Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

AMELİYATHANEDE STAJ YAPAN ÖĞRENCİLERİN STAJLARINA İLİŞKİN GÖRÜŞLERİNİN İNCELENMESİ

Yıl 2024, Cilt: 12 Sayı: 2, 735 - 748, 20.06.2024
https://doi.org/10.33715/inonusaglik.1446882

Öz

Bu çalışmada; Ameliyathane ve Anestezi Ön Lisans Program öğrencilerinin ameliyathane ortamında yaptıkları klinik uygulamalara ilişkin geri bildirimlerinin değerlendirilmesi amaçlanmıştır. Araştırmanın evrenini 2022-2023 eğitim öğretim döneminde yaz stajını yapan Ameliyathane ve Anestezi Programı öğrencileri (N=240) oluşturmaktadır. Toplamda 218 öğrencinin geri bildirim formları değerlendirmeye alınmıştır. Çalışmada veri toplama aracı olarak öğrencilerin danışmanlarına teslim ettikleri Öğrenci Staj Değerlendirme (ÖSD) formları kullanılmıştır. Formun ilk bölümünde; sosyo-demografik tanımlayıcı bilgiler, ikinci bölümünde; staj yerinin uygunluğu, bilgi, beceri ve deneyimlere olan katkısı, teorik bilginin uygulanabilirliği, motivasyon, iş yaşamını tanıması, kendine olan güvenin artışı, yararlılık, mesleki gelişim ve staj süresine yönelik algılarını sorgulayan 12 adet soru vardır. Formun son bölümünde; öğrencilerin kendi değerlendirmelerini açık uçlu olarak ifade edebildiği bir bölüm de bulunmaktadır. Çalışmaya Ameliyathane Programından 89 (%40.8) Anestezi Programından 129 (%59.2) öğrenci katılmıştır. Öğrencilerin yarısı kadın ve birinci sınıfta okumaktadır. Öğrencilerimizin tamamına yakını aldıkları teorik eğitimlerin; mesleklerine uygun olduğunu, uygun iş yerinde staj yaptıklarını ve yaptıkları stajların mesleki bilgi ve becerilerine katkı sağladığını bildirmişlerdir. Sonuç olarak elde edilen bulgular ışığında ameliyathane ortamında staj yapan öğrencilerin geri bildirimlerinin dikkate alınmasının klinik yeterliliklerin geliştirilmesine yönelik başarılı bir eğitim programının planlanmasına önemli bir katkı sağlayacağı düşünülmektedir.

