The Effect of Critical Thinking Education on Students' Nursing Diagnoses Determination, Perception and Critical Thinking Motivation
Yıl 2023,
Cilt: 11 Sayı: 2, 1416 - 1430, 10.06.2023
Belgin Şen Atasayar
,
Özge İşeri
Öz
This research was conducted to determine the effect of critical thinking education on students' nursing diagnosis identification, perception and critical thinking motivation. The research is quasi-experimental with a single-group pre-test post-test design. Sample; It consisted of 35 second-year students who took the elective 'Critical Thinking' course in the spring term of the 2020-2021 academic year in the nursing department of a faculty located in the Central Black Sea Region. Personal Information Form, Nursing Diagnosis Perception Scale and Critical Thinking Motivation Scale were used to collect data. Descriptive statistics and correlation analysis were used in the analysis of the data. According to the results of the research, 71.4% of the students are women and 94.3% have not received critical thinking training before. While the mean score of the Critical Thinking Motivation Scale was 82.00±10.76 before the training, it was 86.05±12.43 after the training. While the mean score of the Perception of Nursing Diagnoses Scale was 68.08±19.84 before the education, it was 66.91±16.18 after the education. After the training, the mistakes made by the students while determining the nursing diagnoses decreased. According to the results of the research, it has been determined that the education provided contributes to the increase in the students' use of critical thinking skills while determining the nursing diagnosis and in determining the diagnoses correctly.
Kaynakça
- Akman-Yılmaz, A., Gençer, E., Seçkin, Ç., Akyüz, H., Güven, K. T. ve Gözütok, S. (2019). Hemşirelik öğrencilerinin hemşirelik sürecinin veri toplama aşamasına ilişkin görüşleri ve yaşadıkları güçlükler. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi, 22(4), 231-238.
- Akansel, N. ve Palloş, A. (2020). Hemşirelik öğrencilerinin bakım planı hazırlamada yaşadıkları güçlüklerin kök nedenlerinin incelenmesi. Acıbadem Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, (2), 269-275.
- Akça-Ay, F. (2011). Kuram nedir? Mesleki kuramlar ve teorisyenler. İçinde: Sağlık Uygulamalarında Temel Kavramlar ve Beceriler. Akça Ay F. (Ed.) 3. Baskı, İstanbul: Nobel Tıp Kitabevleri, ss.44-56.
- Akın-Korhan, E., Hakverdioğlu-Yönt, G., Ak, B. ve Erdemir, F. (2013). Hemşirelik tanılarını algılama ölçeğinin Türkçe geçerlik ve güvenirliği. Hemşirelikte Araştırma Geliştirme Dergisi, 15(3), 13-25.
- Arslan, Ş. ve Ancın, V. (2016). Sağlık hizmetleri meslek yüksekokulu öğrencilerinin eleştirel düşünme eğilimlerinin incelenmesi. Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, (9), 73-99.
- Aydın, A.ve Kurudirek, F. (2021). Hemşirelik öğrencilerinin eleştirel düşünme düzeylerinin yaratıcılıklarına etkisi. İnönü Üniversitesi Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksek Okulu Dergisi, 9(1), 140-149.
- Aydın., N. ve Akansel, A. (2013). Determination of accuracy of nursing diagnoses used by nursing students in their nursing care plans. International Journal of Caring Sciences (IJCS), 6(2), 252-257.
- Azizi-Fini, I., Hajibagheri, A. ve Adib-Hajbaghery, M. (2015). Critical thinking skills in nursing students: a comparison between freshmen and senior students. Nursing Midwifery Study, 4(1), 257.
- Birol, L. (2013). Hemşirelik süreci: Hemşirelik bakımında sistematik yaklaşım. Berke Ofset Matbaacılık, 10. Baskı, İzmir.
- Craven, R. F. ve Hirnle C. J. (2010). Fundamentals of Nursing. Human Healthand Function. Fourth Edition. Lippincott. Philedelphia: Williams and Willkins, 126-137.
