This research was carried out to determine the transition shock to the profession in nurses. This descriptive study was conducted with 221 nurses who started to work in university hospitals in eastern Turkey between March and April 2022. Data were collected using the Introductory Information Form, and the Nursing Transition Shock Scale (NTSS). The mean score of the (NTSS) in Nursing was found to be 2.65±0.75 (moderate). The multiple linear regression model demonstrated that there was a statistically significant relationship between choosing the nursing department willingly, having an internship, receiving in-service training at the start of the profession, being self-confident in applying the knowledge and skills required by the nursing profession, having the communication skills required by the nursing profession and experiencing stress in transition from student role to profession and NTSS mean scores, and showed that these variables explained 20.7% of the total variance. In the study, it was found that the transition shock scores of the nurses were moderate. The research provides a perspective to nursing educators and managers in terms of showing the transition shock experienced by nurses who have just started to work and the factors affecting it.
Nursing Occupational competence Occupational role Transition shock
This research was conducted with due regard to all ethical considerations.
Bu araştırma hemşirelerde mesleğe geçiş şokunu belirlemek amacıyla yapılmıştır. Tanımlayıcı tipte olan bu çalışma, Mart-Nisan 2022 tarihleri arasında Türkiye'nin doğusundaki üniversite hastanelerinde göreve başlayan 221 hemşire ile gerçekleştirilmiştir. Veriler, Tanıtıcı Bilgi Formu ve Hemşirelikte Geçiş Şoku Ölçeği (HŞGÖ) kullanılarak toplanmıştır. Hemşirelerin, (HŞGÖ) toplam puan ortalamasının 2.65±0.75 (orta düzeyde) olduğu bulunmuştur. Çoklu doğrusal regresyon modeli, hemşirelik bölümünü isteyerek seçme, staj yapma, mesleğe başlarken hizmet içi eğitim alma, hemşirelik mesleğinin gerektirdiği bilgi ve becerileri uygulamada kendine güvenme, hemşirelik mesleğinin gerektirdiği iletişim becerilerine sahip olma ve öğrencilikten mesleğe geçişte stres yaşama ile (HŞGÖ) puan ortalamaları arasında istatistiksel olarak anlamlı bir ilişki olduğunu ve bu değişkenlerin toplam varyansın %20.7’sini açıkladığını göstermiştir. Araştırmada hemşirelerin orta düzey geçiş şoku yaşadığı bulunmuştur. Araştırma, işe yeni başlayan hemşirelerin yaşadığı geçiş şokunu ve bunu etkileyen faktörleri göstermesi açısından hemşire eğitimcilerine ve hemşire yöneticilerine bir perspektif sunmaktadır.,
Bu araştırma etik bütün hususlara dikkat edilerek yapılmıştır.
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Hemşirelik Esasları |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 3 Haziran 2024 |
Yayımlanma Tarihi | 20 Haziran 2024 |
Gönderilme Tarihi | 2 Mart 2024 |
Kabul Tarihi | 6 Mayıs 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 12 Sayı: 2 |