Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Examining the Relationship of Loneliness and Social Anxiety with Modern Time Traps in University Students

Yıl 2025, Cilt: 2025 Sayı: 1, 72 - 92, 31.01.2025
https://doi.org/10.55543/insan.1588592

Öz

This research aims to examine the relationship between university students' social anxiety, loneliness, and levels of falling into the time traps of the modern age. The study group consists of a total of 378 students from two different state universities, using a relational screening model. The data collection tools used are the "Time Traps Scale of the Modern Age Scale" (Tortumlu and Uzun, 2023), the "Social Anxiety Scale" (Can and Bozgün, 2021), and the "Social and Emotional Loneliness Scale for Adults" (Akgül, 2020). Data analysis was conducted using SPSS and AMOS programs. The findings indicate that students' levels of falling into the time traps of the modern age are above average, their social anxiety levels are at an average level, and their loneliness levels are below average. Additionally, a positive relationship was found between the time traps of the modern age and social anxiety, while no significant relationship was observed between loneliness and the time traps of the modern age. Finally, a significant positive relationship was identified between social anxiety and loneliness.

Kaynakça

  • Akgül, H. (2020). Yetişkinler için Sosyal ve Duygusal Yalnızlık Ölçeği’nin (SELSA-S) Türk kültürüne uyarlaması: Geçerlilik ve güvenirlik çalışması. Yalova Sosyal Bilimler Dergisi, 10(21), 54-69.
  • Alden, L. E., & Taylor, C. T. (2004). Interpersonal processes in social phobia. Clinical Psychology Review, 24(7), 857-882.
  • Bandura, A. (1986). Social foundations of thought and action. Englewood Cliffs, NJ, 1986(23-28), 2.
  • Büyüköztürk, Ş. (2014). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı (19.Basım). Pegem Akademi.
  • Can, F., & Bozgün, K. (2021). Sosyal Kaygı Ölçeği Kısa Formunun Türkçeye uyarlanarak psikometrik özelliklerinin incelenmesi. Muallim Rıfat Eğitim Fakültesi Dergisi, 3(2), 156-168.
  • Dhanapal, S., Vashu, D., & Subramaniam, T. (2015). Perceptions on the challenges of online purchasing: a study from “baby boomers”, generation “X” and generation “Y” point of views. Contaduría y administración, 60, 107-132.
  • DiTommaso, E. (1997). Assessing an attachment model of loneliness: The relationship between attachment style, chronic loneliness, and coping. Unpublished dissertation, the University of New Brunswick, Fredericton.
  • DiTommaso, E., & Spinner, B. (1993). “The development and initial validation of the Social and Emotional Loneliness Scale for Adults (SELSA)”. Personality and Individual Differences, 14, 127-134.
  • Erwin, B. A., Turk, C. L., Heimberg, R. G., Fresco, D. M., & Hantula, D. A. (2004). The Internet: home to a severe population of individuals with social anxiety disorder? Journal Of Anxiety Disorders, 18(5), 629-646.
  • Gezgin, D. M., Ümmet, D., & Hamutoğlu, N. B. (2020). Üniversite öğrencilerinde akıllı telefon bağımlılığı: çok boyutlu yalnızlığın yordayıcı rolü. Trakya Eğitim Dergisi, 10(2), 317-329.
  • Gülaçtı, F. (2020). İnternet bağımlılığı ile yalnızlık düzeyleri arasındaki ilişkisi. Uluslararası Türk Kültür Coğrafyasında Sosyal Bilimler Dergisi, 5(2), 213-229.
  • Güner, T. A., Demir, İ., & Erdem, S. (2022). Üniversite öğrencilerinde sosyal medya bağımlılığı ile akademik öz yeterlik ve yalnızlık arasındaki ilişki ve etkileyen faktörler. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, 12(3), 508-518.
  • Hofmann, S. G. (2007). Cognitive factors that maintain social anxiety disorder: A comprehensive model and its treatment implications. Cognitive Behaviour Therapy, 36(4), 193-209.
  • Kaya, H., Kaya, N., Palloş, A. Ö., & Küçük, L. (2012). Assessing time-management skills in terms of age, gender, and anxiety levels: A study on nursing and midwifery students in Turkey. Nurse Education in Practice, 12(5), 284-288.
  • Kline, RB (2015). Principles and practice of structural equation modeling (4.Basım). Guilford Publications.