- Craven, R., Hirnle, C. ve Jensen, S. (2013). Fundamentals of nursing, human health and function. 7th international ed. Wolters Kluwer Health/Lippincott Williams and Wilkins, 199- 207.
- Çalışkan, N., Karadağ, M., Durmuş-İskender, M., Aydoğan, S. ve Gündüz, C. S. (2020). Eleştirel düşünme dersinin hemşirelik öğrencilerinin eleştirel düşünme eğilimleri ve
eleştirel düşünme motivasyonlarına etkisi. Turkiye Klinikleri Journal of Nursing Science, 12(4), 544-51.
- Çelik, S., Yılmaz, F., Karataş, F., Al, B. ve Karakaş, S. N. (2015). Critical thinking disposition of nursing students and affecting factors. Sağlık Bilimleri ve Meslekleri Dergisi, 2(1), 74- 85.
- Dönmez, B., ve Kaya, F. (2016). Turkish adaptation study of critical thinking motivational scale. Hasan Ali Yücel Eğitim Fakültesi Dergisi, 13 (2), 159-173.
- Durmuş-İskender, M. ve Karadağ, A. (2015). Determining of critical thinking level of last year nursing stu- dents. Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi, 8(1), 3-11.
- Erdemir, F. (2012). Hemşirelik tanıları el kitabı. 13. Basım. Ankara, Turkiye: Nobel Tıp Kitabevi.
- Erden-Yüksekkaya, S., Deniz-Doğan, S., Arslan, S. ve Yurtseven, Ş. (2018).
Hemşirelik öğrencilerinin cerrahi hastalıkları hemşireliği dersi uygulamalarında hemşirelik tanılarını belirleme düzeylerinin incelenmesi. Van Tıp Dergisi, 25(2), 108-112.
- Erer, M.T. ve Akbaş, M., Yıldırım, G. (2017). Hemşirelik sürecinin evrimsel gelişimi. Lokman Hekim Dergisi, 7(1), 1-5.
- Erkuş, B. ve Bahçecik, N. (2015). Özel hastanelerde çalışan yönetici hemşirelerin ve hemşirelerin eleştirel düşünme düzeyi ve problem çözme becerileri. Marmara Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi, (1), 1-9.
- Huang, Y, C., Chen, H. H., Yeh, M. L. ve Chung, Y. C. (2012). Case Studies combined with or without concept maps improve critical thinking in hospitalbased nurses: a randomized-controlled trial. International Journal of Nursing Studies, (49), 747-754.
- Judit, M. W., Leslie, S. T., Karen, L. B. ve Mable, H. S. (2016). Fundamentals of Nursing. 3th ed. F. A. Davis Company.
- Kanbay, Y. ve Okanlı, A. (2017). The effect of critical thinking education on nursing students' problem- solving skills. Contemp Nurse, 53(3), 313-321.
- Kaya, H. (2019). Hemşirelikte eleştirel düşünme. İçinde: Hemşirelik Esasları, Bilgiden Uygulamaya: Kavramlar- İlkeler- Beceriler (1. Cilt). Atabek-Aştı, T., Karadağ, A. (eds.), İstanbul: Akademi Basın ve Yayıncılık, s: 69-74.
- Karadağlı, F. (2016). The critical thinking levels of nursing students and influencing factors. Balıkesir Sağlık Bilimleri Dergisi, 5(3), 123-128.
- Kong, S. K. F., Wu, L. H. ve Loke, A. Y. (2009). Nursing students’ knowledge, attitude and readiness to work for clients with sexual health concerns. Journal of Clinical Nursing, 18(16), 2372-2382.
- Köse, S. ve Sis-Çelik, A. (2020). Hemşirelerin hemşirelik tanılarını algılama durumlarının ve etkileyen faktörlerin belirlenmesi. Ordu Üniversitesi Hemşirelik Çalışmaları Dergisi, 3(3), 244-253.
- Kurtgöz, A. (2020). Hemşirelik öğrencilerinin covid-19 pandemisi sürecinde aldiklari uzaktan eğitime yönelik tutum ve görüşlerinin belirlenmesi. Journal of International Social Research, 13(74-8), 558-566.
