Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

İSTANBUL’DA BİR LİSE: ETKİLEŞİM ÇERÇEVELERİ VE MEKÂNSAL DÜZENLEMELERE DAİR BETİMLEMELER

Yıl 2021, , 49 - 59, 29.06.2021
https://doi.org/10.51533/insanbilimleri.949824

Öz

Bu çalışma İstanbul’da bulunan iki Anadolu lisesinde eğitimlerine devam eden öğrencilerle yapılmış kültürel sermaye formasyonuna dair daha geniş bir çalışmanın ilk ayağından saha notları sunmaktadır. Okul çevresi ve okulun fiziki altyapısı öğrencilerin ders dışı faaliyetlerde çeşitli beceriler geliştirmesi için oldukça önemlidir. Bir okul içindeki mekânsal düzenlemeler Milli Eğitim Politikasına dair çeşitli anlamlar taşıyabileceği gibi okulun yerel kültürü içinde etkileşim çerçeveleri hakkında bilgi sunabilir. Burada sunulan saha notlarının, okul içi kurumsal faillerin ve öğrencilerin kendilerine atfedilen toplumsal roller ve etkileşim çerçeveleri ile kültürel sermayenin boyutları olarak sayılan ders dışı beceriler ve otorite figürleri ile eşit ilişkiler kurabilmek meselesine ışık tutması amaçlanmaktadır. Bütünlüklü bir etnografik saha araştırması olmak yerine okul hayatına dair kısa betimsel örnekler sunmaktadır. Sunulan saha notları tek bir Anadolu lisesinden toplanan örneklerden müteşekkil olduğu için Türkiye’de okul kültürlerine dair panoramik bir bakış açısı vermeyi amaçlamamaktadır. Bu çalışma, üniversiteye girişte başarı sıralamalarında görece avantajlı olan Anadolu liselerine ek diğer liselerde okul kültürlerinin tezahürlerine dair yapılacak gelecek çalışmalara bir katkı sunmayı amaçlamaktadır.

Kaynakça

  • BERNSTEIN, Basil, "Social Class, Language and Socialisation", Power and Ideology in Education, J. Karabel, & A. H. Halsey (Eds.), Oxford University Press, New York 1977, ss. 473-487.
  • BOURDIEU, Pierre, "The Forms of Capital", Handbook of Theory and Research for the Sociology of Education, J. Richardson (Ed.), Greenwood Press, Connecticut 1986, ss. 241-258.
  • BOURDIEU, Pierre & Jean-Claude Passeron, Varisler: Öğrenciler ve Kültür, L. Ünsaldı, & A. Sümer (Çev.), Heretik Yayıncılık, Ankara 2014.
  • BOURDIEU, Pierre & Jean-Claude Passeron, Yeniden Üretim: Eğitim Sistemine İlişkin Bir Teorinin İlkeleri, L. Ünsaldı, A. Sümer, & Ö. Akkaya (Çev.), Heretik Yayıncılık, Ankara 2015.
  • ÇELİK, Çetin, "Sosyal Sermaye, Ebeveyn Ağları ve Okul Başarısı", Cogito, 76, 2014, ss. 265-289.
  • DECOTEAU, Claire Laurier, "The Reflexive Habitus: Critical Realist and Bourdieusian Social Action", European Journal of Social Theory, 3/19, 2016, ss. 303-321.
  • GOFFMAN, Erving, Frame-Analysis: An Essay on the Organization of Experience, Northeastern University Press, Boston 1986.
  • GOFFMAN, Erving, Günlük Yaşamda Benliğin Sunumu, B. Cezar (Çev.), Metis Yayınları, İstanbul 2009.
  • LAREAU, Annette, Unequal Childhoods: Class, Race, and Family Life, University of California Press, Berkeley 2003.
  • LAREAU, Annette & Elliot B. Weininger, "Cultural Capital in Educational Research: A Critical Assessment", Theory and Society, 32/5-6, 2003, ss. 567-606.
  • RUTZ, Henry J. & Erol Balkan, Sınıfın Yeniden Üretimi: Eğitim, Neoliberalizm ve İstanbul'da Yeni Orta Sınıfın Yükselişi, N. Balkan (Çev.), H2O Kitap, İstanbul 2016.
  • SUNA, H. Eren vd., “Socioeconomic Status and School Type as Predictors of Academic Achievement”, Journal of Economy Culture and Society, 2020, ss. 1-24
  • WILLIS, Paul, Learning to Labour: How Working Class Kids Get Working Class Jobs, Columbia University Press, New York 1977.