  • Kuss, D. J., & Griffiths, M. D. (2017). Social networking sites and addiction: Ten lessons learned. International Journal of Environmental Research and Public Health, 14(3), 311.
  • La Greca, A. M., & Lopez, N. (1998). Social anxiety among adolescents: Linkages with peer relations and friendships. Journal of Abnormal Child Psychology, 26(2), 83-94.
  • Levickaite, R. (2010). Generations X, Y, Z: How social networks form the concept of the world without borders (the case of Lithuania). LIMES: Cultural Regionalistics, 3(2), 170-183.
  • Malas, E. M., & Arıkan, S. (2024). Kişiler Arası İlişki Duyarlılığı ve Yalnızlığın Problemli İnternet Kullanımı Üzerindeki Rolü. Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 26(3), 1293-1306.
  • Nunes, C., Ayala-Nunes, L., Pechorro, P., ve La Greca, A. M. (2018). Short Form of the Social Anxiety Scale for Adolescents among community and institutionalized Portuguese youths. International Journal of Clinical and Health Psychology, 18(3), 273-282.
  • O’Day, E. B., & Heimberg, R. G. (2021). Social media use, social anxiety, and loneliness: A systematic review. Computers in Human Behavior Reports, 3, 100070.
  • Primack, B. A., Shensa, A., Sidani, J. E., Whaite, E. O., yi Lin, L., Rosen, D., ... & Miller, E. (2017). Social media use and perceived social isolation among young adults in the US. American Journal of Preventive Medicine, 53(1), 1-8.
  • Rapee, R. M., & Heimberg, R. G. (1997). A cognitive-behavioral model of anxiety in social phobia. Behaviour Research and Therapy, 35(8), 741-756.
  • Rosen, L. D., Carrier, L. M., & Cheever, N. A. (2013). Facebook and texting made me do it: Media-induced task-switching while studying. Computers in Human Behavior, 29(3), 948-958.
  • Seki, T., & Kurnaz, M. F. (2022). Bireylerin dijital bağımlılıkları ile yalnızlık düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi: Bir meta-analiz çalışması. Educational Academic Research, (45), 24-34.
  • Tabachnick, B. G., & Fidell, L. S. (2013). Using multivariate statistics. Boston: Pearson.
  • Tortumlu, M., & Uzun, K. (2023). 21. yüzyılın zaman tuzaklarına yönelik bir ölçek geliştirme çalışması: Modern çağın zaman tuzakları ölçeği. Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 25(2), 552-569.
  • Tortumlu, M., & Uzun, K. (2024). Genç yetişkinlerdeki akademik erteleme eğiliminin yordayıcısı olarak modernçağın zaman tuzakları: Akademik ertelemenin çeşitli demografik değişkenlere göre incelenmesi. A. Novruzov& G. Mukhamedov (Ed.), 9th International education and ınnovative sciences congress full text book içinde (ss. 127-140). IKSAD Publications.
  • Tortumlu, M., Uzun, K., & Yanık, A. (2021). Time traps of the modern age: Views of young adults about time management. Journal of Current Researches on Social Sciences, 11(3), 377-396.
  • Twenge, J. M. (2017). iGen: Why today’s super-connected kids are growing up less rebellious, more tolerant, less happy and completely unprepared for adulthood and what that means for the rest of us. Simon and Schuster.
  • Ullman, J. B. (2013). Structural equation modeling. B. G. Tabachnick & L. S. Fidell (Ed.), Using multivariate statistics içinde (ss. 681-785). Boston, MA: Pearson.
  • Uzun, K., & Tortumlu, M. (2023). Genç Yetişkinlerin Modern Çağın Zaman Tuzakları ile Kendini Affetme Eğilimleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Sinop Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 7(2), 860-892.
  • Valkenburg, P. M., & Peter, J. (2009). Social consequences of the Internet for adolescents: A decade of research. Current Directions in Psychological Science, 18(1), 1-5.
  • Vogel, E. A., Rose, J. P., Roberts, L. R., & Eckles, K. (2014). Social comparison, social media, and self-esteem. Psychology of Popular Media Culture, 3(4), 206.
  • Weidman, A. C., Fernandez, K. C., Levinson, C. A., Augustine, A. A., Larsen, R. J., & Rodebaugh, T. L. (2012). Compensatory internet use among individuals higher in social anxiety and its implications for well-being. Personality and individual differences, 53(3), 191-195.
  • Weiss, R.S. (1973). Loneliness: The experience of emotion and social isolation. Cambridge: MIT Press.