- Mahmoud, A. S. ve Mohamed, H. A. (2017). Critical thinking disposition among nurses working in public hospitals at Port-Said Governorate. International Journal of Nursing Science, 4, 128-134.
- Noh, H. K, ve Lee, E. (2015). Relationships among NANDA-I diagnoses, nursing outcomes classification, and nursing interventions classification by nursing students for patients in medical- surgical units in Korea. International Journal of Nursing Knowledge, 26(1), 43-51.
- Oktay, A. A., Taş, F., Doğaner, A., Gülpak, M. ve Avnioğlu, S. (2019). Sağlık Yüksekokulu öğrencilerinin eleştirel düşünme eğilimleri. Cukurova Medical Journal, 44(1), 33-43.
- Özdil, K., Özcan, A., Muz, G. ve Turaç, N. (2019). Hemşirelik öğrencilerinin araştırma ve gelişmelere karşı farkındalık tutumları ve eleştirel düşünme becerileri. Turkiye Klinikleri Hemsirelik Bilimleri, 11(2), 109-119.
- Paans, W., Sermeus, W., Nieweg, R. ve Van der Schans, C. (2010). Prevalence of accurate nursing documentation in patient records. Journal of Advanced Nursing, 66(11), 2481–2489.
- Palese, A., De Silvestre, D., Valoppi, G. ve Tomietto, M. (2009). A 10-year retrospective study of teaching nursing diagnosis to baccalaureate students in Italy. International Journal of Nursinf Terminol Classification, 20(2), 64-75.
- Potter, P. A., Perry, A. G., Stockert, P. ve Hall, A. (2013). Fundamentals of nursing 8th Edition. Elsevier.
- Raterink, G. (2016). Reflective journaling for critical thinking development in advanced practice registered nurse students. Journal of Nursing Education, 55(2), 101-104.
- Sarıtaş, S. ve Yıldırım, M. (2018). Ameliyathane hemşirelerinin eleştirel düşünme eğilimlerinin belirlenmesi. Artvin Çoruh Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 10, 120-123.
- Türk, G., Tuğrul, E. ve Şahbaz, M. (2013). Determination of nursing diagnoses used by students in the first clinical practice. International Jornaş of Nursing Knowledge, 24(3), 129-133.
- Uysal, N., Gürol-Arslan, G., Yılmaz, İ. ve Yelkin-Alp, F. (2016). Hemşirelik i̇kinci sınıf öğrencilerinin bakım planlarındaki hemşirelik tanıları ve verilerin analizi. Celal Bayar Universitesi Ssğlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 2(5), 139-143.
- Yue, M., Zhang, M., Zhang, C. ve Jin, C. (2017). The effectiveness of concept mapping on development of critical thinking in nursing education: A systematic review and meta-analysis. Nurse Education Today, 52, 87-94.
- Zuriguel-Pérez, E., Lluch-Canut, M. T., Agustino-Rodríguez, S., Gómez-Martín, M. D. C., Roldán-Merino, J. ve Falcó-Pegueroles, A. (2018). Critical thinking: A comparative analysis between nurse managers and registered nurses. Journal Of Nursing Management, 26(8), 1083-1090.
- Zuriguel-Pérez, E., Falcó-Pegueroles, A., Agustino- Rodríguez, S., Gómez-Martín, M., Roldán-Merino, J. ve Lluch-Canut, M. T. (2019). Clinical nurses’s critical thinking level according to sociodemographic and professional variables (Phase II): A correlational study. Nurse Education İn Practice, 102, 640-649.
