Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

PORSTMODERN SANAT STRETEJİSİ OLARAK TEMELLÜK VE BİLL VİOLA ÖRNEĞİ

Yıl 2024, Cilt: 4 Sayı: 2, 637 - 655, 01.01.2025

Öz

Temellük, özellikle Postmodern sanatın temel ilkelerinden biri olarak öne çıkmaktadır. Sanatçılar, eleştiri, parodi ve alay amacıyla asıl eserleri yeniden üreterek kendi bakış açılarını sunmaktadır. Temellüğün en önemli işlevlerinden biri, orijinal eserlerin biricikliğine yeni bir eleştiri getirmesidir. Bu bağlamda, temellük, modern sanatın özgünlük anlayışına da eleştirel bir yaklaşım sunmaktadır. Bu makalenin amacı, temellük yöntemini farklı yönleriyle incelemek ve aktarmaktır.
Video-art'ın önde gelen temsilcilerinden Bill Viola, geleneksel eserleri kendi üslubu ile yeniden yorumlayarak temellük sanatına örnek oluşturan eserler üretmektedir. Makalede, Viola'nın temellük olarak ürettiği eserler incelenmektedir. Viola'nın çağdaş yöntemleri ile klasik eserler arasındaki sentez, makalenin temel ilham kaynağını oluşturmuştur. Ayrıca, Viola’nın temellük eserleri üzerine herhangi bir kaynağa rastlanmamıştır; bu da makalenin literatüre katkısını önemli kılmaktadır.
Makale, “Giriş”, “Postmodern Sanat ve Temellük” ile “Bill Viola ve Temellük İçeren Eserleri” başlıklı üç bölümden oluşmaktadır. İkinci bölümde, Postmodern sanat ile modern sanat karşılaştırılmış, temellük yöntemine dair örnekler sunulmuştur. Üçüncü bölümde ise Viola’nın sanat anlayışı ve temellük içeren eserleri detaylı bir şekilde incelenmiştir. Sonuç bölümünde elde edilen bulgulara yer verilmiştir.

Etik Beyan

Bu çalışmanın, özgün bir çalışma olduğunu; çalışmanın hazırlık, veri toplama, analiz ve bilgilerin sunumu olmak üzere tüm aşamalarından bilimsel etik ilke ve kurallarına uygun davrandığımı; bu çalışma kapsamında elde edilmeyen tüm veri ve bilgiler için kaynak gösterdiğimi ve bu kaynaklara kaynakçada yer verdiğimi; kullanılan verilerde herhangi bir değişiklik yapmadığımı, çalışmanın Committee on Publication Ethics (COPE)' in tüm şartlarını ve koşullarını kabul ederek etik görev ve sorumluluklara riayet ettiğimi beyan ederim. Herhangi bir zamanda, çalışmayla ilgili yaptığım bu beyana aykırı bir durumun saptanması durumunda, ortaya çıkacak tüm ahlaki ve hukuki sonuçlara razı olduğumu bildiririm. Sorumlu Yazarr Mehmet Erkan TURAN

