Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Mersin Üniversitesi Öğrencilerinin Bilişim Teknolojisi Kullanımının Harcama ve Eğitim Düzeylerine Etkileri

Yıl 2020, Cilt: 2020 Sayı: 2, 45 - 69, 12.06.2020

Öz

Bilgi teknolojilerinin
hemen hemen her alanda giderek artan önemi ve bilgiye dayalı sektörlerin hızla
büyümesi ile dünya ekonomisine yön vermesi dikkate alındığında bilgi ve
iletişim teknolojileri sektörünün ülkeler açısından stratejik öneme sahip
olduğu söylenebilir. Artan bilişim ve iletişim teknolojileri kullanımı yalnız
ekonomi alanında değil, sosyal, kültürel ve politik alanda önemli değişmelere
neden olabilmektedir.



Bilişim teknolojilerinin
kullanımını etkileyen sosyal, kültürel, psikolojik ve ekonomik unsurların iyi
bir şekilde irdelenmesi, Türkiye’de bilişim ve iletişim teknolojilerinin
ekonomide, özellikle verimlilik ve rekabette önemli katkılar sağlayabilmesi
için gerekli önlemlerin alınmasına destek olacaktır.



Bu çalışmanın amacı, Mersin
Üniversitesinde öğrencilerin kullandığı bilişim teknolojileri (BT) kullanımının,
öğrencilerin eğitim performansına ve tüketim harcamalarına etkisinin
incelenmesidir. Bu kapsamda 507 öğrenciyle anket çalışması yapılmıştır.



Çalışma sonucunda ME.Ü.
öğrencilerinin bilişim kullanım süreçlerinin hem öğrenim hem de tüketim
davranışları üzerine etkileri olduğuna ilişkin bulgular elde edilmiştir.
Özellikle, öğrencilerin BİT (bilgi iletişim teknolojisi) kullanımlarının
öğrenim-başarımını negatif etkilediği, 
aynı zamanda BİT harcama esnekliğinin 1’den düşük olduğu tahmin
edilmiştir.

