Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Modernleşme ve Eğitim İlişkisi Üzerine Bir İnceleme

Yıl 2023, Cilt: 2023 Sayı: 1, 123 - 140, 16.01.2023
https://doi.org/10.55543/insan.1176923

Öz

Genel bir kavram olarak eğitim asırlardır tartışılan konuların başında gelmektedir. Eğitim, toplumsal, ekonomik, politik ve kültürel alanda oldukça etkili sonuçlar doğurmaktadır. Bununla birlikte hâkim paradigmaların altında dönemsel koşullardan da etkilenmekte ve çeşitli ihtiyaçlara cevap verecek şekilde yapılandırılmaktadır. Modernleşme olarak ifade edilen dönüşümün esasları bütün disiplinlerin konusu olmaktadır. Eğitim alanı dâhilinde olumlu ve olumsuz yönden değerlendirilebilir. Bu çalışma öncelikle modernleşmenin eğitim üzerindeki olumsuz etkilerine vurgu yapmaktadır. Eğitim modelindeki sorunların modernleşmenin önemli dinamiklerinden kaynaklandığı öne sürülmektedir. Bu nedenle eğitim ve modernleşme arasındaki sorunlu ilişki temel olarak eğitime yönelik çeşitli eleştirilere ve alternatif eğitim modellerinin önerilmesine yol açmaktadır. Tek bir paradigma altında evrensel bir değer yüklenen eğitimin teknik bir işlev olarak sınırlandırılmış olması eğitimi, özellikle okula dayalı eğitim sistemini tartışmalı hale getirmektedir Çünkü eğitimden beklenilen toplumsal işlev verimlilik esası tarafından bastırılmaktadır. Bunun yanında bireysel gelişime sunduğu katkı ikinci plana atılmakta ve sanayi çağının ihtiyacını karşılamaya yönelik insan modeli karşımıza çıkmaktadır. Çalışma üç başlık altında ilerlemektedir. Öncelikle genel olarak modernleşme düşüncesinden bahsedilmektedir. Devamında modernleşme ve eğitim ilişkisi ele alınmakta ve son olarak bu ilişkiye eleştirel yaklaşan düşünceler öne sürülmektedir. Çalışma yorumlamaya dayalı eleştirel bir değerlendirme niteliğindedir. Mevcut yaklaşımların ışığında modern eğitime dair eleştirileri sunmak ve bu doğrultuda farklı olasılıklar üzerine düşünme potansiyelini ortaya çıkarmak çalışmanın temel amacıdır.

Kaynakça

  • Althusser, L. (2008). Yeniden Üretim Üzerine, Çeviren: A. I. Ergüden ve A. Tümertekin, Ankara, İthaki Yayınları.
  • Aksoy, N. (2011). “Türkiye Kamu Eğitiminde Gizli Ticarileşme: Kurumsal Sosyal Sorumluluğun İşleyiş Biçimleri ve Eğitimi Ticarileştirme İşlevleri”, Eğitim Bilim Toplum Dergisi, 9(35): 8-27. Avcı, N. (1999). Enformatik Cehalet, İstanbul, Kitabevi Yayınları.
  • Balay, R. (2004). “Küreselleşme, Bilgi Toplumu ve Eğitim”, Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 37(2): 61-82.
  • Baykal, Ö. (2006). 1980 Sonrası Türkiye’de Kamusal Eğitim Harcamalarının Analizi (1980-2003), Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Adana. Bozaslan, B. M. (2013). Modernleşme ve Eğitim: Türkiye’de Modern Eğitimin İnşası (1923-1938), İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul.
  • Checchi, D. (2006). The Economics of Education, Cambridge: Cambridge University Press.
  • Doğan, İ. (1992). “Batılılaşma ve Eğitim”, Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 25(2): 713-733.
  • Eisenstadt, S. N. (2007). Modernleşme Başkaldırı ve Değişim, Çeviren: U. Coşkun, Ankara, Doğubatı Yayınları.
  • Giddens, A. (1994). Modernliğin Sonuçları, Çeviren: E. Kuşdil, İstanbul, Ayrıntı Yayınları.
  • Gül. H. (2008). “Türkiye’nin Eğitim Sorunları, AKP’nin Eğitime Bakışı ve Çözüm Önerileri”, Toplum ve Demokrasi, 2(3): 181-196. Hanaba, S., Voitiuk, O. ve Goliardyk, N. (2020). “Methodological Potential of the Complexity Concept in Education Modernization”, Postmodern Openings, 11(2): 238-254. Hazard, P. (1996). Batı Düşüncesindeki Büyük Değişme, Çeviren: E. Güngör, İstanbul, Ötüken Yayınları.
  • Horkheimer, M. (2010). Akıl Tutulması, Çeviren: O. Koçak, İstanbul, Metis Yayınları.
  • Illich, I. (1994). “Körelten Meslekler”, Çeviren: C. Cerit, İçinde Profesyoneller İktidarı, (13-41), İstanbul, Pınar Yayınları.
  • Illıch, I. (1998). Okulsuz Toplum, Çeviren: M. Özay, İstanbul, Şule Yayınları.
  • Illıch, I. (2018). Şenlikli Toplum, Çeviren: A. Kot, İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Ömür, Ö. M. ve Giray, F. (2016). “Kamusal Mal Ve Hizmet Olarak Eğitim Hizmeti Ve Harcamaları: Türkiye Ve Diğer OECD Ülkeleri Karşılaştırması”, Manisa Celal Bayar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 14(4): 130-160.
  • Postman, N. (2013). Teknopoli, Çeviren: M. E. Yılmaz, Bursa, Sentez Yayınları. Ritzer, G. (2011). Toplumun McDonaldlaştırılması, Çeviren: S. Ş. Kaya, İstanbul, Ayrıntı Yayınları.
  • Spring, J. (1991). Özgür Eğitim, Çeviren: A. Ekmekçi, İstanbul, Ayrıntı Yayınları. Şafak, B. A. (2001). “Modernleşme ve Eğitim: İki Köy Karşılaştırması”, Hacettepe Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi, 18(2): 55-66.
  • Şallı, A. (2017). “Modernlik, Gelenek ve Din İlişkisi: Bir Modernleşme Kuramı Eleştirisi”, Kırıkkale İslami İlimler Fakültesi Dergisi (KİİFAD), 4: 55-82.
  • Toker Gökçe, A. (2013). “Yeni Ekonomik Düzen, Eğitim Reformları ve Eğitimin Geleceği”, https://www.researchgate.net/publication/271527754 , (01.04.2022).
Toplam 18 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Hatice Pehlevan Berber 0000-0003-0510-3095

Yayımlanma Tarihi 16 Ocak 2023
Gönderilme Tarihi 18 Eylül 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023 Cilt: 2023 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Pehlevan Berber, H. (2023). Modernleşme ve Eğitim İlişkisi Üzerine Bir İnceleme. Dünya İnsan Bilimleri Dergisi, 2023(1), 123-140. https://doi.org/10.55543/insan.1176923

TELİF HAKKI VE YAZAR ETİK SÖZLEŞMESİ FORMU - Copyright and Author Ethical 

Telif Hakkı Devri Formu imzalanıp, (taratılıp veya resim jpg. vs olabilir) makale başvuru esnasında Dergi sistemine yüklenmelidir.

This Copyright Agreement Form must be signed by all authors and uploaded to the Journal system (It can be scanned and sent as an image, jpg, etc.).