Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

TÜRKİYE’DE MESLEK YÜKSEKOKULU FİZYOTERAPİ ÖNLİSANS PROGRAMLARININ İNCELENMESİ VE MÜFREDAT ANALİZİ

Yıl 2020, Cilt: 8 Sayı: 3, 741 - 748, 30.11.2020
https://doi.org/10.33715/inonusaglik.722424

Öz

Bu çalışmanın amacı Türkiye’deki Fizyoterapi önlisans programlarının incelenmesi ve müfredat analizinin yapılmasıdır. ‘TC Ölçme, Seçme ve Yerleştirme Merkezi (ÖSYM)’ ve ‘Yüksek Öğretim Kurulu (YÖK)’ web sayfaları taranarak ülkemizde kurulmuş olan devlet ve vakıf üniversitelerindeki fizyoterapi önlisans programları irdelenmiştir. Fizyoterapi programlarına öğrenci aldıkları tarih, 2013 ve 2018 kontenjan sayıları, öğretim elemanı sayıları, ders müfredatları incelenmiş ve veriler yüzde ve oranlar şeklinde dökümante edilmiştir. Yaptığımız veri taramasında, Fizyoterapi ön lisans programlarının 38’ inin ( %42,6) 2013 yılı ve öncesinde, 58’inin (57,4%) 2013 sonrasında açıldığı görülmektedir. Bu okullardaki kontenjan sayıları 2013 yılında 1605, 2018 yılında 5827’dir. 2018 yılı öğretim elemanı sayısı 26 (25,7%) okulda 2 ve altındayken, Fizyoterapist öğretim elemanı sayısı 51 (50,5%) okulda 2 ve altındadır. Ders müfredatları incelendiğinde ise ölçme değerlendirme derslerinin %64,4 okulda ve rehabilitasyon derslerinin %79,2 okulda olduğu belirlenmiştir. Çalışmamızdan elde ettiğimiz sonuçlara göre Türkiye’de Fizyoterapi teknikerliği ön lisans programlarında yetersiz öğretim elemanı sayıları ve program müfredatlarında da standardizasyon eksikliği bulunmaktadır. Programın meslek tanımına uygun olarak düzenlenmesi ve öğretim elemanı sayılarının arttırılması gerektiğini düşünüyoruz

Teşekkür

Çalışma sürecinde katkılarını esirgemeyen Prof. Dr. Tülin DÜGER ve Dr. Öğr. Üyesi Hatice Reyhan ÖZGÖBEK hocalarıma teşekkür ediyorum.

Kaynakça

  • Erhan, B. (2017). Fizyoterapi Mesleğinin Gelişimi. In B. Erhan (Ed.), Fizyoterapi Teknikerleri için Fizyoterapiye Giriş (pp. 13-14). İstanbul: Nobel Tıp Kitabevleri Tic. Ltd. Şti.
  • Gazete, R. (2014). Sağlık meslek mensupları ile sağlık hizmetlerinde çalışan diğer meslek mensuplarının iş ve görev tanımlarına dair yönetmelik.
  • Gürses, H. N., Alemdaroğlu, İ., Tanriverdi, M. (2014). Türkiye’de Fizyoterapi ve rehabilitasyon fakülte bölümü/yüksekokullarinin incelenmesi ve müfredat analizi. Türk Fizyoterapi ve Rehabilitasyon Dergisi/Turkish Journal of Physiotherapy and Rehabilitation, 25(1), 3.
  • Office, I. L. (2012). International Standard Classification of Occupations 2008 (ISCO-08): Structure, group definitions and correspondence tables: International Labour Office.
  • ÖSYM. (2013). ÖSYS: Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Sistemi. 26 Haziran 2019 tarihinde https://www.osym.gov.tr/TR,922/2013-osys-yerlestirme-sonuclarina-iliskin-sayisal-bilgiler.html adresinden erişildi.
  • Özdinçler, A. R. (2018). Fizyoterapi ve Rehabilitasyon Mesleğinin Tarihçesi. In A. R. ÖZDİNÇLER (Ed.), Fizyoterapi ve Rehabilitasyona Giriş (pp. 8). İstanbul: İstanbul Medikal Yayıncılık Ltd. Şti.
  • YÖK. (2018). Fizyoterapi Programı Bulunan Tüm Üniversiteler. 26 Haziran 2019 https://yokatlas.yok.gov.tr/onlisans-program.php?b=30177 adresinden erişildi.
  • YÖK. (2020). 25.12.2019 tarihli Yükseköğretim Yürütme Kurulu toplantısı. https://www.yok.gov.tr/Documents/Kurumsal/egitim_ogretim_dairesi/2020-2021-den-itibaren-onlisans-program-adlari/2020-2021-yilindan-itibaren-uygulanacak-yeni-onlisans-program-adlari.pdf