Kaynakça

  • Akın, F., Üçdoğruk, Ş., Deveci, İ., (2000), “İstanbul İli Hanehalkı Tüketim Harcamalarının Sıralı Probit Olasılık Modelleriyle İncelenmesi” T.C DİE Araştırma Sempozyumu, 27-29Kasım.
  • Akolaş, A., (2004), “Bilişim Sistemleri ve Bilişim Teknolojisinin Küreselleşme Olgusunun Girişimcilik Üzerine Etkileri” Selçuk Üniversitesi Soysal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Sayı.12, ss.29-42.
  • Aktaş, E, Alioğlu, O., Vardar, E., (2008), “Bilişim Teknolojileri Kullanımının Öğrencilerin Öğrenimleri Üzerine Etkileri ve Bilişim Harcama Esnekliği: ÇOMÜ Biga İİBF Örneği”. IX. İstatistik ve Ekonometri Sempozyumu, Kuşadası, İzmir.
  • Aktaş, E., Balkan, B., Karapınar, K., (2009). Biga’da Bilisim Teknolojileri Kullanımının Öğrencilerin Basarı ve Harcama Düzeylerine Olası Etkileri. Kocaeli Üniversitesi, İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi,Yıl: 5, Sayı: 7, Haziran 2009. (39-46).
  • Aktürk, N. (2006), T.C. Milli Eğitim Bakanlığı Eğitim Teknolojileri Genel Müdürlüğü, Bilişim Teknolojisi Destekli Eğitimde Yaratıcı Örnekler Proje Yarışması, Ankara, Sayı, B.08.0.ETG.0.21.01.04.00.300.
  • Aşkar, P. (2003), “Eğitimde Teknoloji Kullanımı”, s. 2, http://www.bto305. hacettepe.edu.tr/2003guz/teknolojiler/egitimde_tek_kullanimi.pdf. (15.05.2008).Bilişim Teknolojileri Haber Bülteni, (2007), TOBB Bilgi Hizmetleri Dairesi Aylık Bülteni, Ekim, Sayı: 22, s.3-4.
  • Bozkurt, H., Dursun, G., (2006). Bilgi ve İletişim Teknolojileri ile Yabancı Doğrudan Yatırım Akımları Arasındaki Etkileşim: Türkiye İçin Kointegrasyon Analizi,1990-2004. Bilgi, Ekonomi ve Yönetim Kongresi, Cilt 1..Kocaeli Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi. (322-334).
  • Donald, A., B. ve Lindgren, B. W., (1996) Statistics: Theory and Methods. 2nd. Edition, Wadsworth Publishing Company, California.
  • Demarıs, A., (1995)“A Tutorial In Logistic Regression”, Journal of Marriage & the Family, Vol.57, Issue 4.Dokuzuncu Kalkınma Planı, (2007), Bilgi ve İletişim Teknolojileri Ö.İ.K. Raporu.s.1.
  • Erdost, C. (1982), Sermayenin Uluslararasılaştırılması ve Teknoloji Transferleri, SavaşYayınevi.
  • Karagöz, M., Albeni, M., (2004), “Türkiye’de Teknoloji Çabalarına İlişkin Bir Değerlendirme: Türkiye’de Patent Aktivitesi”, Pamukkale Üniversitesi BİLGİTEK Kongresi’nde Sunulan Tebliğ, ss.1-14.
  • Karahan, M. (2001), “Eğitimde Bilgi Teknolojileri”, (Bilgisayar Kullanımının eğitime Katkıları), http://mmyo.inonu.edu.tr/bolumler/bilgisayar/ogr_cal/ e_book/pdf/4bolum.pdf, (16.04.2008).
  • Kartal, M. (1998) Bilimsel Araştırmalarda Hipotez Testleri, Parametrik ve Nonparametrik Teknikler, 2. Baskı. Şafak Yayınevi. Erzurum.
  • Kazgan, G. (1997). Küreselleşme ve Yeni Ekonomik Düzen: Ne Getiriyor? Ne Götürüyor? Nereye Gidiyor?, Altın Kitaplar, s.166.
  • Lloyd, Jan M., Laura A. Dean ve Diane L. Cooper (2007) “Students’ Technology Use and Its Effects on Peer Relationships, Academic Involvement, and Healthy Lifestyles”. NASPA Journal, Vol. 44, No. 3.
  • Temen, B. (2003), “Bilgi Teknolojilerini Anlamak”, İş-Güç Dergisi, Cilt.6, Sayı.2, s.2.
  • TUİK, (2015). Haber Bülteni, Sayı: 18660.
  • Yamak, R. Bozkut,H.,(2003).Bilgi Teknolojisi ve Ekonomik Büyüme: Panel Veri Analizi. II. Bilgi Ekonomisi ve Yönetim Kongresi.Kocaeli Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi. Yayını.
  • Yamak, R., Koçak, N., A.,(2006).Bilgi, Ekonomi ve Yönetim Kongresi, Cilt 1..Kocaeli Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi. (271-281).
  • Yılmaz, Kürşad ve Horzum, Barış (2005), “Küreselleşme, Bilgi Teknolojileri ve Üniversite”, Eğitim Fakültesi Dergisi, Cilt:6 Sayı:10, ss. 103-121.
Yıl 2020, Cilt: 2020 Sayı: 2, 45 - 69, 12.06.2020