ELEŞTİREL DÜŞÜNME EĞİTİMİNİN ÖĞRENCİLERİN HEMŞİRELİK TANILARI BELİRLEME, ALGILAMA VE ELEŞTİREL DÜŞÜNME MOTİVASYONUNA ETKİSİ
Yıl 2023,
Cilt: 11 Sayı: 2, 1416 - 1430, 10.06.2023
Belgin Şen Atasayar
,
Özge İşeri
Öz
Bu araştırma eleştirel düşünme eğitiminin öğrencilerin hemşirelik tanıları belirleme, algılama ve eleştirel düşünme motivasyonuna etkisini belirlemek amacıyla yapılmıştır. Araştırma, tek gruplu ön test son test tasarımlı, yarı deneysel tiptedir. Örneklemi; Orta Karadeniz’de yer alan bir fakültenin hemşirelik bölümünde, 2020-2021 eğitim öğretim yılı bahar döneminde seçmeli ‘Eleştirel Düşünme’ dersi alan 35 ikinci sınıf öğrencisi oluşturmuştur. Verilerin toplanmasında Kişisel Bilgi Formu, Hemşirelik Tanılarını Algılama Ölçeği ve Eleştirel Düşünme Motivasyon Ölçeği kullanılmıştır. Verilerin analizinde tanımlayıcı istatistiklerden ve korelasyon analizinden yararlanılmıştır. Araştırma sonuçlarına göre öğrencilerin %71.4’ü kadındır ve %94.3’ü daha önce eleştirel düşünme eğitimi almamıştır. Eleştirel Düşünme Motivasyon Ölçeği puan ortalaması eğitim öncesi 82.00±10.76 iken, eğitim sonrası 86.05±12.43’dür. Hemşirelik Tanılarını Algılama Ölçeği puan ortalaması eğitim öncesi 68.08±19.84 iken, eğitim sonrası 66.91±16.18 olarak bulunmuştur. Eğitim sonrası öğrencilerin hemşirelik tanılarını belirlerken yaptıkları hatalar azalmıştır. Araştırma sonuçlarına göre verilen eğitimin, öğrencilerin hemşirelik tanısı belirlerken eleştirel düşünme becerisini kullanma ve tanıları doğru belirleyebilme düzeyinde artışa katkı sağladığı belirlenmiştir.
Kaynakça
- Akman-Yılmaz, A., Gençer, E., Seçkin, Ç., Akyüz, H., Güven, K. T. ve Gözütok, S. (2019). Hemşirelik öğrencilerinin hemşirelik sürecinin veri toplama aşamasına ilişkin görüşleri ve yaşadıkları güçlükler. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi, 22(4), 231-238.
- Akansel, N. ve Palloş, A. (2020). Hemşirelik öğrencilerinin bakım planı hazırlamada yaşadıkları güçlüklerin kök nedenlerinin incelenmesi. Acıbadem Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, (2), 269-275.
- Akça-Ay, F. (2011). Kuram nedir? Mesleki kuramlar ve teorisyenler. İçinde: Sağlık Uygulamalarında Temel Kavramlar ve Beceriler. Akça Ay F. (Ed.) 3. Baskı, İstanbul: Nobel Tıp Kitabevleri, ss.44-56.
- Akın-Korhan, E., Hakverdioğlu-Yönt, G., Ak, B. ve Erdemir, F. (2013). Hemşirelik tanılarını algılama ölçeğinin Türkçe geçerlik ve güvenirliği. Hemşirelikte Araştırma Geliştirme Dergisi, 15(3), 13-25.
- Arslan, Ş. ve Ancın, V. (2016). Sağlık hizmetleri meslek yüksekokulu öğrencilerinin eleştirel düşünme eğilimlerinin incelenmesi. Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, (9), 73-99.
- Aydın, A.ve Kurudirek, F. (2021). Hemşirelik öğrencilerinin eleştirel düşünme düzeylerinin yaratıcılıklarına etkisi. İnönü Üniversitesi Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksek Okulu Dergisi, 9(1), 140-149.
- Aydın., N. ve Akansel, A. (2013). Determination of accuracy of nursing diagnoses used by nursing students in their nursing care plans. International Journal of Caring Sciences (IJCS), 6(2), 252-257.
- Azizi-Fini, I., Hajibagheri, A. ve Adib-Hajbaghery, M. (2015). Critical thinking skills in nursing students: a comparison between freshmen and senior students. Nursing Midwifery Study, 4(1), 257.