Üniversiteli Öğrencilerde Yalnızlık Ve Sosyal Kaygı: Modern Çağın Zaman Tuzaklarının Rolü

Yıl 2025, Cilt: 2025 Sayı: 1, 72 - 92, 31.01.2025
https://doi.org/10.55543/insan.1588592

Öz

Bu araştırma, üniversite öğrencilerinin sosyal kaygı, yalnızlık ve modern çağın zaman tuzaklarına yakalanma düzeyleri arasındaki ilişkiyi incelemeyi amaçlamaktadır. İlişkisel tarama modelinin kullanıldığı araştırmada çalışma grubu, iki farklı devlet üniversitesinden toplam 378 öğrenciden oluşmaktadır. Veri toplama araçları olarak "Modern Çağın Zaman Tuzakları Ölçeği" (Tortumlu ve Uzun, 2023), "Sosyal Kaygı Ölçeği" (Can ve Bozgün, 2021) ve "Yetişkinler İçin Sosyal ve Duygusal Yalnızlık Ölçeği" (Akgül, 2020) kullanılmıştır. Verilerin analizi SPSS ve AMOS programlarıyla gerçekleştirilmiştir. Bulgular, öğrencilerin modern çağın zaman tuzaklarına yakalanma düzeylerinin ortalamanın üzerinde, sosyal kaygı düzeylerinin ortalama seviyede ve yalnızlık düzeylerinin ortalamanın altında olduğunu göstermektedir. Ayrıca, modern çağın zaman tuzakları ve sosyal kaygı arasında pozitif bir ilişki bulunurken, yalnızlıkla modern çağın zaman tuzakları arasında anlamlı bir ilişki olmadığı görülmüştür. Son olarak, sosyal kaygı ve yalnızlık arasında pozitif yönde anlamlı bir ilişki tespit edilmiştir.

