Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Kore Dalgasının (Hallyu) Türk İzleyiciler Üzerindeki Etkisi

Yıl 2023, , 47 - 75, 23.07.2023
https://doi.org/10.55543/insan.1211401

Öz

Hallyu başka bir deyişle “Kore Dalgası” önce Çin'e, daha sonra Japonya, Güneydoğu Asya'ya ve dünya çapında birçok ülkeye yayılmıştır. 1999 ve 2000'li yıllarda yayınlanan birkaç film ve TV dizisi Kore dalgasının başlangıcı olmuştur. Hallyu, büyük bir kültürel güç olarak ortaya çıktığı 1999 yılından bu yana istikrarlı bir şekilde büyümüştür. Ancak kültürel ve ekonomik büyüme tamamen planlanmamış değildir. Kore dramaları ve K-pop (Kore Müziği) Kore'nin dünya çapında “yumuşak gücünü” ve ekonomik gücünü geliştirmesinin bir yolu olmuştur. Gelişen medya teknolojisi, Kore kültürünün küreselleşmesini sağlamıştır. Kore dizileri, K-pop 2000 yılında etkili olmaya başlamış ve giderek Türkiye'deki etkisini artırmıştır. Peki, Güney Kore kültür trendi Türkiye'de neden bu kadar popüler hale geldi? Bu çalışma da, Türkiye’de Hallyu ve Kore drama, K-pop üzerine bir araştırma yapılarak ve Güney Kore kültür trendinin Türkiye'de neden bu kadar popüler hale geldiği araştırılmıştır. Öncelikle bu alanda hazırlanan makale, tez ve kitaplar incelenmiştir. Çalışmada "Hallyu, Kore Dalgası ve Türkiye, K-pop ve Kore draması, Kore ve popüler kültür gibi" kavram ve ifadeler arama motorlarında araştırılmış, yayınlananmış tez, makale ve kitaplar incelenmiştir. Türkiye’deki yayınlar incelendiğinde, çalışmaların sadece Hallyu ve K-Pop (Kore müziği) ile ilgili olduğu görülmüştür. Ancak bu çalışmalar da Güney Kore drama ve müzik trendinin Türkiye'de neden bu kadar popüler hale geldiği sorusu yeterince cevaplanamamıştır. Bu çalışma da, yarı yapılandırılmış görüşme uygulanmış ve veriler içerik analizi yoluyla analiz edilmiştir. Araştırma sonuçlarına göre Kore draması ve K-pop'un Türkiye'deki insanların duyguları, düşünceleri ve yaşamları, alışverişleri üzerinde önemli bir etkiye sahip olduğu belirlenmiştir. Kore dizilerini ve Kore müziğini Türkiye'de daha çok gençler takip etmektedir. Kore dalgasının etkisinde kültürel benzerlik ve tarihsel geçmiş etkilidir, ancak bu çalışmada da en etkili nedenin duygu ticareti ve tercih/seçim ticareti olduğu sonucuna varılmıştır.

Anahtar Kelimeler: Hallyu, Kore dalgası, K-pop, Kore draması, Kore müziği

Abstract

Hallyu in other words “Korean Wave” first was spread to China, then to Japan, Southeast Asia, and many countries around the world. Several movies and TV series aired in the 1999 and 2000s marked the beginning of the Korean wave. Hallyu has grown steadily since 1999 when it emerged as a great cultural power. But the cultural and economic growth have not been entirely unplanned. Korean dramas and K-pop (Korean Music) have been away for Korea to develop its “soft power” and economic power worldwide. The advancing media technology has enabled the Korean culture to become globalized. Korean dramas, k-pop have started to be effective in 2000 and gradually have increased their influence in Turkey. But why has the South Korean culture trend become so popular in Turkey? In this study, Hallyu and Korea drama in Turkey made research on K-pop culture trends in Turkey and South Korea were investigated why it has become so popular. Firstly, articles, theses, and books drafted in this field were analyzed. Working in such as and statements "Hallyu, the Korean Wave, and Turkey, K-pop and Korean drama, Korea and popular culture" in the search engines are researched and published were followed theses, books and articles have been examined. When analyzed publications in Turkey, these studies were only of Hallyu and K-Pop (Korean music) is related. However, these studies also South Korean dramas and music trends unanswered enough the question of why Turkey has become so popular. In this study, a semi-structured interview was applied and the data were analyzed through content analysis. According to the results of the research, it was determined that Korean drama and K-pop have an important effect on the emotions, thoughts and lives, shopping of people ın Turkey. Korean dramas and Korean music mostly are followed by young people in Turkey. Cultural similarity and historical past are effective in the effect of the Korean wave, however, this study has also concluded that the most effective cause is emotion trading and selection trading.

Keywords: Hallyu, Korean wave, K-pop, Korean drama, Korean music

Kaynakça

  • Altunışık, R ve Coşkun, R, Yıldırım E, (2010). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri- SPSS Uygulamalı, Sakarya Kitabevi, Sakarya.
  • Arol, C ve Özay, S, Tayşi.S. (2020). Güney Kore Popüler Kültürü’nün (Hallyu) Türk Gençleri Üzerine Etkisi.
  • Ateşalp, S ve Sejfula, M, (2022). K- Dramalar ve Türkiye’de K-Drama İzleyicileri Üzerine İnceleme, Yeni Yüzyıl’da İletişim Çalışmaları Dergisi, Sayı.5 (16-32).
  • Balcı, A. (2005). Sosyal Bilimlerde Araştırma: Yöntem Teknik ve İlkeler, Pegem Akademi, Ankara.
  • Batıgün, A. D. ve Sunal, A. B. (2017). TV dizilerinde yer alan karakterlerle kurulan parasosyal etkileşim: Evlilik doyumu, psikolojik belirtiler ve bazı sosyo-demografik değişkenler açısından değerlendirme. Türk Psikoloji Dergisi, Haziran, 32(79), 52–62.
  • Bayhan, V. (2019). Kuşaklar sosyolojisi ve Türkiye için yeni bir kuşak analizi. K. Alver (Ed.), Sosyoloji divanı, dosya: Kuşaklar sosyolojisi (29-46). Konya: Çizgi Kitabevi.
Toplam 6 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Asya Toplumu Çalışmaları
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Özlem Bozyer 0000-0003-1628-0628

Yayımlanma Tarihi 23 Temmuz 2023
Gönderilme Tarihi 28 Kasım 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023

Kaynak Göster

APA Bozyer, Ö. (2023). Kore Dalgasının (Hallyu) Türk İzleyiciler Üzerindeki Etkisi. Dünya İnsan Bilimleri Dergisi, 2023(2), 47-75. https://doi.org/10.55543/insan.1211401

TELİF HAKKI VE YAZAR ETİK SÖZLEŞMESİ FORMU - Copyright and Author Ethical 

Telif Hakkı Devri Formu imzalanıp, (taratılıp veya resim jpg. vs olabilir) makale başvuru esnasında Dergi sistemine yüklenmelidir.

This Copyright Agreement Form must be signed by all authors and uploaded to the Journal system (It can be scanned and sent as an image, jpg, etc.).