A HIGH-SCHOOL IN ISTANBUL: DESCRIPTIONS ABOUT INTERACTION ORDERS AND SPATIAL ARRANGEMENTS

Yıl 2021, , 49 - 59, 29.06.2021
https://doi.org/10.51533/insanbilimleri.949824

Öz

This study presents field excerpts from an extended study on high school students’ formation of cultural capital at two Anatolian High Schools in Istanbul. School environment is crucial for students’ development of certain skills at extracurricular activities. Spatial arrangements in a school carry meanings that may be interpreted as parts of a general national educational policy as well as qualities of a region that frames interactions that occur in daily life at a school. Field excerpts presented here are partial examples of performances that institutional agents and students ascribed about their role. Moreover, as cultural capital scholars point out one key element of cultural capital includes students' capability of dealing with institutional agents. Thus, this study provides some descriptive field excerpts about the daily life at a high school. As these excerpts are collected from relatively short ethnographic observations at an Anatolian high school, it does not represent a panoramic view of school cultures in Turkey. This study aims to contribute to further studies on the manifestations of school cultures in other high schools in addition to Anatolian high schools, which are relatively advantageous in university entrance success rankings.

Kaynakça

  • BERNSTEIN, Basil, "Social Class, Language and Socialisation", Power and Ideology in Education, J. Karabel, & A. H. Halsey (Eds.), Oxford University Press, New York 1977, ss. 473-487.
  • BOURDIEU, Pierre, "The Forms of Capital", Handbook of Theory and Research for the Sociology of Education, J. Richardson (Ed.), Greenwood Press, Connecticut 1986, ss. 241-258.
  • BOURDIEU, Pierre & Jean-Claude Passeron, Varisler: Öğrenciler ve Kültür, L. Ünsaldı, & A. Sümer (Çev.), Heretik Yayıncılık, Ankara 2014.
  • BOURDIEU, Pierre & Jean-Claude Passeron, Yeniden Üretim: Eğitim Sistemine İlişkin Bir Teorinin İlkeleri, L. Ünsaldı, A. Sümer, & Ö. Akkaya (Çev.), Heretik Yayıncılık, Ankara 2015.
  • ÇELİK, Çetin, "Sosyal Sermaye, Ebeveyn Ağları ve Okul Başarısı", Cogito, 76, 2014, ss. 265-289.
  • DECOTEAU, Claire Laurier, "The Reflexive Habitus: Critical Realist and Bourdieusian Social Action", European Journal of Social Theory, 3/19, 2016, ss. 303-321.
  • GOFFMAN, Erving, Frame-Analysis: An Essay on the Organization of Experience, Northeastern University Press, Boston 1986.
  • GOFFMAN, Erving, Günlük Yaşamda Benliğin Sunumu, B. Cezar (Çev.), Metis Yayınları, İstanbul 2009.
  • LAREAU, Annette, Unequal Childhoods: Class, Race, and Family Life, University of California Press, Berkeley 2003.
  • LAREAU, Annette & Elliot B. Weininger, "Cultural Capital in Educational Research: A Critical Assessment", Theory and Society, 32/5-6, 2003, ss. 567-606.
  • RUTZ, Henry J. & Erol Balkan, Sınıfın Yeniden Üretimi: Eğitim, Neoliberalizm ve İstanbul'da Yeni Orta Sınıfın Yükselişi, N. Balkan (Çev.), H2O Kitap, İstanbul 2016.
  • SUNA, H. Eren vd., “Socioeconomic Status and School Type as Predictors of Academic Achievement”, Journal of Economy Culture and Society, 2020, ss. 1-24
  • WILLIS, Paul, Learning to Labour: How Working Class Kids Get Working Class Jobs, Columbia University Press, New York 1977.
Toplam 13 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Zeynel Hakan Aşer 0000-0002-1750-6724

Yayımlanma Tarihi 29 Haziran 2021
Gönderilme Tarihi 8 Haziran 2021
Kabul Tarihi 16 Haziran 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021

Kaynak Göster

Chicago Aşer, Zeynel Hakan. “İSTANBUL’DA BİR LİSE: ETKİLEŞİM ÇERÇEVELERİ VE MEKÂNSAL DÜZENLEMELERE DAİR BETİMLEMELER”. Ondokuz Mayıs Üniversitesi İnsan Bilimleri Dergisi 2, sy. 1 (Haziran 2021): 49-59. https://doi.org/10.51533/insanbilimleri.949824.