Proje Numarası

-

Kaynakça

  • Aljohani, W., Banakhar, M., Sharif, L., Alsaggaf, F., Felemban, O. ve Wright, R. (2021). Sources of stress among Saudi Arabian nursing students: A cross-sectional study. International Journal of Environmental Research and Public Health, 18(22). https://doi.org/10.3390/ijerph182211958
  • Aydemir, D. H. (2016). Meslek Yüksekokulu öğrencilerinin yaz stajı uygulamasına bakışı: sağlık hizmetleri Örneği. Türk Yaşam Bilimleri Dergisi, 1(1), 34–42. http://dergipark.gov.tr/tjls/issue/24143/256231
  • Aydin, Aydanur ve Ayla Gürsoy. (2023). Burası Farklı: Hemşirelik Öğrencisi Gözüyle Ameliyathane Ortamı. Güncel Hemşirelik Araştırmaları Dergisi 3(1):25–31.
  • aytekin, g., özdemir, s. t., ediz, p. ve ceylan, f. (2015). sağlık hizmetleri Meslek Yüksekokullarında Verilen Eğitimle İlgili Sorunlar, Çözüm Önerileri, Uludağ Üniversitesi Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksekokulundaki durum ve yürütülen çalışmalar. Ankara Sağlık Hizmetleri Dergisi, 14(1), 1–6.
  • Başaranoğlu, G., Yılmaz, S., Bakan, M. ve Başaranoğlu, M. (2015). Meslek yüksekokulu öğrencilerini mesleki yaşama hazırlamada zorunlu staj pratiğinin etkisi. Bezmialem Science, 3, 61–65. https://doi.org/10.14235/bs.2015.557
  • Delibaş, L., Dürmüş, G., Erken, A., Bilir, İ. ve Çelikli, S. (2019). Öğrencilerin yaz stajından memnuniyetinin değerlendirilmesi: anestezi, diyaliz ve paramedik programı örnekleri. Hastane Öncesi Dergisi, 4(2), 55–65.
  • Gültekin, G. G. (2007). Yetişkin eğitimi bilimi ışığında mesleki eğitim. E-Journal of New World Sciences Academy, 2(1), 1–14.
  • Hoeper, K., Kriependorf, M., Felix, C., Nyhuis, P. ve Tecklenburg, A. (2017). Role-specific targets and teamwork in the operating room. Anaesthesist, 66(12), 953–960. https://doi.org/10.1007/s00101-017-0380-7
  • Jafarzadeh, S., Fereidouni, A. ve zahra, k. (2018). evaluating the Quality of Clinical Education from Perspectives of Operating Room Students, in Fasa University 2016. Journal of Fasa University of Medical Sciences, 8(4), 1046–1055.
  • Karabilgin, Ö. S. ve Şahin, H. (2006). Eğitim etkinliğini değerlendirmede öğrenci geri bildiriminin kullanımı. Tıp Eğitimi Dünyası, 21, 27–33.
  • Meyer, R., Van Schalkwyk, S. C. ve Prakaschandra, R. (2016). The operating room as a clinical learning environment: An exploratory study. Nurse Education in Practice, 18, 60–72. https://doi.org/10.1016/j.nepr.2016.03.005
  • Mohammadi, G., Tourdeh, M. ve Ebrahimian, A. (2019). Effect of simulation‑based training method on the psychological health promotion in operating room students during the educational internship. Journal of Education and Health Promotion, January, 1–6. https://doi.org/10.4103/jehp.jehp10619
  • Norouzi, N. ve Imani, B. (2021). Clinical education stressors in operating room students: A qualitative study. Investigacion y Educacion en Enfermeria, 39(1). https://doi.org/10.17533/udea.iee.v39n1e08
  • Özbayır, T., Yavuz, M., Taşdemir, N., Dirimeşe, E., Seki, Z. ve Okgün, A. (2011). Cerrahi hastalıkları hemşireliği intörn öğrencilerinin klinik uygulamayı değerlendirmeleri ve akademik başarı durumları. Ege Üniversitesi Hemşirelik Yüksek Okulu Dergisi, 27(1), 1–9.
  • Özdemir, S. T. (2003). Tıp eğitimi ve yetişkin öğrenmesi. Uludağ Üniversitesi Tıp Fakültesi Dergisi, 29(2), 25–28.
  • Park, K. O., Kim, J. K. ve Kim, M. S. (2015). Operating room nurses’ experiences of securing for patient safety. Journal of Korean Academy of Nursing, 45(5), 761–772. https://doi.org/10.4040/jkan.2015.45.5.761
  • Sabancıoğulları, S., Doğan, S., Kelleci, M. ve Avcı, D. (2012). Hemşirelik son sınıf öğrencilerinin internlik programına ilişkin görüşlerinin belirlenmesi. Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Elektronik Dergisi, 5(1), 16–22.
  • Tektaş, N., Yayla, A., Sarıkaş, A., Polat, Z., Tektaş, M. ve Ceviz, N. Ö. (2016). Ön lisans öğrencilerinin staj uygulamalarının değerlendirilmesi: Marmara Üniversitesi Örneği. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 5, 310–318.
  • Totur Dikmen, B. ve Bayraktar, N. (2021). Nursing students’ experiences related to operating room practice: A qualitative study. Journal of Perianesthesia Nursing, 36(1), 59–64. https://doi.org/10.1016/j.jopan.2020.06.025
  • Yavuz van Giersbergen, M., Ozsaker, E., Dirimese, E. ve Alcan, A. O. (2016). The operating room experiences of nursing students: A focus group study. Journal of Perianesthesia Nursing, 31(2), 146–153. https://doi.org/10.1016/j.jopan.2014.11.017
  • Yüksek Öğretim Kurumu (YÖK). (2007). Türkiye’nin Yükseköğretim Stratejisi. https://planipolis.iiep.unesco.org/sites/default/files/ressources/turkey_hed_strategy_2007.pdf
  • Yüksel, A. (2018). Sağlık hizmetleri meslek yüksekokulu öğrencilerinin uygulamalı derslere ilişkin görüşleri. Journal of Health Services and Education, 2(2), 72–77. https://doi.org/10.26567/johse.2018250153

