
olarak bulundu ve yaşlı ayrımcılığına ilişkin olumlu tutuma sahip oldukları
görüldü.  Erkek öğrencilerin yaşlının
yaşamını sınırlama alt boyut puan ortalaması (22.14±4,23), kadın öğrencilerin
yaşlının yaşamını sınırlama alt boyut puan ortalamasından (19,44±3,87) daha
yüksektir. Cinsiyetin yaşlı ayrımcılığı tutum ölçeği toplam puan ortalamasıyla
da arasında anlamlı fark olduğu bulundu (0.01). Erkek öğrencilerin yaşlı
ayrımcılığı tutum ölçeği toplam puan ortalamasının (74,52±4,37),kadın
öğrencilerin yaşlı ayrımcılığı tutum ölçeği toplam puan ortalamasından
(70,15±5,06) daha yüksek olduğu tespit edildi. Çalışmadaki öğrencilerin kardeş
sayısının yaşlı ayrımcılığı tutum ölçeğinin yaşlının yaşamını sınırlama alt
boyut puan ortalamasıyla ve yaşlıya yönelik olumlu tutum alt boyut puan
ortalamasıyla arasında anlamlı bir fark olduğu görüldü (p<0.05).



Sonuç:
Yaşlı bakım programı öğrencilerinin yaşlı ayrımcılığına ilişkin tutumları
olumlu bulundu. Geleceğin sağlık bakım elemanı olan yaşlı bakım programı
öğrencilerinin yaşlı ayrımcılığına yönelik tutumlarının olumlu olması yaşlı
bireylere sunulacak sağlık hizmetlerinin kalitesinin artmasını sağlayacaktır.

Kaynakça

  • Adıbelli D, Türkoğlu N, Kılıç D (2013). Öğrenci Hemşirelerin Yaşlılığa İlişkin Görüşleri ve Yaşlılara Karşı Tutumları. Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Elektronik Dergisi. 6 (1), 2-8
  • Akdemir, N. Çınar, F.İ. & Görgülü, Ü. (2007). Yaşlıların algılanması ve yaşlı ayrımcılığı. Türk Geriatri Dergisi, 10 (4): 215-222
  • Akdemir N, Çınar Fİ, Görgülü Ü ( 2015). Yaşlıların Algılanması Ve Yaşlı Ayrımcılığı. Turkish Journal of Geriatrics;10: 215-22.Altay B, Aydın T (2015). Hemşirelik Öğrencilerinin Yaşlı Ayrımcılığına İlişkin TutumlarınınDeğerlendirilmesi. Hemşirelikte Eğitim Ve Araştırma Dergisi; 12 (1): 11-18
  • Aud, M.A, Bostick, J.E. Marek, K.D. & McDaniel, R.W (2006). Introducing Baccalaureate Student Nurses To Gerontological Nursing. Journal Of Professional Nursing, 22(2), 73-78.
  • Buz S. Yaşlı Bireylere Yönelik Yaş Ayrımcılığı. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi. Bahar-2015 Cilt:14 Sayı:53 (268-278)
  • Ceylan H, Öksüz M (2015). Sosyal Hizmet Lisans Öğrencilerinin Yaşlı Ayrımcılığına İlişkin Tutumlarının İncelenmesi. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi. Cilt: 8 Sayı: 39, 459-465
  • ÇAYIR K. Yaşcılık/ Yaşa Dayalı Ayrımcılık. çok boyutlu yaklaşımlar, İstanbul Bilgi Üniversitesi Sosyoloji Ve Eğitim Çalışmaları Birimi. http://secbir.org/interaktif/ders_metinleri/kitap/ayrimcilik. Erişim: 11.04.2018
  • Çilingir D, Bulut E, Hindistan S. Hemşirelik Bölümü Öğrencilerinin Yaşlı Ayrımcılığına İlişkin Tutumları. DEUHFED 2017, 10(3), 137-143
  • Çilingiroğlu, N. ve Demirel, S (2004). Yaşlılık Ve Yaşlı Ayrımcılığı.Turkish Journal of Geriatrics, 7(4): 225-30.
  • Demiray T, Dal Yılmaz Ü. (2017).Opinions of the Nursing Students on Ageism. İstanbul Med J 18: 7-12
Yıl 2018, Cilt: 6 Sayı: 2, 14 - 24, 24.12.2018

Öz

Kaynakça

  • Adıbelli D, Türkoğlu N, Kılıç D (2013). Öğrenci Hemşirelerin Yaşlılığa İlişkin Görüşleri ve Yaşlılara Karşı Tutumları. Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Elektronik Dergisi. 6 (1), 2-8
  • Akdemir, N. Çınar, F.İ. & Görgülü, Ü. (2007). Yaşlıların algılanması ve yaşlı ayrımcılığı. Türk Geriatri Dergisi, 10 (4): 215-222
  • Akdemir N, Çınar Fİ, Görgülü Ü ( 2015). Yaşlıların Algılanması Ve Yaşlı Ayrımcılığı. Turkish Journal of Geriatrics;10: 215-22.Altay B, Aydın T (2015). Hemşirelik Öğrencilerinin Yaşlı Ayrımcılığına İlişkin TutumlarınınDeğerlendirilmesi. Hemşirelikte Eğitim Ve Araştırma Dergisi; 12 (1): 11-18
  • Aud, M.A, Bostick, J.E. Marek, K.D. & McDaniel, R.W (2006). Introducing Baccalaureate Student Nurses To Gerontological Nursing. Journal Of Professional Nursing, 22(2), 73-78.
  • Buz S. Yaşlı Bireylere Yönelik Yaş Ayrımcılığı. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi. Bahar-2015 Cilt:14 Sayı:53 (268-278)
  • Ceylan H, Öksüz M (2015). Sosyal Hizmet Lisans Öğrencilerinin Yaşlı Ayrımcılığına İlişkin Tutumlarının İncelenmesi. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi. Cilt: 8 Sayı: 39, 459-465
  • ÇAYIR K. Yaşcılık/ Yaşa Dayalı Ayrımcılık. çok boyutlu yaklaşımlar, İstanbul Bilgi Üniversitesi Sosyoloji Ve Eğitim Çalışmaları Birimi. http://secbir.org/interaktif/ders_metinleri/kitap/ayrimcilik. Erişim: 11.04.2018
  • Çilingir D, Bulut E, Hindistan S. Hemşirelik Bölümü Öğrencilerinin Yaşlı Ayrımcılığına İlişkin Tutumları. DEUHFED 2017, 10(3), 137-143
  • Çilingiroğlu, N. ve Demirel, S (2004). Yaşlılık Ve Yaşlı Ayrımcılığı.Turkish Journal of Geriatrics, 7(4): 225-30.
  • Demiray T, Dal Yılmaz Ü. (2017).Opinions of the Nursing Students on Ageism. İstanbul Med J 18: 7-12
Toplam 10 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Klinik Tıp Bilimleri
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Neşe İşcan Ayyıldız 0000-0003-0976-8000

Hasan Evcimen 0000-0003-4352-101X

Yayımlanma Tarihi 24 Aralık 2018
Gönderilme Tarihi 8 Haziran 2018
Kabul Tarihi 6 Eylül 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 6 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA İşcan Ayyıldız, N., & Evcimen, H. (2018). YAŞLI BAKIM PROGRAMI ÖĞRENCİLERİNİN YAŞLI AYRIMCILIĞINA İLİŞKİN TUTUMLARININ BELİRLENMESİ. İnönü Üniversitesi Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksek Okulu Dergisi, 6(2), 14-24.