Kaynakça

  • Akay, A. (2005). Postmodernizm. İstanbul: L&M Yayınları.
  • Baudrillard, J. (2005). Simulakrlar ve Simulasyon (O. Adanır, Çev.). Ankara: Doğu Batı Yayınları.
  • Erdoğan, Y. (2018). Bir Resimsel Alıntılama Şekli Olarak Sanat Eğitiminde Kendine Mal Etme (Appropriation) (Yüksek Lisans Tezi, Ondokuz Mayıs Üniversitesi, Samsun).
  • Holm, S. (2023). Bill Viola: Rinascimento Electronico. https://www.palazzostrozzi.org/wp-content/uploads/2019/12/bıll-vıola-_ıt.pdf (Erişim Tarihi: 07.11.2023)
  • Sarup, M. (1995). Post-Yapısalcılık ve Postmodernizm (B. Güçlü, Çev.). Ankara: Ark Yayınevi.
  • Şahiner, R. (2013). Sanatta Postmodern Kırılmalar. Ankara: Ütopya Yayınevi.
  • URL-1: (31.05.2024). Temellük. https://tr.wikipedia.org/wiki/temell%c3%bck
  • URL-2: (18.09.2024) https://www.artandpopularculture.com/Mona_Lisa_smoking_a_pipe
  • URL-3: (05.07.2024). Bill Viola. Bill Viola. https://www.billviola.com/
  • URL-4: (02.08.2024). The Greeting. https://de.wikipedia.org/wiki/the_greeting
  • URL-5: (05.08.2024). Cristo İn Pietà (Masolino). https://it.wikipedia.org/wiki/cristo_in_piet%c3%a0_(masolino) Yılmaz, M., (2013), Modernden Postmoderne Sanat, (2. Baskı), Ütopya Yayınevi, Ankara
  • GÖRSEL KAYNAKÇA
  • Görsel 1: https://medium.com/artbloc/how-appropriation-killed-modernism-42fe7a4cb458 (18.09.2024)
  • Görsel 2: https://www.metmuseum.org/art/collection/search/284685 (18.09.2024)
  • Görsel 3: https://www.wikiart.org/en/sherrie-levine/fountain-madonna-1991 (18.09.2024)
  • Görsel 4: https://www.wikiart.org/en/marcel-duchamp/fountain-1917 (18.09.2024) 655
  • Görsel 5: https://www.wikiart.org/en/leonardo-da-vinci/mona-lisa (18.09.2024)
  • Görsel 6: https://www.wikiart.org/en/marcel-duchamp/l-h-o-o-q- mona-lisa-with-moustache-1919 (18.09.2024)
  • Görsel 7: https://www.artandpopularculture.com/Mona_Lisa_smoking_a_pipe (18.09.2024)
  • Görsel 8: https://www.wikiart.org/en/fernando-botero/mona-lisa (18.09.2024)
  • Görsel 9: https://www.wikiart.org/en/fernando-botero/after-the-arnolfini-van-eyck-2 (18.09.2024)
  • Görsel 10: https://www.wikiart.org/en/jan-van-eyck/the-arnolfini-wedding-the-portrait-of-giovanni-arnolfini-and-his-wife-giovanna-cenami-the-1434 (18.09.2024)
  • Görsel 11: https://www.wikiart.org/en/pablo-picasso/las-meninas-velazquez-1957-4 (18.09.2024)
  • Görsel 12: https://www.wikiart.org/en/diego-velazquez/las-meninas-detail-of-the-lower-half-depicting-the-family-of-philip-iv-of-spain-1656 (18.09.2024)
  • Görsel 13: https://www.artsy.net/artwork/bill-viola-the-raft (18.09.2024)
  • Görsel 14: https://www.artsy.net/artwork/bill-viola-the-raft (18.09.2024)
  • Görsel 15: https://www.guggenheim-bilbao.eus/en/learn/schools/teachers-guides/the-greeting-1995 (18.09.2024)
  • Görsel 16: https://www.wikiart.org/en/jacopo-pontormo/visitation-1 (18.09.2024)
  • Görsel 17: https://artway.eu/content.php?id=2680&lang=en&action=show (18.09.2024)
  • Görsel 18: https://it.wikipedia.org/wiki/Cristo_in_piet%C3%A0_(Masolino) (18.09.2024)
Toplam 30 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Sanat Tarihi, Teori ve Eleştiri (Diğer)
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Mehmet Erkan Turan

Yayımlanma Tarihi 1 Ocak 2025
Gönderilme Tarihi 18 Eylül 2024
Kabul Tarihi 28 Aralık 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 4 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Turan, M. E. (2025). PORSTMODERN SANAT STRETEJİSİ OLARAK TEMELLÜK VE BİLL VİOLA ÖRNEĞİ. İnsanat Sanat Tasarım Ve Mimarlık Araştırmaları Dergisi, 4(2), 637-655.