Examining the Opinions of the Students Interning in the Operating Room About Their Internship

Yıl 2024, Cilt: 12 Sayı: 2, 735 - 748, 20.06.2024
https://doi.org/10.33715/inonusaglik.1446882

Öz

This study aimed to evaluate the feedback of Operating Room and Anaesthesia Associate Degree Program students regarding their clinical practices in the operating room environment. The research population consists of Operating Room and Anaesthesia Program students (N=240) who did their summer internship in the 2022-2023 academic year. A total of 218 students' feedback forms were evaluated. Student Internship Evaluation forms were used as data collection tools. The form comprises three sections. The first section has socio-demographic information. The second section has 12 questions about students' perceptions of the internship. The third section is an open-ended section where students can give their internship evaluations in their own words. 89 (40.8%) students from the Operating Room Program and 129 (59.2%) students from the Anaesthesia Program participated in the study. Half of the students are women and are studying in the first grade. They reported that it was suitable for their profession, that they did an internship in a suitable workplace, and that their internships contributed to their professional knowledge and skills. As a result, considering the feedback of students who interned in the operating room environment will significantly contribute to planning a successful training program to develop clinical competencies.

Proje Numarası

-

Kaynakça

  • Aljohani, W., Banakhar, M., Sharif, L., Alsaggaf, F., Felemban, O. ve Wright, R. (2021). Sources of stress among Saudi Arabian nursing students: A cross-sectional study. International Journal of Environmental Research and Public Health, 18(22). https://doi.org/10.3390/ijerph182211958
  • Aydemir, D. H. (2016). Meslek Yüksekokulu öğrencilerinin yaz stajı uygulamasına bakışı: sağlık hizmetleri Örneği. Türk Yaşam Bilimleri Dergisi, 1(1), 34–42. http://dergipark.gov.tr/tjls/issue/24143/256231
  • Aydin, Aydanur ve Ayla Gürsoy. (2023). Burası Farklı: Hemşirelik Öğrencisi Gözüyle Ameliyathane Ortamı. Güncel Hemşirelik Araştırmaları Dergisi 3(1):25–31.
  • aytekin, g., özdemir, s. t., ediz, p. ve ceylan, f. (2015). sağlık hizmetleri Meslek Yüksekokullarında Verilen Eğitimle İlgili Sorunlar, Çözüm Önerileri, Uludağ Üniversitesi Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksekokulundaki durum ve yürütülen çalışmalar. Ankara Sağlık Hizmetleri Dergisi, 14(1), 1–6.
  • Başaranoğlu, G., Yılmaz, S., Bakan, M. ve Başaranoğlu, M. (2015). Meslek yüksekokulu öğrencilerini mesleki yaşama hazırlamada zorunlu staj pratiğinin etkisi. Bezmialem Science, 3, 61–65. https://doi.org/10.14235/bs.2015.557
  • Delibaş, L., Dürmüş, G., Erken, A., Bilir, İ. ve Çelikli, S. (2019). Öğrencilerin yaz stajından memnuniyetinin değerlendirilmesi: anestezi, diyaliz ve paramedik programı örnekleri. Hastane Öncesi Dergisi, 4(2), 55–65.
  • Gültekin, G. G. (2007). Yetişkin eğitimi bilimi ışığında mesleki eğitim. E-Journal of New World Sciences Academy, 2(1), 1–14.
  • Hoeper, K., Kriependorf, M., Felix, C., Nyhuis, P. ve Tecklenburg, A. (2017). Role-specific targets and teamwork in the operating room. Anaesthesist, 66(12), 953–960. https://doi.org/10.1007/s00101-017-0380-7
  • Jafarzadeh, S., Fereidouni, A. ve zahra, k. (2018). evaluating the Quality of Clinical Education from Perspectives of Operating Room Students, in Fasa University 2016. Journal of Fasa University of Medical Sciences, 8(4), 1046–1055.
