Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

ARTTIRILMIŞ GERÇEKLİĞİN MİMARLAR VE UYGULAMACILARA OLAN POZİTİF YÖNLÜ ZAMAN VE MALİYET KATKISI

Yıl 2024, Cilt: 4 Sayı: 2, 600 - 621, 01.01.2025

Öz

Teknolojinin hızla ilerlemesi, birçok sektörde radikal değişimlere neden olmaktadır. Bu değişimlerden biri, artırılmış gerçeklik teknolojisinin mimarlık ve uygulama alanlarına getirdiği çığır açan etkilerdir. Bu makale, AR'nin mimarlar ve uygulamacılar için sunduğu benzersiz fırsatları inceleyerek, zaman ve maliyet yönetimine sağladığı önemli katkıları detaylı bir şekilde ele alacak ve bu teknolojinin iş süreçlerine olan derin etkilerini ortaya koyacaktır. Mimari ve uygulama alanlarında maliyet ve kaynak yönetimi konularında başarı elde etmek, günümüzde artan bir zorluk haline gelmiştir. Bu zorluğun üstesinden gelmede önemli bir araç olarak, artırılmış gerçeklik düşünülebilir. AR, mimarlar ve uygulamacılar için projelerin maliyetlerini kontrol altında tutma ve kaynakları daha etkin bir şekilde yönetme imkanı sunmaktadır. Çalışmanın yöntemi nitel genel taramadır. AR Teknolojisine örnek olarak; sanal yürüyüşler ve incelemeler, kullanıcı iletişimi ve onay süreçleri, eğitim ve beceri geliştirme, zaman yönetimi, maliyet kontrolü, işbirliği ve uzaktan çalışma. Ancak bu çalışmanın amacı, maliyet ve kaynak yönetiminde akıllı stratejileri tespit etmektir. Dijital modeller ve simülasyonlar, projelerin planlama aşamasında kritik bir rol oynar. Bu teknolojiler, projelerin daha etkili bir şekilde tasarlanmasına ve kaynakların daha verimli bir şekilde kullanılmasına olanak tanır. Ayrıca, gerçek dünya senaryolarını simüle etme yeteneği sayesinde, olası maliyet artışları önceden tahmin edilebilir. Bu da proje maliyetlerini öngörülebilir kalkabilmekte ve ekonomik sürdürülebilirlik açısından avantaj sağlamaktadır.

