Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

VİDEO SANATININ YAPISÖKÜM BAĞLAMINDA İNŞASI

Yıl 2022, Cilt: 2 Sayı: 1, 22 - 40, 30.06.2022

Öz

Bu araştırma fotoğraf ve kameranın kullanımı ile video sanatının tarihsel olarak dönüşümünü Derrida’nın yapı söküm teorisi üzerinden yeniden inşa eder. Postmodern argümanlar ile tartışmaya açılan, televizyon eleştirisi, hafızanın inşası, kimlik ve interaktif videolar günümüz sanatının yaratım sınırlarını bağlamı doğrultusunda genişletir. Fotoğraftan sinemaya, ardından video sanatına geçişlerin birbiri içerisine eklemlenerek melezleştiği bir yapıdan söz edilebilir. Foto imajlar ile üretilen videolar, sinema düzenekleri kurularak gösterim yapan deneysel videolar yaratıcı anlatım olanakları sunar. Bu bağlamda post yapısalcı Jacques Derrida ‘öncü’ olanın yerine ‘yeni’yi getiren bir yapıdan söz eder. Böylece yapıyı çoğaltan, dönüştüren, dilin anlatım sınırlarını zorlayan, sanatın anlam zincirini kıran, yeni kodlar, işaretler ve ideogramlar seçilmelidir. Chris Burden, Nam June Paik, Bill Viola, Bruce Nauman, Valie Export, Janet Cardiff, Vito Acconci ve Dan Graham’ın çalışmaları birbiri içerisine eklemlenerek disiplinler arası bir yapı inşa eder. Böylece sanatın sınırlarını zorlayan, kuralları yeniden tartışmaya açan sanatçılar yeni bağlamlar ile düşüncenin tahakküm sınırlarını genişletir. 1960 sonrası video sanatçılarının çalışmalarına yer veren bu araştırma, tarihsel olarak videonun inşasını belirlenen başlıklar etrafında açıklar. Araştırmada literatür taraması ve internet kaynakları kullanılmıştır.

Kaynakça

  • Antmen, A. (2009). 20. Yüzyıl Batı Sanatında Akımlar. İstanbul: Sel Yayıncılık
  • Baker, U. (2011). Beyin Ekran. (Der. Ege Berensel). İstanbul: Birikim Yayınları
  • Bozkurt, M (2017). Film Dili Olarak Medya Sanatı. Çakar Bikiç, N. Özgür,F (Editörler) Belgesel Kısa Film Video Sanatı içinde (s.254-255). İstanbul: Doruk Yayıncılık.
  • Derrida, J. (1994). Göstergebilim ve Gramatoloji. (çev. T. Akşin) İstanbul: AfaYayıncılık
  • Graf, M (2017). Video Kitle Katilidir. Çakar Bikiç, N. Özgür,F (Editörler) Belgesel Kısa Film Video Sanatı içinde (s.286) İstanbul: Doruk Yayıncılık.
  • Jameson, F. (2008). Postmodernizm ya da Geç Kapitalizm’in Kültürel Mantığı. (çev.N. Pülümür, A. Gölcü) Ankara: Nirengi Kitap
  • Kılıç, L. (1995). Video Sanatı- Eleştirel Bir Bakış. Ankara: Hil Yayıncılık Lazzarato, M. (2016). Video Felsefe. (çev. Ş.Ç. Solmaz). İstanbul: Otonom Yayıncılık
  • Postman, N. (2019). Televizyon: Öldüren Eğlence. (Çev. Osman Akınhay). İstanbul: Ayrıntı Yayınları
  • Sontag, S. (2011). Fotoğraf Üzerine, (Çev. Osman Akınhay), İstanbul: Agora Kitaplığı
  • Yılmaz, M. (2005). Modernizmden Postmodernizme Sanat. Ankara: Ütopya Yayınları.
  • Yücel, D. (2012). Yeni Medya Sanatı ve Yeni Müze. İstanbul Kültür Üniversitesi.
  • Türkdoğan, T. (2014). Sanat Kültür Politika. Ankara: Nobel Yayın
  • İnternet Kaynakları: http 1. https://tr.wikipedia.org/wiki/Camera_obscura .Erişim tarihi: 29 Nisan2022 http 2. https://www.paikstudios.com Erişim tarihi: 04.05.2022
Toplam 13 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Aşkın Ercan

Tansel Türkdoğan

Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 2 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Ercan, A., & Türkdoğan, T. (2022). VİDEO SANATININ YAPISÖKÜM BAĞLAMINDA İNŞASI. İnsanat Sanat Tasarım Ve Mimarlık Araştırmaları Dergisi, 2(1), 22-40.