Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

THE MAN WHO SHOT LIBERTY VALANCE: MCKEE, DMYTRYK VE SOKOLOV’UN TEORİLERİYLE BİR ANALİZ

Yıl 2024, Cilt: 4 Sayı: 2, 683 - 712, 01.01.2025

Öz

Bu çalışma John Ford’un 1962 yılında yaptığı “The Man Who Shot Liberty Valance” adlı filmin senaryo, görüntü kurgusu ve post prodüksiyon kurgusu bağlamlarında Robert McKee, Edward Dmytryk ve Aleksey G. Sokolov’un ilgili alanlardaki teorileri çerçevesinde analizinden oluşmaktadır.Çalışmanın amacı bahsi geçen kuramcıların yaklaşımlarının The Man Who Shot Liberty Valance filmi özelinde ne şekilde kullanıldığını ortaya koymak ve özellikle sinema öğrencilerinin bu yaklaşımların örneğini görmelerini sağlamaktır. Bu çalışma filmin senaryo sürecinden başlayarak görüntü kurgusuna ve post prodüksiyon kurgusuna kadar geçen süreci kapsamaktadır. Filmin tümünü kapsayacak biçimde ilgili teorisyenlerin fikirleri değerlendirildikten sonra filmin önemli sahnelerinden biri olan “delege seçimi” sahnesi daha ayrıntılı biçimde aynı teorik yaklaşımlarla incelenmiştir. Bu süreçte çoğunlukla görsel içerik analizi yöntemi kullanılmış ve ulaşılan sonuçlar değerlendirilmiştir. İlgili teorisyenlerin çalışmalarından örnek film üzerinde en çok etkisi olduğu düşünülen teoriler ayrıntılı biçimde aktarılmış, çalışmanın bağlamından uzaklaşmaması için adı geçen teorisyenlerin bütün yaklaşımları irdelenmemiştir.

Kaynakça

  • 1- Adler, A. (2018). İnsanı tanıma sanatı (K. Şipal, Çev.). İstanbul: Say Yayınları.
  • 2- Akerson, T. (1965). Türk sinemasında seyirci psikozu. Film, 2-3. Kulüp Sinema 7 Yayınları.
  • 3- Buckland, W. (2013). Sinemayı anlamak (T. Göbekçin, Çev.). İstanbul: Optimist Yayımları.
  • 4- Dmytryk, E. (2021). Sinemada kurgu (O. Akınhay, Çev.). Agora Kitaplığı.
  • 5- Eco, U. (2023). Ortaçağ estetiğinde sanat ve güzellik (K. Atakay, Çev.). İstanbul: Can Sanat Yayınları.
  • 6- Field, S. (2013). Senaryo: Senaryo yazımının temelleri (Ş. Erol, Çev.). İstanbul: Alfa Yayınları.
  • 7- Ford, J. (Yönetmen). (1962). The Man Who Shot Liberty Valance [Film]. Amerika Birleşik Devletleri: John Ford Productions; Paramount Pictures.
  • 8- Gianvito, J. (Ed.). (2021). Şiirsel sinema - Andrey Tarkovski (E. Kılıç, Çev.). Agora Kitaplığı.
  • 9- McKee, R. (2017). Hikaye (O. Düz, Çev.). İstanbul: İstanbul Medya Akademisi Yayınları.
  • 10- Pezzella, M. (2006). Sinemada estetik (F. Demir, Çev.). Ankara: Dost Kitabevi Yayınları.
  • 11- Sokolov, A. V. (2006). Sinema ve televizyonda görüntü kurgusu (S. Aslanyürek, Çev.). Agora Kitaplığı.
  • 12- Vogler, C. (2021). Yazarın yolculuğu (K. Şahin, Çev.). İstanbul: Okuyan Us Yayınevi
Toplam 12 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Görsel İletişim Tasarımı (Diğer)
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Semih Kaşıkçı

Yayımlanma Tarihi 1 Ocak 2025
Gönderilme Tarihi 27 Eylül 2024
Kabul Tarihi 24 Kasım 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 4 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Kaşıkçı, S. (2025). THE MAN WHO SHOT LIBERTY VALANCE: MCKEE, DMYTRYK VE SOKOLOV’UN TEORİLERİYLE BİR ANALİZ. İnsanat Sanat Tasarım Ve Mimarlık Araştırmaları Dergisi, 4(2), 683-712.