- Birol, L. (2013). Hemşirelik süreci: Hemşirelik bakımında sistematik yaklaşım. Berke Ofset Matbaacılık, 10. Baskı, İzmir.
- Craven, R. F. ve Hirnle C. J. (2010). Fundamentals of Nursing. Human Healthand Function. Fourth Edition. Lippincott. Philedelphia: Williams and Willkins, 126-137.
- Craven, R., Hirnle, C. ve Jensen, S. (2013). Fundamentals of nursing, human health and function. 7th international ed. Wolters Kluwer Health/Lippincott Williams and Wilkins, 199- 207.
- Çalışkan, N., Karadağ, M., Durmuş-İskender, M., Aydoğan, S. ve Gündüz, C. S. (2020). Eleştirel düşünme dersinin hemşirelik öğrencilerinin eleştirel düşünme eğilimleri ve
eleştirel düşünme motivasyonlarına etkisi. Turkiye Klinikleri Journal of Nursing Science, 12(4), 544-51.
- Çelik, S., Yılmaz, F., Karataş, F., Al, B. ve Karakaş, S. N. (2015). Critical thinking disposition of nursing students and affecting factors. Sağlık Bilimleri ve Meslekleri Dergisi, 2(1), 74- 85.
- Dönmez, B., ve Kaya, F. (2016). Turkish adaptation study of critical thinking motivational scale. Hasan Ali Yücel Eğitim Fakültesi Dergisi, 13 (2), 159-173.
- Durmuş-İskender, M. ve Karadağ, A. (2015). Determining of critical thinking level of last year nursing stu- dents. Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi, 8(1), 3-11.
- Erdemir, F. (2012). Hemşirelik tanıları el kitabı. 13. Basım. Ankara, Turkiye: Nobel Tıp Kitabevi.
- Erden-Yüksekkaya, S., Deniz-Doğan, S., Arslan, S. ve Yurtseven, Ş. (2018).
Hemşirelik öğrencilerinin cerrahi hastalıkları hemşireliği dersi uygulamalarında hemşirelik tanılarını belirleme düzeylerinin incelenmesi. Van Tıp Dergisi, 25(2), 108-112.
- Erer, M.T. ve Akbaş, M., Yıldırım, G. (2017). Hemşirelik sürecinin evrimsel gelişimi. Lokman Hekim Dergisi, 7(1), 1-5.
- Erkuş, B. ve Bahçecik, N. (2015). Özel hastanelerde çalışan yönetici hemşirelerin ve hemşirelerin eleştirel düşünme düzeyi ve problem çözme becerileri. Marmara Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi, (1), 1-9.
- Huang, Y, C., Chen, H. H., Yeh, M. L. ve Chung, Y. C. (2012). Case Studies combined with or without concept maps improve critical thinking in hospitalbased nurses: a randomized-controlled trial. International Journal of Nursing Studies, (49), 747-754.
- Judit, M. W., Leslie, S. T., Karen, L. B. ve Mable, H. S. (2016). Fundamentals of Nursing. 3th ed. F. A. Davis Company.
- Kanbay, Y. ve Okanlı, A. (2017). The effect of critical thinking education on nursing students' problem- solving skills. Contemp Nurse, 53(3), 313-321.
- Kaya, H. (2019). Hemşirelikte eleştirel düşünme. İçinde: Hemşirelik Esasları, Bilgiden Uygulamaya: Kavramlar- İlkeler- Beceriler (1. Cilt). Atabek-Aştı, T., Karadağ, A. (eds.), İstanbul: Akademi Basın ve Yayıncılık, s: 69-74.
- Karadağlı, F. (2016). The critical thinking levels of nursing students and influencing factors. Balıkesir Sağlık Bilimleri Dergisi, 5(3), 123-128.
- Kong, S. K. F., Wu, L. H. ve Loke, A. Y. (2009). Nursing students’ knowledge, attitude and readiness to work for clients with sexual health concerns. Journal of Clinical Nursing, 18(16), 2372-2382.
