19. yüzyılın ilk yarısında Osmanlı şehirleri, Avrupalı devletler için açık pazar haline gelmiştir. Avrupalı tüccarları bu yüzyılda, tüm şehirlerde görmek mümkündür. Osmanlı iç pazarında sektörel olarak elle imal edilen, nerdeyse tüm ürünlerin yerine, fabrikasyon mamuller satılır haldedir. Bu durum, yerli üreticiyi zor duruma sokmuştur. İthal ürünler hem bol, hem de yerli üretime göre daha ucuz olduğu için yerli üretici, bu ürünlerle rekabet edememiştir. Bu sebeple, çoğu yerli üretici dükkânını kapatmak, tezgâhını satmak zorunda kalmıştır.
Avrupalı devletler, tüm sektörlerde olduğu gibi sigortacılık alanında da Osmanlı şehirlerinde, büyük bir nüfuza sahiptir. Bu nüfuzun, 1908 ile 1923 yılları arasında nakliye sigortacılığı alanında daha yoğun hissedildiği görülmektedir. Çünkü o dönemde, ithal ürünlerin Osmanlı limanlarına ve iç pazarına ulaştırılmasında, en büyük sorun, nakliye olarak görülmektedir. Ürünler, nakil esnasında hırsızlık, kaza, ürünün bozulması gibi birçok risk faktörü ile karşı karşıyadır. Bu sebeple birçok yabancı sigorta şirketi, Osmanlı şehirlerinde acente açma ihtiyacı duymuştur. Bu ihtiyaca binaen, Avusturya başta olmak üzere, İngiliz ve Rus şirketlerin ağırlıklı olarak Osmanlı şehirlerinde nakliye alanında hizmet verdiği görülmektedir.
Şirketlerin çalışma alanları, mensubu oldukları ülkeler, acenteleri ve şube açtıkları şehirler incelendiğinde, Osmanlı İmparatorluğu’nun son dönemi ile Türkiye Cumhuriyeti’nin ilk yıllarındaki iktisadi faaliyetler ve şehirlerin yapıları hakkında ciddi ipuçları elde edilmektedir.
Bu makalede, 1908 ve 1923 arasındaki yıllarda, nakliye sigortacılığı konusunda hizmet veren yabancı şirketler üzerine tespitler yapılarak, yabancı şirketlerin, Türk sigortacılığı üzerindeki nüfuzu incelenmiş ve ülkeler arasında acente sayıları açısından kıyaslamalar ile birlikte Türkiye Cumhuriyeti’nin ilk yıllarındaki şehir ve iktisadi yapısı üzerinde tespitlerde bulunulmuştur.
Bayındır Gençlik ve Spor İlçe Müdürlüğü
In the first half of the 19th century, Ottoman cities became open markets for European states. It is possible to see European traders in all cities in this century. In the Ottoman domestic market, fabricated products are sold instead of almost all products that are manufactured by hand in the sector. This situation put the domestic producer in a difficult situation. Since imported products are both plentiful and cheaper than domestic production, the domestic manufacturer could not compete with these products. For this reason, most domestic producers had to close their shops and sell their counters.
European states had a great influence in the Ottoman cities in the field of insurance as well as in all other sectors. It is seen that this influence was felt more intensely in the field of transport insurance between 1908 and 1923. Because at that time, the biggest problem in transporting imported products to Ottoman ports and domestic market was seen as transportation. Products are faced with many risk factors such as theft, accident, product deterioration during transportation. For this reason, many foreign insurance companies felt the need to open agencies in Ottoman cities. Due to this need, it is seen that British and Russian companies, mainly Austrian companies, mainly provide services in the field of transportation in Ottoman cities.
When the companies working areas, the countries they belong to, the agencies and the cities they open branches are examined, serious clues about the economic activities and the structures of the cities in the last period of the Ottoman Empire and the first years of the Republic of Turkey are obtained.
In this article, the influence of foreign companies on Turkish insurance was examined by making determinations on foreign companies providing services in the field of transport insurance between 1908 and 1923, and comparisons were made on the city and economic structure of the Republic of Turkey in the first years of the Republic of Turkey.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 23 Temmuz 2023 |
Gönderilme Tarihi | 25 Mart 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 |
TELİF HAKKI VE YAZAR ETİK SÖZLEŞMESİ FORMU - Copyright and Author Ethical
Telif Hakkı Devri Formu imzalanıp, (taratılıp veya resim jpg. vs olabilir) makale başvuru esnasında Dergi sistemine yüklenmelidir.
This Copyright Agreement Form must be signed by all authors and uploaded to the Journal system (It can be scanned and sent as an image, jpg, etc.).