Kaynakça

  • Acar, A., Atalay, F.B., Say, S., Tunca, E.M., Çetin, M.C., Çalışkan, Ş.N., Altay, S.A., Öngören, P.G., & Karakaya, A.f. (2021). Kültürel mirasa yönelik coğrafi konum tabanlı mobil artırılmış gerçeklik teknolojisi uygulaması araştırması ve geliştirilmesi. Gazi Üniversitesi Mühendislik Mimarlık Fakültesi Dergisi, 37(4), 1931-1944. https://dergipark.org.tr/tr/pub/gazimmfd/issue/68677/932478#article_cite
  • Baranseli, E. S. (2018). Ekrandan günlük hayatımıza sızan yeni gerçeklik: arttırılmış gerçeklik. Akademik Bakış Uluslararası Hakemli Sosyal Bilimler Dergisi, (66), 297-309. https://dergipark.org.tr/tr/pub/abuhsbd/issue/36996/423870
  • Coşkun, C. (2023). Sanat ve tasarım alanında yardımcı bir öğretim aracı olarak artırılmış gerçeklik. Turkish Online Journal of Design Art and Communication, 13(1), 13-21. https://dergipark.org.tr/tr/pub/tojdac/issue/74277/1207246
  • Efe, A. (2022). Sanal gerçekliği ve artırılmış gerçekliği bir sonraki seviyeye taşımak: karma gerçeklik ile yapay zeka. Uluslararası Yönetim Bilişim Sistemleri ve Bilgisayar Bilimleri Dergisi, 6(2), 131-148. https://dergipark.org.tr/tr/pub/uybisbbd/issue/74834/1190125
  • Yılmaz, H., & Apillioğulları, L. (2021). Artırılmış gerçeklik (ar) uygulamaları ile veri toplayarak müzelerde kullanıcı deneyimini geliştirme. Tasarım Mimarlık ve Mühendislik Dergisi, 1(2), 119-126. https://dergipark.org.tr/tr/pub/dae/issue/65807/1024314
  • Sönmez, H.S., & Zarbizade, V. (2022). Müzelerde deneyimsel pazarlama aracı olarak artırılmış gerçeklik uygulamalarının tüketiciler üzerindeki etkileri: seka kağıt müzesi örneği. Kurgu Dergisi, 30(1),77-113. https://dergipark.org.tr/tr/pub/kurgu/issue/68336/797765
  • Kavut, İ.E., & Tarakçı, B.İ. (2023). Sanal mekan ve gerçek mekan arasında: geçiş mekanları. Mimarlık Bilimleri ve Uygulamaları Dergisi, 8(1), 178-187. https://dergipark.org.tr/tr/pub/mbud/issue/77339/1276488
  • Kılıç, T. (2018). İç mekân tasarımında kullanılan mobil artırılmış gerçeklik uygulamalarına ilişkin bir inceleme. Mimarlık ve Yaşam Dergisi, 3(2), 169-187. https://dergipark.org.tr/tr/pub/my/issue/38871/441483
  • Özdoğan, M., Coşgun, N., & Mayuk, S.G. (2023). Konut üretim sektöründe sanal gerçeklik sistemlerinin kullanımının incelenmesi. ArtGRID - Journal of Architecture Engineering and Fine Arts Dergisi, 5(1), 33-47. https://dergipark.org.tr/tr/pub/artgrid/issue/78602/1264149
  • Aksu, N.S., & Ercoşkun. Ö.Y. (2022). Sürdürülebilir kent planlamasında artırılmış gerçeklik (ar) uygulamaları. Journal of Management Theory and Practices Research Dergisi, 3(1), 39-57. https://dergipark.org.tr/tr/pub/jmtpr/issue/77135/1291648
  • Sözer, N., & Satıcı, B. (2022). Arttırılmış gerçeklik teknolojisinin mimarlık sektörüne katkısı. Teknoloji ve Uygulamalı Bilimler Dergisi,4(2),109-119. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/1753376
  • Nas, S. & Kavut, İ.E. (2023). İç mimarlık eğitiminde sanal gerçeklik uygulamalarının önemi. Mimarlık ve Yaşam Dergisi, 8(2), 285-298. https://dergipark.org.tr/tr/pub/my/issue/77111/1141445
  • Güray, T.S., & Kısmet, B. (2023). Mimarlıkta yapı dersleri müfredatı dijital dönüşüm modeli. Mimarlık ve Yaşam Dergisi, 8(2), 493-501. https://dergipark.org.tr/tr/pub/my/issue/77111/1181516
  • Uzun, Y., & Güzel, O. (2022). Artırılmış gerçeklik uygulamalarının kültürel miras alanlarına etkisi. Avrupa Bilim ve Teknoloji Dergisi, (33), 280-284. https://dergipark.org.tr/tr/pub/ejosat/issue/68221/1021825
  • Gülel, Z., & Arabacıoğlu, B.C. (2019). Arttırılmış gerçekliğin (ar) mekan tasarımı eğitiminde kullanımına potansiyeller ve kısıtlamalar ışığında güncel bir bakış. Sanat ve Tasarım Dergisi, (23), 151-177. https://dergipark.org.tr/tr/pub/sanatvetasarim/issue/46013/578639
  • İnternet Kaynakları:
  • http1. https://www.zhvrgroup.com/about (Erişim tarihi: 01.12.2023)
  • http2.https://www.dezeen.com/2016/08/03/microsoft-hololens-greg-lynn-augmented-realityarchitecture-us-pavilion-venice-architecture-biennale-2016/ (Erişim tarihi: 07.12.2023)
  • http3.https://www.gzt.com/arkitekt/insaat-sektorune-yeni-bir-boyut-kazandiran-programlar-ar-ve-vr-teknolojileri-3594726 (Erişim tarihi: 15.12.2023)
  • http4. https://www.ikea.com.tr/ (Erişim tarihi: 18.12.2023)
  • http5.https://www.ikea.com/global/en/newsroom/innovation/ikea-launches-ikea-place-a-new-app-that-allows-people-to-virtually-place-furniture-in-their-home-170912/ (Erişim tarihi: 21.12.2023)
  • http6.https://www.steelradar.com/en/insaat-sektoru-artirilmis-gerceklikten-nasil-faydalaniyor-80086/ (Erişim zamanı: 27.12.2023)
  • http7.https://www.youtube.com/watch?v=gUkXDkeEOSM&t=33s (Erişim tarihi: 04.01.2024)
  • http8.https://www.youtube.com/watch?v=gUkXDkeEOSM&t=33s (Erişim tarihi: 04.01.2024)
  • http9.https://www.researchgate.net/publication/330218685_A_Review_on_Using_Opportunities_of_Augmented_Reality_and_Virtual_Reality_in_Construction_Project_Management (Erişim tarihi: 08.01.2024)
Toplam 25 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Mimari Bilim ve Teknoloji
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Fatih Serim 0009-0005-6320-8030

Yayımlanma Tarihi 1 Ocak 2025
Gönderilme Tarihi 10 Ağustos 2024
Kabul Tarihi 24 Aralık 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 4 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Serim, F. (2025). ARTTIRILMIŞ GERÇEKLİĞİN MİMARLAR VE UYGULAMACILARA OLAN POZİTİF YÖNLÜ ZAMAN VE MALİYET KATKISI. İnsanat Sanat Tasarım Ve Mimarlık Araştırmaları Dergisi, 4(2), 600-621.