  • Karabilgin, Ö. S. ve Şahin, H. (2006). Eğitim etkinliğini değerlendirmede öğrenci geri bildiriminin kullanımı. Tıp Eğitimi Dünyası, 21, 27–33.
  • Meyer, R., Van Schalkwyk, S. C. ve Prakaschandra, R. (2016). The operating room as a clinical learning environment: An exploratory study. Nurse Education in Practice, 18, 60–72. https://doi.org/10.1016/j.nepr.2016.03.005
  • Mohammadi, G., Tourdeh, M. ve Ebrahimian, A. (2019). Effect of simulation‑based training method on the psychological health promotion in operating room students during the educational internship. Journal of Education and Health Promotion, January, 1–6. https://doi.org/10.4103/jehp.jehp10619
  • Norouzi, N. ve Imani, B. (2021). Clinical education stressors in operating room students: A qualitative study. Investigacion y Educacion en Enfermeria, 39(1). https://doi.org/10.17533/udea.iee.v39n1e08
  • Özbayır, T., Yavuz, M., Taşdemir, N., Dirimeşe, E., Seki, Z. ve Okgün, A. (2011). Cerrahi hastalıkları hemşireliği intörn öğrencilerinin klinik uygulamayı değerlendirmeleri ve akademik başarı durumları. Ege Üniversitesi Hemşirelik Yüksek Okulu Dergisi, 27(1), 1–9.
  • Özdemir, S. T. (2003). Tıp eğitimi ve yetişkin öğrenmesi. Uludağ Üniversitesi Tıp Fakültesi Dergisi, 29(2), 25–28.
  • Park, K. O., Kim, J. K. ve Kim, M. S. (2015). Operating room nurses’ experiences of securing for patient safety. Journal of Korean Academy of Nursing, 45(5), 761–772. https://doi.org/10.4040/jkan.2015.45.5.761
  • Sabancıoğulları, S., Doğan, S., Kelleci, M. ve Avcı, D. (2012). Hemşirelik son sınıf öğrencilerinin internlik programına ilişkin görüşlerinin belirlenmesi. Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Elektronik Dergisi, 5(1), 16–22.
  • Tektaş, N., Yayla, A., Sarıkaş, A., Polat, Z., Tektaş, M. ve Ceviz, N. Ö. (2016). Ön lisans öğrencilerinin staj uygulamalarının değerlendirilmesi: Marmara Üniversitesi Örneği. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 5, 310–318.
  • Totur Dikmen, B. ve Bayraktar, N. (2021). Nursing students’ experiences related to operating room practice: A qualitative study. Journal of Perianesthesia Nursing, 36(1), 59–64. https://doi.org/10.1016/j.jopan.2020.06.025
  • Yavuz van Giersbergen, M., Ozsaker, E., Dirimese, E. ve Alcan, A. O. (2016). The operating room experiences of nursing students: A focus group study. Journal of Perianesthesia Nursing, 31(2), 146–153. https://doi.org/10.1016/j.jopan.2014.11.017
  • Yüksek Öğretim Kurumu (YÖK). (2007). Türkiye’nin Yükseköğretim Stratejisi. https://planipolis.iiep.unesco.org/sites/default/files/ressources/turkey_hed_strategy_2007.pdf
  • Yüksel, A. (2018). Sağlık hizmetleri meslek yüksekokulu öğrencilerinin uygulamalı derslere ilişkin görüşleri. Journal of Health Services and Education, 2(2), 72–77. https://doi.org/10.26567/johse.2018250153
Toplam 22 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Tıp Eğitimi
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Gül Özlem Yıldırım 0000-0001-9534-8680

Bektaş Sarı 0000-0002-2886-5570

Proje Numarası -
Erken Görünüm Tarihi 3 Haziran 2024
Yayımlanma Tarihi 20 Haziran 2024
Gönderilme Tarihi 4 Mart 2024
Kabul Tarihi 27 Mayıs 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 12 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Yıldırım, G. Ö., & Sarı, B. (2024). AMELİYATHANEDE STAJ YAPAN ÖĞRENCİLERİN STAJLARINA İLİŞKİN GÖRÜŞLERİNİN İNCELENMESİ. İnönü Üniversitesi Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksek Okulu Dergisi, 12(2), 735-748. https://doi.org/10.33715/inonusaglik.1446882