Investigation and Curriculum Analysis of Physiotherapy Associate Programs in Vocational High Schools in Turkey

Yıl 2020, Cilt: 8 Sayı: 3, 741 - 748, 30.11.2020
https://doi.org/10.33715/inonusaglik.722424

Öz

The aim of this study is to examine the Physiotherapy associate programs in Turkey and make curriculum analysis. By the scanning of ‘TR Center of Evaluation, Program Selection and Placement (ÖSYM)’ and ‘Higher Education Council (YOK)’ web pages, Physiotherapy associate degree programs in state and foundation universities established in our country were scrutinized. The dates that students were admitted to Physiotherapy programs, 2013 and 2018 quota numbers, number of lecturers, course curricula have been examined, and the data have been documented as percentages and rates. In our data scanning, it is seen that 38 (42.6%) of Physiotherapy associate degree programs were opened in 2013 and before, 58 (57.4%) were opened after 2013. The quota numbers in these schools are 1605 by the year 2013 and 5827 by the year 2018. While the number of lecturers in 2018 is 2 or below in 26 (25.7%) schools, the number of Physiotherapist lecturers is 2 and below in 51 (50.5%) schools. When the curriculums were examined, it has been determined that assessment and evaluation courses were in 64.4% of schools and rehabilitation courses were in 79.2% of schools. According to the obtained results of our study, there is an insufficient number of faculty members in Physiotherapy technician associate degree programs in Turkey and there is a lack of standardization in their curriculum. We think that the program should be organized in accordance with the profession definition and the number of faculty members should be increased.  

Kaynakça

  • Erhan, B. (2017). Fizyoterapi Mesleğinin Gelişimi. In B. Erhan (Ed.), Fizyoterapi Teknikerleri için Fizyoterapiye Giriş (pp. 13-14). İstanbul: Nobel Tıp Kitabevleri Tic. Ltd. Şti.
  • Gazete, R. (2014). Sağlık meslek mensupları ile sağlık hizmetlerinde çalışan diğer meslek mensuplarının iş ve görev tanımlarına dair yönetmelik.
  • Gürses, H. N., Alemdaroğlu, İ., Tanriverdi, M. (2014). Türkiye’de Fizyoterapi ve rehabilitasyon fakülte bölümü/yüksekokullarinin incelenmesi ve müfredat analizi. Türk Fizyoterapi ve Rehabilitasyon Dergisi/Turkish Journal of Physiotherapy and Rehabilitation, 25(1), 3.
  • Office, I. L. (2012). International Standard Classification of Occupations 2008 (ISCO-08): Structure, group definitions and correspondence tables: International Labour Office.
  • ÖSYM. (2013). ÖSYS: Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Sistemi. 26 Haziran 2019 tarihinde https://www.osym.gov.tr/TR,922/2013-osys-yerlestirme-sonuclarina-iliskin-sayisal-bilgiler.html adresinden erişildi.
  • Özdinçler, A. R. (2018). Fizyoterapi ve Rehabilitasyon Mesleğinin Tarihçesi. In A. R. ÖZDİNÇLER (Ed.), Fizyoterapi ve Rehabilitasyona Giriş (pp. 8). İstanbul: İstanbul Medikal Yayıncılık Ltd. Şti.
  • YÖK. (2018). Fizyoterapi Programı Bulunan Tüm Üniversiteler. 26 Haziran 2019 https://yokatlas.yok.gov.tr/onlisans-program.php?b=30177 adresinden erişildi.
  • YÖK. (2020). 25.12.2019 tarihli Yükseköğretim Yürütme Kurulu toplantısı. https://www.yok.gov.tr/Documents/Kurumsal/egitim_ogretim_dairesi/2020-2021-den-itibaren-onlisans-program-adlari/2020-2021-yilindan-itibaren-uygulanacak-yeni-onlisans-program-adlari.pdf
Toplam 8 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Klinik Tıp Bilimleri
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Mesut Arslan 0000-0002-4779-2442

Esra Pehlivan 0000-0002-1791-5392

Yayımlanma Tarihi 30 Kasım 2020
Gönderilme Tarihi 21 Nisan 2020
Kabul Tarihi 7 Ekim 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 8 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Arslan, M., & Pehlivan, E. (2020). TÜRKİYE’DE MESLEK YÜKSEKOKULU FİZYOTERAPİ ÖNLİSANS PROGRAMLARININ İNCELENMESİ VE MÜFREDAT ANALİZİ. İnönü Üniversitesi Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksek Okulu Dergisi, 8(3), 741-748. https://doi.org/10.33715/inonusaglik.722424