Kaynakça

  • Akgül, H. (2020). Yetişkinler için Sosyal ve Duygusal Yalnızlık Ölçeği’nin (SELSA-S) Türk kültürüne uyarlaması: Geçerlilik ve güvenirlik çalışması. Yalova Sosyal Bilimler Dergisi, 10(21), 54-69.
  • Alden, L. E., & Taylor, C. T. (2004). Interpersonal processes in social phobia. Clinical Psychology Review, 24(7), 857-882.
  • Bandura, A. (1986). Social foundations of thought and action. Englewood Cliffs, NJ, 1986(23-28), 2.
  • Büyüköztürk, Ş. (2014). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı (19.Basım). Pegem Akademi.
  • Can, F., & Bozgün, K. (2021). Sosyal Kaygı Ölçeği Kısa Formunun Türkçeye uyarlanarak psikometrik özelliklerinin incelenmesi. Muallim Rıfat Eğitim Fakültesi Dergisi, 3(2), 156-168.
  • Dhanapal, S., Vashu, D., & Subramaniam, T. (2015). Perceptions on the challenges of online purchasing: a study from “baby boomers”, generation “X” and generation “Y” point of views. Contaduría y administración, 60, 107-132.
  • DiTommaso, E. (1997). Assessing an attachment model of loneliness: The relationship between attachment style, chronic loneliness, and coping. Unpublished dissertation, the University of New Brunswick, Fredericton.
  • DiTommaso, E., & Spinner, B. (1993). “The development and initial validation of the Social and Emotional Loneliness Scale for Adults (SELSA)”. Personality and Individual Differences, 14, 127-134.
  • Erwin, B. A., Turk, C. L., Heimberg, R. G., Fresco, D. M., & Hantula, D. A. (2004). The Internet: home to a severe population of individuals with social anxiety disorder? Journal Of Anxiety Disorders, 18(5), 629-646.
  • Gezgin, D. M., Ümmet, D., & Hamutoğlu, N. B. (2020). Üniversite öğrencilerinde akıllı telefon bağımlılığı: çok boyutlu yalnızlığın yordayıcı rolü. Trakya Eğitim Dergisi, 10(2), 317-329.
  • Gülaçtı, F. (2020). İnternet bağımlılığı ile yalnızlık düzeyleri arasındaki ilişkisi. Uluslararası Türk Kültür Coğrafyasında Sosyal Bilimler Dergisi, 5(2), 213-229.
  • Güner, T. A., Demir, İ., & Erdem, S. (2022). Üniversite öğrencilerinde sosyal medya bağımlılığı ile akademik öz yeterlik ve yalnızlık arasındaki ilişki ve etkileyen faktörler. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, 12(3), 508-518.
  • Hofmann, S. G. (2007). Cognitive factors that maintain social anxiety disorder: A comprehensive model and its treatment implications. Cognitive Behaviour Therapy, 36(4), 193-209.
  • Kaya, H., Kaya, N., Palloş, A. Ö., & Küçük, L. (2012). Assessing time-management skills in terms of age, gender, and anxiety levels: A study on nursing and midwifery students in Turkey. Nurse Education in Practice, 12(5), 284-288.
  • Kline, RB (2015). Principles and practice of structural equation modeling (4.Basım). Guilford Publications.
  • Kuss, D. J., & Griffiths, M. D. (2017). Social networking sites and addiction: Ten lessons learned. International Journal of Environmental Research and Public Health, 14(3), 311.
  • La Greca, A. M., & Lopez, N. (1998). Social anxiety among adolescents: Linkages with peer relations and friendships. Journal of Abnormal Child Psychology, 26(2), 83-94.
  • Levickaite, R. (2010). Generations X, Y, Z: How social networks form the concept of the world without borders (the case of Lithuania). LIMES: Cultural Regionalistics, 3(2), 170-183.
  • Malas, E. M., & Arıkan, S. (2024). Kişiler Arası İlişki Duyarlılığı ve Yalnızlığın Problemli İnternet Kullanımı Üzerindeki Rolü. Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 26(3), 1293-1306.
  • Nunes, C., Ayala-Nunes, L., Pechorro, P., ve La Greca, A. M. (2018). Short Form of the Social Anxiety Scale for Adolescents among community and institutionalized Portuguese youths. International Journal of Clinical and Health Psychology, 18(3), 273-282.
  • O’Day, E. B., & Heimberg, R. G. (2021). Social media use, social anxiety, and loneliness: A systematic review. Computers in Human Behavior Reports, 3, 100070.