- Köse, S. ve Sis-Çelik, A. (2020). Hemşirelerin hemşirelik tanılarını algılama durumlarının ve etkileyen faktörlerin belirlenmesi. Ordu Üniversitesi Hemşirelik Çalışmaları Dergisi, 3(3), 244-253.
- Kurtgöz, A. (2020). Hemşirelik öğrencilerinin covid-19 pandemisi sürecinde aldiklari uzaktan eğitime yönelik tutum ve görüşlerinin belirlenmesi. Journal of International Social Research, 13(74-8), 558-566.
- Mahmoud, A. S. ve Mohamed, H. A. (2017). Critical thinking disposition among nurses working in public hospitals at Port-Said Governorate. International Journal of Nursing Science, 4, 128-134.
- Noh, H. K, ve Lee, E. (2015). Relationships among NANDA-I diagnoses, nursing outcomes classification, and nursing interventions classification by nursing students for patients in medical- surgical units in Korea. International Journal of Nursing Knowledge, 26(1), 43-51.
- Oktay, A. A., Taş, F., Doğaner, A., Gülpak, M. ve Avnioğlu, S. (2019). Sağlık Yüksekokulu öğrencilerinin eleştirel düşünme eğilimleri. Cukurova Medical Journal, 44(1), 33-43.
- Özdil, K., Özcan, A., Muz, G. ve Turaç, N. (2019). Hemşirelik öğrencilerinin araştırma ve gelişmelere karşı farkındalık tutumları ve eleştirel düşünme becerileri. Turkiye Klinikleri Hemsirelik Bilimleri, 11(2), 109-119.
- Paans, W., Sermeus, W., Nieweg, R. ve Van der Schans, C. (2010). Prevalence of accurate nursing documentation in patient records. Journal of Advanced Nursing, 66(11), 2481–2489.
- Palese, A., De Silvestre, D., Valoppi, G. ve Tomietto, M. (2009). A 10-year retrospective study of teaching nursing diagnosis to baccalaureate students in Italy. International Journal of Nursinf Terminol Classification, 20(2), 64-75.
- Potter, P. A., Perry, A. G., Stockert, P. ve Hall, A. (2013). Fundamentals of nursing 8th Edition. Elsevier.
- Raterink, G. (2016). Reflective journaling for critical thinking development in advanced practice registered nurse students. Journal of Nursing Education, 55(2), 101-104.
- Sarıtaş, S. ve Yıldırım, M. (2018). Ameliyathane hemşirelerinin eleştirel düşünme eğilimlerinin belirlenmesi. Artvin Çoruh Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 10, 120-123.
- Türk, G., Tuğrul, E. ve Şahbaz, M. (2013). Determination of nursing diagnoses used by students in the first clinical practice. International Jornaş of Nursing Knowledge, 24(3), 129-133.
- Uysal, N., Gürol-Arslan, G., Yılmaz, İ. ve Yelkin-Alp, F. (2016). Hemşirelik i̇kinci sınıf öğrencilerinin bakım planlarındaki hemşirelik tanıları ve verilerin analizi. Celal Bayar Universitesi Ssğlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 2(5), 139-143.
- Yue, M., Zhang, M., Zhang, C. ve Jin, C. (2017). The effectiveness of concept mapping on development of critical thinking in nursing education: A systematic review and meta-analysis. Nurse Education Today, 52, 87-94.
- Zuriguel-Pérez, E., Lluch-Canut, M. T., Agustino-Rodríguez, S., Gómez-Martín, M. D. C., Roldán-Merino, J. ve Falcó-Pegueroles, A. (2018). Critical thinking: A comparative analysis between nurse managers and registered nurses. Journal Of Nursing Management, 26(8), 1083-1090.
- Zuriguel-Pérez, E., Falcó-Pegueroles, A., Agustino- Rodríguez, S., Gómez-Martín, M., Roldán-Merino, J. ve Lluch-Canut, M. T. (2019). Clinical nurses’s critical thinking level according to sociodemographic and professional variables (Phase II): A correlational study. Nurse Education İn Practice, 102, 640-649.