Öz

Kaynakça

  • Akın, F., Üçdoğruk, Ş., Deveci, İ., (2000), “İstanbul İli Hanehalkı Tüketim Harcamalarının Sıralı Probit Olasılık Modelleriyle İncelenmesi” T.C DİE Araştırma Sempozyumu, 27-29Kasım.
  • Akolaş, A., (2004), “Bilişim Sistemleri ve Bilişim Teknolojisinin Küreselleşme Olgusunun Girişimcilik Üzerine Etkileri” Selçuk Üniversitesi Soysal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Sayı.12, ss.29-42.
  • Aktaş, E, Alioğlu, O., Vardar, E., (2008), “Bilişim Teknolojileri Kullanımının Öğrencilerin Öğrenimleri Üzerine Etkileri ve Bilişim Harcama Esnekliği: ÇOMÜ Biga İİBF Örneği”. IX. İstatistik ve Ekonometri Sempozyumu, Kuşadası, İzmir.
  • Aktaş, E., Balkan, B., Karapınar, K., (2009). Biga’da Bilisim Teknolojileri Kullanımının Öğrencilerin Basarı ve Harcama Düzeylerine Olası Etkileri. Kocaeli Üniversitesi, İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi,Yıl: 5, Sayı: 7, Haziran 2009. (39-46).
  • Aktürk, N. (2006), T.C. Milli Eğitim Bakanlığı Eğitim Teknolojileri Genel Müdürlüğü, Bilişim Teknolojisi Destekli Eğitimde Yaratıcı Örnekler Proje Yarışması, Ankara, Sayı, B.08.0.ETG.0.21.01.04.00.300.
  • Aşkar, P. (2003), “Eğitimde Teknoloji Kullanımı”, s. 2, http://www.bto305. hacettepe.edu.tr/2003guz/teknolojiler/egitimde_tek_kullanimi.pdf. (15.05.2008).Bilişim Teknolojileri Haber Bülteni, (2007), TOBB Bilgi Hizmetleri Dairesi Aylık Bülteni, Ekim, Sayı: 22, s.3-4.
  • Bozkurt, H., Dursun, G., (2006). Bilgi ve İletişim Teknolojileri ile Yabancı Doğrudan Yatırım Akımları Arasındaki Etkileşim: Türkiye İçin Kointegrasyon Analizi,1990-2004. Bilgi, Ekonomi ve Yönetim Kongresi, Cilt 1..Kocaeli Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi. (322-334).
  • Donald, A., B. ve Lindgren, B. W., (1996) Statistics: Theory and Methods. 2nd. Edition, Wadsworth Publishing Company, California.
  • Demarıs, A., (1995)“A Tutorial In Logistic Regression”, Journal of Marriage & the Family, Vol.57, Issue 4.Dokuzuncu Kalkınma Planı, (2007), Bilgi ve İletişim Teknolojileri Ö.İ.K. Raporu.s.1.
  • Erdost, C. (1982), Sermayenin Uluslararasılaştırılması ve Teknoloji Transferleri, SavaşYayınevi.
  • Karagöz, M., Albeni, M., (2004), “Türkiye’de Teknoloji Çabalarına İlişkin Bir Değerlendirme: Türkiye’de Patent Aktivitesi”, Pamukkale Üniversitesi BİLGİTEK Kongresi’nde Sunulan Tebliğ, ss.1-14.
  • Karahan, M. (2001), “Eğitimde Bilgi Teknolojileri”, (Bilgisayar Kullanımının eğitime Katkıları), http://mmyo.inonu.edu.tr/bolumler/bilgisayar/ogr_cal/ e_book/pdf/4bolum.pdf, (16.04.2008).
  • Kartal, M. (1998) Bilimsel Araştırmalarda Hipotez Testleri, Parametrik ve Nonparametrik Teknikler, 2. Baskı. Şafak Yayınevi. Erzurum.
  • Kazgan, G. (1997). Küreselleşme ve Yeni Ekonomik Düzen: Ne Getiriyor? Ne Götürüyor? Nereye Gidiyor?, Altın Kitaplar, s.166.
  • Lloyd, Jan M., Laura A. Dean ve Diane L. Cooper (2007) “Students’ Technology Use and Its Effects on Peer Relationships, Academic Involvement, and Healthy Lifestyles”. NASPA Journal, Vol. 44, No. 3.
  • Temen, B. (2003), “Bilgi Teknolojilerini Anlamak”, İş-Güç Dergisi, Cilt.6, Sayı.2, s.2.
  • TUİK, (2015). Haber Bülteni, Sayı: 18660.
  • Yamak, R. Bozkut,H.,(2003).Bilgi Teknolojisi ve Ekonomik Büyüme: Panel Veri Analizi. II. Bilgi Ekonomisi ve Yönetim Kongresi.Kocaeli Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi. Yayını.
  • Yamak, R., Koçak, N., A.,(2006).Bilgi, Ekonomi ve Yönetim Kongresi, Cilt 1..Kocaeli Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi. (271-281).
  • Yılmaz, Kürşad ve Horzum, Barış (2005), “Küreselleşme, Bilgi Teknolojileri ve Üniversite”, Eğitim Fakültesi Dergisi, Cilt:6 Sayı:10, ss. 103-121.
Toplam 20 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Erkan Aktaş 0000-0002-7068-2807

İsmail Tuncer Bu kişi benim 0000-0003-0180-7415

Binnaz Kıran 0000-0002-6669-9868

Yayımlanma Tarihi 12 Haziran 2020
Gönderilme Tarihi 18 Mayıs 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 2020 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Aktaş, E., Tuncer, İ., & Kıran, B. (2020). Mersin Üniversitesi Öğrencilerinin Bilişim Teknolojisi Kullanımının Harcama ve Eğitim Düzeylerine Etkileri. Dünya İnsan Bilimleri Dergisi, 2020(2), 45-69.

TELİF HAKKI VE YAZAR ETİK SÖZLEŞMESİ FORMU - Copyright and Author Ethical 

Telif Hakkı Devri Formu imzalanıp, (taratılıp veya resim jpg. vs olabilir) makale başvuru esnasında Dergi sistemine yüklenmelidir.

This Copyright Agreement Form must be signed by all authors and uploaded to the Journal system (It can be scanned and sent as an image, jpg, etc.).