  • Primack, B. A., Shensa, A., Sidani, J. E., Whaite, E. O., yi Lin, L., Rosen, D., ... & Miller, E. (2017). Social media use and perceived social isolation among young adults in the US. American Journal of Preventive Medicine, 53(1), 1-8.
  • Rapee, R. M., & Heimberg, R. G. (1997). A cognitive-behavioral model of anxiety in social phobia. Behaviour Research and Therapy, 35(8), 741-756.
  • Rosen, L. D., Carrier, L. M., & Cheever, N. A. (2013). Facebook and texting made me do it: Media-induced task-switching while studying. Computers in Human Behavior, 29(3), 948-958.
  • Seki, T., & Kurnaz, M. F. (2022). Bireylerin dijital bağımlılıkları ile yalnızlık düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi: Bir meta-analiz çalışması. Educational Academic Research, (45), 24-34.
  • Tabachnick, B. G., & Fidell, L. S. (2013). Using multivariate statistics. Boston: Pearson.
  • Tortumlu, M., & Uzun, K. (2023). 21. yüzyılın zaman tuzaklarına yönelik bir ölçek geliştirme çalışması: Modern çağın zaman tuzakları ölçeği. Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 25(2), 552-569.
  • Tortumlu, M., & Uzun, K. (2024). Genç yetişkinlerdeki akademik erteleme eğiliminin yordayıcısı olarak modernçağın zaman tuzakları: Akademik ertelemenin çeşitli demografik değişkenlere göre incelenmesi. A. Novruzov& G. Mukhamedov (Ed.), 9th International education and ınnovative sciences congress full text book içinde (ss. 127-140). IKSAD Publications.
  • Tortumlu, M., Uzun, K., & Yanık, A. (2021). Time traps of the modern age: Views of young adults about time management. Journal of Current Researches on Social Sciences, 11(3), 377-396.
  • Twenge, J. M. (2017). iGen: Why today’s super-connected kids are growing up less rebellious, more tolerant, less happy and completely unprepared for adulthood and what that means for the rest of us. Simon and Schuster.
  • Ullman, J. B. (2013). Structural equation modeling. B. G. Tabachnick & L. S. Fidell (Ed.), Using multivariate statistics içinde (ss. 681-785). Boston, MA: Pearson.
  • Uzun, K., & Tortumlu, M. (2023). Genç Yetişkinlerin Modern Çağın Zaman Tuzakları ile Kendini Affetme Eğilimleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Sinop Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 7(2), 860-892.
  • Valkenburg, P. M., & Peter, J. (2009). Social consequences of the Internet for adolescents: A decade of research. Current Directions in Psychological Science, 18(1), 1-5.
  • Vogel, E. A., Rose, J. P., Roberts, L. R., & Eckles, K. (2014). Social comparison, social media, and self-esteem. Psychology of Popular Media Culture, 3(4), 206.
  • Weidman, A. C., Fernandez, K. C., Levinson, C. A., Augustine, A. A., Larsen, R. J., & Rodebaugh, T. L. (2012). Compensatory internet use among individuals higher in social anxiety and its implications for well-being. Personality and individual differences, 53(3), 191-195.
  • Weiss, R.S. (1973). Loneliness: The experience of emotion and social isolation. Cambridge: MIT Press.
Toplam 36 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Konular Sosyal ve Kişilik Psikolojisi (Diğer)
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Muhammet Tortumlu 0000-0002-7245-1017

Yayımlanma Tarihi 31 Ocak 2025
Gönderilme Tarihi 20 Kasım 2024
Kabul Tarihi 18 Ocak 2025
Yayımlandığı Sayı Yıl 2025 Cilt: 2025 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Tortumlu, M. (2025). Examining the Relationship of Loneliness and Social Anxiety with Modern Time Traps in University Students. Dünya İnsan Bilimleri Dergisi, 2025(1), 72-92. https://doi.org/10.55543/insan.1588592

TELİF HAKKI VE YAZAR ETİK SÖZLEŞMESİ FORMU - Copyright and Author Ethical 

Telif Hakkı Devri Formu imzalanıp, (taratılıp veya resim jpg. vs olabilir) makale başvuru esnasında Dergi sistemine yüklenmelidir.

This Copyright Agreement Form must be signed by all authors and uploaded to the Journal system (It can be scanned and sent as an image, jpg, etc.).